یزدفردا -علی آبادی :20 سال پيش، دقيقاً در 25 بهمن ماه سال 1367 انتشار فتوايي از سوي  امام خميني(ره)، خطاب به مسلمانان، دنيا را تكان داد. 


در اين فتوا كه امام خمینی (ره)آن را از جماران صادر فرموده بودند، آمده بود: 
« انا للّه و انا اليه راجعون 
به اطلاع مسلمانان غيور سراسر جهان مى‌رسانم مؤلف كتاب آيات شيطانى كه عليه اسلام و پيامبر و قرآن، تنظيم و چاپ و منتشر شده است، همچنين ناشرين مطلع از محتواى آن، محكوم به اعدام مى‌باشند. 
از مسلمانان غيور مى‌خواهم تا در هر نقطه كه آنان را يافتند، سريعاً آنها را اعدام نمايند تا ديگر كسى جرأت نكند به مقدسات مسلمين توهين نمايد و هر كس در اين راه كشته شود، شهيد است. انشاءاللّه. 
ضمناً اگر كسى دسترسى به مؤلف كتاب دارد ولى خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفى نمايد تا به جزاى اعمالش برسد. 
والسلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته » 

ماجرا به "آیات شیطانی"،  پنجمین کتاب سلمان رشدی مرتد مربوط می شد. یکی از جنجال برانگیزترین داستان های عصر حاضر ، چهارمین رمان سلمان رشدی، برای اولین بار در تاریخ 26 سپتامبر1998 از سوی انتشاراتی "وایکینگ پنگوئن" منتشر شد، هر چند نویسنده و ناشر پیش از انتشار این رمان هشدارهایی درباره احتمال توهین آمیز تلقی شدن آن دریافت کرده بودند. دو روز بعد، این کتاب نامزد جایزه سی هزار دلاری بوکر شد، اما هیات داوران بعدا اعلام کرد بدلیل تغییر نام پیامبر مسلمانان در این کتاب، متوجه توهین آمیز بودن آن نشده بود. در پنجم اکتبر کمتر از 11 روز بعد   با آغاز اعتراض ها درباره کفرآمیز بودن "آیات شیطانی"، دولت راجیو گاندی، نخست وزیر وقت هند،کشور زادگاه نویسنده  اولین دولتی شد که ورود و توزیع این رمان را ممنوع  کرد. در بیست و یکم نوامبر کمتر از2 ماه بعد از انتشارآن  مفتی اعظم دانشگاه الازهر مصر ضمن منع فروش این رمان در کشورش از سازمانهای اسلامی بریتانیا خواست از طریق شکایت به دادگاه مانع توزیع "آیات شیطانی" شوند. در همین ماه، انتشار و توزیع این کتاب در سودان و آفریقای جنوبی ممنوع شد. 66 روز بعد یعنی دوم دسامبر همان سال  صدها مسلمان بریتانیایی در شهر بولتون برای اولین بار "آیات شیطانی" را علنا آتش زدند. سریلانکا نیز به زمره تحریم کنندگان این کتاب پیوست.

با شروع سال 1989 میلادی در ژانویه پس از چهارماه از انتشار آن پاکستان و بنگلادش نیز انتشار و توزیع "آیات شیطانی" را ممنوع اعلام کردند و در بیست و یکم ژانویه کتابفروشی "دابلیو اچ اسمیت" بریتانیا به ممنوعیت یک هفته ای فروش این رمان که بر اثر فشار مسلمانان صورت گرفته بود پایان داد. دوازدهم فوریه در حمله هزاران مسلمان پاکستانی به مرکز فرهنگی آمریکا در اسلام آباد در اعتراض به سلمان رشدی شش نفر کشته و صد نفر مجروح شدند.دو روز بعد در تاریخ چهاردهم فوریه 98 مصادف با 25 بهمن ماه 67 در حالی که انتشار و فروش "آیات شیطانی" در چندین کشور منع شده بود، آیت الله العظمی امام خمینی(ره) با صدور فتوایی تاریخی قتل سلمان رشدی و ناشران اثر را به جرم توهین به پیامبر اسلام بر مسلمانان واجب دانست. از سوي ميرحسين موسوي نخست وزير وقت نيز بيانيه‌اي انتشار يافت كه در آن، روز چهارشنبه 26 بهمن 1367 عزاي عمومي اعلام شد.  اما  رشدی مرتد مدعی بود  که در رمانش به اسلام توهین نکرده است. وی که ساکن لندن بود، بسرعت مخفی شد. بنیاد پانزده خرداد ایران برای اجرا کنندگان این فتوا جایزه یک میلیون دلاری که بعدا تا دومیلیون دلار نیز افزایش یافت ،تعیین کرد.

با انتشار پیام آیت الله العظمی خمینی (ره)در رسانه ها و اعلام مرتد بودن سلمان رشدی در 25 بهمن سال 1367 تظاهرات در ایران و برخی کشورهای دیگر جهان مانند افغانستان، پاکستان، بنگلادش و هند  در حمایت از حکم آیت الله العظمی خمینی(ره) آغاز شد.

 این فتوا شوکی را به جهان وارد کرد و شاید بتوان گفت اولین بار بود که چنین برخوردی با یک جریان سازی غربی بر علیه اسلام صورت می گرفت. فتوای امام  خمینی(ره) باعث شد جهان اسلام حس کند فردی قدرتمند در جهان وجود دارد که از حق و حقوقش در برابر توهین های که در دنیا می شود، دفاع کند و واکنش های بسیار مثبتی را در افکار عمومی مسلمانان و حتی کشورهای جهان سوم به دنبال داشت."

در نوزدهم فوریه98 بعد از آن که سلمان رشدی گفت بخاطر مرگ شماری از معترضان عمیقا متاسف است، رسانه‌هاي غربي براي نجات جان سلمان رشدي سعی کردنداينگونه القا نمایند  كه اگر سلمان رشدي توبه كند، حكم اعدامش لغو مي‌شود اما امام در همان تاریخ تاکید کرد توبه و عذرخواهی هیچ فایده ای ندارد و فتوا باید اجرا شود. در پیام او آمده بود: "سلمان رشدی اگر توبه کند و زاهد زمان هم گردد، بر هر مسلمان واجب است جان و مال خود را به کار گیرد تا او را به درک واصل گرداند."   دفتر امام خميني(ره) بلافاصله اين توطئه را اينگونه خنثي كرد: اطلاعيه دفتر امام خميني(ره) خطاب به ملت مسلمان ايران و مسلمانان جهان در مورد وجوب قتل سلمان رشدى و تكذيب شايعات( 29 بهمن 1367) « رسانه‌هاى گروهى استعمارى خارجى به دروغ به مسئولين نظام جمهورى اسلامى نسبت مى‌دهند كه اگر نويسنده كتاب آيات شيطانى توبه كند حكم اعدام درباره او لغو مى‌گردد. امام خمينى-مد ظله-فرمودند: اين موضوع صددرصد تكذيب مى گردد. سلمان رشدى اگر توبه كند و زاهد زمان هم گردد، بر هر مسلمان واجب است با جان و مال تمامى هم خود را به كار گيرد تا او را به درك واصل گرداند. حضرت امام اضافه كردند: اگر غير مسلماني از مكان او مطلع گردد و قدرت اين را داشته باشد تا سريع‌تر از مسلمانان او را اعدام كند، بر مسلمانان واجب است آنچه را كه در قبال اين عمل مي‌خواهد به عنوان جايزه يا مزد عمل به او بپردازند. » 

دربیست و یکم فوریه  جورج بوش پدر، رییس جمهوری وقت آمریکا، در برابر صدور فتوا علیه سلمان رشدی موضع گیری کرد و دربیست و چهارم فوریه در جریان اعتراض مسلمانان در بمبئی دستکم دوازده نفر در تیراندازی ماموران کشته شدند.
در روز بیست و نهم فوریه 98 مصادف با  نهم اسفند سال 67 مجلس شوراي اسلامي طي جلسه فوق العاده‌اي با اعلام يك ضرب الاجل يك هفته‌اي براي انگليس، هرگونه رابطه سياسي با دولت انگليس را منوط به عذرخواهي مقامات انگليسي و تجديد نظر آنان در مواضع غير اصولي شان نسبت به جهان اسلام و كتاب "آيات شيطاني "، در طول اين يك هفته دانست. 
وزير خارجه انگليس ضمن ابراز تاسف از انتشار كتاب آيات شيطاني، خود و دولت متبوع خود را جدا از مسئوليت انتشار اين كتاب دانست، ليكن اين اظهارات و موضعگيري‌ها به خاطر آنكه فاقد عذرخواهي رسمي و علني لندن از مسلمانان بود، وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران درهفتم مارس مصادف با شانزدهم اسفند ماه 67 و در پايان مهلت يك هفته اي مجلس شوراي اسلامي جمهوری اسلامی ایران بر اساس مصوبه 16 اسفند 1367 مجلس، روابط دیپلماتیک خود را با بریتانیا تقلیل داد و به این ترتیب، روابط بین دو کشور به سطح کاردار تنزل یافت.

وزراي خارجه 46 كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامي در 25 اسفند 1367 در قطعنامه پاياني خود كتاب سلمان رشدي را يك اثر كفرآميز اعلام و شديداً آن را محكوم كردند. اين قطعنامه همچنين به تبعيت از حضرت امام، ضمن مرتد خواندن سلمان رشدي، از تمامي كشورهاي عضو خواست اين اثر را در كشور خود ممنوع نمايند. قطعنامه از بنگاه‌هاي ناشر خواست هرچه سريع‌تر اين اثر را از گردش خارج كنند و هر بنگاه انتشاراتي را كه به اين درخواست احترام نگذارد، تحريم نمايند. 
14 كشور اروپايي پس از آن يكباره سفراي خود را از ايران خارج كردند و پس از گذشت چند ماه، مجبور به بازگشت به ايران شدند و با شرمساري سفارت خانه‌هاي خود را از نو بازگشايي كردند. سردی روابط ایران با بریتانیا و حتی اتحادیه اروپا تا 10 سال ادامه یافت .
سلمان رشدي از لحظه صدور حكم امام خميني(ره) مخفي شد و پليس انگليس (اسكاتلنديارد) حفاظت از وي را در مكانهائي نامعلوم برعهده گرفت. هزينه‌هاي محافظت از او در سال بين يك تا 10 ميليون پوند تخمين زده مي‌شد؛ در حدي كه يكبار شاهزاده چارلز (وليعهد انگلستان) اعلام كرد: سلمان رشدي سرباري پرخرج براي ماليات دهندگان انگليسي است. 
همچنين شركت هواپيمايي "بريتيش ايرويز "، حضور رشدي را در هواپيماهاي خود تا سال 1998 ممنوع اعلام كرده بود و شركت هواپيمايي «ايركانادا» چند سال پيش سفر رشدي را با پروازهاي خود غيرممكن اعلام نمود. 
سلمان رشدي با وجود خشم جهان اسلام عليه خود، از تجديد چاپ كتاب كفرآميز خود صرف نظر نكرد و زماني كه انگلستان حاضر به چاپ ارزان قيمت اين كتاب (بدون جلد گالينگور و با كاغذ كاهي) نشد، آن را به آمريكا برد و به صورت ارزان قيمت (براي سهولت خريد عمومي‌ آن) به چاپ رساند. 
سلمان رشدي در يكي از آخرين كتاب‌هاي خود، به فلاكت و ذلت پس از انتشار كتاب "آيات شيطاني " اشاره مي‌كند. وي در كتاب خود با اشاره به مجروحيت اتوره کاپریولو، مترجم شصت و یک ساله  ايتاليايي كتابش توسط مسلمانان ايتاليايي تا سر حد مرگ و به هلاكت رسيدن هیوتوشی ایگاراشی، مترجم چهل و چهار ساله ژاپنی  آيات شيطاني بر اثر حمله مسلمانان ژاپني، از روز اعدام ویلیام نیگارد، ناشر نروژي كتابش به اين شكل ياد مي‌كند: «روزي كه ناشر نروژي مورد اصابت گلوله قرار گرفت يكي از بدترين روزهاي عمر من است.» 

سلمان رشدی، در اطلاعیه ای که در سال 68 منتشر شد، از مسلمانان بخاطر جریحه دار کردن احساساتشان پوزش خواست اما پس از مدت کوتاهی، در یک مصاحبه، این عذرخواهی را بزرگ ترین اشتباه زندگی اش خواند.

درسال 93 درجریان حمله گروهی خشمگین به یک همایش فرهنگی در ترکیه بیش از سی نفر از روشنفکران  در آتش سوختند. یکی از شرکت کنندگان عزیز نسین، نویسنده مشهور و مترجم "آیات شیطانی" به زبان ترکی بود. او با شدیدترین لحن به مسلمانان و قرآن تاخته بود و گروهی در واکنش به این سخنان، هتل محل برگزاری همایش را اشغال کردند و خواستار تحویل گرفتن آقای نسین شدند. بعد از برآورده نشدن این خواسته، آنها هتل را آتش زدند و مانع از ورود ماموران آتش نشان شدند. این واقعه شکاف بین لایئکها و مذهبیون ترکیه را تشدید کرد.

 از جمله تاثیرهایی که این فتوا در شرایط زندگی و حرفه ای سلمان رشدی داشت ،این فتوا او را وادار کرد 10 سال در اختفا و تحت حفاظت پلیس زندگی کند،و علیرغم آن او در آن ايام تنها طي 20 روز 13 بار محل خواب خود را تغيير داد. چنان فضاي جهنمي بر زندگي او حاكم گرديد كه همسرش از وي جدا شد و در مطبوعات وي را «فردي بزدل» ناميدند او همچنین در سال گذشته میلادی اعلام کرد که احتمال دارد در باره فتوای آیت الله خمینی و سال های پس از آن، کتابی منتشر کند.
حتي كار به جايي رسيد كه تنها چند ماه پس از فتواي تاريخي حضرت امام خميني(ره)، مصطفي مازح جوان لبناني خود را براي اجراي حكم امام خميني به انگليس رساند و در هتل محل نگهداري سلمان رشدي مستقر شد كه پيش از انجام عمليات، بمب منفجر شد و مصطفي در راه اجراي حكم تاريخي اعدام سلمان رشدي به شهادت رسيد. 

بعد از آن که روابط ایران و بریتانیا بر سر ملاقات جان میجر، نخست وزیر وقت از حزب محافظه کار با سلمان رشدی تیره شده بود، ایران سفارتش در لندن را بازگشایی کرد. در مقابل بریتانیا همسو با مشی "گفتگوهای انتقادی" اتحادیه اروپا که از یک سال پیشتر آغاز شده بود، برای بهبود روابطش با ایران تلاش کرد.و در سال 1997  در بریتانیا حزب کارگر به قدرت رسید و تونی بلر نخست وزیر شد. در ایران نیز محمد خاتمی با وعده اصلاحات و تنش زدایی در روابط خارجی در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید. اندکی بعد تماسها با کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا برای پایان دادن به تیرگی ده ساله آغاز شد. تونی بلر، نخست وزیر وقت بریتانیا، در نهمین سالگرد صدور فتوا، با سلمان رشدی دیدار کرد تا حمایت دولتش از وی را ابراز کند. دو روز پیشتر رابین کوک، وزیر وقت امورخارجه بریتانیا که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده داشت، ضمن درخواست از ایران برای گفتگو اعلام کرد که فتوای آیت الله خمینی باطل و بی اعتبار است زیرا اعلامیه جهانی حقوق بشر را نقض کرده است.
رابین کوک در اقدامی بی سابقه "رویکرد عملگرایانه" دستگاه دیپلماسی دولت محمد خاتمی را ستود.

در هجدهم ژوییه 98  هیاتی از اتحادیه اروپا اولین دور مذاکره با مقامات ایران از زمان قطع مناسبات در آوریل 1997 را در تهران برگزار کرد.  یکی از اعضای این هیات جان شپرد، از معاونان وزیر خارجه بریتانیا بود که عالی رتبه ترین مقام این کشور محسوب می شد که از زمان پیروزی انقلاب با مقامات ایران گفتگو می کرد.

در بیست و سوم سپتامبر98  محمد خاتمی در اولین سفرش به مقر سازمان ملل در نیویورک در گفتگو با خبرنگاران خارجی گفت: "باید مساله سلمان رشدی را تمام شده تلقی کنیم."
سردی روابط ایران با بریتانیا و حتی اتحادیه اروپا تا 10 سال ادامه یافت، تا این که در سال 77 کمال خرازی، وزیر وقت امورخارجه ایران، در مقر سازمان ملل در نیویورک به همتای بریتانیایی خود رابین کوک اطمینان داد دولتش برای اجرای فتوا دست به اقدامی نخواهد زد. هر چند  این تصمیم با واکنش تند اصولگرایان ایران مواجه شد اما روابط دیپلماسی بین دو کشور تغییرکرد.
کمال خرازی، وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی ایران در آن سال اعلام کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران نه قصد دارد زندگی نویسنده آیات شیطانی را تهدید کند و نه هیچوقت فعالیتی برای این کار کرده است.
این اظهارات و گفتگوهای دوجانبه سبب شد روابط ایران و بریتانیا دوباره به سطح سفیر ارتقا یابد و بخشی از نگرانی ها حامیان رشدی مرتفع شود، هرچند این هم باز پایان کار نبود.

در بیست و پنجم سپتامبر 98با فاصله گرفتن دولت ایران از فتوای امام خمینی(ره)، سلمان رشدی گفت که احساس می کند "کاغذپاره های فتوا همانند غبار در هوا پرواز می کند." و البته سخنگوی وزارت خارجه ایران این سخنان را توهین آمیز دانست و محکوم کرد.

در بیست و هشتم سپتامبر98 درست 3 روز پس از اظهارات سلمان رشدی سه نفر از مراجع تقلید وعلمای طراز اول حوزه علمیه قم  آیت الله محمد فاضل لنکرانی، نوری همدانی و حسین مظاهری اعلام کردند فتوای آیت الله خمینی علیه سلمان رشدی تغییرناپذیر است و همه مسلمانان تا روز قیامت وظیفه دارند آن را اجرا کنند.

در دهم اکتبر 98  تقریبا دو هفته بعد از آن که دولت محمد خاتمی از فتوا فاصله گرفت، یک گروه از دانشجویان مسلمان  در ایران برای قتل سلمان رشدی بیش از 330 هزار دلار جایزه تعیین کرد و در  دوازدهم اکتبر 98  بنیاد پانزده خرداد جایزه اجرای فتوا را سیصد هزار دلار افزایش داد و به دو میلیون و هشتصد هزار دلار رساند. یک سال پیشتر، این جایزه از دو میلیون به دو میلیون پانصد هزار دلار افزایش یافته بود. تا دوباره خواب سلمان رشدی مرتد آشفته شود .

 درهجدهم اکتبر 98 ساکنان روستای کیاپی در شمال ایران اعلام کردند به هر کسی که فتوا را اجرا کند، خانه و فرش هدیه خواهند داد. یکی از ساکنان به روزنامه کیهان گفت که اهالی آماده اند 4500 متر مربع زمین زراعی، 1500 متر مربع باغ، یک خانه و ده تخته فرش به اجراکننده فتوا بدهند. 

در هجدهم ژوئیه99  پس از ماهها چانه زنی، نیک براون، اولین سفیر بریتانیا در ایران از زمان پیروزی انقلاب، بعد از تسلیم استوارنامه اش به محمد خاتمی در سفارت بریتانیا در تهران مشغول به کار شد.

در بیست و هشتم دسامبر 99 بیش از پانصد ایرانی در مشهد اعلام کردند آماده اند با فروش کلیه خود هزینه اجرای فتوا را بپردازند.

چهاردهم آوریل سال 2000  سلمان رشدی برای اولین بار از زمان صدور فتوا در زادگاهش هند علنا ظاهر شد. صدها مسلمان هندی با ریختن به خیابانها علیه این نویسنده شعار دادند و آدمکش را آتش زدند.
در دوم نوامبر 2001  بعد از آن که آمریکا جنگ افغانستان را در پاسخ به حملات یازدهم سپتامبر آغاز کرد، سلمان رشدی در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز نوشت که رهبران غرب اشتباه می کنند که می گویند جنگ علیه تروریسم ارتباطی با اسلام ندارد.

در نوزدهم مارس 2002 هواپیمایی ایر کانادا اعلام کرد که سلمان رشدی بخاطر تهدیدات امنیتی نمی تواند از پروازهای این شرکت استفاده کند. این شرکت در دفاع از این اقدام گفت برای حفاظت از جان  رشدی باید بازرسی های مفصل امنیتی ترتیب دهد که همین موجب تاخیر پروازها می شود.
در بیست و پنجم مارس 2002 سلمان رشدی با انتقاد از رسانه های بریتانیایی گفت که برخی از روزنامه نگاران بریتانیایی از این که وی هنوز به قتل نرسیده، مایوس شده اند. او گفت: "آنها از این که من جان سالم بدر برده ام و زندگی بهتری دارم، کینه به دل دارند."

در پانزدهم فوریه 2002 سپاه پاسداران در بیانیه ای اعلام کرد که فتوا علیه سلمان رشدی غیر قابل تغییر است.

سلمان رشدی را شاید بتوان نماد رویارویی ایران و غرب در دهه 90 دانست. در سال‌هاي اخير، سلمان رشدي در آمريكا زندگي مي‌كند و علاوه بر آن كه به رياست انجمن قلم آمريكا رسيد، توسط دولت آمريكا محافظت مي‌شود.


اختاپوس رسانه‌اي غرب تاكنون بارها اعلام كرده است كه حكم اعدام اين نويسنده از طرف ايران پس گرفته شده است كه هر بار با واكنش سريع رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، اين مسئله تكذيب و اعلام شد كه حكم يك مرجع قابل نقض نمي‌باشد و حتي پس از فوت او نيز بر همه مسلمانان لازم‌الاجراست.

رهبر معظم انقلاب  در سال 2005 در پيام به حجاج بيت الله الحرام (سال 83)،بار دیگر سلمان رشدی را مرتد و مهدور الدم خواند که بیشتر تحلیلگران، این توصیف را به معنای تجدید فتوای آیت الله خمینی ارزیابی کردند، هرچند موضع گیری های  وزیر امور خارجه وقت ایران  باعث شده بود که وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام نماید  که از دید این کشور، دولت ایران، رسما پشتیبانی خود را از این فتوا پس گرفته است، در نتیجه این فتوا، دیگر پشتوانه دولتی ندارد.

در سالهای 2005 و 2006 سپاه و بنیاد شهید طی بیانیه ای فتوا علیه سلمان رشدی تغییرناپذیر است .


و البته  این فتوا از نظر فقهی، غیرقابل حذف و غیرقابل پس گرفتن است. مجتهدی که مرجع تقلید شیعیان بوده، این فتوا را داده، همانطور که پیش از آن هم فتواهای دیگری داشته است. این را هم باید در نظر داشت فتوایی که آیت الله العظمی امام خمینی (ره)داد، در واکنش به خواست جهان اسلام و علمای جهان اسلام بود. این فتوا غیرقابل برگشت است .

.پانزدهم ژوئن 2007 اعطای لقب شوالیه  به سلمان رشدی، نویسنده هندی تبار بریتانیایی، (سال 1385) از سوی ملکه الیزابت دوم، لقب شوالیه گرفت تا باعث شد او بار دیگر در مرکز توجه ها قرار بگیرد: اعطای نشان شوالیه به سلمان رشدی از سوی ملکه بریتانیا با خشم شمار زیادی از مسلمانان مواجه شد. وزارت امور خارجه ایران جفری آدامز، سفیر بریتانیا در تهران، را احضار و مجلس پاکستان نیز این اقدام بریتانیا را محکوم کرد.
اعطای این لقب، واکنش هایی را در کشورهایی به دنبال داشت که پیش از آن به انتشار کتاب آیات شیطانی اعتراض کرده بودند. مقامات ایرانی هم در این دسته قرار داشتند. از جمله غلامعلی حداد عادل، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی ایران اعلام کرد که اقدام بریتانیا در دادن این لقب به سلمان رشدی، بی جواب نخواهد ماند هر چند در شرایط کنونی، بحث فتوایی که صادر شده است، در روابط بین المللی ایران نقشی ندارد و مسایل دیگری در سطح روابط موثر است." 
در طول 20 سال گذشته، هم رشدي و هم حاميانش در مقابله با مسلمانان سنگ تمام گذاشتند تا شايد بتوانند اين حكم تاريخي را شكسته و يا رخنه‌اي در آن ايجاد كنند ولي چيزي عايد آنها نشد و مسلمانان جهان همچنان مترصد موقعيتي هستند تا به وظيفه انقلابي و شرعي خود عمل كنند.
سلمان رشدي هيچ گاه توسط مسلمانان «اعدام» نشد؛ با اين حال زندگي براي او به يك جهنم تلخ مبدل گشت كه حدود يك دهه او را به انزواي مطلق برد. پليس انگلستان ده‌ها ميليون پاوند براي حفاظت از وي هزينه كرد و كشورهاي اروپايي تاوان سنگيني را به ويژه از منظر معنوي در حمايت از او پرداختند. رشدي البته به زندگي خود ادامه داد اما جهان غرب آموخت كه اهانت به اسلام و اعتقادات مسلمانان مي‌تواند هزينه‌هايي سرسام‌آور و گاه غير قابل پيش‌بيني به دنبال داشته باشد... و سلمان رشدي شصت و یک ساله بايد تا ابد از كابوس مرگ ازسوي فرزندان معنوي حضرت روح الله گريزان باشد.

و در تازه ترین اخبار که البته تا کنون توسط منابع رسمی تایید نشده است  سلمان رشدی به هلاکت رسیده است که در صورت صحت و تایید خبر بالاخره پس از بیست سال از فرمان و فتوای امام خمینی (ره) و پس از 19 سال از رحلت این بزرگمرد تاریخ اسلام  و مرجع تقلید مسلمانان فتوای او اجرا شده و قطعا روز مهم و میمونی برای تمامی مسلمانان جهان خواهد بود  و اگر دروغ سیزده ایرانی ها باشد نیز خود نشان دهنده توجه ایرانیان به حکم مرجع تقلید خود و آمادگی آنها جهت کمک و اجرای این حکم الهی است

منابع :

اطلاعات و اخبار رسانه ای  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا