يزدفردا به نقل از ايسنا "رييس هيات دوچرخه‌سواري استان يزد با اشاره به عملكرد شش ماهه هيات، در رابطه با لزوم تيم‌داري دوچرخه‌سواري استان در رقابت‌هاي ليگ برتر، راه‌اندازي پيست‌هاي حرفه‌اي و بانوان استان و همچنين طرح IT در شهر يزد توضيحاتي ارائه داد.

سيد حسن خبيري در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه يزد، دوچرخه‌سواري را يكي از رشته‌هاي مدال‌آور يزد در سال‌هاي اخير خواند و در پاسخ به اين سئوال كه چرا يزد در ليگ كشوري تيمي ندارد، تصريح كرد: متاسفانه علي رغم وجود پتانسيل‌هاي بالا و دوچرخه‌سواران ملي‌پوشي كه در استان يزد داريم و مدال‌هاي متعددي كه دوچرخه‌سواران يزدي در سطح آسيايي و جهاني توسط نفراتي همچون سيد حسين سعيدنامه، حميد بنازاده، مسلم ايماني، داوود فتح‌آبادي، سيد معزالدين و سيد مصطفي سيدرضايي داشته‌ايم، استان يزد در سال‌هاي گذشته تيم ماندگار و يك دستي نداشته و ركاب‌زنان اين خطه غالباً براي تيم‌هاي خارج از استان مسابقه مي‌دادند ولي در تلاشيم تا در سال جاري يك تيم كاملاً بومي را روانه مسابقات ليگ برتر نماييم؛ كه البته اين امر نيازمند حمايت كارخانجات و صنايع استان مي‌باشد تا بتوان از طريق تيم‌داري نام شهر دوچرخه‌ها را زنده نگه داشت.

وي همچنين تاكيد كرد: در صورتي كه استان يزد در ليگ برتر فصل آينده تيمي را نداشته باشد، بدون شك سيد مصطفي سيدرضايي تنها المپيكي 2008 پكن در رشته دوچرخه‌سواري استان از گردونه مسابقات حذف خواهد شد، كه ضربه بزرگي براي ورزش يزد بشمار مي‌رود.

رييس هيات دوچرخه‌سواري استان يزد راجع به وضعيت كنوني پيست دوچرخه‌سواري حرفه‌اي در استان، خاطرنشان كرد: اين پيست، نخستين پيست حرفه‌اي سرپوشيده بعد از انقلاب خواهد بود كه به صورت مسير چوبي در ورزشگاه بزرگ شهر يزد واقع در مجاورت پيست موتورسواري يزد، در حال احداث است و كارهاي اجرايي آن شروع و تا اسفندماه 87 فاز يك آن به پايان خواهد رسيد، كه پس از آن مسير چوبي اين پيست توسط مشاور هلندي اجرا مي‌شود.

وي در رابطه با اجراي طرح "آي تي" توسط اين هيات ورزشي، اظهار داشت: اين طرح برگرفته از طرح IT كشور فرانسه مي‌باشد كه با اجراي آن، در اكثر چهارراه‌ها، تقاطع‌ها و ميادين‌ اصلي شهر، يك باب ايستگاه دوچرخه‌ ايجاد مي‌گردد و به شهروندان اين امكان داده مي‌شود تا از طريق كارت‌هاي اعتباري در هر زمان براي رسيدن به مقصد از اين دوچرخه‌ها استفاده نمايند و در پايان آن را به نزديك‌ترين ايستگاه دوچرخه تحويل دهند.

خبيري افزود: اين جايگاه‌ها به وسيله قفل‌هاي الكتريكي مكانيكي و از طريق server مركزي كنترل مي‌شوند و فرد خاصي در اين اماكن براي تحويل دوچرخه‌ها وجود نخواهد داشت.

وي اذعان داشت: البته هم‌اكنون مراحل مقدماتي اين طرح در حال انجام مي‌باشد و پرونده آن در استانداري و منتظر راي اين ارگان مي‌باشد كه در صورت تاييد با حمايت شهرداري(در اختيار گذاشتن جايگاه)، مخابرات(IT)، راهنمايي و رانندگي (ترافيك شهري) و استانداري (بودجه) در طي مدت 6 ماه قابل اجرا خواهد بود.

رييس هيات دوچرخه‌سواري استان يزد در مورد راه‌اندازي پيست دوچرخه‌سواري بانوان در اين منطقه، گفت: با توجه به رونق خاصي كه دوچرخه‌سواري بانوان در سال جاري پيدا كرده و حتي منجر به اعزام تيم به مسابقات آسيايي شده است و از طرفي با عنايت به استعدادهاي توانايي كه در رشته دوچرخه‌سواري بانوان در استان داريم و عدم وجود محلي براي تمرين اين ورزشكاران، طي ارسال نامه‌اي به استانداري خواستار واگذاري جاده قديم و متروكه‌ي يزد به تفت را جهت احيا و بازسازي آن براي ايجاد پيست نموده‌ايم كه البته در صورت موافقت محل مناسبي براي تمرينات و مسابقات بانوان در رشته‌هاي دوچرخه‌سواري، اسكيت و حتي دوميداني خواهد بود.

وي در ادامه در خصوص عملكرد شش ماهه نخست امسال هيات خاطرنشان كرد: در اين مدت در رده‌هاي سني اميد و بزرگسالان به مسابقات قهرماني كشور اعزام صورت گرفته است كه طي آن نمايندگان بزرگسال استان موفق به كسب مقام چهارمي كشور شدند. همچنين تيم‌هاي استان در رده بانوان و پيشكسوتان به رقابت‌هاي قهرماني كشور اعزام گرديدند كه حاصل تلاش دوچرخه‌سواران يزدي دو مدال نقره بود.

رييس جوان و جديد هيات دوچرخه‌سواري استان، اضافه كرد: تيم دوچرخه‌سواري استان يزد در مسابقات المپياد ورزشي ايرانيان نيز مقام سوم تيمي را با كسب يك طلا و دو نقره براي استان به ارمغان آورد.

خبيري با اشاره به راه‌اندازي سايت هيات به آدرس www.yazdcycliing.com و كسب سه مدال آسيايي و يك مدال جهاني، دوچرخه‌سواري يزد را از ساير هيات‌‌هاي ورزشي استان سرآمدتر دانست.

وي وجود دفاتر هيات دوچرخه‌سواري در تمامي شهرستان‌هاي يزد را يادآور شد و ابراز داشت: با عنايت به فعاليت اكثر اين هيات‌ها، با موافقت اداره كل تربيت بدني استان و همكاري ادارت تربيت بدني شهرستان‌هاي مهريز، ميبد، تفت و ابركوه، درصدد راه‌اندازي پيست دوچرخه‌سواري خاكي براي برگزاري مسابقات و همچنين احداث پيست دوچرخه‌سواري كودكان و بانوان در اين شهرستان‌ها هستيم كه اميدواريم در سال 87 نيز به بهره‌برداري برسد.

خبيري متذكر شد: تاكنون شهرستان‌هاي ميبد، اردكان، مهريز و تفت را براي دوچرخه‌سواري حرفه‌اي تجهيز شده‌اند. همچنين دستورالعمل‌ اجرايي نحوه برگزاري مسابقات و همايش‌ها به تمام شهرستان‌ها ارسال گرديده است.

رييس هيات دوچرخه‌سواري استان يزد در پايان از مسئولين خواستار رفع مشكل فضاي دوچرخه‌سواري بانوان و اجرايي كردن طر ح IT شد و از اداره كل تربيت بدني نيز تقاضا كرد تا با نگاه كردن به ارزش كار هيات‌ها و عملكردشان به آنها امتياز بدهند و نه به خاطر پست‌ها ارزش‌گذاري كنند.

يزدفردا




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا