مدیر انتشارات تیمورزاده، سیدرضا صالحی امیری را گزینه ای مناسب برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: انتظار ناشران و اهالی نشر از وزیر پیشنهادی، تعامل با این قشر و تقویت فضای آرام و بدور از تنش است.
 
فرهاد تیمورزاده  با اشاره به معرفی سیدرضا صالحی امیری از سوی رییس جمهوری برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اشراف صالحی امیری به حوزه کتاب و نشر به اندازه ای است که اگر فردی او را نشناسد و پای سخنرانی های او بنشیند، تصور می کند، از ناشران قدیمی و دلسوخته است.
 
وی با بیان اینکه کمترین توقع ناشران از وزیر پیشنهادی، ایجاد فضایی آرام و بدور از دغدغه و تنش است، ادامه داد: عزم همگانی و جدی نخستین گام در این مسیر است بنابراین لازم است مجموعه هایی نظیر وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان تامین اجتماعی، وزارت کار و شهرداری ها با ناشران که برای امور مربوط به این حوزه به آنها مراجعه می کنند، همکاری داشته باشند.
 
عضو شورای سیاستگذاری بیست وچهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با تاکید بر لزوم کاهش و حذف برخی قوانین دست و پاگیر در این حوزه افزود: صالحی امیری بطور قطع بر این موضوع واقف است که فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر و کتاب تعیین کننده نیست بلکه نهادهای ذیربط نیز تاثیر مستقیم بر فضای کسب و کار در این بخش دارند.
 
تیمورزاده گفت: در صورتی که برخی قوانین آزار دهنده رفع و برای کار آفرینان چاره اندیشی نشود، حوزه نشر از بحران خارج نخواهد شد.
 
وی با بیان اینکه ناشران با چالش های اقتصادی دست به گریبان هستند، افزود: نباید علاوه بر این مسائل، مشکلاتی اضافه بر سازمان نظیر آنچه برای این قشر در نهادها و سازمان های یاد شده ایجاد می شود، رخ دهد و تصور شود به فعالیت این سازمان ها و نهادها به دلیل تشکیلات و قوانین خاص خود، نمی توان ورود کرد.
 
مدیر انتشارات تیمورزاده تصریح کرد: نیاز به آسیب شناسی مشکلات و حتی آماده کردن پیش نویس طرح یا لایحه ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برخی موارد است، بطور مثال قانون معافیت مالی ناشران در بیشتر مواقع به بهانه های مختلف اجرا نمی شود و قانون نادیده گرفته می شود.
 
** سید عباس صالحی موفق ترین معاون فرهنگی
وی همچنین از انتخاب مناسب سید عباس صالحی به عنوان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ در زمان وزارت علی جنتی تقدیر و فعالیت های وی را در این حوزه ستود.
 
تیمورزاده با اشاره به تواضع، ادب و متانت سید عباس صالحی به تسری این ویژگی ها در این معاونت اشاره و اضافه کرد: هرچند برخی مشکلات حوزه نشر در این دوره بطور کامل رفع نشد اما به نظر من صالحی موفق ترین معاون فرهنگی وزارت فرهنگ طی دوره های گذشته است.
 
وی با اشاره به فعالیت های صالحی در حوزه نشر و تشکل های آن گفت: وی تعامل بالایی با اصحاب نشر دارد؛ چیزی که تاکنون نمونه آن را در هیچ دوره ای تجربه نکردیم، وی آثار تخریب ها در دوران گذشته را کاهش داد و فضایی آرام همراه با تعامل را ایجاد کرد.
 
** انتظاری در حوزه یارانه کاغذ نداریم
عضو شورای سیاست گذاری بیست وچهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی درباره انتظار ناشران برای بهبود یارانه کاغذ هم افزود: هیچ توقعی در این زمینه وجود ندارد، ناشران به عنوان تولید کننده سالها پیش با دریافت یارانه مخالفت کردند زیرا به نام آنها و به کام دیگران بود.
 
وی گفت: چند سال پیش اشکال و انحرافی در این باره بوجود آمد و این یارانه محدود تحت عنوان پیشبرد علمی و تجهیز کتابخانه های مراکز دانشگاهی به جیب چند وارد کننده کتاب خارجی رفت.
 
وی توضیح داد: وزارت فرهنگ به دلیل اهمیت دیپلماسی فرهنگی علاقه مند بود ناشران خارجی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت کنند اما این مساله خود مشکلاتی را ایجاد کرد.
 
تیمورزاده افزود: اگر قرار باشد از ناشران و مصرف کنندگان داخلی حمایت نشود و با زیبا کردن برخی جملات یارانه را به سمتی دیگر سوق دهند، بطور قطع در حق ناشران ایرانی جفا شده است.
 
وی با بیان اینکه دادن یارانه کاغذ به ناشر اشتباه است، ادامه داد: باید کاری کرد که یارانه در اختیار مصرف کننده واقعی قرار گیرد هرچند شاهد بودیم در این زمینه نیز سوءاستفاده هایی شده است.
 
به گفته تیمورزاده، برخی اساتید، دانشجویان و یا محققان بن های دریافتی کتاب را بجای استفاده صحیح با قیمتی پایین تر به دلالان می فروشند در حالیکه این بن ها برای تهیه کتاب و ابزار تحقیق آنها در اختیار آنها گذاشته شده است.
 
تیمورزاده از صالحی امیری خواست از این سوءاستفاده های میلیاردی برخی نهادها و افراد پیشگیری کند.
 
وی همچنین ابراز امیدواری کرد، صالحی امیری با رای اعتماد مجلس به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شود و با توجه به شناخت وی از اوضاع نشر و کتاب، از تجارب نیروهای ارزشی و فعال در حوزه معاونت فرهنگی در این راستا بهره برد.
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا