رویترز:هاشمی امیداصولگرایان را ناامید کرد/ روایت بی‌بی‌سی از حضور مشایی

یزدفردا"دقایق پایانی ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری و حضور چهره‌های سرشناس سیاسی در ستاد انتخابات کشور برای حضور در انتخابات یازدهم، توجه بسیاری از رسانه‌های خارجی را به خود جلب کرده است.

حضور سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در ستاد انتخابات کشور و ثبت‌نام اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در معیت محمود احمدی‌نژاد در دقایق پایانی، بازتاب وسیعی در رسانه‌های خارجی داشته است.

به گزارش مشرق، وبسایت شبکه سلطنتی انگلیس (بی‌بی‌سی) با نام بردن از آیت‌الله هاشمی به عنوان حامی اصلاحات در ایران، به انعکاس خبر ثبت‌نام هاشمی و اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات یازدهم پرداخت. بی‌بی‌سی افزود حضور هاشمی می‌تواند چالشی جدی برای رهبری محافظه‌کار ایران ایجاد کند.

بی‌بی‌سی در ادامه از ثبت‌نام گزینه احمدی‌نژاد – اسفندیار رحیم مشایی – دقایقی پیش از هاشمی خبر داده و با "ناسیونالیست تندرو" خواندن وی، می‌افزاید: «وی تهدیدی برای نخبگان روحانی اطراف آیت‌‌الله خامنه‌ای رهبر ایران خواهد بود.»

این شبکه خبری همچنین سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران را نیز از چهره‌های نزدیک به رهبر ایران معرفی کرد که در آخرین ساعات مهلت مقرر، ثبت‌نام کردند.

رویترز:

خبرگزاری رویترز آمریکا نیز که امروز خبر رفع منع فعالیت آن در تهران منتشر شد و اخبار خود را از دوبی ارسال می‌کرد نیز خبر نامزدی هاشمی، مشایی و جلیلی را بطور خاص پوشش داد.

رویترز در خبر خود با بی‌سابقه خواندن موج ثبت‌نام چهره‌های سرشناس در این دوره، هاشمی را گزینه‌ای خواند که امید اصولگرایان برای بهره‌گیری از اختلاف موجود میان جناح‌ها برای کسب قدرت را به نا‌امیدی تبدیل خواهد کرد.

این خبرگزاری همچنین با انعکاس خبر ثبت‌نام سعید جلیلی، وی را اصولگرایی تندرو و نزدیک به رهبری خواند و مدعی شد که وی طی دوران مسئولیتش در شورای عالی امنیت ملی، مذاکرات موفقی با طرف‌های اروپایی پشت سر نگذاشته است.

یدیعوت آحارونوت:

روزنامه صهیونیستی یدیعوت‌آحارونوت نیز در خبری کوتاه خبر کاندیداتوری سعید جلیلی را منعکس کرده و وی را از رزمندگان دوران جنگ هشت ساله و از نیروهای اصولگرای نزدیک به رهبری معرفی کرده است.

فرانس 24:

شبکه خبری فرانس 24 حضور همزمان محمود احمدی‌نژاد به همراه مشایی و آیت‌الله هاشمی را بازتاب داده و از هاشمی با عنوان رئیس جمهوری پیشین و مقتدر ایران نام برده است که در لحظات آخر تصمیم به ثبت‌نام گرفت. این شبکه همچنین حواشی ثبت‌نام مشایی از جمله نشان‌دادن علامت پیروزی از سوی وی و احمدی‌نژاد را نیز پوشش داده است و ثبت‌نام این دو کاندیدا را «چالشی جدی برای جبهه اصولگرایان وفادار به رهبر ایران» دانسته است.

جروزالم پست:

جروزالم پست دیگر روزنامه صهیونیستی نیز گزارش خود از ثبت‌نام نامزدهای انتخابات را به ثبت‌نام سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران معطوف کرده و همانند دیگر رسانه‌های اسرائیلی، وی را اصولگرایی تندرو و نزدیک به رهبری ایران نامیده است. این روزنامه به بازتاب حواشی ثبت‌نام هاشمی و همچنین مشایی و مروری بر مواضع وی نیز پرداخته است.

واشنگتن پست:

روزنامه واشنگتن پست آمریکا هم از ورود دو تن از جنجالی‌ترین چهره‌های سیاسی ایران به عرصه انتخابات خبر داده و ثبت‌نام هاشمی و مشایی را پوشش خبری داده است. به گزارش واشنگتن پست، تا پیش از ثبت‌نام این دو چهره سیاسی، همگان بر این باور بودند که انتخابات پیش‌رو رقابتی میان نیروهای نزدیک و وفادار به رهبری ایران خواهد بود اما اکنون چالشی جدید در پیش‌رو دارند.

واشنگتن‌پست همچنین از بالاگرفتن هیجان‌ها و احساسات در میان حاضران در ستاد انتخابات کشور همزمان با حضور هاشمی و مشایی خبر داده است.

گاردین:

روزنامه گاردین انگلیس نیز با نگاهی متفاوت به اعلام کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی، به بررسی روند تصمیم تاریخی مجلس خبرگان در انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر و نقش هاشمی در این تصمیم‌گیری پرداخته است. گاردین در تحلیل خود از فاصله گرفتن هاشمی و رهبر انقلاب پس از انتخاب احمدی‌نژاد و حمایت رهبری از وی در انتخابات و ارتباط آن با حضور مجدد هاشمی نیز سخن به میان آورده است.

ثبت‌نام سعید جلیلی و اسفندیار رحیم مشایی نیز از دیگر اتفاقات مهم امروز در وزارت کشور بوده که گاردین در اخبار خود از ایران به پوشش آن پرداخته است و نامزدی مشایی با همراهی احمدی‌نژاد را با طرح ریاست جمهوری پوتین – مدودف مقایسه کرده است.

شیکاگو تریبیون:

شیکاگو تیریبیون آمریکا نیز "ثبت‌نام دقیقه نود" هاشمی را تغییر مسیری در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران دانسته است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا