استاندار یزد در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان گفت: استان یزد از نظر آسیب های اجتماعی نسبت به کشور در وضعیت مطلوبی است اما نباید آسیب هایی مانند طلاق را انکار کرد زیرا استان با این پدیده مواجه است و باید با این آسیب اجتماعی مبارزه کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان یزد ، نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان با هدف گزارش فعالیتهای حوزۀ ازدواج و شرح کمّی و کیفی وضعیت طلاق و ازدواج در استان، با حضور سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد، محمدعلی طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مجید جوادیان زاده مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، رقیه کرمانیان مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، جمعی از فرمانداران و مدیران استان و اعضای این ستاد در سالن زنده یاد حمیدیا استانداری برگزار شد.

 استاندار یزد در این جلسه با بیان اینکه ما نباید از واقعیت ها فرار کنیم، بیان کرد: آمار طلاق در کشور بالا رفته است و در یزد هم هرچند وضعیت مطلوبی در مقایسه با سایر استان ها داریم، اما با روند افزایشی نرخ طلاق مواجه بوده ایم.

«سیدمحمد میرمحمدی» افزود: طلاق دلایل مختلفی دارد که باید روی آنها کار شود و برای این هدف نمی توان با پاک کردن مسئله پیش رفت بلکه باید با ریشه های آن مبارزه کرد.

میرمحمدی با تأکید به پیشگیری از آسیب هایی مانند طلاق، استفاده از ظرفیت روحانیان، دانشگاهیان، دستگاه ها، افراد با نفوذ و رهبران فکری و مردمی را یکی از راهکارهای مقابله با این آسیب اجتماعی دانست و بر ترویج محبّت، نوع دوستی، اُنس، گذشت، ایثار و دیگر مهارت های فردی و اجتماعی در جامعه تأکید کرد.

استاندار یزد ادامه داد: در جامعۀ ما بیشتر مباحثی که دنبال می شود القایی است و نیاز است گاهی مسیر و روش کار را تغییر داد که در این باره آموزش و پرورش به دلیل ارتباط مستقیم با نوجوانان، جوانان و  نسل آینده نقش تأثیرگذاری دارد.


وضعیت استان در نرخ طلاق و ازدواج


نمایندۀ اداره کل ثبت احوال استان نیز در این نشست به بیان گزارش آماری ازدواج و طلاق های استان پرداخت که در این گزارش مطرح شد:در شش ماه نخست امسال  پنج هزار و 148 ازدواج رخ داده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد رشد داشته است و میزان طلاق های استان نیز در شش ماه نخست امسال 920 مورد بوده که نسبت به شش ماه نخست سال گذشته 38 درصد افزایش داشته است.
در گزارش ادارۀ ثبت احوال استان بیان شد: شهرستان خاتم در سال گذشته بیشترین میزان ازدواج را داشته و شهرستان اشکذر نیز دارای کمترین نرخ ازدواج بوده است.
میانگین سن ازدواج و طلاق نیز به این گونه عنوان شد: در سال گذشته میانگین سن ازدواج برای مردان 27.5 درصد و برای زنان 22.6درصد بوده و سن طلاق برای مردان و زنان نیز به ترتیب 35و 30 سال بوده است.

در مجموع در این گزارش بیان شد که استان یزد از نظر وضع تجرد قطعی، نرخ طلاق و آمار افراد بدون همسر و هرگز ازدواج نکرده نسبت به سایر استان ها وضع مطلوبی دارد و جایگاه آن از نظر نرخ ازدواج بیست و دوم کشوری و از نظر تعداد طلاق های ثبت شده بیست و هشتم کشوری است.

گفتنی است در این نشست گزارش اقدامات دستگاه های اجرایی استان در هفته ازدواج  از سوی طوبی مازارزاده معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان ارائه شد؛ دبیر مؤسسۀ شبکۀ فعالان ازدواج به عنوان تشکل اجتماعی برتر در حوزۀ ازدواج گزارش فعالیت های خود را بیان کرد.

در پایان نیز فرمانداری های شهرستان های ابرکوه ، میبد و اشکذر و دستگاه های اوقاف و امور خیریه استان ، کتابخانه های عمومی استان ، تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و همچنین شبکه فعالین ازدواج یزد به عنوان فرمانداری ها ، دستگاه ها و سمن برتر در حوزۀ ازدواج معرفی و تجلیل شدند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا