رئیس قوه مقننه اظهار کرد: اینکه مقام معظم رهبری تاکید فرمودند وظیفه عمده‌ای بر دوش مسئولان قرار دارد، همان جا فرمودند اختلاف نظر اشکالی ندارد اما نباید به نزاع تبدیل شود

یزدفردا :در لابلای خبرهای امروز خبرهای خواندنی زیادی است که به خواندنش می ارزد و همکاران سرویس تامین خبر یزدفردا سعی خواهند کرد با بازنشر خبر های انتخابی تحت عنوان در لابلای اخبار فرداییان را از آنها مطلع نمایند

لاریجانی: تخریب و تهمت‌ برای کشور مضر است 

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از زیرسئوال بردن برخی نهادها به بهانه نقد گفت: باید پذیرفت که پدیده‌ای در کشور به وجود آمده و آن هم انگ زدن و تخریب کردن و هر مسئله کوچکی را به ماجرای بزرگی تبدیل کردن، است که اینها برای کشور مضر است.

علی لاریجانی قبل از ظهر پنجشنبه در گردهمایی بزرگ مبلغان ماه محرم که در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های تفکر شیعی این است که همیشه استقلال فکری خودشان را حفظ کرده‌اند و حوزه‌های علمیه به خاطر ترویج همین معارف اهل بیت(ع) و استقلالی که دارند پیوندشان با مردم مستقیم بوده و نیازهای فکری آنها را تامین می‌کنند.

 

وی اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رسانه‌های جمعی و مراکز فرهنگی تلاش می‌کنند که گوشه‌هایی از فکر دینی را در اختیار مردم قرار دهند ولی هیچ کدام از آنها اثرگذاری تبلیغ مبلغان را ندارند.

 

نماینده مردم قم در خانه ملت، تبلیغ را امری پراهمیت دانست و تاکید کرد: منبرهای ما جایگاهی است که دین مردم را حفظ می‌کند و معارف الهی را در اختیار آنها قرار می‌دهد. اینکه روحانیت صدای مردم هستند و حرف و درد مردم را از نزدیک می‌شنوند و پاسخگوی نیاز آنها هستند بسیار پراهمیت است.

 

وی با بیان اینکه شهید مطهری یکی از امتیازات حوزه‌های علمیه را در استقلال فکری آنها می‌دانست اظهار کرد: روحانیت همیشه محل رجوع مردم هستند و امروز هم این خصوصیت باید حفظ شود.

 

لاریجانی تاکید کرد: کمک به حوزه‌های علمیه باید به گونه‌ای باشد که حوزه‌ها دولتی نشوند.

 

نماینده قم در خانه ملت به سختی‌های سفر تبلیغی مبلغان اشاره کرد و خطاب به آنها گفت: شما به عنوان حاملان فکر دینی می‌توانید در شرایط حساس کنونی کمک بزرگی به ملت داشته باشید، به خاطر اینکه پیوند شما با مردم پیوند عمیق و تاثیرگذار است.

 

زدوبندهای بین‌المللی جدید علیه جمهوری اسلامی

 

وی به تحلیلی از شرایط بین‌المللی پرداخت و افزود: وضعیت امروز به لحاظ ظرفیت و تحلیل‌ها، متفاوت از شرایط گذشته است. از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تهدیدهای فراوانی از جنس‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی وجود داشت و دشمنان مدتی به دنبال تجزیه‌طلبی در ایران بودند و بعد از آن جنگ 8 ساله را به ما تحمیل کردند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر چند دوران دفاع مقدس برای ما هزینه‌های زیادی داشت و منجر به شهادت بسیاری از رزمندگان و تخریب بخش‌هایی از کشور شد اما دستاوردهایی برای ما داشت و دشمن فهمید که با جنگ نظامی نمی‌تواند بر ملت ایران غلبه کند.

 

وی افزود: امروز هم دشمنان نمی‌خواهند شعله‌های انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر برسد. آنها به خاطر اینکه نمی‌توانند با ایران وارد جنگ شوند، سناریوهای دیگری علیه جمهوری اسلامی طراحی کردند.

 

لاریجانی پرونده‌سازی برای مسئله هسته‌ای را یکی از این سناریوها ذکر کرد و گفت: در یک دهه اخیر از نوع مبارزاتی که دشمنان چه در آژانس اتمی و چه در شورای امنیت و سازمان ملل در قبال پرونده هسته‌ای ایران داشته‌اند می‌توان به عمق کینه و عداوت آنها پی برد.

 

وی اظهار کرد: آنها زد و بندهای بین‌المللی جدید برای فشار به ایران به راه انداخته‌اند و محور این کارها فشار اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران است، بنابراین در صحنه بین‌الملل با نوعی ماجراجویی آمریکا و کشورهای غربی به بهانه مسئله هسته‌ای مواجه هستیم.

 

پاتک استقامت اقتصادی بزنیم

 

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحولات منطقه برای کشورهای غربی بسیار مهم است به نقش جمهوری اسلامی در این تحولات اشاره کرد و گفت: آنها اذعان دارند که نوع رفتار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در چند دهه اخیر و ایستادگی ملت ایران در برابر آمریکا و اسرائیل نوعی گشایش برای ملت‌های منطقه به وجود آورده است، از این رو تلاش می‌کنند سوار بر موج شوند تا از افراد ضعیف النفس در این کشورها استفاده کنند و علاوه بر این فشار زیادی به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند تا از میزان تاثیرگذاری این کشور بر منطقه بکاهند.

 

لاریجانی گفت: آنها سعی می‌کنند سخت‌گیری اقتصادی در جامعه ایجاد کنند تا معیشت مردم دچار اختلال شود.

 

وی با بیان اینکه مبارز آنها سیاسی و امنیتی به روش اقتصادی است، اظهار کرد: جنس پاتک مسئولان و مردم ما باید از نوع استقامت اقتصادی باشد.

 

به گفته لاریجانی اگر چه روش‌های ستمکارانه آنها برای جمهوری اسلامی زحمتی ایجاد کرده است اما شرایط داخلی کشور از نظر تورم و اشتغال بسیار با اهمیت است.

 

انکار تورم، مشکل را حل نمی‌کند

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در یک سال گذشته میزان تورم در کشور افزایش یافته است اظهار کرد: بخشی از این مسئله ریشه در تحریم‌ها دارد و بخشی دیگر مربوط به مشکلات مدیریتی در کشور است.

 

وی افزود: کشور ما از نظر دارابودن منابع و نیروی انسانی بسیار غنی است و اگر مدیریت خوبی بر این منابع شود می‌توان بر این مشکلات فائق آمد.

 

به اعتقاد رئیس مجلس شورای اسلامی انکار تورم و گرانی، مشکل را حل نمی کند بلکه باید ابتدا تحلیل درستی از مشکلات داشت و سپس راهکار برطرف شدن آن را اجرایی کرد.

 

انتقاد از واردات زیاد

 

لاریجانی واردات زیاد را یکی از ریشه‌های مشکلات کشور دانست و تاکید کرد: اگر اقتصاد کشور بر واردات باشد چالش‌های سیاسی بر اداره امور کشور تاثیر خواهد گذاشت.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری با تحلیل و شناخت درستی که از شرایط اقتصادی دارند، امسال را سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کرده‌اند و در جایی دیگر مسئله اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که توجه به اینها علاج کار است.

 

رئیس قوه مقننه نقدینگی زیاد و عدم توجه کافی به رونق کسب و کار را یکی دیگر از ریشه‌های مشکلات در کشور ذکر کرد و افزود: گاهی در گزارش‌های که مراکز اقتصادی ارائه می‌دهند این نکته کاملا برجسته است که کشورهایی که از نظر فضای کسب و کار رتبه بالایی داشته باشند دارای رونق اقتصادی هستند.

 

وی رونق تولید را راهکار مناسبی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی دانست و افزود: اگر نقدینگی زیاد باشد و فضای کسب و کار رونق یابد سرمایه‌ها به سمت تولید می‌رود و تورم کاهش می‌یابد و اشتغال ایجاد می‌شود.

 

وی گفت: امیدواریم همه بخش‌های دولتی و مسئولان به شناخت مولفه‌های اقتصاد مقاومتی توجه کنند.

 

لاریجانی بر لزوم مردمی کردن اقتصاد تاکید کرد و افزود: اگر مردم را به سرمایه گذاری تشویق کنیم رونق اقتصادی حاصل می‌شود. اقتصاد تا مردمی نشود پرش نخواهد داشت.

 

وی افزود: حدود یک دهه است که رهبر معظم انقلاب سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی را ابلاغ کردند و قانون آن در مجلس تصویب شد. محور این فکر ایجاد اراده در بین مردم برای هدایت و تشویق به سرمایه گذاری بود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون تسهیل کسب و کار در مجلس شورای اسلامی گفت: اخیرا نیز قانونی در حال بررسی است که فضای کسب و کار را بر اساس شرایط کشور رونق دهد اما بخش مهم‌تر از تصویب این قانون، هدایت اراده‌ها به سمت تولید است.

 

لاریجانی با انتقاد از واریز نقدی یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوارها اظهار کرد: این کمک‌ها باید صرف تولید شود. اگر ما ارزش کار را برای مردم تبیین کردیم آن وقت تسهیلات می‌تواند برای آنها گره گشایی داشته باشد.

 

وی ادامه داد: یکی از مولفه‌های اقتصادی مقاومتی این است که ما در محصولات استراتژیک، دستمان به سمت دیگران دراز نشود،‌ یعنی نباید گندم وارد کنیم.

 

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: عقل حکم می‌کند که کشوری که نه شرقی نه غربی را در دنیا رواج می‌دهد نباید محصولات مورد نیازش را در اختیار دیگران قرار دهد. ما در برهه‌ای از زمان به خودکفایی در ذخیره گندم رسیده بودیم و این نشان می‌دهد که ظرفیت خودکفایی در این محصول وجود دارد.

 

لاریجانی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های صنعتی در کشور تاکید کرد و افزود: بخشی از صنایع ما نقص دارند و از کار افتاده‌اند و بخشی دیگر رونق کافی ندارند. اگر به وضع آنها رسیدگی نشود با بیکاری بیشتر مواجه خواهیم شد.

 

وی گفت: در شرایط فعلی باید به مقوله تولید به عنوان یک فکر جهادی نگاه کرد.

 

چتری از وحدت در میان قیل و قال‌های سیاسی

 

رئیس مجلس شورای اسلامی به مسائل سیاسی کشور اشاره کرد و یادآور شد: امام خمینی(ره) در میان قیل و قال‌های سیاسی، چتری از وحدت را در کشور ترویج می‌کردند و مقام معظم رهبری هم همیشه این فکر را ترویج می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: در کشوری که آزادی وجود دارد اختلاف نظر طبیعی است اما کیفیت ارائه این اختلاف‌نظرها مهم است و نوع طرح موضوع می‌تواند به گونه‌ای باشد که چارچوب وحدت را بهم نریزد.

 

توفان‌هایی که بوی تخریب و تهمت می‌دهد

 

لاریجانی گفت: گاهی توفان‌هایی در کشور داریم که از سر طرح نظر نیست بلکه تخریب و تهمت و کینه توزانه است که اینها برای کشور مشکل ایجاد می‌کند.

 

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: اینکه مقام معظم رهبری تاکید فرمودند وظیفه عمده‌ای بر دوش مسئولان قرار دارد، همان جا فرمودند اختلاف نظر اشکالی ندارد اما نباید به نزاع تبدیل شود.

 

وی ادامه داد: باید پذیرفت که پدیده‌ای در کشور به وجود آمده و آن هم انگ زدن و تخریب کردن و هر مسئله کوچکی را به ماجرای بزرگی تبدیل کردن، است که اینها برای کشور مضر است.

 

لاریجانی تاکید کرد: الان ذهن‌ها باید به سمت جهاد اقتصادی و اراده‌ها به سمت رونق تولید برود و درگیری‌ها مضر است.

 

به گفته وی اختلاف نظر اگر برای صلاح ملت باشد نه تنها اشکالی ندارد بلکه اعتلابخش است اما اگر تهمت زده شود و بخواهند نهادی را از میدان به در کنند، این باعث می‌شود هم یک حرف و نظر را درست بیان نکنند و هم به دیگران تهمت بزنند.

 

به گزارش مهر، نماینده قم در خانه ملت به روایتی از امام حسین(ع) در مورد داشتن عقل، دین، ادب، حیا و اخلاق برای مومن واقعی اظهار کرد: پرده‌دری کردن و آبروی همدیگر را ریختن، فضای جامعه را آشفته می‌کند.

 

وی افزود: در کشور ما مشکلات زیادی وجود دارد و ایجاد فضای یأس آلود هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و باید از عقل و دین برای تقویت دیانت مردم استفاده کنیم.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا