یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ /کلیدی سبز برای هوای پاک

 

بی تردید، توقف تولید وسایل نقلیه سبک و سنگین غیر ممکن بوده، اما می توانیم به تدریج میزان مصرف سوخت های فسیلی در بخش حمل و نقل را با حرکت در مسیر استفاده از فناوری های پاک و کوچ به حوزه انرژی های تجدیدپذیر کاهش دهیم. راه حلی که طی سالیان اخیر برای کاهش آلایندگی خودروها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته استفاده هر چه بیشتر از “خودروهای سبز” است.

 

زیست نیوز– شهرنشینی و پیشرفت فناوری به رغم تمام امتیازاتی که برای بشر به ارمغان آورده، اما چالش و مشکلاتی جدی را نیز با خود همراه داشته است. از این رو در آسیب شناسی مسیر مذکور، حوزه های متعددی را می توان متصور شد که شاید مهمترین آنها که با بقای انسان سروکار دارد همان حوزه “محیط زیست” و دشواریهایی باشد که بشر امروز بر آن روا می دارد. دامنه ناملایمات و نابودگری های انسان در این مبحث آنچنان گسترده است که تفکیک و پرداختن به هر کدام، تخصص و مطالعات ویژه خود را می خواهد اما در این میان محسوس ترین چالش و موردی که آثار آن جوامع را به شدت درگیر خود ساخته؛ همان معضل آلودگی هوا، آرزوی آسمانی آبی و تنفسی راحت است!

آلودگی هوا؛ امروز آلودگی هوا در بسیاری از کلانشهرهای جهان چه نمونه هایی آسیایی مانند پکن و تهران و چه نمونه هایی در نقاط دورتر مانند لندن و لس آنجلس موضوعی داغ و در کانون توجهات محسوب می شود. به رغم اقدام های صورت گرفته در راستای کاهش آلودگی هوای شهری، نتایج کسب شده نشان می دهند این تلاش ها محدود و حالتی شعاری داشته اند.

عمق چالش ها زمانی نمایان تر می شود که نتایج بررسی ها ما را هر چه بیشتر به سمت تعمد انسان در نابودی زیست کره سوق می دهد . زمانی که می بینیم یکی از عوامل کلیدی در آلودگی هوا انتشار گازهای گلخانه ای است؛ فاکتوری که انسان مدرن با توسل و تاکید خود به چرخه های معیوب صنعتی بر آن دامن می زند و همه چیز را قربانی سود و بهره وری های خاص خود می کند. حال آنکه تمام این ممارست ها، در مسیر نابودی هوایی است که خود برای ادامه حیات نیازمند آن است. بی شک بخش قابل توجه معضل آلودگی هوا به واسطه تردد خودروهایی است که سوخت های فسیلی انرژی لازم برای حرکت آنها را تامین می کنند. این مساله زمانی تشدید می شود که با واقعیت تردد خودروهای فرسوده و غیر استاندارد که دیر زمانی است عمر مفید خود را سپری کرده اند، مواجه می شویم. در نتیجه، برای تغییر این چرخه باطل باید حذف و کاهش عوامل آلاینده هوا را مد نظر قرار داد.

بی تردید، توقف تولید وسایل نقلیه سبک و سنگین غیر ممکن بوده، اما می توانیم به تدریج میزان مصرف سوخت های فسیلی در بخش حمل و نقل را با حرکت در مسیر استفاده از فناوری های پاک و کوچ به حوزه انرژی های تجدیدپذیر کاهش دهیم. راه حلی که طی سالیان اخیر برای کاهش آلایندگی خودروها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته استفاده هر چه بیشتر از “خودروهای سبز” است. با توجه به مطالعات و پیشرفت های صورت گرفته اکنون واژه “خودروی سبز” دیگر مفهومی سنگین و نامتعارف نیست. از این رو در راستای هدف خود -که همانا جلب توجه به این تکنولوژی دوستدار محیط زیست است- مختصری دقیق تر به خودروهای سبز و وضعیت کنونی این تکنولوژی در بازار خودروی جهان می پردازیم.

 

 

در حال حاضر، خودروهای سبز را می توان در سه دسته هیبریدی، پلاگین هیبرید و تمام الکتریکی طبقه بندی کرد. خودروهای هیبریدی از یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی بهره می برند که موتور الکتریکی نیازی به اتصال به برق برای شارژ ندارد. موتور بنزینی و انرژی حاصل از ترمزها به صورت خودکار به شارژ بسته باتری کمک می کنند. برای دستیابی به بهره وری سوخت بالا و عملکرد قابل قبول تعویض بین این دو موتور و یا استفاده ترکیبی از هر دو صورت می گیرد.

خودروهای پلاگین هیبرید از یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی که برای شارژ بسته باتری می تواند به منبع تغذیه برق ۱۲۰ و یا ۲۴۰ ولت متصل شود، سود می برند. از نظر دامنه حرکت، موتورالکتریکی این خودروها مسافت بیشتری را پوشش می دهد.

خودروهای تمام الکتریکی تنها از موتور الکتریکی و بسته باتری قابل شارژ برای تغذیه این موتور استفاده می کنند. بر همین اساس، نیازی به سوخت و یا تعویض روغن ندارند. میزان انتشار گازهای گلخانه ای خودروهای تمام الکتریکی صفر است. امکان شارژ این خودروها در خانه وجود دارد.

در شرایطی که خودروهای هیدروژنی از دامنه حرکت پنج برابر بیشتر نسبت به رقبای تمام الکتریکی خود برخوردار هستند، اما برچسب های قیمت هنگفت از نقاط ضعف اصلی آنها محسوب می شود. همچنین، بر خلاف خودروهای الکتریکی که امکان شارژ آنها در منزل و ایستگاه های شارژ وجود دارد، خودروهای هیدروژنی به پمپ های سوخت مختص به خود وابسته هستند. ایستگاه های سوخت هیدروژن نیز از نظر ساخت پر هزینه بوده و در شرایط فعلی این مدل خودروها از زیرساخت های گسترده ای برخوردار نیستند.

همچنان در بسیاری از شهرهای بزرگ و شلوغ جهان ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی و یا پمپ های سوخت هیدروژنی کمیاب بوده و از این رو، برخی از کارشناسان فناوری پلاگین هیبرید را راه حلی مناسب تر می دانند. خودروهای پلاگین هیبرید از یک موتور کوچک بنزینی سود می برند که پس از اتمام شارژ باتری موتور الکتریکی فعال می شود.

 

 

خودروهای سبز به طور معمول نسبت به رقبای خود که تنها از سوخت های فسیلی استفاده می کنند گران تر هستند، اما برای ترویج استفاده از آنها کشورهایی مانند آمریکا و چین امتیازهایی تشویقی را برای خرید خودروهای سبز ارائه می کنند. به عنوان مثال، در آمریکا خودروهای تمام الکتریکی مانند نیسان لیف و تسلا مدل S از اعتبار مالیاتی فدرال به میزان ۷ هزار و ۵۰۰ دلار بهره مند می شوند. در رتبه های بعدی و برای خودروهای پلاگین هیبرید و هیبرید این رقم به ۴ هزار، ۳ هزار و ۶۲۵ و ۲ هزار و ۵۰۰ دلار با توجه به مدل خودرو کاهش می یابد.

در چین که با آلودگی شدید هوای شهرهای خود مواجه است، دولت مرکزی طی طرح جدید خود تا سقف ۶۰ هزار یوان (۹ هزار و ۸۰۰ دلار) برای خرید خودروهای تمام الکتریکی مسافری و ۵۰۰ هزار یوان برای اتوبوس های الکتریکی یارانه اعطا می کند. چین در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ ناوگانی گسترده از خودروهای الکتریکی را در بازار خود داشته باشد. این در شرایطی است که خودروهای هیبرید تنها از ۳ هزار یوان یارانه برخوردار هستند.

بنابر ارزیابی های صورت گرفته، تنها با استفاده از خودرویی که مصرف سوخت آن به جای ۲۰ مایل در هر گالن برابر با ۲۵ مایل در هر گالن باشد، هر فرد می تواند میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را به میزان ۱۷ تن در سال کاهش دهد.

در شرایطی که صنعت خودروسازی از پیشرفت فناوری بی نصیب نمانده و معرفی خودروهای سبز با بهره وری سوخت بالا می تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک کند، اما میزان سبز بودن خودروهای تمام الکتریکی همچنان مورد بحث است. خودروهای تمامل الکتریکی هیچ گونه گاز گلخانه ای منتشر نمی کنند، اما میزان انتشار بالای این گازها برای تولید برق که در شارژ باتری آنها استفاده می شود، میزان سبز بودن آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

اکثر نیروگاه ها در کشورهای مختلف جهان به سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ و گاز برای فعالیت خود وابسته هستند. حال اگر تولید برق در نیروگاه با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و یا بادی صورت بگیرد، نه تنها انتشار گازهای گلخانه ای کاهش چشمگیرتری خواهد داشت، بلکه خودروهای تمام الکتریکی به وسایلی صد درصد سبز مبدل می شوند.

با توجه به شرایط فعلی، در مناطقی که تاسیسات تولید برق به گاز طبیعی، انرژی هسته ای، انرژی برق آبی و یا منابع تجدیدپذیر برای تولید نیرو وابسته هستند، پتانسیل استفاده از خودروهای تمام الکتریکی و پلاگین هیبرید برای کاهش انتشار دی اکسید کربن بالاتر است.

زغال سنگ که کثیف ترین سوخت فسیلی محسوب می شود همچنان در بسیاری از کشورهای جهان بیشترین سهم (به عنوان مثال، در آمریکا حدود دو سوم و در انگلیس بیش از ۴۰ درصد) را در تولید نیرو دارد. بر همین اساس، مصرف سوخت در خودروهای بنزینی می تواند نسبت به تولید برق و انتقال آن در شبکه سراسری دوستدار محیط زیست تر باشد، اما انتشار چشمگیر دی اکسید کربن طی مراحل پالایش و انتقال بنزین این امتیاز را خنثی می کند. از این رو، کارشناسان معتقدند حتی زمانی که انرژی نیروگاه ها توسط زغال سنگ تامین می شود انتخاب یک خودرو الکتریکی نسبت به نمونه بنزینی گزینه ای بهتر و دوستدار محیط زیست تر محسوب می شود.

گفتنی است؛ تولید باتری برای خودروهای الکتریکی نیز یکی دیگر از عوامل کلیدی در انتشار گازهای گلخانه ای محسوب می شود. اگرچه مطالعات مختلف در زمینه تولید و استفاده از خودروهای الکتریکی به امتیازات آنها در زمینه تغییرات آب و هوایی، کاهش آلودگی صوتی و کاهش استفاده از سوخت های فسیلی اشاره دارند، اما همچنین می توانند به افزایش سطوح آلودگی هوا به واسطه نرخ های بالاتر اسیدی شدن و احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت انسان در مناطقی که استخراج معدن برای دستیابی به منابعی مانند لیتیوم انجام می شود، منجر شوند.

در شرایطی که خودروسازان بزرگ اروپایی گسترش فعالیت های خود در زمینه تولید خودروهای تمام الکتریکی را دنبال می کنند، تویوتا و هوندا دو خودروساز بزرگ ژاپن اخیرا از خودروهای سلول سوختی هیدروژنی خود در نمایشگاه های خودرو توکیو و لس آنجلس رونمایی کرده اند. این دو شرکت آغاز فروش خودروهای هیدروژنی در سال ۲۰۱۵ را برنامه ریزی کرده و فناوری الکتریکی را تنها برای خودروهای شهری کوچک مناسب می دانند. این در شرایطی است که چین به عنوان بزرگترین بازار خودرو جهان مورد توجه شرکت های مختلف خودروسازی است.

بنابر اعلام فولکس واگن، این شرکت در نظر دارد تا تحت برندهای فولکس واگن و آئودی در مجموع بیش از ۱۵ مدل خودرو تمام الکتریکی را تا سال ۲۰۱۸ عرضه کند که بسیاری از آنها در چین تولید خواهند شد. ب ام و و دایملر نیز قصد دارند تا خودروهایی تمام الکتریکی را تحت سرمایه گذاری مشترک خود به ترتیب با شرکت های بریلیانس و بی وای دی تحت برندهای جدید زینورو و دنزا روانه بازار کنند.

در این میان، تویوتا نیز معتقد است فناوری تمام الکتریکی گزینه مناسبی برای تولید خودروهای بزرگتر و نیرومندتر نبوده و تنها برای تولید خودروهای کوچک شهری مناسب است.

در این قسمت با خودروهای سبز موجود در بازارهای جهانی و قابلیت های ویژه هر مدل آشنا می شویم:

۱. نیسان لیف ۲۰۱۳

 

 

در سه مدل S، SV، SL ارائه شده است.

میزان مصرف شهری/بزرگراه/ترکیبی معادل مایل در هر گالن: ۱۳۰/۱۰۲/۱۱۶ 

دامنه حرکت: ۷۵ مایل

قیمت در بازار آمریکا: حدود ۲۲ هزار دلار

میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۹ هزار و ۵۱۲ دستگاه

مجهز به شارژر جدید ۶.۶ کیلوواتی که با استفاده از منبع تغذیه ۲۲۰ ولت طی حدود چهار ساعت باتری خودرو را شارژ می کند. در مدل S امکان سفارش این شارژر به صورت آپشن وجود دارد، در غیر این صورت شارژر قدیمی ۳.۶ کیلوواتی استفاده می شود.

مجهز به موتور الکتریکی ۸۰ کیلوواتی (۱۰۷ اسب بخار و ۱۸۷ پوند فوت گشتاور) که با بسته باتری ۲۴ کیلووات ساعتی یون لیتیوم تغذیه می شود. نیسان لیف در هر ۱۰۰ مایل ۲۹ کیلووات ساعت برق مصرف می کند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این خودرو حدود ۱۰ ثانیه است.

 


 

۲. تسلا مدل S ۲۰۱۳

 

 

میزان مصرف شهری/بزرگراه/ترکیبی معادل مایل در هر گالن: ۸۸/۹۰/۸۹ 

دامنه حرکت: ۲۶۵ مایل

قیمت در بازار آمریکا: ۶۲ هزار ۴۰۰ دلار

میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۲ هزار و ۵۲ دستگاه

تمامی چهار مدل تسلا مدل S از یک موتور الکتریکی که با آب خنک می شود، سود می برند. امکان سفارش بسته های باتری ۶۰ و ۸۵ کیلووات ساعتی برای این خودرو وجود دارد. در حالت پایه موتور این خودرو توانایی تولید ۲۳۵ اسب بخار نیرو و ۳۱۰ پوند فوت گشتاور را دارد.

با استفاده از بسته ۶۰ کیلووات ساعتی نیروی موتور و گشتاور به ترتیب برابر با ۳۰۲ اسب بخار و ۳۱۷ پوندفوت هستند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت برابر با ۵.۹ ثانیه است.

با استفاده از بسته باتری ۸۵ کیلووات ساعتی نیرو و گشتاور به ۳۶۲ اسب بخار و ۳۲۵ پوند فوت افزایش یافته و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت به ۵.۶ ثانیه می رسد.

نیرومندترین مدل تسلا نیز ۴۱۶ اسب بخار نیرو و ۴۴۳ پوند فوت گشتاور تولید می کند که این مدل نیز از بسته باتری ۸۵ کیلووات ساعتی سود می برد.

بسته باتری ۸۵ کیلووات ساعتی در هر ۱۰۰ مایل به صورت چرخه ترکیبی ۳۸ کیلووات ساعت برق مصرف می کند. بسته باتری ۶۰ کیلووات ساعتی در هر ۱۰۰ مایل ۳۵ کیلووات ساعت برق مصرف می کند.

امکان شارژ باتری تسلا مدل S با منابع تغذیه استاندارد ۱۲۰ و ۲۴۰ ولت وجود دارد. با استفاده از منبع تغذیه ۲۴۰ ولت و بسته باتری ۴۰ کیلووات ساعتی مدت زمان شارج باتری حدود ۵ ساعت است. بسته باتری ۶۰ کیلووات ساعت نیازمند ۸ ساعت و بسته باتری ۸۵ کیلووات ساعتی نیازمند ۱۲ ساعت شارژ هستند.

 


 

۳. فورد فوکس EV ۲۰۱۳

 

 

میزان مصرف شهری/بزرگراه/ترکیبی معادل مایل در هر گالن: ۱۱۰/۹۹/۱۰۵ 

دامنه حرکت: ۷۶ مایل

قیمت در بازار آمریکا: ۳۹ هزار و ۲۰۰ دلار

میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۶۷۵ دستگاه

مجهز به موتور ۱۰۷ کیلوواتی (۱۴۳ اسب بخار) و بسته باتری ۲۳ کیلووات ساعتی یون لیتیوم که با استفاده از منبع تغذیه ۲۴۰ ولت طی حدود چهار ساعت شارژ می شود. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت برابر با ۹.۶ ثانیه است.

 


 

۴شورلت ولت پلاگین هیبرید ۲۰۱۳

 

 

 

۳۸ مایل نخست با موتور الکتریکی: معادل ۹۸ مایل در هر گالن در چرخه ترکیبی

۳۴۴ مایل بعدی با موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی: ۳۷ مایل در هر گالن در چرخه ترکیبی

قیمت در بازار آمریکا: ۳۱ هزار و ۶۴۵ دلار

میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۲۲ هزار و ۸۲۳ دستگاه

مجهز به یک موتور ۱۱۱ کیلوواتی (۱۴۹ اسب بخار) با توانایی تولید ۲۷۳ پوندفوت گشتاور که با بسته باتری ۱۶ کیلووات ساعتی یون لیتیوم تغذیه می شود. زمانی که ۷۰ درصد از شارژ این باتری تخلیه می شود، موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر شورلت ولت شروع به کار می کند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این خودرو برابر با ۹ ثانیه است.

برای شارژ باتری ولت می توان از منبع تغذیه ۱۲۰ و یا ۲۴۰ ولت استفاده کرد که با خروجی استاندارد خانگی به ۱۰ ساعت زمان برای شارژ باتری نیاز دارد.

 


 

۵.تویوتا پریوس پلاگین هیبرید ۲۰۱۳

 

 

۱۱ مایل نخست با موتور الکتریکی: معادل ۹۵ مایل در هر گالن در چرخه ترکیبی

۵۲۹ مایل بعدی با موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر بنزینی: ۵۰ مایل در هر گالن در چرخه ترکیبی

قیمت در بازار آمریکا: ۳۲ هزار دلار

میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۱۲ هزار و ۵۱۴ دستگاه

مجهز به موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر بنزینی و یک جفت موتور الکتریکی و ژنراتور که در مجموع ۱۳۴ اسب بخار نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کنند. بسته باتری این خودرو از ظرفیت ۴.۴ کیلووات ساعت برخوردار است که با استفاده از منبع تغذیه ۱۲۰ ولت طی حدود سه ساعت و با منبع تغذیه ۲۴۰ ولت به نصف این زمان برای شارژ نیاز دارد. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت برابر با ۹.۹ ثانیه است.

 


 

۶. فورد سی-مکس انرژی پلاگین هیبرید ۲۰۱۳

 

 

۲۱ مایل نخست با موتور الکتریکی: معادل ۱۰۰ مایل در هر گالن در چرخه ترکیبی

۵۹۹ مایل بعدی با موتور ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی: ۴۳ مایل در هر گالن در چرخه ترکیبی

قیمت در بازار آمریکا: ۳۲ هزار و ۹۵۰ دلار

میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه

مجهز به موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با توانایی تولید ۱۴۱ اسب بخار نیرو و ۱۲۹ پوند فوت گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی که از یک بسته باتری ۷.۶ کیلووات ساعتی یون لیتیوم تغذیه می شود. در مجموع، این دو موتور توانایی تولید ۱۸۸ اسب بخار نیرو را دارند. شارژ بسته باتری فورد سی-مکس انرژی پلاگین هیبرید با استفاده از منبع تغذیه ۲۴۰ ولت حدود سه ساعت طول می کشد.

 


 

۷.فولکس واگن جتا هیبرید ۲۰۱۳

 

 

مصرف سوخت شهری/بزرگراه/ترکیبی مایل در هر گالن: ۴۲/۴۸/۴۵

قیمت در بازار آمریکا: ۲۴ هزار و ۹۹۵ دلار

میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۱۱۷ دستگاه

مجهز به موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژردار و یک موتور الکتریکی ۲۰ کیلوواتی که در مجموع ۱۷۰ اسب بخار نیرو و ۱۸۴ پوند فوت گشتاور تولید می کنند. موتور الکتریکی به تنهایی می تواند با بیشینه سرعت ۳۷ مایل در ساعت دامنه حرکت یک مایل را پوشش دهد. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت فولکس واگن جتا هیبرید برابر با ۸.۶ ثانیه است.

 


 

۸. هوندا فیت EV ۲۰۱۳

 

 

میزان مصرف شهری/بزرگراه/ترکیبی معادل مایل در هر گالن: ۱۳۲/ ۱۰۵/۱۱۸

دامنه حرکت: ۸۲ مایل

قیمت در بازار آمریکا: ۳۷ هزار و ۴۱۵ دلار

میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۹۳ دستگاه

مجهز به موتور الکتریکی ۹۲ کیلوواتی (۱۲۳ اسب بخار نیرو و ۱۸۹ پوندفوت گشتاور) به همراه بسته باتری ۲۰ کیلووات ساعتی یون لیتیوم که با استفاده از منبع تغذیه ۲۴۰ ولتی طی حدود سه ساعت شارژ می شود. اما این مدت زمان برای منبع تغذیه ۱۲۰ ولت به حدود ۱۵ ساعت افزایش می یابد. هوندا فیت EV در هر ۱۰۰ مایل ۲۹ کیلووات ساعت برق مصرف می کند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت در حالت اسپرت برابر با ۹ ثانیه است.

 


 

۹. تویوتا آوالون هیبرید ۲۰۱۳

 

 

مصرف سوخت شهری/بزرگراه/ترکیبی مایل در هر گالن: ۴۰/۳۹/۴۰

قیمت در بازار آمریکا: ۳۵ هزار و ۵۵۵ دلار

میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۶۱۹ دستگاه

مجهز به موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر که توانایی تولید ۱۵۶ اسب بخار نیرو و ۱۵۶ پوند فوت گشتاور را دارد. به همراه موتور الکتریکی نیروی تولید این خودرو به ۲۰۰ اسب بخار افزایش می یابد. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت برابر با ۷.۷ ثانیه است. از نظر تئوری این خودرو با باک پر می تواند مسافتی ۶۰۰ مایلی را طی کند.

 


 

۱۰. لینکلن MKZ هیبرید ۲۰۱۳

 

 

مصرف سوخت شهری/بزرگراه/ترکیبی مایل در هر گالن: ۴۵/۴۵/۴۵

قیمت در بازار آمریکا: ۳۵ هزار و ۹۲۵ دلار

میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۶ هزار و ۶۹ دستگاه

مجهز به موتور ۲ لیتری چهر سیلندر به همراه یک موتور الکتریکی که در مجموع ۱۸۸ اسب بخار نیرو تولید می کنند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این خودرو برابر با ۸.۴ ثانیه است.

 

با توجه به مشکلات ناشی از آلودگی هوا در اکثر شهرهای بزرگ چین و اهمیت این کشور در بازار خودروی جهان، در ادامه به نتیجه تلاش چینی ها برای تولید و حتی کپی برداری از مدل های مطرح خودروهای سبز خواهیم پرداخت.

 

خودروهای الکتریکی چینی

 

۱. پکن اتو (BAICE150 EV 

 

 

قیمت بدون اعمال تخفیف ها: ۲۴۹ هزار و ۸۰۰ یوان

مجهز به باتری لیتیوم آهن فسفات با ظرفیت ۲۳.۰۴ کیلووات ساعت

مدت زمان لازم برای شارژ باتری بین ۶ تا ۸ ساعت

دامنه حرکت با سرعت ثابت ۶۰ کیلومتر در ساعت برابر با ۱۸۰ کیلومتر

دامنه حرکت در شرایط واقعی ۱۴۰ کیلومتر

میزان مصرف برق در هر ۱۰۰ کیلومتر برابر با ۱۲.۵ کیلووات ساعت

 


 

۲. Zotye M300 EV 

 

 

قیمت بدون اعمال تخفیف ها: ۲۵۰ هزار یوان

مجهز به باتری LiFePo4 با ظرفیت ۳۵.۲ کیلووات ساعت

مدت زمان لازم برای شارژ باتری بین ۸ تا ۱۲ ساعت

دامنه حرکت با سرعت ثابت ۶۰ کیلومتر در ساعت برابر با ۲۰۰ کیلومتر

دامنه حرکت در شرایط واقعی ۱۶۰ کیلومتر

میزان مصرف برق در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۴ تا ۱۶ کیلووات ساعت

 


 

 

۳. BYD E6 

 

 

قیمت بدون اعمال تخفیف ها: ۳۶۹ هزار و ۸۰۰ یوان

مجهز به باتری LiFePo4 با ظرفیت ۶۰ کیلووات ساعت

مدت زمان لازم برای شارژ باتری با برق ۲۲۰ ولت برابر با ۶ ساعت

دامنه حرکت در شهرها برابر با ۳۰۰ کیلومتر

میزان مصرف برق در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۹.۵ کیلووات ساعت

 


 

۴. چری S18/Riich M1 EV 

 

 

قیمت تخمینی: بین ۱۴۹ هزار و ۸۰۰ تا ۲۲۹ هزار و ۸۰۰ یوان 

مجهز به باتری LiFePo4 با ظرفیت ۴۵ کیلووات ساعت

مدت زمان لازم برای شارژ باتری با برق ۲۲۰ ولت بین ۶ تا ۸ ساعت

دامنه حرکت بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر

میزان مصرف برق در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ کیلووات ساعت

 


 

۵. فوتون Midi EV 

 

 

قیمت تخمینی: ۱۰۰ هزار یوان 

مجهز به باتری ENAX لیتیوم منگنز با ظرفیت ۲۴ کیلووات ساعت

مدت زمان لازم برای شارژ باتری با برق ۲۲۰ ولت برابر با ۸ ساعت

دامنه حرکت ۱۷۰ کیلومتر

 


 

۶. JAC J3 EV 

 

 

قیمت بدون اعمال تخفیف ها: ۱۵۸ هزار یوان

مجهز به باتری یون لیتیوم فسفات آهن با ظرفیت ۱۹ کیلووات ساعت

مدت زمان لازم برای شارژ باتری با برق ۲۲۰ ولت برابر با ۸ ساعت

دامنه حرکت در شهرها برابر با ۱۳۰ کیلومتر

میزان مصرف برق در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۴ کیلووات ساعت

 


 

۷. SAIC Roewe E50 EV 

 

 

قیمت بدون اعمال تخفیف ها: ۲۳۴ هزار و ۹۰۰ یوان

مجهز به باتری LiFePo4 با ظرفیت ۱۸ کیلووات ساعت

مدت زمان لازم برای شارژ باتری با برق ۲۲۰ ولت برابر با ۶ ساعت

دامنه حرکت با سرعت ثابت ۶۰ کیلومتر در ساعت برابر با ۱۸۰ کیلومتر

 


 

۸. شانگهای جی ام اسپرینگو EV 

 

 

قیمت بدون اعمال تخفیف ها: ۲۵۸ هزار یوان

مجهز به باتری لیتیوم فسفات آهن با ظرفیت ۲۱.۴ کیلووات ساعت

مدت زمان لازم برای شارژ باتری با برق ۲۲۰ ولت برابر با ۷ ساعت

دامنه حرکت برابر با ۱۳۰ کیلومتر

میزان مصرف برق در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ کیلووات ساعت

 


 

۹. Zotye 5008 EV 

 

 

قیمت بدون اعمال تخفیف ها: ۲۱۰ هزار یوان

مجهز به باتری LiFePo4 با ظرفیت ۳۲ کیلووات ساعت

مدت زمان لازم برای شارژ باتری با برق ۲۲۰ ولت بین ۸ تا ۱۳ ساعت

دامنه حرکت برابر با ۱۶۰ کیلومتر

میزان مصرف برق در هر ۱۰۰ کیلومتر بین ۱۴ تا ۱۶ کیلووات ساعت

 

در پایان باید گفت؛ هرچند امروزه خودروهای سبز نسبت به همتایان متعارف خود که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند، برچسب قیمت گران تری داشته و کمتر مورد توجه خریداران هستند، اما برای کاهش خطر آلودگی هوا که نه تنها جان انسان، بلکه کل سیاره زمین را تهدید می کند باید عمل گرایی بیشتری را در این زمینه شاهد باشیم. با استفاده از ظرفیت های موجود در صنعت خودروسازی می توان این باور که خودروهای سبز محصولاتی گران قیمت و لوکس هستند را از بین ببریم.

در شرایطی که چشم انداز استفاده از خودروهای سبز در سطح جهانی مثبت و رو به رشد است، اما متاسفانه در ایران با کمترین میزان توجه به استفاده از فناوری های پاک در صنعت خودروسازی مواجه هستیم. بسیاری از خودروهای تولیدی ایران حتی از نظر مصرف سوخت نیز با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارند. اخیرا “کاظم ندافی”، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، طی برنامه گفت و گوی ویژه شبکه دو به این نکته اشاره داشت که تنها در شهر تهران ۷۰ هزار دستگاه خودرو که فاقد استانداردهای لازم هستند معادل بیش از دو میلیون خودرو آلودگی ایجاد می کنند!

به منظور توسعه استفاده از خودروهای سبز می توانیم کشور چین را مد نظر قرار دهیم که از نظر آلودگی هوای شهری شرایطی مشابه و حتی به مراتب وخیم تر از ایران دارد، اما طرح های مختلفی را برای استفاده از انرژی های پاک و خودروهای سبز دنبال می کند. صنعت خودروسازی چین توسعه استفاده از خودروهای الکتریکی را در دستور کار خود قرار داده و در این راه همانند بسیاری حوزه های دیگر از کپی کاری محصولات مطرح جهانی نیز غافل نبوده است. البته شرکت های خودروسازی این کشور به تدریج همکاری با شرکت های مطرحی چون ب ام و و جنرال موتورز برای ارائه محصولاتی به روز و باکیفیت در این حوزه را دنبال می کنند.

صنعت خودروسازی ایران که پس از نفت دومین صنعت بزرگ کشور محسوب می شود از پتانسیل و دانش فنی برای فعالیت در بازار خودروهای سبز برخوردار بوده، اما تا به امروز شاهد تداوم تولید و عرضه خودروهایی با سطح آلایندگی بالا هستیم که دیر زمانی است از خط تولید در سطح جهانی خارج شده اند. خودروهای غیر استاندارد و مصرف سوخت های فسیلی سهمی قابل توجه در آلودگی هوای شهری داشته و این پرسش که تا چه زمانی تولید خودروهایی که حرکت آنها به تکمیل چرخه آلودگی هوا در ایران کمک می کنند، ادامه خواهد داشت همچنان مطرح است.

در این میان، مسئولین و شرکت های خودروسازی بزرگ ایران می توانند با کمی از خود گذشتگی و تحمل چالش های مالی و عرضه خودروهای سبز نقشی چشمگیر در ایجاد فرهنگ استفاده از این خودروها ایفا کنند. حتی برای آغاز این مسیر می توان ارائه محصولاتی مشابه با نمونه های خارجی در دستور کار قرار بگیرد. در شرایطی که عوامل ایجاد کننده آلودگی هوا و راه حل های برطرف کردن آن ملموس و مشخص هستند، عدم اتخاذ اقدام های عملی و گسترده در این زمینه تنها به هزینه از دست رفتن سلامت شهروندان یک کشور تمام خواهد شد.

از این رو به منظور تحقق رویای کاهش آلودگی هوا باید تعاملی واقعی و فراشعاری میان بخش های صنعتی و علمی ایجاد شده و از طریق همکاری و هماهنگی بین آنها این مشکل بزرگ برطرف شود. بی تردید، هزینه ای که برای شرایط بغرنج فعلی و کوتاهی در رسیدگی به آن پرداخت می کنیم، بسیار بیشتر از هزینه تولید و فرهنگ سازی استفاده از فناوری های پاک مانند “خودروی سبز” است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا