یکی از اهداف این اجلاس تربیت و پرورش سفیران و دیپلمات های جوان کشورهای اسلامی بود .

یزد فردا :با حضور از سید محمد احسان رحیمی پناه مشاور جوان شهردار یزد به عنوان تنها نماینده استان یزد در  اجلاس جوانان کشورهای اسلامی این  مشهد برگزارشد .

این اجلاس با رویکرد مدل همکاری های اسلامی در مشهد مقدس برگزار شد و اجلاس که با محوریت اسلام هراسی . امنیت . بازار مشترک . تروریست برگزار می شد  با صدور قطعنامه هایی با حضور دکتر عراقچی معاون حقوقی و  بین الملل   از این مجمع به کار خود پایان داد .

مهم ترین بندهای بیانیه چهارمین اجلاس بین المللی مدل سازمان همکاری اسلامی
✅١-مبارزه جدي كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي با افراطي گري، تروريست، فرقه گرايي و تلاش در جهت تشويق و اتحاد بيشتر كشورهاي oic
✅٢-مشاركت همه جانبه كشورهاي عضو oic براي حل بحران پناهندگان با فراهم آوردن سرپناه، آب، غذا و مايحتاج آوارگان و پناهندگان
✅٣- همبستگي با مردم فلسطين و محکومیت جنایات رژيم صهيونيست در فلسطین اشغالی

اقدام شهرداری مشهد در برگزاری یکی از بزرگترین برنامه‌های اسلام‌شناسی، مثبت است

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: شهرداری مشهد بانی یکی از بزرگترین برنامه‌هایی به منظور معرفی اسلام و در مقابل چهره واقعی وهابیت و فرقه‌های تفرقه‌افکنانه شد که به خوبی از پس آن بر آمد.
عباس عراقچی در حاشیه چهارمین اجلاس بین‌المللی مدل همکاری‌های اسلامی که به میزبانی شهرداری مشهد در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران افزود: مشهد در همه روزها و سال ها پایتخت معنوی ایران اسلامی است ولی این شهر در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی آیسسکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام منتخب شده است.
وی تصریح کرد: برگزاری چهارمین اجلاس بین‌المللی مدل همکاری‌های اسلامی در مشهد به همت شهرداری این شهر حرکت مثبتی بود چرا که با برگزاری این اجلاس، جمعی از نخبگان و دانشگاهیان جهان اسلام با واقعیت‌های ادیان خود ساخته و برگرفته از یهود، وهابیت و تفکر داعشی، تکفیری و افراطی‌گری آشنا شدند و همچنین از وضعیت اسفناک کشور ستمدیده فلسطین آگاهی پیدا کردند.
معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه یادآور شد: این ادیان خود ساخته و فرقه‌های دروغین در واقع در صدد ضربه زدن به اسلام ناب محمدی هستند که چنین اجلاس‌های می تواند آگاهانه به بررسی این موضوعات مهم و بزرگ بپردازد.

توسعه یافتگی، هویت و وحدت اسلامی؛ سه موضوع اولویت‌دار جهان اسلام

سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توسعه یافتگی، هویت و وحدت اسلامی، ۳ موضوع اولویت‌دار جهان اسلام است و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سیدعباس صالحی در آیین اختتامیه اجلاس مدل همکاری اسلامی که به همت شهرداری مشهد در تالار شهر برگزار شد، با بیان اینکه سازمان همکاری‌های اسلامی تلاش دارد تا جامعه اسلامی را به یکدیگر نزدیک کند، اظهار کرد: مبارزه با تروریست در سطح بین‌المللی وظیفه تمامی کشورهای مسلمان بوده که باید در دستور کار جامعه اسلامی قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه امروزه جوانان مسلمان باید با شناخت استعدادهای خود و بارور کردن آنها خود را برای رهبری در جهان اسلام آماده کنند، افزود: خوشحالیم که این اجلاس در شهر مشهد مقدس به عنوان مذهبی‌ترین شهر ایران و در زمانی برگزار شد که ما به زودی شاهد مراسمات مشهد ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت مذهبی جهان اسلام شاهد آن خواهیم بود.
سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جوانان جهان اسلام یکی از فرصت‌های یک دهه اخیر در جوامع اسلامی بوده است، گفت: توجه به جوانان مسلمان و بهره‌گیری از دانش و استعدادهای آنها سبب شد تا مجمع جوانان اسلامی شکل بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه جوانان جامعه اسلامی به عنوان یک ظرفیت بسیار قوی در جمعیت جهان اسلام به شمار می‌روند، عنوان کرد: این جمعیت روز به روز تحصیلکرده‌تر شده و بیشتر در صحنه جهان اسلام حاضر می‌شوند و این اجلاس که همانند مدل همکاری کشورهای اسلامی برگزار شد یکی از مصداق‌های بارز توجه به جایگاه جوانان در اسلام است.
صالحی با تأکید بر اینکه جهان اسلام با امکانات انباشته و سرشاری همراه است، تصریح کرد: امکانات مادی گسترده، جمعیتی که یک‌چهارم جهان را تشکیل می‌دهد، ثروت‌های زیرزمینی، موقعیت‌های جغرافیایی بی‌بدیل و افتخارات علمی از جمله مهم‌ترین سرمایه‌های جامعه اسلامی در جهان است.
وی میراث فرهنگ و تمدن جهان اسلام در جهان را بسیار خاص دانست و ابراز کرد: جامعه اسلامی با دارا بودن همه این داشته‌ها با مسایل و دغدغه‌هایی روبه‌رو است تا جایی که مجمع‌هایی همانند مجمع جوانان اسلامی سعی می‌کنند تا خود را به این دغدغه‌ها نزدیک و برای رفع آنها تلاش کنند.
سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مسئله توسعه‌یافتگی در جهان اسلام بیان کرد: امروزه باید به این اندیشید که جهان اسلام چگونه می‌تواند به توسعه یافتگی نزدیک شود؛ تولید دانش، تولید ثروت و عدالت به معنای رفع فقر و تبعیض از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی است.
به گفته صالحی، مسئله اصلی جهان اسلام این است که چگونه می‌توان به توسعه‌یافتگی با تعریف متمایز اسلام رسید و در جریان این توسعه‌یافتگی چگونه هویت خود را از دست نداد.
وی موضوع هویت را یکی دیگر از موضوعات دنیای اسلام در عصر حاضر برشمرد و اذعان کرد: در این زمینه باید دید چگونه می‌توان بین مصرف فردی و اجتماعی به موضوع هویت توجه ویژه داشت.
سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اهمیت وحدت اسلامی و حفظ انسجام جامعه مسلمانان تصریح کرد:‌ این روزها دغدغه ما در رابطه با وحدت اسلامی بسیار بیشتر از گذشته است و به نظر می‌رسد که اختلافات موجود در جهان اسلام به دو دسته اصلی که یکی از مهم‌ترین آنها نگرش‌های افراطی به دین می‌باشد، تبدیل شده است.
وی با اشاره به ظهور فرقه‌ای به نام خوارج در ابتدای صدر اسلام عنوان کرد: در صدر اسلام فرقه‌ای به نام خوارج ظهور کرد که امروز نیز ما شاهد باز تولید آن در کشورهای سوریه و عراق توسط کشورهای استکباری هستیم.
صالحی فاصله گرفتن از عقلانیت و سطحی‌نگری را از مهم‌ترین ویژگی‌های خوارج عنوان کرد و افزود: مبارزه با تروریست در سطح بین‌المللی وظیفه تمامی کشورهای مسلمان بوده که باید در دستور کار جامعه اسلامی قرار بگیرد.
وی کمبود فرصت‌های ارتباطی را عامل دیگر ضربه زدن به جامعه مسلمانان عنوان کرد و گفت: این کمبودها زمینه‌ساز دوری و تقابل مستقیم خواهد شد؛ از این رو نباید اجازه داد تا کوچکترین فرصت ارتباطی بین کشورهای مسلمان از بین برود.
سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: این اجلاس و اجلاس‌های که در ادامه محقق می‌شود باید بتوانند در توانمندسازی نخبگان برای ارتباط و گفت‌وگوی مؤثر در جوامع اسلامی کارساز باشند.
وی با اشاره به فرصت گردشگری اسلامی خاطرنشان کرد: فرصت گردشگری اسلامی می‌تواند قدمی برای حل و یا کمرنگ کردن مسئله کمبود فرصت‌های ارتباطی میان کشورهای اسلامی باشد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا