تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۳


 
 یزدفردا:

 

آغاز به کار چهاردهمین نمایشگاه خودروی مشهد

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو و صنایع وابسته مشهد آغاز به کار کرد.

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو و صنایع وابسته مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش   ایسنا، در این نمایشگاه شرکت‌های سایپا، پارس خودرو ، کرمان موتور،‌ بهمن، رامک خودرو،‌ نگین خودرو و اطلس خودرو حضور یافته‌اند.

گروه خودروسازی سایپا نیز با محصولات دو شریک جدید چینی خود (چانگان و برلیانس) در این نمایشگاه حاضر شده‌است. خودروی سواری EADO و شاسی بلند CS35 محصول خودروسازی چانگان و خودروهای سواری H320 و H330 و شاسی بلند V5 محصول خودروسازی برلیانس از جمله خودروهای جدید عرضه شده در این نمایشگاه هستند. محصولات شرکت برلیانس در شرکت پارس خودرو تولید خواهد شد. همچنین در این نمایشگاه ماکت نسل جدید خودروی سایپا با نام هیرکانی نیز رونمایی شد.

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد تا پانزدهم شهریور ماه ادامه داشته و ساعات بازدید آن ۱۷ الی ۲۳ است.

 

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۳


 
 
 

بازار خودرو در انتظار طرح‌های اقساطی فروش/ تحریک بازار در دستور کار خودروسازان

تغییرات و نوسانات قیمت دولتی خودرو، اگرچه به ظاهر کاهش قیمت خودرو را برای مشتریان در پی داشت اما اظهارنظر مجلس برای رایزنی با شورای رقابت و خودروسازان به منظور کاهش قیمت خودرو، بازار را با ایست مواجه کرده که در نتیجه آن، خرید و فروش‌ها در بازار به شدت کاهش یافته است. حال خودروسازان از برنامه ریزی برای فروش اقساطی خودرو به منظور تحریک بازار می‌گویند.

 

به گزارش مهر، اگرچه تغییرات مداوم قیمت خودرو در شورای رقابت و عقب نشینی خودروسازان از افزایش قیمت‌ها و همراهی با دولت، کاهش ۳ تا ۵ درصدی قیمت برخی از مدل‌های پرمصرف خودرو را رقم زد، اما گویا مردم کاهش ۵ درصدی را چندان خوشایند نمی‌دانستند و منتظر مانده اند تا ببینند گفته های نمایندگان مجلس مبنی بر کاهش ۳۰ درصدی قیمت چه زمانی به تحقق می پیوندد، چراکه به باور مردم، کاهش ۳۰ درصدی قیمت، اختلاف نرخ ۵ تا ۶ میلیون تومانی را بر روی برخی از مدل های خودرو رقم می زند که به طور قطع برای مصرف کنندگان جذاب است.

همین اظهارنظرهای متناقض، بازار را از حرکت باز داشته و نوعی رکود بر آن حاکم کرده است که به نظر می رسد تا تعیین تکلیف نهایی قیمت و قیمت گذاری خودرو، چندان خروج از رکود دست یافتنی نباشد، این را بازار به صراحت نشان می دهد. مگر اینکه طرح خاصی از سوی خودروسازان برای تحریک بازار خودرو پیاده و اجرایی شود که بتواند مردم را به خرید تشویق کند.

از سوی دیگر، خبرها از نمایندگی های خودروسازان نشانگر این است که برخی از مردم برای دریافت پول خودروهای ثبت نامی خود به نمایندگی ها مراجعه می کنند و این را یک تدبیر برای خود می دانند تا شاید خودرو ارزان شود و آنها بتوانند همان خودرو را با پرداخت مبلغی کمتر از مبالغ فروش فعلی، دریافت کنند، بنابراین نمایندگی‌ها هر روز مواردی را مشاهده می کنند که اگرچه شاید موعد تحویل خودروشان نیز چندان دور نباشد، اما ترجیح می دهند که به نوعی از بازار خارج شوند.

نکته دیگری که در این میان به چشم می‌خورد، طرح نمایندگان مجلس به منظور بازنگری در قیمت های تعیین شده برای خودروهای داخلی است که اگرچه مشخص نیست چه زمانی به سرانجام نهایی رسد و آیا بر کاهش قیمت به میزان چشمگیر یا همان ۳۰ درصدی که برخی نمایندگان عنوان می کنند، تاثیر گذار است، اما توانسته توقفی را بر معاملات خودرو در بازار ایجاد کند.

در این میان، خودروسازان می گویند مردم زمانی که موعد پرداخت ودیعه های دوم و سوم خودروهای پیش فروش کرده شان به سر می رسد، دست نگاه می دارند و از واریز وجه جدید خودداری می‌کنند تا شاید قیمت‌ها کاهش یابد و آنها بتوانند سود بیشتری را نصیب خود کنند. همین امر خودروسازان را نیز در دریافت به موقع منابع مورد انتظار خود از فروش های چند مرحله ای، دچار مشکل کرده است.

کارشناسان اما معتقدند که اکنون زمان آن رسیده خودروسازان فروش‌های اقساطی یا شرایطی را در بازار آغاز کنند تا شاید بازار تحریک شود و در کنار فروش‌های نقدی، بتوانند تحرکی را نیز در بازار به وجود آورد، موضوعی که گویا از سوی خودروسازان نیز در دستور کار قرار گرفته است. البته برخی از خودروسازان به خصوص مونتاژ کنندگان خودروهای چینی، این طرح را آغاز کرده اند و به نظر می رسد چینی‌ها سریعتر از مدیران خودروسازی ایران، برای داشتن سهم بیشتر از بازار دست به کار شده اند.

در این میان، سعید مدنی، مدیرعامل یکی از غول‌های خودروسازی ایران در گفتگو با مهر می گوید: برای تحریک بازار به خرید خودرو، طرح فروش‌های لیزینگی در دستور کار قرار گرفته است و بر این اساس، آمارها نشان می دهد فروش لیزینگی ما در ۵ ماهه اول سال جاری، به اندازه سال گذشته بوده است.

وی می افزاید: فروش لیزینگی را نیز با شرایط مناسب برای مردم در برنامه قرار داده ایم تا بتوانیم بخشی از نیاز بازار را که البته دسترسی به منابع مالی کمتری دارند، پوشش دهیم. در این میان طرح هایی نیز در ماههای گذشته به اجرا درآمد که توانست رضایت مردم را جلب کند.

به هرحال، به نظر می رسد که باید فکر اساسی برای رکود موجود در بازار خودرو کرد، چراکه هرچقدر میزان تولید افزایش یابد اما تقاضایی در بازار بوجود نیاید، به طور قطع منفعتی برای تولید خودرو در کشور نخواهد داشت.

قیمت انواع خودروهای داخلی

قیمت پژو ۲۰۶ در نمایندگی ها ۳۴ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، همچنین قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ صندوقدار وی۸ معادل ۳۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۳۸ میلیون تومان است. قیمت هر دستگاه پژو پارس جدید در نمایندگی ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۳۸ میلیون و ۵۰۰ تومان است.

قیمت هر دستگاه تندر ۹۰ ای ۲ در بازار آزاد ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در نمایندگی ۳۵ میلیون تومان است. قیمت هر دستگاه رانا در بازار آزاد ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در نمایندگی ۳۲ میلیون تومان است. قیمت هر دستگاه سمند ال ایکس در نمایندگی ۲۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۳۰ میلیون تومان است.

قیمت هر دستگاه تیبا در بازار آزاد ۲۴ میلیون تومان و در نمایندگی ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ اس ایکس هم در بازار آزاد ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و در نمایندگی ۱۹ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان است. قیمت هر دستگاه پراید ۱۳۲ اس ایکس هم در بازار ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و در نمایندگی ۱۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا