پایگاه خبری یزدفردا"وضعیت سکته های قلبی و مغزی در ایران /بر اساس گزارش های وزارت بهداشت، سالانه 93 هزار سکته قلبی و 43 هزار سکته مغزی در کشور اتفاق می افتد که می توان با تغییر سبک زندگی و اصلاح الگوی غذایی، از تعداد این سکته ها کم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی ها نشان می دهد مبتلایان به فشار و چربی خون بالا، مرض قند، سیگاری ها و افراد کم تحرک زودتر از دیگران در معرض ابتلا به سکته های مغزی و قلبی قراردارند.
بطوریکه دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که عمده مرگ ها در فاصله سنی 30 تا 70 سالگی است، خاطرنشان کرد: اکثر این مرگ ها قابل پیشگیری است و با رفتارها و سبک زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد.

4 بیماری عامل مرگ ایرانی ها
به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، 4 بیماری عمده مهمترین علل مرگ ایرانی ها است، بطوریکه بیماری های قلبی و عروقی سالانه منجر به 93 هزار سکته قلبی می شود. ضمن این که در سال 43 هزار نفر دچار سکته مغزی می گردند. بیماری دیابت و بیماری های تنفسی نیز از جمله این بیماری ها است. ضمن این که حوادث ترافیکی نیز از علل عمده مرگ ایرانیان محسوب میشود.

سیاری خاطرنشان کرد: 10 درصد مردم ما در کشور سیگار می کشند، سه میلیون نفر قلیان مصرف می کنند و 90 درصد علت سرطان ریه سیگار است به طوری که خطر سکته قلبی را 4 برابر می کند.

به گفته وی، مردم ایران سالانه 33 لیتر نوشابه مصرف می کنند که این عدد قبلا 42 لیتر بوده و با آگاه سازی مردم نسبت به مضرات آن به این میزان کاهش یافته است.

سیاری ادامه داد: 25 میلیون نفر در کشور اضافه وزن دارند و 34 هزار نفر مرگ مربوط به چاقی است. از سوی دیگر 10 میلیون نفر مبتلا به فشار خون هستند که 83 هزار مورد مرگ در سال مرتبط با فشار خون است.

شایعترین عامل معلولیت افراد
دکتر محمدرضا قینی رئیس انجمن سکته مغزی ایران با اعلام اینکه طبق آمار جهانی به ازای هر 100 هزار نفر حدود 50 تا 100 نفر دچار سکته مغزی می شوند، گفت: از آنجا كه سکته های قلبی و مغزی به دنبال گرفتگی عروق ایجاد می شوند، از این رو در یک خانواده قرار می گیرند و بیماری آترواسکلروز یا تصلب شرائین اینجا معنا می گیرد.

وی با اشاره به اینکه آترواسکلروز نقطه نهایی سکته مغزی و قلبی است، تصریح کرد: یعنی آترواسکلروز از 20 تا 25 سال قبل ایجاد می شود و عواملی نظیر فشارخون بالا، قندخون و چربی خون بالا و سیگار زمینه ساز و فاکتورهای خطر سازش محسوب می شوند.

قینی، سکته های مغزی را شایعترین عامل معلولیت افراد در سطح جهان دانست و گفت: شاید از این رو نیاز داریم تا برنامه هایی از طرف سیستم های بهداشتی طراحي و اجراكنيم که افراد در سنین پایین تر از 25 تا 30 سالگی به صورت مرتب فشار خون و چربی خون شان را بررسي کنند تا در نهایت با تشخیص علائم خطر بتوانیم بگوئیم که از سکته های قلبی و مغزی پیشگیری کرده ایم.

چه کسانی بیشتر در معرض سکته قرار دارند
دکتر محمود هاشمیان متخصص بیماری های قلب و عروق گفت: "آتروترومبوزیس اسکلروزیس" به نوعي بيماري گفته مي شود كه عروق و رگهاي بدن فرد بر اثر عوامل مختلف دچار تصلب شرائین شده و منجر به لخته شدن خون و سکته مغزی یا قلبی مي شود.

وی با يادآوري مشكلات مربوط به عوارض ورود داروهاي تقلبي و بي كيفيت قلبي و عروقی در چند سال گذشته گفت: يكي از مشكلات جدي كشور در سالهاي نه چندان دور مربوط به ورود داروهای قلبي و عروقي تقلبی و چینی بود كه خوشبختانه همزمان با روی كارآمدن دولت جديد اين معضل تاحد زيادي برطرف شد و امیدواریم این روند پایا باشد.

هاشمیان گفت: زمانی که برخی از داروها گران شد، عده ای سوداگر و بی وجدان به توليد داروي قلابي پلاویکس (داروی ضد پلاکتی که خطر بروز سکته مغزی یا حمله قلبی را کاهش می دهد) كه از نشاسته تهيه شده بود، پرداختند و با جان مردم بازي كردند.

وی به مردم توصیه کرد: مردم براي اطلاع از خريد داروي اصل مي بايست به داروخانه هاي معتبر و شناخته شده مراجعه کنند و به هيچ عنوان اين داروي حياتي را ازدستفروش ها ودلال ها و...خريداري نكنند. بر روی جعبه داروهای اصلی کدی به نام کد اصالت دارو و شماره تلفنی موجود است که با فرستادن کد به صورت پیامک یا پیام صوتی به شماره مندرج بیماران میتوانند از اصل بودن دارو مطمئن شوند.

همایش آترواسکلروز، روز جمعه 14 آذر ماه جاری در هتل آزادی پارسیان تهران و با همکاری انجمن های آترواسکلروز، قلب، سکته های مغزی و اینترونشنال کاردیولوژی، بخش قلب و عروق شرکت سانوفی و ده ها متخصص از سراسر کشور برگزارمي شود.

محور اصلی این همایش كه با حضور دهها تن از متخصصین قلب و عروق و مغز و اعصاب برگزار می شود، بحث در مورد داروهای ضد انعقادی مورد استفاده برای بیماران سکته مغزی و قلبی است که در خصوص آخرین اطلاعات روز دنیا، مدت زمان مناسب مصرف این نوع داروها، بهترین زمان و میزان تجویز بحث خواهد شد. همچنین در این همايش به بررسی وضعيت داروهای ضد دیابت، ضد چربی، ضد فشار خون و داروهای مربوط به ترک سیگار و... نیز پرداخته می شود.

چرا نباید از زندگی راضی بود؟/یک روانپزشک گفت: برخی بر اساس ناخودآگاه خود با موفق شدن مشکل دارند زیرا موفقیت برای فرد، مسئولیت به همراه دارد، بنابراین آنها ترجیح می‌دهند در مسیری قرار گیرند که آسان‌تر است.

افشین یداللهی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه عدم لذت از زندگی و علایق اولیه جزو علائم ابتلا به اختلال افسردگی است، اظهار داشت: فردی که به افسردگی مبتلاست در باور خود چنین می‌پندارد که توان رسیدن به اهدافش را ندارد.

وی افزود: این نگرش می‌تواند ناشی از فاصله زیادی باشد که بین توانایی فرد و آنچه در ذهن او می‌گذرد، وجود دارد.

علائم عدم رضایت از زندگی کدام است؟

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: بی‌تفاوتی، احساس افت عملکرد و گاهی اضطراب به صورت دائمی موجب نارضایتی فرد از زندگی می‌شود.

وی افزود: همچنین افرادی که هدف مشخصی در زندگی ندارند یا علایق و استعدادهای خود را پیگیری نمی‌کنند، دچار عدم رضایت از زندگی و در نهایت افسردگی می‌شوند.

این روانپزشک ادامه داد: برخی افراد دیدگاه مشخصی در زندگی ندارند و نداشتن عقیده و انتخاب مسیری مشخص برای زندگی منجر به عدم رضایت از زندگی می‌شود.

عدم رضایت از زندگی می‌تواند ناشی از ناخودآگاه باشد

یداللهی اظهار داشت: همچنین گاهی عدم رضایت از زندگی مربوط به ناخودآگاه فرد است. برخی براساس ناخودآگاه خود با موفق شدن مشکل دارند زیرا موفقیت برای فرد، مسئولیت به همراه دارد، بنابراین آنها ترجیح می‌دهند در مسیری قرار گیرند که آسان‌تر است.

وی ادامه داد: این افراد در درازمدت به دلیل در جا زدن و عدم رشد توانایی‌های مغز، دچار اضطراب و بی‌انگیزگی می‌شوند، همانطور که جسم رشد پیدا می‌کند مغز نیز در طول زمان نیاز به رشد دارد و این رشد ناشی از پیگیری نگرش و مسیری مشخص از سوی فرد است. وقتی فرد رشد نمی‌کند، به دلیل تکراری شدن و عدم حل مسائل جدید، احساس ناتوانی در گذران زندگی می‌کند.

آیا عدم رضایت از زندگی ژنتیکی است؟

این متخصص حوزه بهداشت روان با بیان سبب‌شناسی افرادی که دچار عدم رضایت از زندگی می‌شوند، گفت: باید از این افراد شرح‌حال دقیق گرفته شده و علل بیرونی و درونی بررسی شود؛ گاهی مشکلات روانشناختی ناشی از مسائل ژنتیکی است، همچنین رویکرد فرد به مسئله و هیجان او نیاز به بررسی دارد.

وی ادامه داد: درمان‌های دارویی و روان‌درمانی در بهبودی این افراد مؤثر است. در موارد متوسط تا شدید، درمان دارویی بسیار کمک‌کننده است.

سبک زندگی و میزان رضایت از زندگی

وی افزود: افراد باید به این دیدگاه برسند که برای زندگی سالم باید ذهن رو به رشدی داشته باشند، بنابراین هر چند وقت یکبار خود را ارزیابی کنند و به خود روحیه بدهند، همچنین پیگیری علایق و استعدادها و واقف شدن به اینکه سلامت روان منوط به داشتن سلامت جسمانی، اجتماعی و رشد معنوی است، می‌تواند در سلامت آنها و رضایت از زندگی مؤثر باشد.

شیوه‌های فکری خود را تغییر دهید

این روانپزشک تأکید کرد: باید از شیوه‌های متفاوت فکری برای پیگیری مسائل استفاده کنیم. افرادی که همیشه با یک شیوه مسائل خود را حل می‌کنند دچار رکود می‌شوند، ما باید تولیدات فکری داشته باشیم. افرادی که اندیشه تولید می‌کنند، احساس رضایت از زندگی دارند.

وی خاطرنشان کرد: پایبندی به رشد ذهنی باید در بین افراد رواج پیدا کند و به آن اهمیت و اولویت دهند. افرادی که به این عامل توجه می‌کنند، درنهایت به حس رضایت از زندگی دست می‌یابند.

 



 

پایان خبر"



این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پروانه انتشار

پایگاه خبری
به موجب ماده 13 قانون مطبوعات

مصوب 1364/12/28مجلس شورای اسلامی
پروانه انتشار پایگاه خبری "یزدفردا "

در زمینه " اقتصادی،سیاسی"

به زبان "فارسی"

به شماره

ثبت "76093"

صادر گردید .

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

محتویات این صفحه را به زبان  مورد نظر خود ترجمه کنید

This page is translated into your language 

 



  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارش ها ومسنندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا