یزدفردا :با توسعه فناوري‌هاي طراحي روبات پيش‌بيني مي‌شود كه تا چند دهه آينده روبات‌ها دنياي انسان‌ها را به تسخير خود در آورند اما در اين بين مشاغلي وجود دارند كه روبات‌ها هيچ گاه قادر به انجام آن نيستند!

به گزارش ايسنا، روبات ها به تمام عرصه‌هاي زندگي انسان راه يافته‌اند و انسان شاهد حضور رقباي روباتيك در مشاغلي مانند خياط، آشپز، معلم، مين ياب، كمك جراح و فضانورد است، اما برخي مشاغل «ضد روبات» هستند و انسان مي‌تواند مطمئن باشد كه هيچ گاه شغل خود را به واسطه حضور يك رقيب روباتيك از دست نخواهد داد.

روانپزشك / مشاور

احساس و روان حوزه‌اي است كه پيشرفته‌ترين روبات‌ها نيز قادر به درك پيچيدگي‌هاي آن نيستند و حتي در صورت طراحي برنامه‌اي براي درك احساسات انساني، هيچكس حاضر به مشاوره خواستن از يك روبات نيست.

نويسنده

روبات‌هاي خبرنگار تنها مي‌توانند گزارش‌هايي را با استفاده از كلمات كليدي و تعيين شده بنويسند، اما نوشتن داستان، شعر يا قطعه ادبي به احساس و قريحه انساني نياز دارد.

هنرمند

روبات‌ها شايد بتوانند نقش‌هاي كوچكي را ايفا كنند؛ اما هرگز نمي توانند مانند يك انسان حالت چهره، احساس و خلاقيت را در اجراي يك نقش از خود بروز دهند.

پزشك عمومي

يك پزشك بيش از آموزه‌هاي موجود در كتاب‌هاي پزشكي براي تشخيص بيماري استفاده مي‌كند و هيچ هوش مصنوعي نمي‌تواند مراحل تشخيص بيماري را بدقت انسان انجام دهد، اگرچه در ساير حوزه هاي علم پزشكي مانند جراحي مي‌تواند ورود روبات‌هاي جراح و كمك جراح را مشاهده كرد.

ماما

تولد نوزاد نياز به همراهي و ارتباط انساني دارد و هيچ مادري دوست ندارد اين لحظه را با يك روبات بي جان سپري كند.

كشاورز آلي

مراقبت از گياهان و جانوران كاري نيست كه بتوان پيشرفته‌ترين روبات‌ها را براي انجام آن برنامه ريزي كرد. دنيا بسمت محصولات ارگانيك و كشاورزي پايدار پيش مي رود و اين مسأله نيازمند حضور و مراقبت انسان است.

مراقب كودك

مراقبت و نگهداري از كودكان، يكي از پيچيده‌ترين مشاغلي است كه روبات‌ها هيچ گاه نمي‌توانند وارد اين حيطه شوند.

مهندس روباتيك

با وجود پيشرفت هاي گسترده در حوزه برنامه ريزي و طراحي روبايتك، هيچ روباتي نمي تواند روبات پيشرفته‌تري از خود طراحي كند.

 

و اگر کمی دقت کنیم هزاران کار دیگر هم می توان یافت که هرگز ربات ها قادر به انجام آن نخواهند بود و این تفاوت خالق انسانها و خالق ربات ها را پیش از پیش به رخ می کشد و انسان را وادار می کند که بگوید:

والله احسن الخالقین

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا