اتومبیل‌های امداد ونجات آتش نشانی شاید از آن دسته اتومبیل‌هایی باشند که در مجلات و سایت‌های خودرویی کمتر از آنها نام برده شود. اما ما در این مطلب ۱۳ نکتهٔ جالب از تاریخچه و انواع آن در روز آتش نشان تقدیم مخاطبان فردایی می شود

 یزدفردا "7 مهر 1359 بود. همان روزی که جنگنده‌های عراقی پالایشگاه آبادان را هدف قرار داده و با حمله هوایی آن را بمباران کردند. آتش‌نشانان منطقه و شهرهای اطراف همه برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند.

 7 مهر 1359 بود. همان روزی که جنگنده‌های عراقی پالایشگاه آبادان را هدف قرار داده و با حمله هوایی آن را بمباران کردند. آتش‌نشانان منطقه و شهرهای اطراف همه برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند. دود و آتش شهر را تسخیر کرده بود. ده‏ها نیروی آتش‌نشان برای خاموش کردن شعله‏ های عظیمی که مهم‏ترین پالایشگاه دنیا در آن می‏سوخت، تلاش می‏کردند. در حین عملیات آتش‏نشانی اما هواپیماهای دشمن بار دیگر اقدام به بمباران پالایشگاه کردند. آن روز ده‏ها آتش‌نشان در آتش و بمباران پالایشگاه جان باختند.
بیست سال بعد ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور، طرح تعیین روز آتش‌نشانی و ایمنی را ارائه کرد و این پیشنهاد توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تائید شد.
امروز 35 سال از آن روز می‏گذرد و  . آتش‌نشانان کشور به‌عنوان نیروهای شبه‌نظامی هنوز در برابر حریق و حادثه ایستاده‌اند

 

 

اتومبیل‌های امداد ونجات  آتش نشانی شاید از آن دسته اتومبیل‌هایی باشند که در مجلات و سایت‌های خودرویی کمتر از آنها نام برده شود. اما ما در این مطلب ۱۳ نکتهٔ جالب از تاریخچه و انواع آن در روز آتش نشان تقدیم مخاطبان فردایی می شود 

شنیدن آژیر خودرو آتش نشانی و امدادرسان معمولاً توجه افراد را بخود جلب می‌نماید. البته باید توجه داشته باشید که خودروهای آتش نشانی کاملاً با خودروی امداد و نجات متفاوت هستند. این دو اتومبیل کاملاً از هم متفاوت بوده و شاید خیلی‌ها اختلاف آنها را تشخیص ندهند اما اختلاف آنها تنها یکی از ۱۳ نکته‌ای است که در این مقاله مطالعه خواهید کرد.

 

۱. ایدهٔ خودرو آتش نشانی به یونان باستان بر می‌گردد

 ماشین آتش نشانی یونانی‌ها در ابتدا تنها یک پمپ بزرگ بوده که آب را به مسافتی پرتاب نماید. بعد از آن خودروهای آتش نشانی برای دراز مدت کنار گذاشته شدند، تا اینکه حدود ۱۷۰۰ سال بعد مجدداً در اروپا متولد شدند. در ابتدا خودروهای آتش نشانی اروپا مثل ارابه به وسیله اسب کشیده شده و به محل حادثه انتقال می‌یافتند.

  

 

 ۲. در ابتدا از سگ‌های نژاد دالماسین به عنوان آژیر خطر استفاده می‌شد

 سگ‌های خالدار نژاد دالماسین به علت داشتن چند نکتهٔ مثبت، گزینهٔ بهتری برای آتش نشان‌ها بودند، این سگ‌ها باهوش بوده و با اسب‌ها روابط خوبی داشتند و ضمناً کارایی زیادی در نقش نگهبانی داشته و نیز در عملیات‌ها کاملاً موفق انجام وظیفه می‌کردند. بکارگیری آن‌ها به وسیله آتش نشان‌ها نیز به این صورت بود که سگ‌ها در خیابان در جلوی اسب‌ها به راه می‌افتادند تا راه را برای آنها باز نمایند.

 

  

۳. خودروهای آتش نشانی به شکل امروزی، از اوایل قرن بیستم بکار گرفته شدند

 این خودروها هم در زمانی تولید شدند که همه عوامل دست به دست هم داده بودند که خودروها هر روز پیشرفت کنند. خودروی آتش نشانی که در تصویر می‌بینید از نوع Knox بوده و متعلق به سال ۱۹۰۵ است.

 

  

۴. اختلاف بسیار زیادی میان اتومبیل امداد و نجات و ماشین آتش نشانی وجود دارد

 بیشتر مردم هر دوی این اتومبیل‌ها را با نام ماشین آتش نشانی می‌شناسند اما آنها دو اتومبیل کاملاً متفاوت از هم هستند. ماشین آتش نشانی (خودروی جلویی در تصویر) وظیفهٔ جابه جایی پمپ آب و شلنگ‌ها را به صحنهٔ حادثه بر عده دارد در حالی که خودروی امداد و نجات (خودروی عقبی در تصویر) دارای یک نردبان بسیار بلند است. 

 

 

۵. بسته به موقعیت، اتومبیل آتش نشانی می‌تواند مقدار بسیاری آب را بصورت اسپری تولید نماید

 علت استفاده از قطرات بسیار ریز آب بجای جریان پر فشار آب این است که قطرات ریز آب قدرت بهتری در دفع حرارت دارند، همچنین این قطرات ریز با ورود به محوطه تا حدودی خود را با اکسیژن جایگزین نموده و باعث خفه شدن آتش می‌شوند.

 


 

 ۶. برخی از اتومبیل‌های آتش نشانی بجای آب از کف استفاده می‌نمایند

 برای استفاده از کف (فوم) مخصوص آتش نشانی چند علت موجه وجود دارد، نخست اینکه وزن کف نسبت به آب پایین‌تر است، به خاطر همین مأمور آتش نشان فشار برگشتی شیر را آسان‌تر می‌تواند کنترل نماید و زحمت کمتری نیاز دارد. کف آتش نشانی دارای ۷۵ درصد آب کمتر است و این به این معنی است که وسایل و هرچیزی که از آتش در امان مانده باشد دیگر توسط آب خراب نخواهد شد!

 

 

۷. کامیون نردبان همان گونه که از نامش بر می‌آید تنها جابه جا کنندهٔ یک نردبان بزرگ است

 اسم دیگر این خودروها TDA به معنای کامیون هوایی است. این کامیون‌ها همانند ۱۸ چرخ‌هایی که در جاده مشاهده می‌نمایید یک تریلر را پشت خودشان می‌کشند که روی آن یک نردبان بزرگ نصب شده است.

 


 

 ۸. بعضی انواع TDA ها دارای دو راننده هستند

 TDA ها دارای طول بسیار زیادی هستند که موجب شده اتومبیل‌های خیلی سریعی در هنگام حرکت در خیابان نباشند اما آن‌ها علیرغم داشت جثه‌ای بزرگ قابلیت حرکات بسیار بالایی در مکان‌های تنگ و باریک دارند. معمولاً TDA ها یک رانندهٔ دیگر نیز دارند که در پشت تریلر قرار دارد و مسئول فرمان دادن به چرخ‌های عقبی است. این راننده را سکان دار (tillerman) می‌نامند.

  


 

۹. نردبان‌های آتش نشانی می‌توانند حتی در بادی با شتاب ۸۰ کیلومتر بر ساعت نیز کار خود را انجام دهند

 وقتی که با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستند دست خود را از پنجره خارج کنید تا شدت باد را حس نمایید. حال تصور نمایید که در معرض چنین بادی آن هم روی یک نردبان باریک و در بلندی یک ساختمان بلند مرتبه قرار داشته باشید.

 


 

 ۱۰. برای دسترسی به طبقات آسمان خراش‌ها بعضی خودروهای امداد و نجات می‌توانند آتش نشان را تا بلندی ۱۰۰ متری بالا ببرند

 اتومبیلی که در تصویر مشاهده می‌نمایید ببرونتو نام دارد و اسم خود را از دایناسور بسیار عظیم الجثه ای بنام برونتوسوروس گرفته است. برونتوسوروس دارای گردنی بسیار بلند بود و این اتومبیل آتش نشانی نیز شمایلی تقریباً مشابه آن دارد. هر کسی که بخواهد از این خودرو استفاده نماید قطعاً نباید ترسی از بلندی داشته باشد.

 


 ۱۱. پر شتاب ترین اتومبیل آتش نشانی دنیا دارای موتور جت است

 این اتومبیل که نام عقاب هاوایی را روی آن نهاده‌اند مجهز به دو عدد موتور جت تولید رولزرویس است که هر کدام نیروی رانشی معادل ۱۲ هزار پوند را تولید می‌کنند. با چنین نیروی بزرگی این اتومبیل مسافت ۴۰۰ متر را در کمتر از هفت ثانیه و با شتاب بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت طی می‌نماید.

 با شعلهٔ آتش عظیمی که از اگزوزهای این خودرو آتش نشانی خارج می‌شود به نظر می‌رسد که توانایی این اتومبیل در به آتش کشیدن ساختمان‌ها بهتر از توانایی آن در مهار کردن آتش باشد!

 

  

۱۲. توانایی خودروهای آتش نشانی تا ۶۰۰ اسب بخار می‌رسد

 اکثر خودروهای آتش نشانی دارای توانایی بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ اسب بخار هستند. شاید در نگاه اول، این توانایی بسیار زیاد به چشم بیاید اما اگر بدانید که خودروهای های آتش نشانی چه وزن سنگینی دارند متوجه خواهید شد که حتی این قدرت نیز به دشواری نیاز آنها را پاسخ می‌دهد. 

 


 

 ۱۳. اتومبیل‌های آتش نشانی قرمز رنگ باید به رنگ زرد لیمویی باشند

 بررسی‌های بسیار نشان داده است که آمار تصادف اتومبیل‌هایی که دارای رنگ زرد هستند بسیار پایین‌تر از اتومبیل‌های قرمز رنگ است. علت این امر این است که رنگ زرد لیمویی در شرایط مختلف برای چشم انسان بسیار قابل دیدن است. گزارش‌های سازمان آتش نشانی ایالات متحده نشان می‌دهد که حادثه‌های رانندگی عامل مرگ ۱۰ درصد آتش نشانان است، پس متوجه می‌شوید که قضیهٔ رنگ بسیار جدی است.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا