اگر این مسایل و حرفها پیش بیاد از خلوص نیت ها کمتر می شود. بنده ارتباط خوبی با مردم و هیاتهای زنجان دارم و این مسئله ای را که شما مطرح کردین اصلا در این دهه نشنیده بودم

یزدفردا :فرهنگ غنی دینی و مذهبی ایرانیان در طول تاریخ حاوی نکات و مواردی است که همه افتخار ما شیعیان بوده و است و متاسفانه بعضی از افراد  با استفاده از مواردی کذب سعی در خدشه دار کردن  این فرهنگ دارند.

مردم دارالعباده یزد که از قدیم الایام فرهنگ عاشورایی را پاس داشته و تمام تلاش خود را برای پاسداری از این فرهنگ به کار برده اند .

به طور نمونه وجود نخل های حسینی در این شهر نشانگر روحیه حسینی در نمادهای این شهرو استان  را دارد و همچنین هیئت های مذهبی که درتمام محلات سابقه ای دیرین دارند و براساس یک تشکیلات منسجم سینه به سینه به نسل های جدید منتقل شده است .

یکی از اموری که یزدی ها در شهرسازی خود  رعایت کرده اند وجود حسینیه ها در جوار مساجد بوده است که بیشتر این حسینیه ها در کاربری متفاوت از مساجد داشته و سنت حسنه روضه خوانی در طول سال به پا داشته اند  به نوعی خطيب شهيرشادروان  حجت الاسلام محمدتقي فلسفي به یزد لقب حسینیه ایران را داده بود وچند سال قبل با همت شهرداری یزد و سازمان فرهنگی شهرداری یزد این بحث مطرح و با حمایت تمام اقشار اجتماعی و سیاسی استان دبیرخانه دائمی حسینیه ایران در یزد تشکیل وتمام تلاش خود را برای پاسداشت فرهنگ عاشورایی به کار برد.

یکی از مراسمهای منحصر به فرد یزدی ها گرفتن مراسم سوم و هفتم و اربعین حسینی در این شهر بود که تمام هیئت های عزاداری این شهر در این روزها نیز همانند ده روز اول محرم به عزاداری می پرداختند .

امسال هم طبق سنوات گذشته قرار بر این بود که هیئت های مذهبی شهر یزد برای انجام مراسم  عزاداری  به مسجد ملااسماعیل (محل نماز جمعه )یزد بروند و در پایان این مراسم طبق سنوات چندسال گذشته در حسینیه امیر چقماق یزد به صورت متحد به عزاداری بپردازند .

متاسفانه امسال با شایعه پراکنی سعی خود را بر آن داشتند تا حضور مردم را به گونه ای دیگر جلوه دهند و حضور مردم عزادار را نتیجه اعتراض به حرکتی در یکی از شهرهای دیگر بدانند و غافل از اینکه مردم یزد هرگز به اینگونه شایعات توجهی نداشته و حرکت خود را تنها براساس خلوص نیت و وظیفه شرعی خود انجام داده و می دهند و قطعا با اصلاع رسانی مردم فهیم یزد از بروز اینگونه شایعات در سالهای آتی جلوگیری شده تا کمترین خدشه ای به حرمت مومنین وارد نشود .

یکی از همراهان فردایی آقای مجتبی حرزاده در رابطه با ریشه شایعه مورد نظر و همچنین بی پایه و اساس بودن این شایعه تحقیقی انجام داده که به شرح زیر منتشر می شود .
سلام خدمت مدیریت و کادر اجرایی سایت یزد فردا
حدود چند روز پیش شایعه ی زیر البته با تمام مشکلات نگارشی در شبکه های اجتماعی پخش شد

"باسلام خدمت همشهریان عزیز
دوستان زنجان براساس اعتراض نسبت به اسم حسنیه ایران بر روی شهر یزد
که هیات عزاداری زنجان بزرگتر و عزاداری آنهابزرگتروپرجمعیت تراست
قرارشده کل شهریزد روز شنبه بعدازنمازظهروعصر 95/7/24
جمع شوند میدان امیرچخماق
وپسر حسین سعادتمند نوحه قدیمی ومعروف ایشان رابخوانند
وفیلم برداری شوند
حضورگرم شما باعث میشود
تا اسم حسنیه ایران بروی شهر ما بماند."


البته در جهت روشنگری و همچنین  با استعلام و تحقیق که از اداره کل تبلیغات اسلامی یزد و استان زنجان  هر دو نهاد این موضوع را رد کردند.

در این رابطه آقای وَرزایی مسئول سازمان کل تبلیغات اسلامی زنجان اینگونه مرقوم فرمودند :


باسلان خدمت شما دوست عزیز و گرامی تشکر از اینکه مارو هم در جریان گذاشتین.....

این مسله فقط و فقط شایعه ای بیش نیست و ما خاک پای همه عزاداران امام حسین(ع) هستیم و به اجتماع بزرگ و عزاداری مردم یزد افتخار می کنیم
هدف عزاداری امام حسین(ع) است بس.....
اگر این مسایل و حرفها پیش بیاد از خلوص نیت ها کمتر می شود.
بنده ارتباط خوبی با مردم و هیاتهای زنجان دارم و این مسئله ای را که شما مطرح کردین  اصلا در این دهه نشنیده بودم و مطمئن هستم که اهالی زنجان هم بی خبر از این موضوع هستند
از دعای خیرتان فراموشمان نفرمایید
التماس دعا


امید واریم ضمن  اطلاع رسانی این مسئله   وجهه ی شهر دارالعباده یزد را خدشه دار نکنیم  و عامل نشر این شایعات مشخص کرده  تا حداقل کمتر شاهد اینگونه موارد باشیم خلوص نیت مردمان عاشورایی یزد را به بازیچه نگیریم .

موفق و پیروز باشید


عکس: سرویس عکس یزدفردا

سایت خبری یزد فردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا