۵۶۱ روز از زمانی که جمال‌الدین دهواری و ۲۰ ملوان یک لنج صیادی توسط دزدان دریایی سومالیایی گرفتار شده‌اند سپری شده‌ اما هنوز هیچ کاری برای نجات این افراد انجام نشده‌ است.
 
به گزارش یزد فردا به نقل از «خبرآنلاین»، خانواده خدمه این لنج صیادی در ۱۷ ماه گذشته تنها به صاحب لنج مراجعه کرده‌اند و هیچ دستاویزی برای نجات خانواده خود نداشته‌اند.
 
این در حالی است که آخرین تماس دزدان دریایی با خانواده این صیادان و ملوانان حاکی از آن بوده که برای آزادی چهار ایرانی مبلغ ۱۵۰ هزار دلار مطالبه کرده‌اند.
 
وقتی ششمین روز بهار ۹۴ فرارسید
 
خدمه لنج صیادی ابراهیم فروزانمهر بهمن‌ سال ۱۳۹۳ برای صید راهی آب‌های آزاد شدند. آنها می‌دانستند که احتمال مواجهه با دزدان دریایی هم در این سفرها وجود دارد اما مدت‌ها بود که با عملیات‌های ناوگروه‌های ارتش و سپاه، دزدان دریایی کمتر می‌توانستند عرض اندام کنند. در لنج صیادی ابراهیم فروزانمهر ۲۱ نفر حاضر بودند؛ خدمه، ملوان و صیاد. دو تن از صیادان جمال‌الدین دهواری و خواهرزاده‌اش ابراهیم بلوچ‌نیا بودند. آنها پس از حدود ۲ ماه کار برای صیادی در حال بازگشت به ایران بودند که یک گروه از دزدان دریایی به آنها حمله کردند. خدمه و ناخدای لنج تلاش کردند به آنها بفهمانند که سوخت لنج در حال اتمام است و به زودی باید خود را به بندر چابهار برسانند اما گویا دزدان دریایی به این موضوع توجهی نداشتند تا اینکه سوخت لنج تمام شد. روز ششم فروردین ۱۳۹۳، دزدان دریایی ۲۱ خدمه لنج و بخشی از اموال این لنج که ارزش مالی داشت را با خود همراه کردند تا بتوانند با اخاذی به منافع خود برسند.
 
آخرین تماسمان روز عید فطر بود
 
خانم صباحی همسر جمال‌الدین دهواری در این‌باره می‌گوید: آخرین بار که توانستم با شوهرم صحبت کنم روز عید فطر امسال بود. او گفت ۳ نفر از خدمه لنج در این مدت فوت کرده‌اند. ۴ نفر هم فرار کرده‌اند. الان برای آزادی او و ۳ نفر دیگر ۱۵۰ هزار دلار پول می‌خواهند.
 
این زن که در نبود شوهرش و در حالی که نان‌آور خانه‌شان در اسارت به سرمی‌برد باید از ۳ دختر ۱۸، ۱۷ و ۱۲ ساله‌اش نگهداری و سرپرستی کند، اظهار می‌کند: ما در این مدت به جز مراجعه به صاحب لنج که خود عضو شورای شهر کنارک در سیستان و بلوچستان است، کار دیگری از دستمان برنمی‌آمده و او نیز هر بار به ما گفته که پیگیر است.
 
به گفته خانم صباحی، ابراهیم فروزانمهر مدعی شده است که از طریق مقامات دولتی پیگیر نجات خدمه لنج خود بوده‌ است.
 
در حال حاضر دزدان دریایی برای رهایی جمال‌الدین دهواری، برادر ناتنی او، خواهرزاده‌اش و یک خدمه دیگر ۱۵۰ هزار دلار مطالبه کرده‌اند و با توجه به نسبت فامیلی این چهار تن، مرتب به خانواده آنها فشار می‌آورند.
 
خانم صباحی تأکید می‌کند که اگر همه زندگی‌اش را هم بفروشد نمی‌تواند چنین رقمی را فراهم کند.
 
وعده انتخاباتی یک نماینده
 
پیگیری‌ها نشان می‌دهد که عبدالغفور ایران‌نژاد نماینده کنونی چابهار و کنارک در مجلس شورای اسلامی در زمان انتخابات وعده داده بود که در نخستین اقدام بعد از ورود به مجلس پیگیر نجات این ملوانان و صیادان می‌شود اما باگذشت ۷ ماه از زمان برگزاری انتخابات و در حالی که بسیاری از خانواده‌های دارای نسبت فامیلی با گروگانان ایرانی با وعده نجات آنها توسط ایران‌نژاد به او رأی داده‌اند، هیچ نشانه‌ای از پیگیری او نیز وجود ندارد.
 
رقم تکراری ۱۵۰ هزار دلار
 
سخن از مطالبه ۱۵۰ هزار دلار برای آزادی ملوانان و صیادان ایرانی برای نخستین بار به میان نیامده است. وقتی سال ۱۳۸۹ یک کشتی از بندرعباس عازم آب‌های آزاد شد، به دام دزدان دریایی افتاد و خدمه کشتی را به گروگان گرفتند. بعد از ۲ سال از زمان این گروگانگیری، دزدان دریایی برای رهایی یکی از ایرانیان یعنی شهریار علی‌آبادی ۱۵۰ هزار دلار مطالبه کردند.
 
او سرانجام پس از حدود ۴ سال اسارت در سال ۱۳۹۳ نجات پیدا کرد و توانست همراه ۱۰ ملوان دیگر از زندان دزدان دریایی فرار کند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا