طی بازرسی اکیپ نظارت دامپزشکی شهرستان یزد تعداد 25 بسته خاویار تقلبی کشف و معدوم گردید. خاویار ماده غذايي پر انرژی و سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها عمدتا استحصالي از تخم فيل ماهي موجود در درياي خزر بوده و منبعی غنی از امگا-3 می باشد.

طی بازرسی اکیپ نظارت دامپزشکی شهرستان یزد تعداد 25 بسته خاویار تقلبی کشف و معدوم گردید. خاویار ماده غذايي پر انرژی و سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها عمدتا استحصالي از تخم فيل ماهي موجود در درياي خزر بوده و منبعی غنی از امگا-3 می باشد. در حال حاضر بیش از 20 کشور جهان انواع گونه های ماهيان خاویاری را پرورش و خاویار پرورشی تولید می کنند. با این همه دریای خزر به عنوان بزرگترین منبع ماهیان خاویاری در جهان بوده و بیش از 90 درصد خاویار جهان را تأمین می کند.

مهندس ملکی، کارشناس نظارت و بازرسی فراورده های خام دامی شهرستان یزد ضمن اعلام این خبر افزود: از آنجا که طبق استعلام به عمل آمده از سازمان دامپزشکی هیچ گونه مجوزی مبنی بر واردات خاویار به کشور صادر نشده است در نتیجه تمامی خاویارهای وارداتی فاقد تأییدیه بهداشتی جهت مصرف می باشد.

وي اشاره نمود: گاها تخم ساير ماهي ها از جمله قزل آلا رنگ شده و به عنوان خاويار عرضه مي شود كه نياز به دقت در خريد توسط همشهريان را دارد. لذا مردم بايد در صورت اقدام به خريد اين غذاي با ارزش را از فروشگاه هاي معتبر و از توليدات داخلي تهيه نمايند. برای تشخیص تقلبی بودن آن کافی است مقداری از خاویار را با آب ولرم شستشو دهیم که رنگ خاویار واقعی ثابت است ولی تخم ماهی رنگ شده تمام رنگ را به خود نمی‌گیرد و آب آن رنگی می شود. ملکی در پایان از مردم درخواست نمود در صورت مشاهده چنین مواردی از طریق سامانه پاسخگویی به شکایات اداره کل دامپزشکی به شماره 1512 یا با شماره تلفن 36287961 تماس حاصل فرمایند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا