رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا می‌گوید، اگر یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه ایجاد شود، روسیه می‌تواند جنگنده‌های آمریکایی را سرنگون کند.
 
به گزارش یزد فردا ، به نقل از شبکه خبری سی بی اس، جیمز کلاپر، رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا در این باره ادامه داد: من بعید نمی‌دانم که روس‌ها اگر احساس کنند که جنگنده‌های آمریکایی نیروهای زمینی آنها را تهدید می‌کنند، به جنگنده‌های ما حمله کرده و آنها را سرنگون کنند.
 
کلاپر ادامه داد: روسیه سیستم دفاع هوایی بسیار پیشرفته و کارآمدی را در سوریه مستقر کرده و اگر قصد استفاده از آن را نداشت آن را مستقر نمی‌کرد.
 
این در حالی است که دولت آمریکا از ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا منطقه امن برای غیرنظامیان در سوریه به دلیل پیچیدگی استقرار و استفاده نیرو در آن و احتمال تقابل نظامی مستقیم بین آمریکا و روسیه خودداری کرده است.
 
در همین حال هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ماه آتی آمریکا خواهان ایجاد مناطق پرواز ممنوع در برخی نقاط سوریه شده است. نامزد معاونت ریاست جمهوری نامزد جمهوری خواهان نیز در اقدامی مشابه خواهان یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه شده است اما خود شخص دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان تاکنون در این باره موضع مشخصی اتخاذ نکرده است.
 
جیمز کلاپر در ادامه اظهاراتش به مساله کره شمالی پرداخت و عنوان کرد که به نظر وی سیاست آمریکا در تلاش برای اینکه پیونگ یانگ را مجبور به تسلیم تسلیحات اتمی خود کند، بیهوده است و احتمالا تنها کاری که آمریکا می‌تواند در این زمینه انجام دهد اعمال برخی محدودیت‌ها در قابلیت‌ها و ظرفیت‌های هسته‌ای این کشور است.
 
وی در این باره اظهار کرد: گمان می‌کنم هدف و تلاش برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی یک هدف دست نیافتنی است. آنها تحت تحریم و محاصره گسترده قرار دارند و به شدت شکاک هستند، بنابراین تلاش برای اینکه آنها ظرفیت‌های هسته‌ای خود را تسلیم کنند کار بیهوده‌ای است.
 
این در حالی است  که دولت فعلی آمریکا همواره از کره شمالی خواسته تا با خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره موافقت کند. این همان هدفی است که گروه شش‌جانبه برای آن مذاکره می‌کردند؛ مذاکراتی که با خروج پیونگ یانگ از آنها در سال 2009 متوقف شدند. آمریکا می‌گوید از سرگیری این مذاکرات که به میزبانی چین در جریان بود به تعهد کره شمالی برای خلع سلاح اتمی نیاز دارد. با این حال دولت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به نظر می‌رسد که برخلاف این، قصد گسترش و توسعه تسلیحات هسته‌ای خود را دارد. این کشور با وجود تحریم‌های شدید بین‌المللی بر برنامه اتمی و موشکی خود تاکید کرده و همواره به آن ادامه داده است.
 
رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا در ادامه اظهاراتش ادعا کرد که به خوبی می‌داند جهان از منظر کره شمالی چگونه است و این را در جریان سفرش به این کشور در سال 2014 که به منظور آزادی دو زندانی آمریکایی در پیونگ یانگ صورت گرفت، دریافته است.
 
وی توضیح داد: آنها فعالیت خود را متوقف نمی‌کنند و در بهترین حالت می‌توان امیدوار به محدود شدن برخی حوزه‌های فعالیت آنها بود. اما آنها این کار را چون ما از آنها درخواست کرده‌ایم انجام نمی‌دهند بلکه هدف آنها این است که طرف یک قرارداد قرار بگیرند.
 
در واکنش به این اظهارات جان کربی،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که دولت واشنگتن معتقد نیست که خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی یک هدف و تلاش بیهوده است.
 
کربی در این باره گفت: نه، هیچ چیزی تغییر نکرده و این اظهارات موضع ما نیست. هدف سیاست ما تلاش برای دستیابی به خلع سلاح شبه جزیره کره است. این سیاست و هدف ماست و حتما راهی برای رسیدن به آن وجود دارد.
 
با این حال کلاپر در ادامه اظهاراتش همچنین خاطرنشان کرد که او و آمریکا از اطلاعات به عنوان سلاحی علیه کره شمالی استفاده نمی‌کنند.
 
وی در این باره تشریح کرد: این مساله‌ای است که آنها بسیار درباره آن نگرانند. این یک آسیب پذیری است که گمان نمی‌کنم ما از آن استفاده کنیم. در حال حاضر ما به نوعی در خوانش خود گیر افتاده‌ایم و آنها هم به این ترتیب در فضا و خوانش خود مانده‌اند.
 
رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا کره شمالی می‌تواند با استفاده از یک کلاهک هسته‌ای بر روی موشک به سواحل غربی آمریکا حمله کند، اظهار کرد، کره شمالی هنوز موشک بالستیک میان قاره‌ای KN08 خود را آزمایش نکرده است بنابراین نه کره شمالی و نه آمریکا نمی‌دانند که این کار شدنی است یا خیر.
 
وی با توصیف این شرایط به عنوان بدترین پیش‌بینی ادامه داد: به هرحال آنها می‌گویند که قابلیت پرتاب موشکی مسلح را دارند که به بخش‌هایی از آمریکا چون آلاسکا و هاوایی می‌رسد. آنها می‌توانند دست به این اقدام بزنند این بدترین پیش‌بینی ممکن در این شرایط است.
 
کلاپر همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعای دولت اوباما در مساله هک شدن سایت‌های سیاسی به کمک تلاش‌ها و اقدامات مقامات عالی رتبه روسی عنوان کرد، پاسخ آمریکا به این مساله ممکن است به صورت حمله مقابله به روسیه نباشد.
 
رئیس اداره اطلاعات آمریکا خاطرنشان کرد که به نظر می‌رسد یک "عنصر غیردولتی" پشت حمله گسترده سایبری هفته گذشته این کشور بوده است که حتی دسترسی به سایت‌هایی چون توئیتر و نتفلیکس را مسدود کرده بود.
 
کلاپر تشریح کرد، بازرسان در حال جمع‌آوری اطلاعات بسیاری هستند و برآوردهای اولیه حاکی از آن است که یک عنصر غیردولتی مسئول این حملات بوده است.
 
وی با این حال تاکید کرد که قصد ندارد به طور کامل این مساله را رد کند که شاید یک کشور یا دولت پشت این حمله بوده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا