توصیه های پزشکی متخصصین یزدی :

تابستان چه بخوریم و چه بپوشیم؟مراقب باشيد، گرمازدگي در كمين نشسته است

یزد"جعفری خبرنگاربهداشت و درمان و پزشکی یزدفردا:همه مادر روزهاي تابستان، زودتر خسته ميشويم و اگر كمي بيشتر زير آفتاب بمانيم، سرگيجه و حالت تهوع هم سراغمان مي آيد. آيا مي دانيد كه همه اينها از علائم گرما زدگي هستند و اگر ادامه پيدا كنند، ما را از پاي در خواهند آورد؟ اين روزها اکثر شهرهاي ايران روزهاي گرمي را مي‌گذرانند روزهايي كه در آن ما بيش از هر موقع سال مردم درمعرض ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و مسري از راه يخ، آب و غذا قرار دارند و بايد بيشتر از هميشه مراقب بود.دارم از گرما مي‌ميرم!.. اين جمله‌اي است كه اين روزها وقتي با مردم روبه‌رو مي‌شويم، لازم نيست آن را به زبان بياورند، ظاهرشان هم داد ميزند كه دارند از گرما تلف ميشوند. گرما آن‌قدر همه را كلافه كرده كه به سرعت از كوره در ميروند و با هم دست به يقه ميشوند و...همه ما در روزهاي تابستان، زودتر خسته و تشنه ميشويم و اگر كمي بيشتر زير آفتاب بمانيم، سرگيجه و حالت تهوع هم سراغمان ميآيد. آيا ميدانيد كه همه اينها از علائم گرما زدگي هستند و اگر ادامه پيدا كنند، ما را از پاي در خواهند آورد؟ اغلب ما در روزهاي گرم تابستان در درجات گوناگوني به گرمازدگي مبتلا ميشويم كه اكثرا بر اثر تعريق زياد و مصرف كم آب، ايجاد مي‌شود. خشكي لب‌ها و پوست، درد عضلاني، خستگي، مشكلات گوارشي، يبوست و اگزما از علائم عمده اين عارضه به حساب مي يند.شايد شنيده باشيد كه آب 60 در صد از وزن بدن را تشكيل ميدهد و هر فرد بزرگسال روزانه به 4 ليتر آب نياز دارد، اما ممكن است باور نكنيد كه انجام چه اعمال حياتي به وجود آب بستگي دارد. قسمت اعظمي از خون، آب است و همه واكنش‌هاي بدن در محيط آبي به انجام ميرسد و اگر آب نباشد، هيچ واكنشي اتفاق نخواهد افتاد! علاوه بر اين‌ها، كمبود آب باعث چروكيدگي سلول‌ها ميشود و پيري زودرس را به همراه دارد.

توصیه یک متخصص پوست و مو در یزد: لباس های نخی با بافت ریز بهترین پوشش مناسب تابستان!

یک متخصص پوست و مو در یزد ضمن تاکید بر پوشیدن لباسهای نخی در تابستان گفت:
پوشیدن لباس های تنگ در فصل تابستان ضمن ایجاد خراش های پوستی و عرق سوز شدن پوست باعث نفوذ میکروب و عفونت های قارچی و میکروبی پوست می شود.

دکتر محمدتقی نوربالا در گفت و گو با خبرنگار
بهداشت و درمان، در خصوص نحوه لباس پوشیدن در فصل تابستان اظهارداشت:بهترین پوشش در فصل تابستان پوشیدن لباس نخی با بافت ریز و رنگهای روشن است. وی ضمن اشاره به پوشیدن لباس های تنگ در افراد چاق درفصل تابستان گفت: افراد چاق نواحی نازیبای بدنشان (سطوح چین دار) را با لباس های تنگ می پوشانند که این عمل در فصل تابستان منجر به آزردگی قسمتهایی از پوست که دو لایه روی هم قرارگرفته اند شده و در نتیجه منجر به خراش سطحی و عرق سوز شدن پوست می شود.

وی افزود: پوشیدن لباس های تنگ در فصل تابستان ضمن ایجاد خراش های پوستی و عرق سوز شدن پوست باعث نفوذ میکروب و عفونت های قارچی و میکروبی پوست می شود. وی توصیه کرد: پوشش و نوع لباس در تابستان باید نخی، نازک، عرق گیر بوده و به پوست بدن نچسبد. این متخصص پوست ادامه داد: آن قسمت هایی از پوست (بویژه در خانم ها در ناحیه سینه) که به صورت دو لایه روی یکدیگر قرار می گیرند باید بوسیله لباس یا پوشش پارچه ای از هم جداشوند. وی توصیه کرد: گرفتن دوش آب خنک و شستشوی روزانه بدن بخصوص در افرادی که پوست چرب دارند در فصل تابستان در جلوگیری از عفونت های میکروبی پوست بسیار موثر است.

توصیه یک متخصص تغذیه در تابستان: هر 2 ساعت یک بار آب بنوشید -افرادبالغ روزانه 10الي 12ليوان آب بنوشند

مصرف دوغ و میوه را در تابستان فراموش نکنید یک متخصص تغذیه در یزد گفت: افراد باید در فصل تابستان هر دو ساعت یک مرتبه حتی بدون اینکه احساس تنشنگی داشته باشند اب بنوشند تا آب کافی بدن تامین گردد.

دکتر فاطمه کاسب در گفت و گو با خبرنگار
بهداشت و درمان، با اشاره به تامین آب و الکترولیت های بدن به ویژه در کودکان و سالمندان در فصل تابستان اظهارداشت: به کودکان و سالمندان و حتی افراد عادی توصیه می شود هر دو ساعت یک مرتبه بدون احساس تشنگی آب بنوشند.

این متخصص تغذیه در خصوص فواید آب برای سلامتی گفت:با توجه به این که 60 تا 70 درصد وزن بدن را اب تشکیل داده است بنابراین اگر مقدار آب از دست رفته دراثر تعریق جایگزین نشود می تواند باعث بروز اختلالات مغزی و حتی کاهش سطح هوشیاری فرد شود.

وی مصرف میوه و سبزیجات را از دیگر راه های تامین آب در بدن عنوان کرد و افزود:افراد نباید از اب میوه به جای میوه استفاده کنند چراکه آب میوه ها مقدار فیبر موجود در خود که ماده مفیدی برای سلامتی است را از دست داده است.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: افراد از فیبرهای محلول در آب که بیشتر در میوه هایی همچون؛ آلو، مرکبات و انگور یافت می شوداستفاده نمایند زیرا فیبرهای محلول در آب سبب کاهش کلسترول و چربی خون می شود.

وی گفت: از آنجا که میوه ها حاوی فلاونوئیدها هستند بنابراین باید از میوه ها به لحاظ پیشگیری از بروز انواع سرطان ها و بیماری فشارخون و بیماریهای قلبی - عروقی استفاده گردد.

دکتر کاسب در پاسخ به اینکه " آیا میتوان از نوشابه های گازدار به جای آب استفاده کرد تصریح کرد: به هیچ عنوان نباید مصرف نوشابه ها جایگزین آب شود زیرا باعث پوسیدگی دندان و همچنین پوکی استخوان در فرد می شود.

وی ادامه داد: مصرف دوغ در تابستان بسیار مفید بوده چون باعث سلامت اکولوژی میکروبی روده شده و همچنین تامین کننده آب و املاح کلسیم در بدن است.

وی تاکید کرد: افراد بالغ باید روزانه 10 الی 12 لیوان آب مصرف نمایند.

وی خاطرنشان ساخت: گرایش به مصرف سبزیجات با توجه به مقدار کالری پایین آن در تابستان بسیار مفید است و می تواند املاح و فیبر بالای بدن را فراهم آورد.

دکتر کاسب به کاهش گوشت مصرفی در فصل تابستان تاکید کرد و گفت:
کاهش مقدار مصرف گوشت در فصل تابستان به سلامت افراد کمک بیشتری می کند.

توصیه یک متخصص تغذیه به مسافران :
با مصرف ماست چکیده سفر راحتی برای خود فراهم آوریدبه جای غذاهای کبابی از غذاهای پخته شده استفاده کنید .

یک متخصص تغذیه در یزد خطاب به مسافرا توصیه کرد: افراد باید سعی کنند هنگام مسافرت غذاهای پخته شده را به غذاهای کبابی شده ترجیح دهند تا به مسمویت های گوارشی مبتلا نشوند.

دکتر فاطمه کاسب در گفت و گو با خبرنگار
بهداشت و درمان، ضمن اشاره به نکات مهم و ضروری در مسافرت های تابستانی اظهارد اشت: در گام اول افراد باید سعی کنند حتی الامکان از رستوران های بین راهی غذا تهیه نکنند .

وی ادامه داد: افراد باید سعی کنند در تابستان و هوای گرم در هنگام مسافرت غذاهای پخته شده را به غذاهای کبابی شده ترجیح دهند تا به مسمویت های گوارشی مبتلا نشوند.

دکتر کاسب تصریح کرد:افراد می توانند در مسافرت های تابستانی از غذاهای گیاهی و مصرف میوه و سبزیجات بهره مند شوند تا سلامتی شان به خطر نیفتد.این متخصص تغذیه در ادامه گفت: افراد می توانند با مصرف ماست چکیده سفر راحتی برای خود و خانوده شان فراهم کنند.

دکتر کاسب توصیه کرد: افراد از به همراه بردن گوشت در مسافرت خودداری کنند.


توصیه یک فوق تخصص مراقبت های ویژه جهت پیشگیری از گرمازدگی: همیشه آب و مایعات خنک همراه خود داشته باشید


دکتر محمدرضا میرجلیلی در گفت و گو با خبرنگار
بهداشت و درمان ، در خصوص تعریف گرمازدگی اظهارداشت: زمانی که یک شخص سالم در محیطی قرار گیرد که درجه حرارت آن بالا باشد و آب و مایعات کافی به وی نرسد، در نهایت درجه حرارت بدن افزایش پیدا کرده و با بروزعلامت های بالینی گرمازدگی در فرد اتفاق می افتد. وی تب، بی قراری، خشکی دهان و مخاطها، بی حسی، بی حالی را از علائم ایجاد گرمازدگی در فرد برشمرد و افزود: در موارد شدید کاهش سطح هوشیاری، تشنج، اختلالات خونی، اختلالات کلیوی نیز در فرد مشاهده می شود.

وی با بیان این مطلب که در اکثر مواقع گرمازدگی در مسافرت و محیط کار اتفاق می افتد در خصوص پیشگیری از بروز این عارضه گفت: افراد باید سعی نمایند هنگام مسافرت کمترین تماس را با هوای گرم داشته و همچنین همیشه آب و مایعات خنک و وسایل خنک کننده به همراه خود داشته باشند.

این متخصص بیماریهای داخلی با بیان این که سالمندان، اطفال وشیرخواران از جمله افراد مستعد گرمازدگی می باشند تصریح کرد: بیمارن کلیوی، دیابتی ها، مبتلایان به فشارخون نیز بیشتر مستعد این عارضه هستند بنابراین توصیه می شود مراقبین این افراد در فصل تابستان مراقبت های ویژه را در این گونه افراد به عمل آورند.

عضو هیات علمی دانشگا علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در پایان توصیه کرد:
افراد باید سعی کنند در فصل تابستان از مسافرت های غیرضروری اجتناب کنند و از طرفی از آب و مایعات مایعات کافی که دارای املاح و ویتامین هاست همچون؛ آب میوه و دوغ بیشتری استفاده کنند.

توصیه یک متخصص پوست : کلاه لبه دار و عینک آفتابی فراموش نشود

یک متخصص پوست یزدی گفت: استفاده از لباس های جلوگیری کننده با آستین های بلند، شلوار بلند، کلاه مخصوص و عینک آفتابی مناسب تواما با مصرف ضدآفتاب در مناطق کویری اکیدا توصیه می شود.

دکتر نصرت پورسینا در گفت و گو با خبرنگار
بهداشت و درمان اظهارداشت: پوست عضوی از بدن است که در معرض مستقیم آفتاب و عوامل مضر محیطی می باشد و به عنوان یک سد (باریل) دوطرفه عمل می کند یعنی از داخل اجازه نمی دهد که آب و الکترولیت ها به بیرون نشت کندو همچنین از خارج اجازه نمی دهد مواد مضر وارد پوست شود. برای انجام صحیح این دو عمل باید ساختمان بسیار سالمی داشته باشد بنابراین وظیفه ما این است که به این ارگان مهم و حیاتی دقت بیشتر داشته باشیم.

وی ادامه داد:به عنوان مثال؛ یکی از فاکتورهایی که برای پوست مضر می باشد اشعه مستقیم خوشید واشعه ماورای بنفش می باشد بنابراین لازم است که با کرم های ضدآفتاب پوست را از این فاکتورها محافظت نماییم.

دکتر پورسینا در ادامه متذکرشد:اینکه چه ضد آفتابی برای چه سنی و در چه شرایطی باید استفاده گردد متخصص پوست باید تعیین نماید.

این متخصص پوست خاطرنشان ساخت:برای مثال کودکان بعد از دو سال لازم است از ضدآفتاب های مخصوص اطفال فاقد مواد آلرژی زا استفاده نمایند.

وی توصیه کرد: برای سنین نوجوانی و جوانی که معمولا پوستها چرب و حتی آکنه ای (جوش های غرور) است باید کرم ضدآفتاب فاقد چربی استفاده نمایند و برای سنین بالاتر یا افرادی که دارای پوست های بسیار خشک می باشند باید از ضدآفتابی استفاده گردد که در پایه چرب باشد.

دکتر پورسینا در ادامه با اشاره به مسئله SPF در ضدآفتاب ها گفت: spf یعنی ضریب میزان محافظت پوست زمانی که ضدآفتاب استفاده شده به وقتی که از ضدآفتاب استفاده نشده است. که اصولا spf بالاتر از 15 مناسبتر می باشد.

این استادیار دانشگاه ساعات قبل از 8 صبح و 6 بعدازظهر به بعد را مناسبترین زمان برای خروج از منزل عنوان کرد.

وی توصیه کرد:در مناطقی مثل استان یزد که آفتاب بسیار سوزان و گرمی دارد به همه سنین و در هر دو جنس توصیه می شود از ضدآفتاب مناسب پوستشان با نظر پزشک متخصص به صورت مرتب استفاده کنند.

دکتر پورسینا یادآورشد: کارگران ساختمانی و کشاورزان زحمت کشی که زمان زیادی در معرض آفتاب قرار دارند توصیه می شود علاوه بر مصرف ضدآفتاب از کلاه های مخصوص لبه دار، عینک های آفتابی بزرگ، استفاده کنند چراکه در طولانی مدت آفتاب سوختگی های متعدد در پوست های روشن و افرادی که سالیان متمادی در معرض آفتاب هستند باعث ایجاد سرطان های پوست همچون، BCC.SCC می شود.

این متخصص پوست در پایان متذکرشد: استفاده از لباس های جلوگیری کننده با آستین های بلند، شلوار بلند، کلاه مخصوص و عینک آفتابی مناسب تواما با مصرف ضدآفتاب در مناطق کویری اکیدا توصیه می کنیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا