محمد سعید صالحی فیروزآبادی

دیروز و مدتی قبل دو سخنرانی متفاوت از سوی رئیس جمهوری و دیگری از رهبری ایراد شد. در سخنرانی رئیس محترم جمهوری گفته شد رهبری نظام در جریان جرئیات مذاکرات قرار داشتند و برجام با موافقت رهبری نظام انجام شده است. در سخنرانی دیگری که رهبری مدتی پیش انجام دادند ایشان گفتند من همواره بنابر مسئولیتم بر خطوط کلی تاکید کرده ام و جزئیات مذاکرات بر عهده تیم مذاکره کننده بوده است.
اگر چنین سخنرانیهایی را دارای روح متفاوتی ببینیم، تکلیف چیست؟ چگونه قوا می توانند با یکدیگر هماهنگ شوند و تفاوت آرا باعث شکاف در تصمیم گیری و شکاف در مدیران کشور نشود؟
واقعیت این است که پیش از مدیریت ریاست جمهوری آقای روحانی، مدیریت کشورمان به این نتیجه رسیده بودند که بایستی در مورد مسئله اتمی با آمریکائیها مذاکره شود. نقش مذاکره با آمریکاییها بیشتر با جناح مقابل اصولگرایان تطبیق داشت و مردم نیز به جناح موسوم به اصلاح طلب و اعتدالگرا رای دادند تا این مذاکرات انجام شود. اگر مذاکرات با آمریکاییها و توافق برجام در درازمدت برای منافع کشورمان سودی داشته باشد بایستی سود آن برای جناح اعتدالگرا و اصلاح طلب نوشته شود. اگر در درازمدت تجربه برجام برای کشورمان ضرر داشته باشد بایستی ضرر آن به پای جناح اعتدال و اصلاح طلب نوشته شود. نمی توان شالوده نظام سیاسی کشورمان یعنی رهبری نظام را چه در منافع مذاکرات و برجام و چه در ضررهای مذاکرات و برجام، شریک نمود. موقعیت رهبری نظام سیاسی کشورمان بسیار والاتر از آن است که هر روز در منافع موسمی هر تصمیم گیری کشور که بوسیله روسای جمهور گرفته می شود، شریک نمود. خیرمندانه ترین تصمیمات نیز می تواند پیامدهای پیش بینی نشده فاجعه باری برای کشور داشته باشد. اگر بخواهیم رهبری کشورمان را در هر نفع و ضرر تصمیم گیری تصمیم گیران کشورمان شریک کنیم با دست خود شالوده نظام سیاسی کشورمان را آماج تیرهای زهر آگین قرار داده ایم و کسی دیگر برای متحد نمودن اقشاری که بشدت دارای نظرات و منافع متفاوت و متضاد هستند، وجود ندارد.
توافق برجام انجام شده است. نفع و ضرر آن نیز در آینده بخوبی مشخص خواهد شد. یکی از کارهای مهم رهبری مواظبت از جریان داشتن اطلاعات صحیح در چارچوب منافع ملی کشورمان است تا منافع کشورمان قربانی جریانسازی و تبلیغات امپراتوری رسانه ای جهانی غرب نشود. به یقین با توجه به منافع یا ضررهای برجام برای کشورمان و مبادله آزاد اطلاعات از سوی جریانهای متفاوت، مردم کشورمان در پای صندوقهای رای در آینده نشان خواهند داد، آیا برجام موفق بوده است یا اینکه ضررهای آن برای کشورمان بیشتر از منافع آن بوده است.مواظبت از رهبری و مواظبت از نقش رهبری در کشورمان از سوی جریانهای سیاسی، آینده دموکراسی کشورمان را رقم خواهد زد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا