پایگاه خبری یزدفردا"بیشترین قربانیان سوانح رانندگی چه کسانی هستند؟/مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه بیشترین قربانیان سوانح رانندگی زنان، کودکان و سالمندان هستند، گفت: بی‌قراری، اضطراب و افسردگی و در نتیجه عدم تمرکز هنگام رانندگی عامل اصلی تصادفات رانندگی هستند.

 
به گزارش ایسنا، بهروز رفیعی در همایش توسعه و ارتقاء فرهنگ ترافیک که با حضور آسیب‌دیدگان حوادث رانندگی در سالن اجتماعات کوثر اراک تشکیل شد، روانشناسی ترافیک را تشریح کرد.
 
وی با بیان اینکه بیشترین قربانیان سوانح رانندگی زنان، کودکان و سالمندان هستند، افزود: تا سال 2020 سومین علت مرگ‌ومیر انسان‌ها در جهان بشری سوانح رانندگی خواهد بود که خود، عامل اصلی معلولیت‌ها است.
 
وی بیان کرد: زمانی در رانندگی موفق هستیم که از آرامش روحی و روانی و اعصاب راحت برخوردار باشیم. بی‌قراری، اضطراب و افسردگی و در نتیجه عدم تمرکز هنگام رانندگی عامل اصلی تصادفات رانندگی هستند.
 
رفیعی با اشاره به این نکته که در حقوق شهروندی باید حریم اجتماعی را رعایت کرد، گفت: رانندگی یک پدیده دارای حریم اجتماعی است و پدیده‌های اجتماعی مسئولیت اجتماعی دارند و باید قوانین اجتماعی حاکم بر سلامت و حقوق مردم را رعایت کرد.
 
مدیرکل بهزیستی در ادامه تصریح کرد: احساس خودنمایی، میل به برتری و احساس مالکیت در برخی رانندگان باعث می‌شود آنها از قوانین راهنمایی و رانندگی سرپیچی کنند.
 
وی سه عامل اصلی که در این سوانح نقش دارند را خطای انسانی، خطای فنی و خطای جاده‌ای دانست و اظهار کرد: در خطای انسانی هر اشتباهی صورت بگیرد چه عمدی باشد و چه سهوی، ریشه در اعصاب و روان فرد دارد.
 
رفیعی افزود: برخی افراد غرور کاذب دارند و ارزشی برای سلامتی مردم قائل نیستند و برخی دیگر نیز تصور می‌کنند چون مالک ماشین هستند، مالک معبر و جاده نیز هستند که این تفکرات مشکلاتی در جاده‌ها ایجاد می‌کنند.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: هرگز نباید هنگام رانندگی از تلفن همراه و هندزفری استفاده کرد، چراکه باعث عدم تمرکز در فرد می‌شود. هرچند قوانین استفاده از تکنولوژی‌های جدید در قانون راهنمایی و رانندگی گنجانده نشده است.
 
وی با بیان اینکه بیشترین آمار تصادفات ناشی از خواب‌آلودگی در ساعات بین چهار الی هفت صبح روی می‌دهد، اضافه کرد: رانندگان جوان به طور معمول تحریک‌پذیری بالایی دارند و در صورت مصرف موادمخدر، فرمان از مغز به درستی صادر نمی‌شود و باعث ایجاد فجایع انسانی می‌شود.
 
وی افزود: رانندگی در شب باید به حداقل برسد چراکه در شب دید انسان به یک ششم کاهش می‌یابد.
 
رفیعی، تصور ناشناس بودن در شهری دیگر را عامل دیگری برای توجه نکردن به چراغ قرمز و قوانین راهنمایی و رانندگی عنوان کرد.
 
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه در هنگام رانندگی باید از انجام حرکاتی که می‌تواند برداشت توهین‌آمیزی داشته باشد، باید جداً‌ خودداری کرد، اظهار کرد: باید توجه کنیم آستانه صبر و بردباری و گذشت را در رانندگی افزایش دهیم.
 
وی با بیان اینکه از پلیس راهنمایی و رانندگی انتظار می‌رود برخورد قاطعانه‌ای با متخلفین داشته باشد، پیشنهاد داد از تمام متقاضیان گواهینامه رانندگی تست روانشناسی گرفته شود تا از لحاظ سلامت روانی معاینه شوند.
 
رئیس پلیس راهور اراک نیز در این همایش گفت: تصادفات به گونه‌ای پیش می‌رود که در کشور به دومین عامل مرگ‌ومیر تبدیل شده است و هرساله جان ده‌ها هزار نفر را می‌گیرد.
 
بیگ‌وند خاطرنشان کرد: سال 83 با 32 هزار کشته در جاده‌ها و 270 هزار مجروح مقام اول را از این لحاظ در دنیا کسب کردیم و در حال حاضر این رقم به 18 هزار کشته در سال و 300 هزار مجروح رسیده که هنوز نگران کننده است.
 
وی در مقایسه‌ کشته‌های جاده‌ای با کشته‌های سوانح هوایی گفت: هرهفته به اندازه یک هواپیمای 300 نفره در جاده‌ها تلفات انسانی به بار می آید.
 
بیگ‌لو با تأکید بر این سخن امام راحل که تخلفات از قوانین راهنمایی و رانندگی شرعاً حرام است، تصریح کرد: از این نظر باید مانند اصول دین به درجه اعتقادی برسیم.
 
به گزارش ایسنا، در حاشیه این همایش، کودکان مهدهای کودک اراک به قرائت قرآن، اجرای نمایش و سرود پرداختند و از همیاران پلیس‌، معلولین نمونه و رانندگان نمونه در ترافیک با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.
 
در پایان، دکتر غریبی از جامعه پزشکان با تأکید بر آموزش فرهنگ ترافیک به دانش‌آموزان ابتدایی و راهنمایی، اقدامات اولیه درباره نحوه برخورد با این سوانح و اقدامات اولیه در تروما را شرح داد.

کُشنده‌ترین بیماری‌های تاریخ بشر/بیماری‌های واگیرداری وجود دارند که بسیار خطرناک هستند و تا کنون انسان‌های زیادی در اثر اینگونه بیماری‌ها، جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش فارس، برخی بیماری‌ها سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و به مرگ ختم می‌شوند اما برخی بیماری‌ها با دارو قابل درمان هستند که در صورت مراقبت و شیوه درست زندگی بهبود پیدا می‌کنند.

بیماری‌های واگیرداری وجود دارند که خطرناک هستند و تا کنون انسان‌های زیادی در اثر اینگونه بیماری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

آبله: نزدیک به 500 میلیون نفر در جهان در اثر آبله جان باختند اما پس از واکسیناسیون گسترده در اوایل قرن بیستم این بیماری ریشه کن شد.

سکته مغزی: سکته مغزی با وقفه ناگهانی جریان خون به مغز اتفاق می‌افتد و می‌تواند کشنده باشد. 140 هزار نفر هر سال فقط در ایالات متحده تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند و در فرانسه 30 هزار نفر در سال بر اثر سکته مغزی، جان خود را از دست می‌دهند.

سرخک: در سال 2013 نیز 145 هزار و 700 نفر بر اثر سرخک جان دادند؛ در 10 سال گذشته تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری توسط واکسیناسیون 74 درصد کاهش پیدا کرده است.

مالاریا: 207 میلیون نفر در سال 2012 به بیماری مالاریا مبتلا شدند و 627 هزار نفر در اثر این بیماری جان دادند.

سل: سل یک بیماری عفونی واگیردار است که توانایی درگیر کردن تمام ارگان‌های بدن را دارد ولی ریه‌ها بیشتر به سل مبتلا می‌شوند. علائم آن شامل سرفه همراه با خلط آغشته به خون، تب و کاهش وزن است. در سال 2013 حدود 3 میلیون نفر بر اثر این بیماری کشته شدند.

ایدز: ایدز یک بیماری واگیردار است که تا کنون 25 میلیون نفر در جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

تیفوس: تیفوس یک بیماری حاد است که از طریق حشرات آلوده به انسان منتقل می‌شود و عفونت آن پوست، دستگاه عصبی مرکزی، لوله گوارش و عضلات را درگیر می‌کند.

با اینکه واکسن این بیماری وجود دارد باز هم کشنده است. در اوایل قرن بیستم 3 میلیون نفر در روسیه در اثر این بیماری کشته شدند.

سرطان: سلول‌های غیر طبیعی به صورت کنترل نشده تکثیر یافته و می‌توانند بافت‌های مجاور را درگیر کنند و از طریق جریان خون با لنف به سایر نقاط بدن گسترش پیدا می‌کنند. هر سال نزدیک به 8 میلیون نفر در جهان از سرطان می‌میرند.

مرگ سیاه: مرگ سیاه یا طاعون سیاه در اواسط قرن 14 در اروپا شیوع پیدا کرد؛ براساس برآوردهایی که توسط کارشناسان در مورد این بیماری انجام شد بین 30 تا 50 درصد از جمعیت اروپا را نابود کرده است، به مدت 5 سال در بسیاری از کشورهای اروپایی عده‌ای در اثر این بیماری کشته شدند.

آنفلوانزا: آنفلوانزا در سال 1918 به آنفلوانزای اسپانیایی شناخته شد و حدوداً بین 30 تا 100 میلیون مرگ و میر همراه داشت و به عنوان مرگبارترین بیماری همه گیر در تاریخ شناخته شده است.

 



 

پایان خبر"


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا