رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

قرار بود روز دوم ارديبهشت ماه جاري بعد از نماز مغرب و عشاء دكتر غلامعلي رجايي تبعيدي و زنداني سياسي سال‌هاي 56 و 57، مشاور آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني، استاد دانشگاه تهران و پژوهشكده انقلاب اسلامي امام خميني(ره) در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد، مولف بيش از 35 كتاب در زمينه سيره حضرت امام خميني(ره) و تحقيق در صحيفه نور و خاطرات جنگ و سيره شهدا در باغ دولت‌آباد يزد براي عده‌اي از شهروندان يزدي سخنراني كند اما در همان روز اطلاعيه‌اي به شرح زير در سايت يزدفردا منتشر گرديد:
«بسم الله الرحمن الرحيم ظهر امروز دوم ارديبهشت 93 حدود سي نفر از مدافعان ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي با مراجعه به دفتر آيت ا... حاج سيدمحمدكاظم مدرسي از سخنراني سخيف شخص معلوم الحال به نام آقاي رجايي در دانشگاه آزاد يزد، اعلام ناراحتي و انزجار نمودند؛ و درخواست لغو سخنراني مجدد نامبرده راكه قرار بود بعداز نماز مغرب و عشاء در باغ دولت آباد ايراد شود، داشتند. حضار با نگراني از وضعيت سياسي و فرهنگي يزد اعلام نمودند كه اگر عده‌اي بخواهند با احياي جريان فتنه در مقابل خط امام و ولايت ايستادگي كنند؛ با تمام دنياي آن‌ها برخورد خواهند داشت. همچنين بسيجيان حاضر كه بدون اطلاع و هماهنگي قبلي به دفتر آيت ا... حاج سيد محمد كاظم مدرسي آمده بودند؛ به شدت از حركت هيئت امناي دانشگاه آزاد و افراد معلوم الحالي چون آقاي س-د و آقاي م-ي ناراحت بوده و خواستار برخورد دستگاه قضايي و نيروهاي امنيتي با حرمت شكناني چون سخنران فوق و مسببان آن بودند. آيت ا... حاج سيدمحمدكاظم مدرسي ضمن تشكر از هشياري و بيداري بسيجيان پيرو خط امام و رهبري قول مساعدي براي پيگيري اين موضوع دادند كه منجر به لغو سخنراني نامبرده گرديد.»1
نگارنده دفاعي از سخنران دعوت شده ندارد اما با احترامي كه براي خاندان مدرسي‌ها در يزد قائل هستم در مورد اطلاعيه‌ي مورد بحث كه از طرف آقاي سيدمحمدكاظم مدرسي يا دفتر ايشان و يا فرد و گروهي از حاميانشان صادر شده است نقدي دوستانه و منصفانه دارم كه به شرح زير به اطلاع خوانندگان آيينه مي‌رسد.
«سيدرضي مردي است در رديف مراجع تقليد و مردي فوق‌العاده است و برادر سيدمرتضي است وقتي كه دانشمند معاصرش «ابواسحاق صابي» كه مسلمان نبود و مذهبش ريشه مجوسي داشت وفات يافت قصيده‌اي در مدح او گفت: ديدي اين چه كسي بود كه روي اين‌‌چوب‌هاي تابوت حملش كردند؟
آيا فهميدي كه چراغ محفل ما خاموش شد؟
اين يك كوه بود كه فرو ريخت... برخي آمدند به او عيب گرفتند كه آيا يك سيد اولاد پيغمبر(ص) يك عالم بزرگ اسلامي، يك مرد كافر را اين طور مدح مي‌كند گفت بله، من علم او را مرثيه گفتم مرد عالمي بود (در اين زمان اگر كسي چنين كاري كند از شهر بيرونش مي‌كنند)...2»
آيا مناسب است دكتر غلامعلي رجايي كه عده‌اي از مردم دارالعباده او را دعوت كرده‌اند، جانباز بيست درصد مي‌باشد و 93ماه سابقه حضور در جبهه‌ها با مسئوليت فرهنگي در قرارگاه‌هاي مركزي كربلا و خاتم‌الانبيا داشته است»3 در اطلاعيه حداقل منسوب به يك روحاني سرشناس شهر، وي را به عنوان « شخص معلوم الحال به نام آقاي رجايي معرفي نمايند»؟
آيا مي‌توان مشاور رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام را، مجمعي كه بنا بر قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مشاور مقام معظم رهبري در تعيين سياست‌هاي كلي نظام است« معلوم الحال» خطاب كرد؟
آيا وقتي حدود سي نفر به دفتر آيت ا... سيد كاظم مدرسي مراجعه نموده و خواهان لغو سخنراني رجايي بوده‌اند لازم نبود طي مراحل قانوني مراسم لغو مي‌شد؟ تا شهروندان بپذيرند و يا اگر اعتراضي هم دارند از مراجع ذي صلاح بخواهند پاسخگو باشند؟ اما اگر ترتيبي اتخاذ گرديده كه مراسم برگزار نشود آيا مطابق با ضابطه و قانون عمل شده است؟
در اسلام به مردم آموخته‌اند:« با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت نما و با آنها به طريقي كه‌نيكوتر است استدلال و مناظره كن، پروردگار تو از هر كسي بهتر مي‌داند چه‌كساني از طريق او گمراه شده و چه كساني هدايت يافته‌اند...به تعبير ديگر دست انداختن در درون فكر و انديشه مردم و به حركت درآوردن آن و بيدار ساختن عقل‌هاي خفته نخستين گام محسوب مي‌شود،... دومين گام با اندرزهاي نيكو و دعوت به راه خدا است چرا كه موعظه و اندرز بيشتر جنبه عاطفي دارد كه با تحريك آن مي‌توان توده‌هاي عظيم مردم را به طرف حق متوجه ساخت... و با مخالفان به طريقي كه نيكوتر است به مناظره پرداز... بديهي است مجادله و مناظره نيز هنگامي موثر مي‌افتد كه «احسن» باشد يعني حق و عدالت و درستي و امانت، صدق و راستي بر ان حكومت كند و از هر گونه توهين و تحقير، خلاف گويي و استكبار خالي باشد...» 4
با تهديد و ارعاب يا حضور در بعضي از جلسات و با شعار و تكبير جلسه‌اي را به هم زدن مورد تاييد نيست رعايت قانون جمهوري اسلامي ايران و رفتار بزرگان دين بايد ملاك و معيار باشد.
«اميرالمؤمنين(ع) با خوارج در منتهي درجه آزادي و دموكراسي رفتار كرد. آنها در همه جا در اظهار عقيده آزاد بودند و حضرت خودش و اصحابش با عقيده‏ آزاد با آنان روبرو مي‏شدند و صحبت مي‏كردند، طرفين استدلال مي‏كردند، استدلال يكديگر را جواب مي‏گفتند. روزي اميرالمؤمنين بر منبر بود. مردي آمد و سئوالي كرد. حضرت علي(ع) بالبديهة جواب گفت. يكي از خارجي‌ها از بين مردم فرياد زد: قاتله الله‏ ما افقهه ( خدا بكشد اين را، چقدر دانشمند است)، ديگران خواستند متعرضش شوند اما حضرت علي(ع) فرمود رهايش كنيد او به من تنها فحش داد.»5
«همه مسلمانان به عصمت و مصونيت رسول اكرم (ص) از خطا و گناه، ايمان داشتند و عمل آن حضرت را سزاوار اعتراض نمي‌دانستند ولي در عين حال سيره رسول اكرم(ص) در رهبري بر اين اساس استوار بود كه با كمال ملايمت و با نهايت سعه صدر، ‌اعتراضات را گوش مي‌دادند و توضيحات لازم را با منطق و دليل ارائه مي‌فرمودند.»6
«با من چنانكه با پادشاهان سركش سخن مي‌گويند، حرف نزنيد، و چنانكه از آدم‏‌هاي خشمگين كناره مي‌گيرند دوري نجوييد، و با ظاهر سازي با من رفتار نكنيد، و گمان مبريد اگر حقّي به من پيشنهاد دهيد بر من گران آيد، يا در پي بزرگ نشان دادن خويشم، زيرا كسي كه شنيدن حق، يا عرضه شدن عدالت بر او مشكل باشد، عمل كردن به آن، براي او دشوارتر خواهد بود. پس، از گفتن حق، يا مشورت در عدالت خودداري نكنيد، زيرا خود را برتر از آن كه اشتباه كنم و از آن ايمن باشم نمي‌دانم، مگر آن كه خداوند مرا حفظ فرمايد. پس همانا من و شما بندگان و مملوك پروردگاريم كه جز او پروردگاري نيست. (مي‌پرسند: اگر امام(ع) معصوم است چرا مي‌فرمايد، خود را برتر از آن كه اشتباه كنم نمي‌دانم؟ دو پاسخ مطرح است. اول آنكه امام فرمود: بدون كمك خدا از اشتباه مصون نمي‌باشم كه خود اثبات عصمت است. دوم _ امام (ع) در تمام كارهاي حكومتي با مشاوران خود مشورت مي‌كرد، و به راي و نظر آنها عمل مي‌كرد. فرمانداري را نصب مي‌كرد و بعدها مشخص مي‌شد كه آن شخص لايق نبوده، اينگونه نبود كه مشورت نكند يا در همه جا از علم غيب كمك بگيرد.)»7
آنچه سبب شد عده‌اي در جلسه سخنراني حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني اخلال نمايند يا اقداماتي به عمل آورند كه سخنان علي لاريجاني در قم ناتمام بماند يا در يزد گروهي درصدد بودند درب خانه شهيد ايت الله صدوقي را به آتش بكشند و يا بر مزار آيت ا... خاتمي مطالب اهانت آميزي بنويسند يا در سايت‌ها و وبلاگ‌ها به بزرگاني كه خدمات اثر بخششان در تاريخ انقلاب اسلامي ايران ماندگار خواهد بود اهانت كنند و نظاير آن بايد درس عبرتي باشد تا به خواست پروردگار علما و صاحبان تريبون‌هاي رسمي و مسئولان فرهنگي به معناي اعم با كوشش و تلاش نگذارند چنين اتفاقاتي در دارالعباده پيش بيايد و اين امر تحقق نخواهد يافت مگر با تشويق مردم به ويژه جوانان از هر صنف و با هر سليقه كه به قانون پاي بند باشند.
چون پيش آمدهاي اين چنيني به نفع هيچ يك از دلسوزان نظام از هر گروه و دسته و انجمن و حزبي نيست. روزگاري در مجلس شوراي اسلامي هنگام ضرب و شتم نمايندگان به اصطلاح ملي-مذهبي عكس هاشمي‌رفسنجاني در مقام رياست مجلس در حال خنده، چاپ و منتشر گرديد مدتي گذشت ديديم و شنيديم در مناظرات انتخاباتي 1388 در رسانه ملي چگونه در مورد او سخن گفته شد و يا نمايندگاني در مجلس با چه جملات و كلماتي وي را به باد انتقاد و اهانت گرفتند و يا بعضي از نشريات و يا صاحبان تريبون‌ها چه مطالبي درباره او نوشتند و گفتند. اميد آنكه،«آسيا به نوبت نباشد!!...»‌
از خبرها چنين استنباط مي‌گردد در جلسه‌اي كه قرار بود غلامعلي رجايي سخنراني نمايد محمدعلي طالبي معاون سياسي استانداري يزد نيز حضور داشته است و بعد از لغو مراسم سخناني به شرح زير ايراد نموده كه در آرام نمودن جو موثر و قابل قبول مي‌باشد مشروط بر اين كه مدير ارشد اجرايي استان و مسئولان ذي ربط تلاش نمايند تا شاهد چنين اتفاقاتي در يزد و در هيچ شهر ديگر استان نباشيم.
« محمد علي طالبي در مراسم سالگرد يك گروه سياسي اصلاح طلب در يزد با بيان اينكه حاشيه‌هاي برخي گروه‌ها عليه دولت باعث نااميدي ما نخواهد شد، تاكيد كرد: راه اعتدالي كه شروع شده است را با تمام قوت و انسجام لازم حفظ خواهيم كرد. وي گفت: بايد قبول نماييم كه برخي تغييرات يك شبه اتفاق نخواهد يافت، بلكه بايد با صبوري، تدبير و بردباري اين تغييرات ايجاد شود. معاون سياسي و امنيتي استاندار يزد همچنين خواستار يك تدبير لازم براي سخنراني و برگزاري مراسم گروههاي سياسي شد و گفت: دولت از برگزاري مراسم‌هاي سياسي از هر جناحي حمايت خواهد كرد. به گفته طالبي، حفظ وحدت و انسجام در حال حاضر مهمترين شرطي است كه بايد در دستور كار همه دلسوزان نظام باشد. »9
تكرار اين نكته لازم است كه نه سخنان غلامعلي رجايي در دانشگاه آزاد يزد را شنيده‌ام و نه مي‌دانستم كه قرار است در باغ دولت آباد يزد چه بگويد اما ضمن احترام به شخصيت وي با اظهار نگراني از وضعي كه پيش آمد دفاعي از سخنان و عملكرد او ندارم. انتقاد نويسنده در اين ستون به نحوه صدور اطلاعيه مورد اشاره و لغو مراسم سخنراني بود كه عده‌اي مي‌خواستند مراسم را احياناً بر هم زنند. همانگونه كه در آن نامه آمده بود بايد به دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي فرصت داد تا بر اساس قانون مصوب در صورت لزوم مجوز تشكيل جلسه يا احياناً لغو مراسمي را صادر نمايند.
در، وقتي به روال عادي روي پاشنه مي‌چرخد كه قانون و ضابطه حاكم باشد در 8 سال اخير همانند گذشته ثابت شد خواست و اراده مردم در پاي صندوق‌هاي رأي تحقق خواهد يافت و نظر اكثريت مردم مسلمان و مدافع انقلاب در 24 خرداد 92 تغيير سياست‌هاي داخلي و خارجي در چهار چوب نظام اسلامي بود كه با حضور مردم در صحنه و رهبري بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران امام خميني (ره) در بهمن ماه 1357 پايه گذاري شد.

مديرمسئول

پي‌نوشت‌ها:
1- سايت يزد فردا
2- «سيري در سيره ائمه اطهار(ع)»، استاد شهيد مطهري،صفحه 162، انتشارات صدرا
3- سايت يزد فردا
4- «تفسير نمونه»، سوره مباركه نحل، ذيل آيه 125، جلد يازدهم، صفحات 454 تا 456، چاپ«دارالكتب الاسلاميه»
5- «جاذبه و دافعه علي(ع)»، استاد شهيد مطهري، صفحه 144، انتشارات حسينيه ارشاد، چاپ 1349ه. ش
6- «آشنايي با شيوه زندگي پيامبر اسلام(ص)»، صفحه 59، شركت چاپ ونشر ايران
7- «نهج البلاغه»، ترجمه محمد دشتي(ره)، خطبه 216، صفحه 317
8- «امثال و حكم»، علامه علي اكبر دهخدا، جلد اول، صفحه 35 چاپ پنجم، انتشارات اميركبير، سال 1361ه. ش
9- خبرگزاري ايرنا، 3/2/93

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا