تصفیه‌خانه‌های موجود، 15 درصد جمعیت استان یزد را زیر پوشش قرار می‌دهد

یزدفردا میرجلیلی خبرنگاریزدفردا :معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی شركت آب و فاضلاب استان یزد در كارگاه یك‌روزه آموزشی آشنایی با مفاهیم آب و فاضلاب ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به اینكه هم‌اكنون میزان تولید آب در استان یزد 8/86 میلیون مترمكعب است، افزود: 70 درصد از این میزان از منابع زیرزمینی و بقیه از چاه‌ها تامین می‌شود.
مهدی ثابتیان خاطرنشان كرد: در سال 1350 سرانه تولید آب در استان یزد 164 لیتر در روز بود كه این میزن هم‌اكنون افزایش 73 درصدی یافته است.
وی ظرفیت تصفیه‌خانه‌های موجود را نیز 200 لیتر در ثانیه برای 75 هزار نفر اعلام كرد و افزود: تصفیه‌خانه‌های موجود، 15 درصد جمعیت استان یزد را زیر پوشش قرار می‌دهد.
ثابتیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای آب و فاضلاب استان یزد بیان داشت: خطوط انتقال آب در شهرهای مختلف به ویژه شهرستان مهریز، احداث مخزن در چند شهر استان، احداث ایستگاه پمپاژ آب در یزد، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب با سیستم‌های متفاوت، راه‌اندازی سیستم گندزدایی REDO برای نخستین بار در خاورمیانه در استان یزد، احداث خط انتقال فاضلاب در چند شهر و ... از جمله پروژه‌های در دست این شركت است.
بسیاری از تجهیزات فاضلاب در استان یزد منحصر به‌فرد است
مدیر اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب استان یزد نیز در این کارگاه با اشاره به اینكه در حال حاضر 93 درصد آب‌های استحصالی به مصرف كشاورزی می‌‌رسد اظهار داشت: تصفیه فاضلاب می‌تواند كمك بزرگی به توسعه بخش كشاورزی و رساندن میزان مصرف آب كشاورزی از آب استحصالی باشد.
سیدوحید غلمان با بیان اینكه هم‌اكنون در استان یزد میزان فاضلاب تصفیه شده 110 لیتر در ثانیه است، افزود: یك درخت انار در هر روز نیاز به نیم لیتر آب دارد كه با محاسبه‌ای ساده می‌توان دریافت كه میزان تصفیه روزانه فاضلاب در استان یزد می‌تواند نیاز 220 هكتار باغ انار را برطرف كند.
وی ادامه داد: سال گذشته 3 میلیون و 600 هزار مترمكعب فاضلاب در استان یزد تصفیه شده كه این میزان تصفیه فاضلاب پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه فضای سبز منطقه است.
غلمان با اشاره به تاسیسات و ویژگی‌های تصفیه فاضلاب در استان یزد اظهار داشت: سطح تصفیه‌خانه‌های استان یزد هم‌اكنون 11 هكتار است و بركه فاضلاب یزد از 10 بركه برتر كشور است كه فاضلاب را با كیفیت و استاندارد بسیار بالایی تصفیه می‌كند.
وی تاكید كرد: بسیاری از تجهیزات فاضلاب در استان یزد منحصر به‌فرد است و امیدواریم به زودی شاهد توسعه و گسترش تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و زیر پوشش قرار گرفتن تمامی مشتركان استان یزد باشیم.


در استان یزد 17 درصد جمعیت از پرداخت آب‌بها معاف هستند
معاون خدمات مشتركان و درآمد شركت آب و فاضلاب استان یزد نیز در این كارگاه آموزشی اظهار داشت: در 40 سال آینده در استان یزد میزان مصرف با میزان آبی كه در اختیار داریم یكسان خواهد بود و این برای استان و كشور یك فاجعه است.
علی جعفری توجه به مدیریت مصرف آب را یك ضرورت دانست و از اینكه مدیریت مصرف آب از یك موضوع فرعی به سمت موضوعی اصلی و حائز اهمیت پیش‌ می‌رود، ابراز خرسندی كرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه قیمت تمام شده آب استحصالی با تعرفه‌های آب فاصله بسیار زیادی دارد، افزود: در صورتی كه یارانه‌های دولتی حذف شوند، قیمت تمام شده آب، افزایش خواهد یافت.
جعفری با ابراز خرسندی از اجرای قریب‌الوقوع قانون هدفمند كردن یارانه‌ها، افزود: هم‌اكنون در استان یزد 17 درصد جمعیت از پرداخت آب‌بها به دلیل مصارف زیر الگوی مصرف، معاف هستند كه در این اشتراك‌ها به هر نفر 1500 تومان یارانه اختصاص یافته است و این در حالی است كه افرادی كه دو برابر الگوی مصرف آب مصرف می‌كنند در واقع هر نفر از 13 هزار تومان یارانه استفاده كرده است.
وی با تاكید بر اینكه توزیع یارانه‌ها به این شكل به هیچ‌وجه عادلانه نیست و افراد مصرف‌گرا از یارانه بیشتری بهره‌مند می‌شود، افزود: این نوع توزیع یارانه باید با سرعت هرچه بیشتری اصلاح شود.
جعفری همچنین با بیان اینكه در سال 85 درآمدهای شركت آبفا به شدت افت كرد، خاطرنشان كرد: با وجود تمامی این مشكلات، با تلاش مسئولان وزارت نیرو هیچ خللی در ادامه روند ارائه خدمات به مردم پیش نیامد.

تاسیسات آبرسانی شركت آب و فاضلاب روستایی استان یزد به دلیل كمبود اعتبارات فرسوده است

معاون طرح و برنامه شركت آب و فاضلاب روستایی استان یزد نیز گفت: تاسیسات آبرسانی شركت آب و فاضلاب روستایی استان یزد به دلیل كمبود اعتبارات هر روز در حال فرسودگی است.
باقر محمدی افزود: در حال حاضر 68 درصد تاسیسات آب و فاضلاب روستایی استان یزد وضعیت مطلوبی دارد كه سالانه برای نگهداری آنها به همین وضعیت، نیاز به 8 میلیارد تومان اعتبار داریم در حالی كه در سال گذشته كه شاهد جهش بودجه‌ای در بخش نگهداری تاسیسات بوده‌ایم، 2 میلیارد تومان اعتبار در این زمینه جذب شده است و این بدان معناست كه تاسیسات آب‌رسانی آبفار هر روز در حال فرسودگی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به امكانات و تجهیزات آبفار استان یزد افزود: آب و فاضلاب روستایی در استان یزد دارای 11 شعبه و 253 پرسنل است كه شعب این شركت حتی در مركز استان یزد، زیبنده صنعت آب كشور نیست و در برخی شهرستان‌ها نیز شركت‌های آبفار در سوله بنا شده است.
محمدی با بیان اینكه آب و فاضلاب روستایی دو برابر آب و فاضلاب شهری از منابع آبی چاهی برخوردار است، بیان داشت: بخشی از آب مورد نیاز روستاهای استان یزد از 409 حلقه چاه تامین می‌شود كه این میزان دو برابر چاه‌های آب و فاضلاب شهری است.
وی اصلی‌ترین مشكل خدمات‌رسانی در آب و فاضلاب روستایی را پراكندگی بسیار روستاها و مسافت طولی زیاد اعلام و خاطرنشان كرد: دورترین روستاهای استان یزد بیش از 623 كیلومتر با یكدیگر فاصله دارند و آب و فاضلاب روستایی مجبور است در چنین بازه‌ای خدمات‌رسانی كند.
معاون طرح و برنامه شركت آب و فاضلاب روستایی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با مقایسه وضعیت خدمات‌رسانی در روستاهای استان یزد و سایر نقاط كشور عنوان داشت: در كشور به ازای هر 1/1 خانوار یك اشتراك وجود دارد، اما در استان یزد به دلیل پراكندگی به ناچار مجبور به ارائه اشتراك، دو برابر استاندارد كشوری هستیم.
وی ادامه داد: به دلیل خشكسالی هم‌اكنون بیش از دو درصد روستاهای استان یزد آب‌رسانی سیار می‌شوند كه این امر هزینه‌های بسیاری را به آبفار تحمیل می‌كند.


در این نشست همچنین علی‌دوست، مدیر كنترل كیفیت آب استان یزد به بیان بیماری‌های ناشی از مصرف آب آلوده، تشریح فرآیند آزمایشات مختلف بر روی آب‌های آشامیدنی و ... پرداخت. در پایان این كارگاه یك‌روزه آموزشی به خبرنگاران شركت‌كننده گواهی پایان دوره آموزشی اعطا شد
.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا