برای اولین‌بار در تاریخ برگزاری جایزه «من بوکر»، یک نویسنده آمریکایی موفق به دریافت آن شد.‌
 
به گزارش یزد فردا ، «گاردین» نوشت: «پل بیتی» نویسنده سیاه‌پوست آمریکایی بامداد امروز (۵ شهریور) موفق شد جایزه مهم ادبی «من بوکر» ۲۰۱۶ را با رمان «Sellout» از آن خود کند.
 
«Sellout» نام رمان «بیتی» و طنز تلخی است که به سیاست‌های نژادی در آمریکا و به ویژه هویت‌نژادی در لس‌آنجلس پرداخته است. شخصیت اصلی داستان فروشنده مواد مخدر است و رقیب اصلی‌اش، او را «Sellout» صدا می‌زند. «Sellout» در زبان عامیانه آمریکایی  به معنای خیانت است. این واژه همچنین تمام شدن یک‌جای بلیت‌های کنسرت، ‌تئاتر یا رویدادهای اینچنینی هم معنی می‌دهد.
 
«پل بیتی» به عنوان نویسنده‌ای متولد لس‌آنجلس، ‌اولین آمریکایی است که پس از تغییر قوانین جایزه «بوکر» توانسته آن را به دست بیاورد. جایزه ۵۰ هزار پوندی «من بوکر» اولین‌بار در سال ۱۹۶۹ برگزار شد و بهترین اثر ادبیات داستانی که به زبان انگلیسی نوشته شده را برمی‌گزیند. این جایزه بیش از ۴۰ سال تنها به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت، اما از سال ۲۰۱۳ با وضع قوانین متفاوت، تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی‌ حق شرکت در آن را پیدا کرده‌اند.
 
رمان طنز برنده «بوکر» این نویسنده ۵۴ ساله که بامداد امروز طی مراسمی در «گیلدهال» لندن جایزه‌اش را دریافت کرد، به خاطر پرداختن به مسائل نژادی در آمریکا از سوی داوران این جایزه با «مارک تواین» و «جاناتان سوییفت» مقایسه شده است.
 
«بیتی» پیش از این گفته بود احتمالا هضم این رمان برای خوانندگان سخت باشد، اما «آماندا فورمن» رییس هیات داوران «من بوکر» این دوره، چندان با او موافق نیست. او گفته است: ادبیات داستانی نباید آسان باشد. این کتابی است که خواننده را با بی‌خیالی تمام،‌ میخ‌کوب می‌کند... و دقیقا به همین خاطر کار خوبی است.
 
«فورمن» در حین صحبت‌هایش «Sellout» را "رمانی برای زمان ما" خواند و نگارش آن در دوران اوج جنبش «زندگی سیاه‌ها مهم است» را اتفاقی ویژه عنوان کرد.
 
«پل بیتی» هم در مراسم دریافت جایزه ۵۰ هزار پوندی خود، رو به مخاطبان گفت: نمی‌خواهم احساسی شوم و بگویم نویسندگی زندگی‌ام را نجات داده... اما نوشتن زندگی را به من بخشیده است.
 
 
«مادلین تین»، «دیوید زالای»، «دبورا لوی»، «اوتسا مشفق» و «گریام ماکرای برنت» پنج نویسنده‌ای بودند که به مرحله نهایی نامزدی جایزه «من بوکر» ۲۰۱۶ راه پیدا کردند اما جایزه نهایی را به «بیتی» باختند.
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا