خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲
رئیس کمیته معدن مجلس:
حقوق دریافتی سنگ آهن ۴۰‌ درصد کاهش یافت
یزدفردا"گروه معادن: >سنگ آهن - رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع مجلس با شفاف سازی در مورد حق انتفاع دریافتی از معادن سنگ آهن در سال آینده، گفت: حق انتفاع دریافتی از معادن سنگ آهن در بودجه سال آینده ۴۰ درصدکمتر از سال جاری است.
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" داریوش اسماعیلی اظهار داشت: در قانون بودجه امسال، حق انتفاع معادن سنگ آهن 5 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان بود که معادل 50 درصد فروش سنگ آهن می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که حق انتفاع معادن سنگ آهن در بودجه سال آینده 30 درصد فروش تعیین شده و به این ترتیب حق انتفاع دریافتی از این معادن در سال آینده تقریباً نصف این رقم در سال جاری خواهد بود.

وی توضیح داد: به این ترتیب حق انتفاع دریافتی از معادن سنگ آهن در سال آینده نسبت به امسال کمتر خواهد بود و با این حساب، سهام شرکت‌های سنگ آهنی در بورس باید تقویت شود.

* تلاش برخی افراد برای تضعیف شرکت‌های سنگ آهنی در بورس

به گفته اسماعیلی، تصور برخی افراد در مورد حق انتفاع دریافتی از سنگ آهن و همچنین انگیزه برخی افراد برای ایجاد مشکل در بورس باعث شده تا قیمت سهام شرکت‌های سنگ آهنی افت داشته باشد.

وی تصریح کرد: موضوع آزادسازی قیمت سنگ آهن نیز جزء اختیارات دولت است که باید به سمت اجرای آن حرکت شود.

وی ادامه داد: تصور برخی بر این است که یک قاعده جدید در دریافت حق انتفاع معادن سنگ آهن ایجاد شده، در حالی که این اتفاق نیفتاده و در عین حال، حق انتفاع دریافتی نیز کاهش یافته است.

* تفاوت بهره مالکانه و حق انتفاع معادن

رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع مجلس توضیح داد: از برخی معادن کشور، بهره مالکانه دریافت می‌شود که این مسأله شامل معادنی است که پروانه بهره‌برداری آنها به نام بخش خصوصی صادر شده و در واقع این معادن جزء انفال محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: میزان بهره مالکانه (حقوق دولتی) معادن بر اساس تصمیم دولت و با همکاری شورای عالی معادن مشخص می‌شود که برای معادن مختلف، متفاوت است.

وی افزود: به برخی معادن نیز که پروانه بهره‌برداری آنها به نام دولت است، نه بخش خصوصی، حق انتفاع تعلق پیدا می‌کند و مانند این است که این معادن از سوی دولت به بخش خصوصی اجاره داده شود.

اسماعیلی افزود: معادن بزرگ و معادن سنگ آهن متعلق به ایمیدرو شامل این بحث می‌شوند.

وی ادامه داد: به این ترتیب، بهره مالکانه شامل معادن خصوصی سنگ آهن و حق انتفاع نیز شامل معادن سنگ آهنی زیر مجموعه ایمیدرو یعنی چادرملو، گل گهر و سنگ آهن مرکزی می‌شود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا