معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد گردشگري مذهبي را شاخص ترین برنامهٔ ماه محرّم امسال دانست که زمینهٔ گسترش فرهنگ عاشورا و اسلام واقعی را فرآهم کرده است.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، نشست اعضای کمیته گردشگری معنوی مذهبی استان با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، متولیان حسینیه ها و نمایندگانی از روحانیون، راهنمایان گردشگری و دفاتر خدمات سفر با هدف تجلیل از نقش آنان در شناساندن رسالت و پیام عاشورا به گردشگران در سالن شهيد موحدين استانداری برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، گردشگری مذهبی را برنامه ای شاخص در عزاداری های محرم امسال یزد برشمرد و این وضع پسندیده را نتیجهٔ همکاری همهٔ دستگاه های مسئول و مهمتراز همه، مشارکت نهادهای غیردولتی مانند شورای شهر، شهرداری، دبیرخانه یزد حسینیه ایران و راهنمایان تور دانست.

«محمدعلی طالبی» گفت: عاشورا سرشار از ظرفیت های فرهنگی و مذهبی است و ترویج فرهنگ عاشورا گسترش روح انسانی اسلام واقعی است.

وی با سپاس از میزبانی خوب اماکن مذهبی و حسینیه هایی که میزبان گردشگران بوده اند، افزود: شاید مسلمان شدن یک گردشگر جلوهٔ بیرونی ترویج فرهنگ اسلام واقعی باشد اما بی گمان این فرهنگ، در تک تک گردشگران و آنهایی که شنوای خاطرات آنها هستند، تأثیرگذار است.

طالبی ادامه داد: محرّم امسال نشان داد اگر از قالب اندیشه های محدود خود بیرون بیاییم و به عاشورا به عنوان رویدادی انسانی با گسترهٔ جهانی نگاه کنیم می توانیم وجوه انسانی و فرهنگی خود را به دنیا منعکس و به جای نگرانی از نفوذ فرهنگ بیگانه از همین ظرفیت ها استفاده کنیم.

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار با اظهار خرسندی از اینکه اکنون جامعهٔ یزد به این درک واقعی رسیده که می توانند در آیین های مذهبی پذیرای گردشگران خارجی و داخلی باشند، گفت: این اتفاق نقطه آغازی برای برنامه ریزی مدون در سال‌های آینده است.

طالبی بيان كرد: بی گمان حضور گردشگر در استان، شهرستان و روستاها به سامان یابی محلات، اصلاح برخی آسیب ها و بالارفتن فرهنگ اجتماعی مردم می انجامد.

وی دربارهٔ پیشنهادهای کمیته گردشگری در راستای کوشش برای حفظ امنیت گردشگران، با بیان اینکه حتی یک مورد تعرض به گردشگران برای استان، قابل تحمل نیست، گفت: تضمین امنیت گردشگران، نیازمند فرهنگ سازی در بین مردم و نهادینه شدن این باور است که حتی یک فرد اجازهٔ تعرض و ایجاد مزاحمت به گردشگران را ندهد.

طالبی هم چنین به  قانون منع ذبح حیوانات در ملأعام اشاره کرد و افزود: از نظر قانون ذبح حیوانات در ملأعام ممنوع است و باید برای سال های آینده هیئت های مذهبی و مردم، در این باره توجیه شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در پایان سخنان خود، پیرامون  برگزاری جشن های ملی، ایرانی و اسلامی که از سوی کمیته گردشگری معنوی مذهبی مطرح شد، خاطرنشان كرد: استان یزد برای ایجاد تعامل میان دستگاه های گوناگون در برگزاری جشن های ایرانی اسلامی اعلام آمادگی می کند.

گفتنی است در این نشست از اعضای کمیتهٔ  گردشگری مذهبی معنوی که در برنامه های مذهبی ایام محرّم نقش آفرینی کردند، با اهداي لوح تقدير، تجليل شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا