میرزا محمد کاظمینی

میرزا محمد کاظمینی در روز نوشت خود نوشت:دانشور و فرهنگ پرور گرامی، استاد محمد رضا مشکیان، پس از یک دوره طولانی بیماری به دیار باقی شتافت و جامعه فرهنگی یزد را سوگوار نمود.

ضمن عرض تسلیت به خاندان او اشاره ای به زندگینامه آن مرحوم که در دانشنامه مشاهیر یزد اورده ام، می نمایم.

انشا ا... در جوار آقا علی بن موسی الرضا در بهشت برین محشور گردد.

محمد رضا مشکیان در سال 1301ش در محله «گازرگاه» یزد بدنیا آمد. قران و دیوان حافظ را در مکتب آموخت.

سپس دوره ابتدایی تا سیکل و اول تحصیلات متوسطه را در یزد گذراند. آن گاه برای ادامه تحصیل به دبیرستنان سن لویی تهران و دبیرستان مروی رفت و در 1319 ش دیپلم گرفت.

سپس در رشته حقوق دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد.

وی از همدوره های عبدالحسین زرین کوب بود.

از استادان وی می توان: ملک الشعرای بهار، لطفعلی صورتگر، عباس اقبال و محمد معین را نام برد.

مشکیان پس از اینکه یک سال در رشته حقوق تحصیل کرد، تغییر رشته داد و رشته فلسفه را نزد استادانی چون: فاضل تونی و یحیی مهدوی دنبال کرد.

او پس از فراغت از تحصیل به استخدام شرکت نفت در آمد و با تشکیل اتحادیه، دست به مبارزه سیاسی زد و پس از اعتصاب در سال 1325 ش  در شرکت نفت، به خوزستان تبعید شد.

سپس در اداره آموزش و پرورش استخدام شده و در شهر های  خرم اباد ، کردستان  و تهران به تدریس پرداخت. ایشان در 1358 ش بازنشست شد.

همکاری در تاسیس مرکز یزد شناسی؛ مدیر بنیاد یزد؛ تاسیس دبیرستان خصوصی اینده؛ عضو انجمن تربیت بدنی؛ شورای برنامه ریزی فرهنگ؛ معاون فرهنگ یزد؛ عضو انجمن اثار و مفاخر و انجمن ایران شناسی؛ و عضویت در کانون هیات مدیره کانون بازنشستگان یزد از جمله فعالیت های اوست.

نکته:

 مشکیان همیشه مورد احترام همه جریانات سیاسی،اجتماعی و فرهنگی بوده و آنچه در مورد زندگینامه او آمده در صفحه 1427  ج 2 دانشنامه مشاهیر یزد، درج شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا