استاندار یزد روز چهارشنبه 17 آذر ماه با حضور در پنجمین نشست هم‌اندیشی مناطق ویژۀ علم و فناوری کشور که در بوشهر برگزار شد،پاسخ‌گویی به نیاز اشتغال دانش آموختگان را یکی از ضروری‌ترین اقداماتی دانست که نیاز به بسترسازی و برقراری تناسب بین مشاغل و رشته‌های دانشگاهی دارد و گفت: یکی از مسائل مهم برای منطقۀ ویژۀ علم و فناوری، پاسخ به نیاز اشتغال جوانان است.


به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، استاندار یزد روز چهارشنبه 17 آذر ماه در پنجمین نشست هم‌اندیشی مناطق ویژۀ علم و فناوری کشور که با حضور استانداران آذربایجان شرقی، بوشهر و یزد و نیز مدیران مناطق ويژه علم ودفناوری استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی و یزد در بوشهر برگزار شد، حضور یافت و سیاست‌های توسعه‌ای استان و اقدامات انجام شده در راستای برآورده شدن این سیاست‌ها به‌ویژه در زمینۀ منطقۀ ویژۀ علم و فناوری استان را بیان کرد.
 استاندار یزد در نشست هم‌اندیشی مناطق ویژۀ علم و فناوری کشور گفت: فعالیت‌های استان یزد بر اساس هشت محور اولویت‌بندی شده است که نخستین و مهمترین محور، مسئله آب است.
«سیدمحمد میرمحمدی» از مهمترین مشکلات استان یزد را خشکسالی و کمبود بارش بیان کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین مسائل استان یزد کمبود آب است و ما باید به‌گونه‌ای در این استان عمل کنیم که هم امکان ادامۀ حیات و هم امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان وجود داشته باشد از این رو، آب به عنوان اولویت نخست استان یزد تعیین شده است.
وی افزود: در زمینه بحث آب دو رویکردِ تأمین آب و مدیریت مصرف آب چه در زمینۀ شرب و چه در کشاورزی در استان یزد در نظر گرفته‌ شده است.
 استاندار یزد دومین اولویت استان یزد را توسعۀ گردشگری دانست و با بیان اینکه یزد در این زمینه از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: این استان از نظر بافت تاریخی، هنر معماری، هنر طراحی، میراث فرهنگی و نیز فناوری‌هایی مانند قنات و بادگیر ویژه و نمونه است.
به گفتۀ میرمحمدی، طبیعت استان یزد نیز منحصر به فرد و گوناگون است و جاذبه‌های کویری، ییلاقی و حتی مناطق جنگلی این استان ظرفیت ارزشمندی برای گردشگری به شمارمی‌رود.
وی اولویت دیگر استان را گسترش فعالیت‌های صنعتی و معدنی بیان کرد و با توجه به اینکه یزد دومین استان کشور از نظر تعداد معادن است، گفت: بهره‌برداری بهینه از معادن و استقرار صنایع های‌تک از اولویت‌های توسعه‌ای استان یزد است.
استاندار یزد دیگر اولویت این استان را استفاده از انرژی‌های خورشیدی دانست و یادآور شد: استان یزد بیش از 330 روز در سال آفتاب دارد که منبعی بسیار غنی از انرژی‌های پاک به شمار  می‌رود.
میرمحمدی ادامه داد: در زمینۀ انرژی خورشیدی در دو سال و نیم اخیر، هزار و صد مگابایت متقاضی بوده است که برای 650 مگابایت آن عرصه‌ها مشخص، مجوزهای را صادر کرده‌ و زمین را نیز واگذار کرده‌ایم.
وی محور دیگر را بهداشت و درمان بیان کرد و گفت: استان یزد در حوزۀ بهداشت و درمان رتبۀ نخست را دارد و 45 درصد از تخت‌های بیمارستانی این استان را افراد غیربومی تشکیل داده‌اند که دلیل آن ماهر بودنِ پزشکان، قیمت کمتر و برخورد مهربانانه و دلسوزانۀ کادر پزشکی این استان است.
استاندار یزد اولویت دیگر استان یزد را توسعۀ فرهنگ و هنر دانست و توسعۀ شرایط زیست محیطی و منابع طبیعی استان را نیز دارای اولویت دانست. میرمحمدی گفت: گسترش پارک‌های علم و فناوری از دیگر اولویت‌های استان یزد است که در‌این‌باره خوشبختانه قدم‌های خوبی برداشته شده و استان یزد پس از اصفهان رتبۀ دوم علم و فناوری کشور را دارد و از نظر صادرات فناوری نیز رتبۀ دوم کشور را داراست.
 وی با بیان اینکه استان یزد در سال‌های آینده از نظر بیکاری با انبوهی از دانش آموختگان روبه رو خواهد بود، پاسخ‌گویی به نیاز اشتغال دانش آموختگان را یکی از ضروری‌ترین اقداماتی دانست که باید انجام شود و افزود: اکنون اشتغال دانش آموختگان جنبۀ کارگری ندارد و باید بسترهایی فرآهم شود که به تناسب رشته‌هایی که فارغ التحصیل شده‌اند زمینه‌های اشتغال فرآهم شود.
به گفتۀ استاندار، یکی از مسائل مهم برای پاسخ به نیاز اشتغال جوانان، منطقۀ ویژۀ علم و فناوری است که استان یزد در این‌باره گسترش مراکز علمی و پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، ساخت مرکز شتاب‌دهی و نوآوری، ایجاد شعبۀ پژوهشگاه رویان، مرکز تحقیقات آب، مرکز تحقیقات کاشی و مراکز تحقیقاتی صنعتی را پیگیری کرده‌است.
 میرمحمدی افزود: استان یزد دفتری برای فرآهم کردن بسترهای گردشگری و مرکز خدمات سرمایه‌گذاری دایر کرده‌ است؛ و با تعیین پهنه‌بندی‌ها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان را تدوین کرده‌ تا از این راه برای جذب سرمایه‌گذار به استان اقدام کند.
وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در زمینۀ گسترش علم و فناوری و خدمات سرمایه‌گذاری در استان انجام شده است، گفت: دانشگاه‌، منطقه ويژه علم و فناوری و سازمان عامل نگاه مشترکی درباره تولید و فناوری دارند و استان هم‌افزایی و همدلی خوبی در این زمینه شاهد است.
استاندار یزد گفت: منطقه ویژۀ علم و فناوری با یک شعاع 15 کیلومتری از مهریز تا اردکان تعریف شده است و علتش هم این است که عمدۀ مراکز تولیدی، صنعتی و علمی استان در این منطقه قرار دارد.
 استاندار یزد در پایان سخناش گفت: هدف و کوشش استان این است که روابط بین مراکز تولیدی، صنعتی و علمی استان به‌گونه‌ای تنظیم شود که زنجیره‌های ناقص را رفع کرده و در ارتباط با هم قرار دهد تا به نتایج دلخواه برسد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا