سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده اغتشاشات اخیر تهران به ریاست قاضی صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران آغاز شد كه قاضی صلواتی در ابتدای شروع به كار این جلسه طی سخنانی گفت: دیروز مصادف با تاریخ 25 مرداد 88 شروع سومین جلسه محاكمه متهمان دخیل در آشوب‌های اخیر را در شعبه 15 انقلاب اسلامی تهران اعلام می‌كنم. دادگاه مقامی بی طرف بین كیفر خواست صادره از دادسرا و اظهارات و دفاعیات متهمین بوده لذا بر اساس قانون، انصاف و عدالت هم حكم صادر خواهد كرد.





* قاضی صلواتی: براساس قانون، انصاف و عدالت حكم صادر می‌شود
سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده اغتشاشات اخیر تهران به ریاست قاضی صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران آغاز شد كه قاضی صلواتی در ابتدای شروع به كار این جلسه طی سخنانی گفت: دیروز مصادف با تاریخ 25 مرداد 88 شروع سومین جلسه محاكمه متهمان دخیل در آشوب‌های اخیر را در شعبه 15 انقلاب اسلامی تهران اعلام می‌كنم. دادگاه مقامی بی طرف بین كیفر خواست صادره از دادسرا و اظهارات و دفاعیات متهمین بوده لذا بر اساس قانون، انصاف و عدالت هم حكم صادر خواهد كرد.

به گزارش یزد فردا، قاضی دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده اغتشاشات اخیر تاكید كرد: دادگاه مقامی بی طرف بین كیفر خواست صادره از دادسرا و اظهارات و دفاعیات متهمین بوده لذا بر اساس قانون، انصاف و عدالت هم حكم صادر خواهد كرد.

رئیس دادگاه تصریح كرد: به فرموده مقام معظم رهبری ما فوق قاضی فقط خدا و قانون است؛ در جلسه امروز تعدادی از وكلای مدافع متهمان نیز حضور دارند كه كیفر خواست نیز به آنها ابلاغ شده لذا آنها دفاعیات خود را مطرح می‌كنند.

قاضی صلواتی ادامه داد: با توجه به اینكه برای هر یك از متهمین مذكور كیفر خواست انفرادی از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران صادره شده به لحاظ ارتباط افراد موثر در این فتنه و همچنین طراحی و سازمان یافتگی این جرائم ابتدا اجازه داده می‌شود كه مطالب عمومی مربوط به این جریان قرائت و دلایل و مدارك آن نیز ارائه شود سپس به ترتیب تعیین نوبت دادگاه در خصوص هر یك از متهمان كیفر خواست اختصاصی آنها در جلسه قرائت خواهد شد. لذا از آقای سپهر معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران درخواست می‌كنم كه ابتدا مقدمه عمومی كیفر خواست را قرائت كند.

وی در پایان خاطر نشان كرد: ضمنا به حاضرین و متهمان در جلسه مفاد تبصره ماده 188 قانون آئین دادرسی كیفری در رابطه با الزام به رعایت نظم دادگاه را تفهیم و ابلاغ می‌كنم.

* پخش كلیپی از اقدامات مخرب آشوبگران در دادگاه

در سومین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان اغتشاشات اخیر و اغتشاشات اخیر تهران بخشی از اقدامات آشوبگران در تخریب اموال عمومی در قالب كلیپ به تصویر درآمد.

به گزارش یزد فردا، در سومین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان اغتشاشات اخیر با هدف تنویر افكار عمومی كلیپی از اقدامات آشوبگران در اغتشاشات اخیر تهران برای حضار به نمایش درآمد.

در این كلیپ چگونگی به آتش كشیدن خودروها، حمله به مراكز عمومی، یورش به پایگاه بسیج 117 ناحیه قدس، به آتش كشیدن مسجد لولاگر تهران، ضرب و شتم ماموران انتظامی و بسیجی، خسارت به اموال عمومی به تصویر كشیده شده است.

نكته قابل تامل در این كلیپ حضور پررنگ طرفداران و حامیان كاندیدای ناكام در انتخابات ریاست جمهوری دهم در این اغتشاشات است.

* جعفری: فریب سیاست‌بازان را خورده‌ام

یكی از متهمان پرونده اغتشاشات اخیر گفت: همه ما فریب سیاست‌بازی برخی مدعیان فعالیت در عرصه سیاسی را خوردیم كه از قبل از انتخابات بر تقلب تأكید می‌كردند.

به گزارش یزد فردا، در ادامه سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده اغتشاشات اخیر كیفرخواست یكی از متهمان به نام محسن جعفری فرزند محمد‌حسین متولد 1349 و ساكن تهران قرائت شد. در متن كیفر خواست وی كه توسط معاون دادستان عمومی انقلاب قرائت شد موارد اتهامین به شرح زیر است.

اقدام علیه امنیت كشور و بر هم زدن نظم عمومی ، فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شركت در تجمعات غیرقانونی و شعاردهی علیه مسئولین ایجاد شبهه جعل و تقلب در انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاكمیت و مراجع رسمی كشور ایجاد اختلال از طریق بلوا، آشوب، حركات غیرمتعارف و ایجاد ترس و وحشت در جامعه مشاركت در آتش زدن اعمال دولتی، عمومی و خصوصی، نگهداری تجهیزات دریافت تصاویر ماهواره‌ای تمرد نسبت به مأمورین در حال انجام وظیفه با پرتاب سنگ.

معاون دادستان عمومی انقلاب ادامه داد: متهم در تاریخ 31 خرداد 88 در میدان بهارستان دستگیر شده است. وی براساس گزارش اطلاعات استان قم در اغتشاشات و درگیری با مأمورین شركت داشته است.

همچنین وی به اقرار متهم به حضور در تجمعات و سردادن شعار علیه نظام و پرتاب سنگ به سمت مأمورین و نیز درج تصویر وی در تاریخ 26 خرداد در روزنامه كیهان اشاره كرد.

معاون دادستان عمومی انقلاب اظهار داشت: با توجه به موارد پرونده و قوانین مجازات اسلامی و همچنین قوانین منع نگهداری تجهیزات دریافت ماهواره و با توجه به همسویی و همگرایی با رسانه‌های بیگانه درخواست محاكمه و اشد مجازات را در خصوص این متهم دارد.

در ادامه دادگاه محمد‌حسن جعفری به ایراد دفاعیات خود پرداخت و گفت: عكس بنده كه در روزنامه كیهان به چاپ رسیده است مربوط به بعدازظهر جمعه 23 خرداد است.

جعفری ادامه داد: بنده چهار بازجویی داشتم كه یكی در قم و سه مورد دیگر در زندان اوین بوده‌ است و در این بازجویی‌ها گفته‌ام كه محل كارم در بازار پارك لاله یعنی محل مركز اغتشاشات بوده است و من به ناچار مجبور بودم در آنجا تردد كنم كه در این حین دستگیر شده‌ام.

این متهم با رد آتش‌زدن موتور سیكلت در اغتشاشات گفت: تنها در آتش زدن یك سطل زباله دخیل بوده‌ام و قبول دارم كه دو سنگ نیز به سمت مأمورین نیروی انتظامی پرتاب كرده‌ام كه البته به خاطر دوری راه با انها برخورد نكرد.

وی با بیان اینكه كوچكترین نقشی در تخریب اموال عمومی و دولتی نداشته‌ام اظهار داشت: تنها در دو راهپیمایی آرام دوشنبه 25 خرداد و چهارشنبه 27 خرداد شركت كرده‌ام و زمانی كه رهبر انقلاب در خطبه‌های نمازجمعه فرمودند كه این اعتراضات و اغتشاشات و كنار گذاشته شود بنده در هیچ كجا نبوده‌ام.
جعفری خاطر نشان كرد: بنده روز یكشنبه به همراه خانواده به قم رفته‌ام و در زمان راهپیمایی در میدان بهارستان اصلا در تهران حضور نداشتم.

این متهم با بیان اینكه بنده سابقه حضور در جبهه دارم گفت: اینجانب روزی برای حفظ امنیت این كشور جنگیده‌ام و امروز براثر جو‌سازی، انگ ضد انقلاب به من خورده و همه ما كه در اینجا حضور داریم گول برخی سیاست‌بازی‌های آقایان را خوردیم كه از قبل از انتخابات می‌گفتم صد در صد تقلب صورت خواهد گرفت و از پیشگاه خداوند مردم و دادگاه طلب عفو و بخشش دارم.

در ادامه دادگاه یاور‌زاده وكیل متهم با رد سابقه كیفری موكل خود كه در كیفر خواست به آن اشاره شده بود اظهار داشت: موكل بنده فاقد سابقه كیفری و بازداشت بوده است و تنها اتهامی كه او قبول كرده و عكسی از آن موجود است حضور در یك راهپیمایی بوده كه به گفته خودش سنگی هم به سمت مأمورین پرتاب كرده است.

یاورزاده ادامه داد: محل كار موكل بنده در پارك لاله یعنی كانون اغتشاشات بوده و او مجبور بوده از آنجا رد شود و در این حین تحت تاثیر برخی تحریكات قرار گرفته است.

وی خاطر نشان كرد: موكل من به نفع هیچ گروه مخالف نظام فعالیت نداشته و موجب اختلال آرامش عمومی نشده و اموال عمومی و مردم را نیز آتش نزده است.

یاورزاده گفت: كیفر خواست اولیه طوری مطرح شده است كه گویی موكل من در آتش‌زدن مسجد شركت كرده كه این امر خلاف واقع است.

وی ادامه داد: تنها اتهام موكل بنده پرتاب سنگ بوده است كه دادگاه مخیر است ایشان را به پرداخت جزایی نقدی محكوم كند كه با توجه به اینكه موكل من دو ماه در بازداشت بوده است و دلایلی كه نشان دهد او قصد براندازی یا اقدام علیه نظام داشته باشد وجود ندارد از دادگاه تقاضای ارفاق برای ایشان دارم.

متهم در پایان ضمن ایراد آخرین دفاعیات خود گفت: بنده از رهبر معظم انقلاب و دادگاه طلب عفو و بخشش دارم.

* اعظامی: درستاد موسوی فرمان تخریب اموال عمومی صادر شد

متهم پرونده اغتشاشات اخیر در دادگاه گفت: زمانی كه در ستاد موسوی بودم به من گفتند كه در این ستاد می‌توانید هر كاری را از جمله تخریب اموال عمومی و یا جمع كردن مردم در خیابان‌ها انجام دهید.

به گزارش یزد فردا، در ادامه رسیدگی به پرونده سومین گروه از متهمان اغتشاشات اخیر و اغتشاشات اخیر تهران در شعبه 15 دادگاه عمومی انقلاب تهران به قضاوت قاضی صلواتی به اتهامات حسین اعظامی مشهور به مهران دست طلا فرزند مهدی كه دارای سابقه محكومیت كیفری است،‌ رسیدگی شد.

در ابتدا سپهری معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به اتهامات متهم مذكور گفت: اقدام علیه امنیت كشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی از طریق شركت در تجمعات غیرقانونی و ایراد شعارهایی علیه مسئولین و نظام جمهوری اسلامی، ایجاد شبهه جعل و تقلب در انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاكمیت و مراجع رسمی كشور، اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب و حركات غیرمتعارف و ایجاد ترس و وحشت در جامعه، مشاركت در تخریب و احتراق اموال دولتی، عمومی و خصوصی از اتهامات وارده به فرد مذكور است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: كه حسین اعزامی 24 خردادماه در فلكه اول تهرانپارس از سوی رابطین قضایی و مامورین امنیتی شناسایی و سپس دستگیر شد.

وی با اشاره به دلایل اتهامات وارده به این متهم اظهار داشت: گزارش مامورین و ضابطین انتظامی و امنیتی، شناسایی و دستگیری متهم به عنوان عوامل اصلی اغتشاشات در ضمن ارتكاب جرم توسط مامورین، اقرار صریح متهم به اخذ دستور برای ایجاد بلوا و آشوب در تهران به طور هدایت شده از سوی احدی از كاندیداهای ریاست جمهوری، اقرار صریح متهم به ایجاد هماهنگی در جهت ایجاد تجمعات غیرقانونی و انتقال شعارها به آنان و جمع نمودن مردم در فلكه اول تهرانپارس،‌ اقرار متهم به اخذ دستور از شخصی به نام مهران جهت برهم زدن نظم عمومی و هركاری كه ایجاد جو می‌كند و سایر قرائن و امارات موجود و سایر اظهارات متهم از جمله دلایل اتهامات وارده به حسین اعزامی است.

وی دلایل قانونی برای مجازات حسین اعزامی را منطبق بر اصل 500، 610، 618، 677، 687 و نیز 689 قانون مجازات اسلامی و رعایت ماده 42 ، 46، 47 همان قانون عنوان كرد و با توجه به اتهامات وارده به وی همچون همسویی با رسانه‌های بیگانه در راستای اخلال در نظم عمومی محاكمه و اشد مجازات متهم را درخواست كرد.

قاضی صلواتی رئیس دادگاه اتهامات حسین اعزامی را طبق كیفرخواست وی اقدام علیه امنیت كشور از طریق اجتماع غیرقانونی، فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شركت در تجمعات، ایراد شعارها علیه نظام به مسئولین و نیز ایجاد ترس و وحشت در جامعه برشمرد.

پس از قرائت كیفرخواست از سوی معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران و نیز قاضی صلواتی، حسین اعظامی متهم با حضور در جایگاه مربوطه به دفاع از اتهامات وارده خود پرداخت.

وی با اشاره به اتهامات در كیفرخواست خود اظهار داشت: تخریب اموال عمومی را همچنان كه در بازجویی‌هایم نیز گفتم قبول ندارم.

این متهم اغتشاشات اخیر اتهام فعالیت و تبلیغات علیه نظام را رد كرد و اضافه كرد: من هیچ تبلیغی علیه نظام نكرده‌ام تنها فعالیت من در ستاد آقای موسوی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه قبل از انتخابات بوده است.

وی همچنین با رد اتهام تشویش اذهان عمومی افزود: در بازجویی‌هایم اعلام كرده‌ام كه در ستاد موسوی بوده‌ام و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه قبل از انتخابات از سوی ستاد وی پخش پوستر می‌كردم.

حسین اعظامی با اشاره به بازداشت خود در فلكه تهرانپارس از سوی مامورین گفت: من اشتباه كردم كه در ستاد موسوی بودم و آنرا نیز قبول دارم.

در این هنگام رئیس دادگاه از وی درباره متن بازجویی‌هایش در آن در ازای گرفتن مبلغ 700 تا 800 هزار تومان شعار علیه نظام و مسئولین را قبول كرده است اشاره كرد كه این متهم در پاسخ گفت: این‌ها ساخته ذهن من بوده است تا بتوانم خود را تبرئه كنم.

رئیس دادگاه در ادامه به اعترافات حسین اعظامی مبنی بر اینكه برای ایجاد درگیری و تخریب اموال عمومی در میدان آزادی و نیز دانشگاه امیركبیر مبالغی از سوی فردی به وی پیشنهاد شده است، اشاره كرد كه این متهم در پاسخ گفت: زمانی كه در ستاد موسوی بوده‌ام در آنجا گفته‌اند كه در انتخابات تقلب خواهد شد.

وی با بیان اینكه پس از این اظهارات دلایل تقلب در انتخابات را از ستاد موسوی جویا شدم گفت: آنها در جواب به من گفتند كه یا رای‌ها جابجا می‌شود و یا در شمارش آن كم و كسری‌هایی را ایجاد می‌كنند.

این متهم اغتشاشات اخیر تاكید كرد: در ستاد موسوی به من گفتند كه در این ستاد می‌توانید هر كاری را انجام دهید از جمله تخریب اموال عمومی و یا جمع كردن مردم در خیابان‌ها؛ من این كارها را انجام ندادم.

قاضی صلواتی در پاسخ به دفاعیات این متهم با اشاره به دستگیری فرد متهم مذكور در صحنه اغتشاشات اخیر و داشتن مستندات تصویری اخیر در صحنه اغتشاشات گفت: من در این اغتشاشات به دنبال جلوگیری از بند آمدن خیابان‌ها بودم و هیچ تجمع غیرقانونی را به راه نینداختم.

پس از دفاعیات متهم وكیل مدافع وی با حضور در جایگاه خود از برخی از موارد اتهامی وكیل مدافعش دفاع كرد.

وی با اشاره به حس كنجكاوی موكل خود گفت: برخی اوقات در هنگام تجمعات افرادی به دلیل حس كنجكاوی خود به این تجمعات می‌پیندند كه موكل من نیز همینگونه بود.

وی با اشاره به اظهارات موكل خود مبنی بر اینكه چند روز قبل از انتخابات در ستاد موسوی بود اظهار داشت: كه دفاعیات وی درخصوص حضور در ستاد موسوی قابل توجیه است.

وكیل مدافع حسین اعظامی در پایان از ریاست دادگاه به مدت یك هفته برای رسیدگی به پرونده متهمش استهمال كرد كه با تقاضای وی موافقت شد.

* شائولیان: در زندان با من رفتار خوبی صورت گرفت

متهم حوادث اخیر گفت: با توجه به اینكه بنده از اقلیت‌های مذهبی كشورمان هستم در زندان با من رفتار و برخورد خوبی صورت گرفت.

به گزارش یزد فردا، در ادامه رسیدگی به پرونده اغتشاشات اخیر تهران كیفر خواست یقوقیل شائولیان توسط معاون دادستان قرائت شد.

در كیفر خواست وی آمده است: یقوقیل شائولیان فرزند یوسف اهل تهران و متولد 1369 می‌باشد كه با قرار تامین بازداشت موقت بازداشت شده است.

در این كیفر خواست در خصوص اتهامات این متهم آمده است كه وی متهم به اقدام علیه امنیت كشور از طریق اجتماع و تبانی، اقرار متهم به شكستن گیشه بانك، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق شركت در تجمعات غیر قانونی و همچنین ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات، اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب و همچنین ایجاد ترس و وحشت و انجام حركات غیر متعارف، مشاركت در تخریب و احراق اموال دولتی، عمومی و خصوصی عنوان شده است.

وی روز 24 خرداد 88 در محل پل كالج تهران بازداشت شده است.

این كیفر خواست می‌افزاید گزارش ماموران امنیتی در حین ارتكاب جرم به عنوان یكی از عوامل اغتشاشات، اقرار و شكستن شیشه بانك و تخریب آن از جمله عوامل دستگیری وی می‌باشد.

در پایان این كیفر خواست تاكید شده است: اتهامات نامبرده با توجه به محتویات پرونده شامل مواد قانونی 500، 515 ، 607 ، 610، 618، 677، 667 و 609 قانون مجازات اسلامی می‌شود. از این رو با توجه به مطالب ذكر شده و خسارات وارد به كشور و همچنین همسوی وی با گروه های معاند و مخالف نظام درخواست محاكمه عادلانه و اشد مجازات را از دادگاه دارم.

پس از قرائت كیفر خواست یقوقیل شائولیان كه از اقلیت‌های مذهبی كشورمان می‌باشد در بیان دفاعیات خود گفت: با توجه به اینكه بنده از اقلیت‌های مذهبی كشورمان هستم در زندان با من رفتار و برخورد خوبی صورت گرفت و البته بنده از مردم و مقام معظم رهبری نیز عذر خواهی می‌كنم.

وی افزود: بنده در خیابان فاطمی تهران دستگیر شدم و در خصوص دستگیری هم باید بگویم كسی نمی‌دانست كه در آن محل اغتشاش و شورش است، دوستان گفتند كه برویم و این از روی كنجكاوی بود. وقتی به محل اغتشاش رفتیم دیدیم كه عده‌ زیادی در حال پرتاب سنگ هستند به قدری این صحنه وحشتناك بود كه ترسیدم وقتی آن عده به سمت ما بیایند زیر دست و پا له شویم لذا به سمت پل كالج فرار كردیم.

این متهم حوادث اخیر تصریح كرد: وقتی زیر پل كالج رسیدیم بانكی در آنجا وجود داشت كنار بانك نشستیم ولی از ترس نمی دانستیم كه چه كار باید بكنیم، بعد از لحظاتی فضا طوری شد كه احساس كردم دنیا عوض شده همه شورش گران به سمت ما حمله كردند.

شائولیان ادامه داد: بنده خود می‌دانم كه اقدام بدی انجام داده‌ام در واقع باید بگویم كه جو آن محل ما را هم گرفت. لذا چند سنگ به سمت بانك پرتاب كردیم.

وی در خصوص این سوال قاضی كه آیا شما در انتخابات شركت كرده بودید یا خیر، اظهار داشت: بنده در انتخابات اصلا شركت نكرده بودم حتی در ستاد میر حسین موسوی هم حضور نداشتم و فقط اقدامی كه انجام دادم تحت تاثیر جو بود و تنها این اقدام از من یك بار سر زد و در روزهای بعد هیچ كار دیگری انجام نداده بودم.

شائولیان در پایان دفاعیات خود گفت: بنده از مقام معظم رهبری و مردم كشورمان به دلیل این اقدام بد خود كه البته همراه با تحت تاثیر جو قرار گرفتن و حرف ها و صحبت‌های كه زده ‌شده بود عذر خواهی می‌كنم.

در ادامه رسیدگی به پرونده این متهم، وكیل مدافع وی طی سخنانی در بیان دفاعیات خود از متهم اظهار داشت: به نظر می‌رسد كه كیفر خواست صادره در كلیه موارد مشابه است. لذا درخواست می‌كنم كه برای هر متهم كیفر خواستی جداگانه صادر شود و با عنایت به محتویات پرونده باید بگویم كه این متهم صرفا در برخی از تجمعات حضور داشته و یك مورد هم اقدام به تخریب بانك كرده است.

وی افزود: موكل بنده ضمن همكاری با كارشناسان به اقدامات خود هم اقرار كرده است. البته در این گونه موارد افراد بدون تصمیم و نقش قبلی مرتكب این قبیل اقدامات می‌شوند كه اقداماتی غیر ارادی هم هست.
وكیل مدافع این متهم ادامه داد: موكل بنده با صغر سنی مصداق این موضوع بوده كه لذا درخواست برخورد منصفانه و عادلانه را از محضر دادگاه دارم.

وی خاطر نشان كرد با توجه به نكات فوق، وضعیت موكلم، سن وی و همچنین گزارشات و همكاری‌های این متهم امید است كه موجبات رفع اتهامات وی فراهم شود.

* اسامی متهمان حاضر در سومین جلسه
در جریان برگزاری سومین دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده اغتشاشات اخیر كیفرخواست و اتهامات 28 نفر از متهمان مطرح و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

به گزارش یزد فردا، اسامی متهمان حاضر در سومین دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده اغتشاشات اخیر كه در حال برگزاری است، به شرح ذیل است:

1 - علیرضا اشراقی
2 - پیام ده پناه
3 - میثم قربانی
4 - یقوقیل شائولیان
5 - زیبا عسگری
6 - حسین باستانی نژاد
7 - موسی شاه كرمی
9 - مرداد ورشویی
10 - ایمان سهراب‌پور
11 - ایمان پوررضا
12 - مهدی فتاح بخش
13 - محمدرضا اسماعیل زاده
14 - حسام ترمسی
15 - محمد رسولی
16 - حسین اعظامی
17 - مهرداد اصلانی
18 - كامران جهانبانی
19 - شهرام موسیوند
20 - محمد درمنكی فراهانی
21 - مهدی مقیمی
22 - مجید مقیمی
23 - امیر حجتی
24 - فرتاش فرهاد پور
25 - مسعود شمیرانی
26 - اكبر اجدادی
27 - محسن جعفری
28 - مهدی مرتضی پور



* اسامی متهمان حاضر در سومین جلسه رسیدگی به پرونده اغتشاشات اخیر

در جریان برگزاری سومین دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده اغتشاشات اخیر كیفرخواست و اتهامات 28 نفر از متهمان مطرح و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

به گزارش یزد فردا، اسامی متهمان حاضر در سومین دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده اغتشاشات اخیر كه در حال برگزاری است، به شرح ذیل است:

1 - علیرضا اشراقی
2 - پیام ده پناه
3 - میثم قربانی
4 - یقوقیل شائولیان
5 - زیبا عسگری
6 - حسین باستانی نژاد
7 - موسی شاه كرمی
9 - مرداد ورشویی
10 - ایمان سهراب‌پور
11 - ایمان پوررضا
12 - مهدی فتاح بخش
13 - محمدرضا اسماعیل زاده
14 - حسام ترمسی
15 - محمد رسولی
16 - حسین اعظامی
17 - مهرداد اصلانی
18 - كامران جهانبانی
19 - شهرام موسیوند
20 - محمد درمنكی فراهانی
21 - مهدی مقیمی
22 - مجید مقیمی
23 - امیر حجتی
24 - فرتاش فرهاد پور
25 - مسعود شمیرانی
26 - اكبر اجدادی
27 - محسن جعفری
28 - مهدی مرتضی پور

* وكیل مدافع مقیمی: از افراد خواسته‌ شده بود به تحریك مردم بپردازند

وكیل مدافع یكی از متهمان پرونده اغتشاشات اخیر و اغتشاشات اخیربا اشاره به هجمه ها و تبلیغات صورت گرفته در 4 سال گذشته گفت: با توجه به این تبلیغات كه از افراد خواسته شده بود ایجاد تحریك كنند و آن را به مسئله بزرگی تبدیل نمایند، معتقدم كه دادگاه باید به سمت مسبب اصلی برود و به ریشه آن بپردازد.

به گزارش یزد فردا، در ادامه سومین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان اغتشاشات اخیر و اغتشاشات اخیر تهران كه صبح امروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی در حال برگزاری است، متن كیفر خواست فردی مجید مقیمی فرزند علی محمد، اهل تهران، متهم به اغتشاشات اخیر از سوی معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران قرائت شد.

بر این اساس، مشاركت در تخریب احراق اموال دولتی، عمومی، خصوصی و عكسبرداری از متهم در حین احراق و ارتكاب جرم،‌ اقدام علیه امنیت كشوراز طریق اجتماع و تبانی با هدف بر هم زدن امنیت عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق شركت در تجمعات غیر قانونی و ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاكمیت و نیز اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا،‌ آشوب و حركات غیر متعارف، اتهامات وارده به مجید مقیمی است.

بر پایه این گزارش متهم مذكور در هفتم تیر ماه 88 در خیابان نواب شناسایی و دستگیر شده است.

سپهری معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران در تشریح مستندات اتهامات مجید مقیمی گفت كه با توجه به گزارش مامورین و رابطین امنیتی و قضایی متهم مذكور به عنوان یكی از عوامل اصلی اغتشاشات اخیر از سوی پلیس امنیت عمومی دستگیر و عكس متهم در حال آتش زدن اموال عمومی ارائه شده است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران ادامه داد: بر اساس تحقیقات قضایی و اطلاعاتی انجام شده از متهم و اقرار وی و نیز اظهارات علی اكبر مرجانی اتهامات نامبرده با توجه به این كه محتویات پرونده با ماده 500، 514، 607، 610، 618، 677، 687 و 699 قانون مجازات اسلامی با رعایت موارد 46، 42 و 47 قانون مذكور مطابق است.

سپهری تاكید كرد: كه با توجه به مطالب ذكر شده و مجموعه اتهامی وی و به لحاظ اهمیت موضوع اتهامی مجید مقیمی و همسویی وی با رسانه های معاند و مخالف نظام و نیز اخلال شدید در نظم عمومی در خواست محاكمه و اشد مجازات را برای وی دارد.

پس از پایان قرائت كیفرخواست ، متهم با حضور در جایگاه خود به دفاع از موارد اتهامی‌اش پرداخت.

وی با اشاره به موارد اتهامی‌اش و نیز سابقه كیفری‌اش گفت: سابقه كیفری من درباره پرداخت دیه بوده است كه چون سند نداشتم به زندان افتادم.

این متهم اغتشاشات اخیر در پاسخ به اظهارات قاضی صلواتی به رئیس دادگاه كه عكسی را از وی در محل ارتكاب جرم برای حضار به نمایش گذاشت اظهار داشت: این عكس در تلفن همراه خودم بوده‌ام و در جایی آن را منتشر نكرده‌ام.

مجید مقیمی با اشاره به نحوه عكسبرداری از خود در صحنه اغتشاشات تهران افزود: پس از آنكه از محل كارم به سمت خیابان انقلاب كه در آن زمان شلوغ بود می‌آمدم فردی كه لباس ساندویچی سبز رنگ بر تن داشت از من خواست تا با دوربین دیجیتالی از وی عكس بگیرم از این رو پس از گرفتن عكس از وی از او خواستم تا از من نیز عكسی بگیرد.

وی افزود: این عكس تنها در تلفن همراه من بوده و من هیچ گونه اقدامی در تخریب اموال عمومی نكرده‌ام.

این متهم اغتشاشات اخیر در پاسخ به سوال قاضی صلواتی كه انگیزه وی را از گرفتن عكس از صحنه اغتشاش جویا شده بود گفت: از گرفتن این عكس در اغتشاشات انگیزه خاصی نداشتم.

در ادامه قاضی صلواتی در خصوص وجود عكسی در تلفن همراه وی كه از چند مصدوم تصویر برداری شده بود سوال كرد كه مقیمی پاسخ داد: از این قبیل عكس‌ها در میان همگان رد و بدل می‌شود و من نیز این عكس را از بلوتوث فردی دریافت كرده‌ام.

وكیل مدافع این متهم اغتشاشات اخیر در ادامه با حضور در جایگاه به دفاع از موارد اتهامی موكل خود پرداخت و این گونه در دفاع از موكل خود گفت كه موكلش به عنوان متهم مواردی را مطرح كرد كه از روی صمیمیت و ساده اندیشی وی بوده است.

وی با اشاره به اینكه عمده مطالب بیان شده از سوی متهمین اغتشاشات اخیر نشان می‌دهد كه در پشت این ماجراها مسبب اصلی وجود دارد خاطر نشان كرد: در حوادث اخیر افرادی كم سن و سال كه اصلا علم و آگاهی نسبت به حضورشان در صحنه های اغتشاش نداشتند را دیدیم.

وكیل مدافع مجید مقیمی با اشاره به هجمه ها و تبلیغات صورت گرفته در 4 سال گذشته گفت با توجه به این تبلیغات كه از افراد خواسته شده بود كه ایجاد تحریك كنند و آن را به مسئله بزرگی تبدیل نمایند، معتقدم كه دادگاه باید به سمت مسبب اصلی برود و به ریشه آن بپردازد.

وی بسیاری از اتهامات موكلش را وارد ندانست و افزود: اگر موكل من سوء نیت داشت و هدفش را از پیش طراحی كرده بود هیچ وقت در صحنه جرمی حاضر نمی‌شد و سند مدرك از خود به جای نمی‌گذاشت. از این رو مطالب موكل من از روی صداقت بیان شده است و عقیده وی اغتشاشات نبوده است بلكه حركتی كنجكاوانه بوده است.

وكیل مدافع این متهم اغتشاشات اخیر در پایان از ریاست دادگاه خواست با توجه به اصل رافت اسلامی موكل خود را مورد عنایت قرار دهند.

* اصلانی: آقای موسوی این دادگاه جایگاه شما و دوستان شماست كه ما را فریب دادید

یكی از متهمان پرونده اغتشاشات اخیر و اغتشاشات اخیر تهران در دادگاه خطاب به موسوی گفت: این دادگاه جایگاه شما و دوستانتان است كه من و امثال من را فریب داده و به خیابان‌ها كشاندید.

به گزارش یزد فردا، در ادامه سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده اغتشاشات اخیر و اغتشاشات اخیر تهران كیفر خواست یكی از متهمان به نام مهرداد اصلانی فرزند غلامرضا 22 ساله ساكن تهران توسط معاون دادستان عمومی انقلاب قرائت شد.

وی به اقدام علیه امنیت كشور از طریق اجتماعات و تبانی به قصد بر هم زدن نظم عمومی ، فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق شركت در تجمعات غیرقانونی و شعار‌دهی علیه مسئولین ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاكمیت و مراجع رسمی كشور،‌ ایجاد اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب و حركات غیر متعارف و ایجاد ترس و وحشت در جامعه، مشاركت در تخریب و آتش زدن اموال دولتی ،‌ عمومی متهم شده است.

و ی كه به عضویت در سازمان رأی و ارسال پیام به شبكه بی‌بی‌سی متهم است در تاریخ 31 خرداد 88 در تهران بازداشت شده است.

معاون دادستان عمومی انقلاب دلایل اتهامات وی را شناسایی متهم به عنوان یكی از عوامل اغتشاش توسط مأمورین كه با عضویت در سازمان رأی و ارسال پیام به شبكه بی‌بی‌سی ، قبول شركت در اغتشاشات و اقدامات مجرمانه انتسابی ، اقرار و اعترافات متهم به اعمال انتسابی و سایر موارد كه در پرونده درج شده دانست.

وی ادامه داد: با توجه به مندرجات در این پرونده و به استناد به مواد 500، 610، 618، 677، 687، 689، قانون مجازات اسلامی و به لحاظ اهمیت موضوع و ایجاد خسارت به كشور ، همسویی با بیگانگان و اختلال شدید در امنیت جامعه برای متهم درخواست محاكمه و اشد مجازات را دارم.

در ادامه جلسه مهرداد اصلانی ضمن دفاع از خود با اشاره به برخی توضیحاتی كه در اولین جلسه دادگاه در تاریخ 10 مرداد داده است گفت: من و دوستانم كه در زندان با هم بودیم به این باور رسیدیم كه مورد فریب و آلت دست برخی نخبگان سیاسی و احزاب قرار گرفتیم و همین جا ضمن قبول اشتباهات از رهبر معظم انقلاب و مردم عزیز كشورم عذرخواهی می‌كنم.

اصلانی با تأكید بر اینكه بنده معتقد به جمهوری اسلامی بوده و افتخار می‌كنم كه در این كشور متولد شده‌ام اظهار داشت: من به این نظام اعتماد دارم اما آیا باید تمام عقوبت این اشتباهات موجب من و امثال من شود و نباید كسانی كه ما را فریب داده‌اند و ما تحت تأثیر آنها بودیم مجازات شوند.

وی با اشاره به اعترافات محمد‌علی ابطحی مبنی بر اینكه تقلب اسم رمز آشوب‌ها بود گفت: برخی قبل از انتخابات شبهه تقلب را وارد كرده‌اند و همان‌ها بودند كه كمیته صیانت از آراء را تشكیل داده اند و اینجا من می‌پرسم كه آیا سهم مدیریت آنها بیشتر از ما است یا كمتر.

این متهم خاطر نشان كرد: موضوع تقلب از سوی برخی شخصیت‌های نظام مطرح شد و همین‌ها بودند كه كمیته صیانت از آراء را تشكیل داده‌اند و بر همین اساس ما به آنها اعتماد كرده و فریب خوردیم.

وی ادامه داد: یكی از سیاسیون گفته است: كه ما از نخبگان سیاسی هستیم و اینها اغتشاش‌گر هستند من تعجب می‌كنم كه چطور قبل از انتخابات به ما بها می‌دادند و امروز این حرف‌ها را در مورد ما می‌زنند .

مهرداد اصلانی در ادامه خطاب به موسوی یكی از كاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: شما با ادعای تقلب و با عدم تمكین به قانون و قانون‌شكنی این بدعت را پایه گذاشتید و این حوادث را به وجود آوردید و موجب شدید من و امسال من به شما رأی دادیم براساس همین حرفها به خیابان‌ها بریزیم و نظم عمومی را مختل كرده و كاری كنیم كه رهبر معظم انقلاب ناراحت شوند وقتی به خود آمدیم كه خودمان را در وسط اغتشاشات دیدیم.

این متهم با بیان اینكه به گفته رهبر معظم انقلاب ما جوانان آینده‌ساز این كشور هستیم گفت: ما امروز در حالی در زندان هستیم كه فكر می‌كردیم كه موسوی راست می‌گوید و اكنون از او می‌پرسیم كه چطور می‌ خواهد جواب ما و صورت اشك‌بار خانواده ما را بدهد و سوال من این است كه سهم آقای موسوی از این رنجها كه ما متحمل شدیم چه است.

وی همچنین خطاب به موسوی گفت: اینجا جایگاه كسانی مانند شما و دوستان شما است كه مسبب این مسائل شدید.

وی همچنین خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: ما شما را به عنوان پدر معنوی خود می‌شناسیم و از شما می‌خواهیم كه با یك بار اشتباه از فرزندان خود بگذرید همانطور كه در سخنرانی 13 رجب فرمودید ما جوانان فرزندان انقلاب و فرزندان شما هستیم.

وی خاطر نشان كرد: اگر برخی نامزدهای انتخابات نتیجه آن را می‌پذیرفتند امروز شیرینی حضور مردم به كام آنها تلخ نمی‌شد.

وی همچنین از رهبر معظم انقلاب خواست تا با گذشت از آنها بار دیگر این افراد را به آغوش جامعه برگردانند و همچنین خواستار مجازات عاملان اصلی این حوادث شد.

مهرداد اصلانی در خصوص عضویت در سازمان رأی كه مورد سوال قاضی بود گفت: در انتخابات سوم شوراها یكی از آشنایان به من گفت تعدادی اسم برای عضو در سازمان رأی به او بدهم و وقتی من در مورد این سازمان سوال كرده‌ام می‌خواهیم لیستی تهیه كنیم تا به كاندیداهای اصولگرایان رأی دهم و من پس از آن دیگر هیچ فعالیتی نداشتم چرا كه به خدمت سربازی رفتم.

این متهم همچنین در خصوص ارسال پیام به شبكه بی‌بی‌سی با قبول این اتهام گفت: بنده یك بار قبل و دو بار بعد از انتخابات به این شبكه ایمیل زدم كه اگر دادگاه اجازه دهد مضمون این ایمیل‌ها را نگویم هر چند در پرونده درج شده است و قبول دارم كه این كار اشتباه بوده است چرا كه فكر می‌كردم اگر چنین ایمیل‌های اعتراض‌‌آمیزی برای آنها بفرستم با من تماس می‌گیرند و می‌توانم نظرات خود را بیان كنم.

در ادامه وكیل این متهم با بیان اینكه موكل بنده هیچ قصدی برای اخلال در امنیت ملی و یا انجام اعمالی در آتش زدن اموال عمومی و شركت در تظاهرات منجر به خشونت نداشته است گفت: موكل من تنها در دو راهپیمایی شركت كرده و طبق گفته خودش پس از سخنان رهبر انقلاب در نمازجمعه در هیچ تظاهرات دیگری شركت نكرده است.

موكل اصلانی با رد دیگر اتهامات مندرج در كیفر خواست گفت: موكل من پشیمان است و دیگر اتهامات كیفر خواست مصداق موكل بنده نیست چرا كه فعالیت‌های تبلیغی احتیاج به آگاهی و سابقه دارد و در حالی كه موكل من فاقد این پیشینه است.

وی با بیان اینكه پدر موكل خود جانباز و دایی او شهید است اظهار داشت: با توجه به شواهد شخصیتی و خانوادگی موكل و با بیان اینكه اقتدار نظام بیشتر از آن است كه با دادن یك ایمیل متزلزل شود و با توجه به اینكه موكل بنده جوان بوده و فاقد سابقه كیفری و به تعبیر خودش اقدام بچگانه‌ای كرده و اكنون پشیمان است و با توجه به اینكه از رهبر انقلاب اسلامی اظهار تمكین نموده و با مأمورین نیز همكاری داشته است از دادگاه طلب ارفاق و بخشش اسلامی دارم.

وی همچنین گفت: موكل من خود به كلانتری رفته و خودش را معرفی كرده و دستگیر نشده است وكیل مهرداد اصلانی همچنین برای ارائه لایحه خود از دادگاه مهلت یك هفته‌ای درخواست كرد.

* فتاح بخش: قبل از آتش زدن كانكس بسیج شیشه مصرف كرده‌ بودم

یكی از متهمان پرونده اغتشاشات اخیر در دادگاه گفت: من پس از مصرف مواد زیاد در خصوص آتش‌زدن كانكس اقدام كردم.

به گزارش یزد فردا، در ادامه جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده اغتشاشات اخیر و اغتشاشات اخیر تهران كیفر خواست مهدی فتاح‌بخش توسط معاون دادستان قرائت شد.

در كیفر خواست وی آمده است: مهدی فتاح‌بخش فرزند هادی ساكن و اهل تهران و 26 ساله بوده كه تحت قرار بازداشت شده است.

براساس متن كیفر خواست ، تمرد و حمله به مأموران نیروی انتظامی حین انجام وظیفه و سنگ‌پرانی به آنها ، اقدام علیه امنیت كشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی ، فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق شركت در راهپیمایی‌ها و تجمعات غیرقانونی و ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاكمیت و مراجع رسمی كشور، اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد بلوا، آشوب و حركات غیرمتعارف و ایجادا ترس و وحشت در جامعه و مشاركت در تخریب و احراق اموال دولتی ، عمومی و خصوصی از جمله اتهاماتی است كه متوجه فتاح‌بخش می‌باشد.

در ادامه این كیفر خواست نماینده دادستان ضمن اعلام اینكه این متهم در تهران دستگیر شده است در بیان دلایل و مستندات اتهامات وی گفت: دستگیری متهم عین ارتكاب جرم( تحریق و تخریب اموال عمومی و دولتی مربوط به كانكس پایگاه ثامن‌الائمه (ع) حوزه 115 لیله‌القدر)، اقرار صریح متهم به حضور در اغتشاشات از جمله حمله به مأموران نیروی انتظامی و سنگ‌پرانی و سایر قرائن مطروحه در پرونده از جمله دلایل و مستندات اتهام نامبرده می‌باشد.

لذا با توجه به محتویات پرونده كه منطبق به موارد 689، 687 ، 677 ، 618، 610، 500 قانون مجازات اسلامی است از این رو درخواست محاكمه و اشد مجازات برای متهم مذكور را دارم.

مهدی فتاح‌بخش در بیان دفاعیات خود گفت: بنده روز 26 خرداد ماه دستگیر شده‌ام و هرگز در تجمعات غیرقانونی شركت نداشتم.

وی افزود: بنده اعتیاد شدید به مواد مخدرشیشه دارم لذا به خرابه كنار پایگاه بسیج برای مصرف مواد مخدر رفتم و در حال مصرف مواد بودم و پس از اتمام مصرف با كانكس نیم‌سوخته سپاه مواجه شدم.

این متهم با اشاره به اینكه بنده به مأموران نیروی انتظامی سنگ پرتاب نكرده‌ام اظهار داشت: سنگ‌ها را به مأموران به دلیل خرید زمان برای عبور از آن محل پرتاب كرده‌ام و درواقع باید بگویم كه غیر از این اقدام هیچ كار دیگری انجام ندادم.

البته در خصوص كانكس هم نصف كانكس هم سوخته بود من هم كه مواد زیادی مصرف كرده بودم در خصوص آتش‌زدن نیمی دیگری از كانكس اقدام كردم. ولی امروز بسیار خوشحال هستم از اینكه در حالی در دادگاه حاضر شدم كه سالم هستم.

فتاح‌بخش ادامه داد: بنده برای تفریح بیرون آمده بودم و حدودا ساعت 9 شب بود كه اغتشاش‌ها شروع شد نیروی انتظامی هم در آن محل حاضر شده و مشغول متفرق‌ كردن مردم بود و بنده هم به خاطر فرار از آن محل شروع به سنگ‌پرانی به سمت مأموران كردم البته زیاد سنگ پرتاب نكرده‌ام.

وی در ادامه خاطر نشان كرد: دلیل اینكه در اغتشاشات حضور داشتم این بود كه ببینم اغتشاش چگونه است به دلیل اینكه تا آن روز فقط از طریق تلویزیون اغتشاشات‌ را شنیده و دیده‌ام.

وی در خصوص این سوال قاضی كه آیا شما در انتخابات شركت كرده‌بودید یا خیر، بله بنده در انتخابات شركت كرده بودم.

فتاح‌بخش در پایان اظهار داشت: خوشحال هستم از اینكه زمینه‌ای فراهم شد تا اعتیاد را كنار بگذارم البته ازدادگاه نیز تقاضای عفو دارم.

در ادامه این جلسه وكیل مدافع فتاح‌بخش در بیان دفاعیات خود از موكلش اظهار داشت: این افرادی كه دستگیر شده‌اند معلول هستند و ما باید به دنبال علت باشیم.

وی با اشاره به موكل خود افزود: ما با یك بیمار مواجه هستیم، موكل بنده شیشه مصرف می‌كند و این نوع مواد یك نوع روانگردان است كه آثار تخریبی در فكر می‌گذارد و در واقع دلیل و انگیزه را در شخص از بین می‌برد.

وكیل مدافع این متهم تصریح كرد: مواد مخدر از جمله شیشه تا حد زیادی اختلال روانی ایجاد می‌كند.

موكل بنده انگیزه عقیدتی حتی در سطح ساده هم نداشته و اظهارات وی هم نشان می‌دهد كه اقداماتش خارج از اراده بوده است.

وی ادامه داد: بنده نه تنها از محضر دادگاه درخواست عفو و برائت موكلم را دارم بلكه می‌خواهم كه وی مورد حمایت روانشناسی هم قرار بگیرد.

و بنده به خاطر اعمال غیره ارادی موكلم هم پوزش می‌طلبم.

* فراهانی: تحت تاثیر برخی سایت‌های اینترنتی قرار گرفتم

یكی از متهمان پرونده اغتشاشات اخیر گفت كه تحت تاثیر تبلیغات برخی سایت‌ها مبنی بر شائبه تلقب در انتخابات قرار گرفته بود.

به گزارش یزد فردا، صبح امروز یكشنبه در سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده اغتشاشات اخیر و اغتشاشات اخیر تهران متن كیفر خواست محمد درملكی فراهانی توسط معاون دادستان قرائت شد در كیفر خواست وی آمده است محمد درملكی فراهانی فرزند عباس اهل و ساكن تهران متولد سال 1362 و دانشجو می‌باشد كه با قرار تأمین بازداشت موقت در بازداشت به سر می‌برد.

در این كیفر خواست اتهامات فراهانی توهین به مقام معظم رهبری از طریق دادن شعارهای موهن، اقدام علیه امنیت كشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق شركت در تجمعات غیرقانونی، تهیه فیلم و عكس با هدف ارسال به خارج از كشور و ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاكمیت و مراجع رسمی كشور، اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب و حركات غیرمتعارف و ایجاد ترس و وحشت در جامعه، مشاركت در تخریب و احراق اموال عمومی، خصوصی و دولتی و تمرد نسبت به مأموران حین انجام وظیفه عنوان شده است.نماینده دادستان در بیان دلایل و مستندات اتهامات این متهم به اعلام مراجع امنیتی، دستگیری متهم حین ارتكاب جرم ،تحقیقات قضایی انجام شده از متهم كه به دستگیری خود در اغتشاشات و انتقال اخبار و اطلاعات مربوط به انتخابات به آلمان اقرار كرده و اقرار به حضور در 6 مورد از اغتشاشات و تجمعات غیرقانونی وسایر قرائن موجود اشاره كرد و گفت: لذا با توجه به محتویات پرونده كه منطبق با موارد 500، 514 ، 607، 610 ، 618، 677، 687 و 689 قانون مجازات اسلامی می‌باشد و اینكه محتویات پرونده و میزان خسارات وارده به كشور و اخلال شدید در نظم جامعه از جمله اتهامات كه متوجه وی است لذا محاكه و اشد مجازات متهم را برای وی درخواست دارم.

محمد درملكی فراهانی در بیان دفاعیات خود گفت: بنده به هیچ وجه به مقام معظم رهبری توهین نكردم البته در سه راهپیمایی آرام قبل از انتخابات و دو راهپیمایی هم پس از انتخابات حضور داشتم.

وی افزود: بنده به هیچ وجه با مأموران درگیری نداشتم به دلیل اینكه حتی در محل دستگیری‌ام هم هیچگونه اغتشاشی نبود البته بنده قبول دارم كه در راهپیمایی‌ها شركت كرده ولی قصدم اقدام علیه امنیت ملی كشور نبود.

این متهم حوادث اخیر تصریح كرد: فضای پس از انتخابات به نحوی بود كه چون ما نتیجه دلخواه خود را نگرفته‌ایم و البته بنده در اینترنت هم اشكالی از راهپیمایی‌های آرام را دیده بودم از این رو در راهپیمایی‌ها شركت كردم؛ اینكه با تلفن همراه از اغتشاشات فیلمبرداری و عكاسی كردم فقط به دلیل زنده‌كردن خاطرات بود و اصلا قصد ارسال تصاویر و فیلم‌ها به خارج از كشور را نداشتم البته ارسال هم نكردم و اینكه مطرح می‌شود من تصاویر را به خارج از كشور ارسال می‌كنم به دلیل اینكه بنده دوستانی در خارج از كشور داشتم مطرح شده است.

فراهانی اضافه كرد: بنده حتی 17 الی 18 نفر را كه نمی‌خواستند در انتخابات شركت كنند تشویق به حضور در انتخابات كردم.

وی در بیان روند شكل‌گیری توهم تقلب در انتخابات در ذهن خود اظهار داشت: قبل از شروع سال‌نو موضوع كمیته صیانت از آراء مطرح بود البته رهبر معظم انقلاب نیز همانگونه در مشهد مقدس به این موضوع پرداختند، كمی بعد نسبت به تخلفات برخی آقایان موضوعاتی مطرح شد و حتی موضوع قطع اینترنت و پیامك عنوان شد كه البته صحت هم داشت.

این متهم دستگیر شده در جریان حوادث اخیر خاطر نشان كرد: مسائل زیادی توسط ستادهای انتخاباتی مطرح می‌شد مبنی بر اینكه كارت ناظران صادر نشده یا اینكه صادر شده ولی برای آن مكان مشخص صادر نشده این موارد از جمله عواملی بود كه باعث شد بنده به این نتیجه برسم كه تقلب در انتخابات صورت گرفته است.
فراهانی با بیان اینكه اهل مسجد و هیات هستم تاكید كرد: بنده اطلاعاتی داشتم ولی علی‌رغم اینكه اخبار روزنامه‌های ایرانی را رصد و مطالعه می‌كردم نسبت به برخی سایت‌ها توجه خاص داشته‌ام شائبه تقلب در انتخابات برایم بیشتر می‌كرد.

وی افزود: نهایتا سرانجام این شد كه رأی 85 درصدی ملت ایران ضاییع شده و نظام ضررهای را متحمل شده ولی با توجه به اینكه به ماه مبارك رمضان نزدیك می‌شویم خواستار عفو و رأفت اسلامی هستم.
در ادامه قاضی صلواتی از وی در خصوص انتشار عكس‌ها و فیلم‌ها در اینترنت پرسید كه وی پاسخ داد: عكس‌ها و فیلم‌ها را در پروفایل 53 نفری فیس‌بوك خود قرار داده‌ام و این صفحه را تنها همان 53 نفر می‌توانند ببینند.

وی در خصوص سوال دیگری مبنی بر اینكه شما در شعارهایی به برخی مقامات توهین كرده‌اید اظهار داشت: قصد بنده توهین به كسی نبوده بلكه تنها یك شعار را مطرح كرده‌اند و آن شعار نیز با استقبال جمعی راهپیماییان مواجه نشد.

وكیل مدافع وی طی سخنانی كوتاهی گفت: جوانان زیادی در این مملكت وجود دارد كه ما سرمایه‌های بسیاری برای تربیت آنها صرف كرده‌ایم و اگر یك اشتباه سبب شود كه این جوانان محكوم شوند نه تنها خود آنها بلكه جامعه هم ضرر خواهد كرد.

وكیل مدافع فراهانی در پایان از محضر دادگاه تقاضای استمحال كرد كه قاضی صلواتی نیز با تقاضای یك هفته‌ای وی موافقت كرد.

* ده پناه: برخی افراد برای كرسی ریاست جمهوری دهم دست به هر كاری زدند

یكی از متهمان پرونده اغتشاشات اخیر در دادگاه گفت: پس از حضور در چند دادگاه گذشته از اهداف گروه های فرصت طلب آگاه شدم ،گر می‌دانستم چه افكاری در ذهن برخی افراد است هیچگاه در خیابان ظاهر نمی‌شدم. برخی افراد برای كرسی ریاست جمهوری دهم دست به هر كاری زدند.

به گزارش یزد فردا، در ادامه رسیدگی به سومین پرونده عوامل اغتشاشات اخیر و متهمان اغتشاشات اخیر تهران كه در شعبه 15 دادگاه عمومی و انقلاب تهران در حال برگزاری است متن كیفر خواست پیام ده پناه اهل بجنورد متولد 1368 دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر كه متهم اغتشاشات اخیر است از سوی معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران قرائت شد.

بر این اساس حضور در اغتشاشات خیابانی و استفاده و حمل بمب‌های آتش زا كوكتل مولوتوف ، اقدام علیه امنیت كشور از طریق اجتماع و تبانی برای بر هم زدن نظم كشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق شركت در تجمعات غیر قانونی و ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات و نیز سلب اعتماد عمومی به حاكمیت و مراجع رسمی كشور، اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب و حركات غیر متعارف و نیز مشاركت در تخریب و احراق اموال دولتی، عمومی و خصوصی. اتهامات متهم مذكور است كه از سوی معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران قرائت شد.

بر پایه این گزارش و بر اساس قرائت متن كیفر خواست پیام ده پناه در 23 تیر ماه 88 میدان هفتم تیر از سوی مامورین و ضابطین قضایی شناسایی و دستگیر شد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران در تشریح دلایل و مستندات اتهامی متهم مذكور گفت: گزارش ضابطین قضایی و مامورین امنیتی، كشف 4 عدد كوكتل مولوتوف از متهم در حین دستگیری وی،‌ اقرار صریح متهم مبنی بر شركت در تجمعات غیر قانونی و پرتاب 2 عدد كوكتل مولوتوف تحقیقات صورت گرفته از متهم و نیز اخذ تساوی امكان و بانك‌های تخریب شده و سوخته و كشف تصاویر از وی دلایل به مستندات اتهامی پیام ده پناه است.

سپهری دلایل قانونی مجازات این متهم اغتشاشات اخیر را بر اساس مواد 500، 514، 607، 610، 618، 677، 687 و 689 قانون مجازات اسلامی با رعایت مواد 47، 46 و 42 قانون مذكور بر شمرد و با توجه به اهمیت موضوع و نیز اقدامات متهم مذكور در همسویی با رسانه‌های مخالف و گروه های معاند نظام و نیز اخلال شدید در نظم عمومی از دادگاه برای وی اشد مجازات را در خواست كرد.

پس از قرائت متن كیفر خواست پیام ده پناه متهم اغتشاشات اخیر با حضور در جایگاه به دفاع از موارد اتهامی اش پرداخت.

وی با اشاره به اتهام تخریب اموال عمومی، این اتهام را رد كرد و گفت كه هیچ تخریبی تاكنون انجام نداده است.

قاضی صلواتی از وی خواست تا در خصوص اتهامات وارده به خود مبنی بر استفاده از كوكتل مولوتوف و بمب‌های آتش زا توضیح دهد.

وی در پاسخ به چگونگی بازداشت خود از سوی ماموران امنیتی اشاره كرد و افزود: زمانی كه در خیابان ایستاده بودم مامورین از من خواستند تا آنجا را ترك كنم و پس از بازرسی كیف من از سوی آنان بازداشت شدم.

وی تصریح كرد: من هیچ گاه نگفتم كه در انتخابات تقلب شده و برای اولین بار این واژه را از سوی عده‌ای كه در میدان هفتم تیر تجمع كرده بودند شنیدم و در آنجا اطلاعیه‌ای با مهر وزارت كشور توضیح شد كه بر اشتباه بودن نتایج انتخابات از سوی رسانه ملی دلالت داشت. از این رو من بحث تقلب در انتخابات را مطرح نكردم بلكه خود آسیب دیده این دیدگاه هستم.

این متهم اغتشاشات اخیر با اشاره به اتهام دیگر خود مبنی بر ایجاد آشوب و بلوا در كشور، این اتهام خود را نیز همانند بقیه اتهاماتش رد كرد.

در ادامه وی از قاضی صلواتی رئیس دادگاه خواست كه اظهاراتش را از روی متن نوشته شده خود بخواند كه با موافقت رئیس دادگاه وی با اشاره به موارد اتهامی خود برخی از آنان را قبول نكرد و از محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران طلب بخشش و عفو كرد.

پیام ده پناه در بخشی از نوشته خود گفت: هیچ گاه جدی به انتخابات نگاه نكردم و پس از مناظره‌های كاندیداها در رسانه ملی جذب فضای انتخابات شدم و پس از مناظره ها بود كه با توجه به فضای حاكم گمان كردم كه موسوی پیروز انتخابات است.

وی با تاكید بر اینكه با شایعه بحث تقلب در انتخابات به این موضوع كنجكاو شده است خاطر نشان كرد: پس از شایع شدن تقلب و وجود هیجانات در كشور برای اولین بار از روی كنجكاوی نحوه ساخت كوكتل مولوتوف را با جستجو در اینترنت از سایت ویكی پدیا دریافت نمودم.

این متهم اغتشاشات اخیر با اشاره به اینكه فضای انتخابات را همانند فضای چهارشنبه سوری احساس كردم گفت: این برداشت من بزرگترین اشتباهم بوده است و اگر برداشت درستی داشتم هیچ گاه از كوكتل مولوتوف علیه كشورم استفاده نمی‌كردم.

پیام ده پناه با تاكید بر اینكه پس از حضور در چند دادگاه گذشته به عنوان تماشاچی از اهداف گروه های فرصت طلب آگاه شدم و در این زمینه خود را ماخذه كردم گفت: اگر می‌دانستم چه افكاری در ذهن برخی افراد است هیچگاه در خیابان ظاهر نمی‌شدم. افرادی كه برای كرسی ریاست جمهوری دهم دست به هر كاری زدند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پس از انتخابات گفت: كه با توجه به سخنان رهبر انقلاب به اشتباهاتم پی برده‌ام و هرگز اعمالم را تكرار نخواهم كرد.

این متهم اغتشاشات اخیر تاكید كرد: ای كاش؛ حامیان كاندیداها خود را بیشتر آماده می‌كردند كه به رئیس جمهور منتخب كمك كنند و اینگونه عمل نمی‌كردند.

وی با تاكید بر اینكه از آنجایی كه نتوانستم جلوی حس كنجكاوی خود را بگیرم به خاطر اشتباهاتم از رهبر معظم انقلاب و مردم و همه كسانی كه به آنها ضرر وارد شده است عذر خواهی كرده و طلب عفو می‌كنم.
پس از قرائت دفاعیه از سوی این متهم قاضی صلواتی درباره نحوه ساختن كوكتل مولوتوف از وی سوال كرد ده پناه پاسخ داد به دلیل اینكه چند سال نقاشی می‌كردم و در اتاقم در خوابگاه رنگ روغن و بنزین داشتم با استفاده از دو بطری نوشابه پس از اطلاع از نحوه ساخت كوكتل مولوتوف از روی كنجكاوی این مواد را ساختم.

ده پناه ادامه داد: كوكتل مولوتوف درست كردم و با خود به میدان ونك برده و در یكی از خیابان‌های خلوت مجاور آنان را امتحان كرده كه هیچ كدام كار نكرد از این رو من هیچ گاه قصد آتش زدن را نداشتم.

وی با بیان اینكه كوكتل مولوتوف خود را بر روی مردم نینداختم گفت: این مواد را در داخل یك كوچه خلوت كه خسارتی به مردم نمی‌زد پرتاب كردم.

این متهم اغتشاشات اخیر درباره ارسال پیامكی كه ایمیل شبكه صدای آمریكا بوده است اظهار داشت: من تنها ایمیلی از یك بخش از شبكه صدای آمریكا را كه برای دریافت فیلتر شكن است برای دوستم ارسال كردم از این رو این پیامك برای تشویق مردم به خیابان‌ها نبوده و فقط برای دوستم آن را ارسال كردم.

وی در بخش پایانی دفاع از اتهامات خود گفت كه من از نظر خطر حساسیت و تهدیدی كه كوكتل مولوتوف برای كشورم داشت آگاه نبودم و از این كار خود واقعا پشیمانم.

پس از دفاع متهم مذكور از موارد اتهامی‌اش وكیل مدافع وی با حضور در جایگاه به دفاع از موكل خود پرداخت و گفت: با توجه به وضعیت خاص موكل من كه متاسفانه تحت تاثیر احساسات خود قرار گرفته و امروز متوجه اشتباهات خود شده است با عنایت بر اینكه انسان جایز الخطا است از رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز قاضی دادگاه می‌خواهم كه نهایت تخفیف و رافت اسلامی را درباره موكلم اتخاذ كنید.

وی همچنین از قاضی صلواتی خواست تا به مدت یك هفته برای بررسی پرونده و نیز جمع بندی پرونده وكیل مدافعش زمان به وی واگذار شود كه رئیس دادگاه با این درخواست موافقت كرد.



* باستانی‌نژاد: با تفكر این كه موقعیت‌ ویژه‌ای فراهم شده به خیابان آمدم

متهم پرونده اغتشاشات اخیر كه سابقه عضویت در حزب توده را نیز دارد گفت: با این تفكر كه پس از انتخابات یك موقعیت ویژه‌ای پیش آمده به خیابان آمدم.

به گزارش یزد فردا، در ادامه سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمین اغتشاشات اخیر تهران كیفر خواست یكی از متهمان به نام حسین باستانی‌نژاد 60 ساله فرزند شریف از سوی معاون دادستان عمومی انقلاب اسلامی قرائت شد.

وی به تمرد نسبت به ماموران و مشاركت در ضرب وجرح عمدی ماموران بسیج،‌ اقدام علیه امنیت كشور از طریق تبانی و اجتماع برای برهم زدن نظم جامعه، فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق شركت در تجمعات غیرقانونی، شعاردهی علیه مسئولین ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاكمیت و مراجع رسمی، اخلال در نظم عمومی از طریق شركت در بلوا، آشوب و ایجاد ترس و حركات غیرمتعارف در جامعه ، مشاركت در آتش زدن اموال عمومی، دولتی و خصوصی متهم شده است.

معاون دادستان دلایل این اتهامات را گزارش مأمورین و ضابطین انتظامی و امنیتی ، شناسایی متهم به عنوان یكی از عوامل اصلی پس از انتشار عكس او در جراید و پخش تصاویر از تلویزیون ، اقرار متهم به حضور در اغتشاشات و حمله به نیروهای بسیج، لحاظ سوابق سیاسی و حزبی متهم و هواداری او از حزب توده و نیز سایر قراین مندرج در پرونده اظهار كرد.

معاون دادستان عمومی انقلاب ادامه داد: با توجه به این مطالب و با استناد به مواد 500، 610، 618، 677، 687، 689 قانون مجازات اسلامی و اهمیت موضوع ایجاد خسارت به كشور بر هم زدن نظم و امنیت جامعه، همگرایی با رسانه‌های بیگانه و ایجاد اختلال شدید در كشور خواستار محاكمه و اشد مجازات برای متهم هستیم.

در ادامه حسین باستانی‌نژاد ضمن ایراد دفاعیات خود اظهار داشت: بنده هفته قبل یك دادگاه خصوصی داشتم هر چند انتظار داشتم پس از دادگاه قبلی رأی در خصوص اینجانب داده شود.

ریاست دادگاه با بیان اینكه یكی از وكلای شما در جلسه حضور دارد از وكیل متهم خواست تا در جایگاه حضور پیدا كند .

وكیل متهم خاطر نشان كرد: بنده به عنوان وكیل تسخیری پرونده ایشان را خوانده و با او صحبت كرده اما متوجه شدم كه خانواده ایشان درصدد گرفتن یك وكیل انتخابی بوده‌اند كه من هم با آن موافقت كردم.

در ادامه حسین باستانی‌نژاد در خصوص ضرب و شتم یكی از نیروهای بسیج گفت: بنده به هیچ عنوان دست بر روی كسی بلند نكردم و حتی طرز تفكرم مخالف خشونت است و من تنها در دو تظاهرات 25 خرداد و 30 خرداد شركت كردم و وقتی درصدد خروج از محل تظاهرات بودم تصویر من برداشته شد هر چند من هیچ اعتقادی به تخریب اموال مردم و منافع ملی ندارم.

این متهم ادامه داد: من فكر می‌كردم كه این تظاهرات‌ غیرقانونی نیست و حتی در این تظاهرات شعار هم نداده‌ام و تنها با این تفكر كه یك موقعیت ویژه‌ای پیش آمده و مردم جمع شده‌اند در این تجمعات شركت كردم.
وی همچنین در خصوص سوابق ارتباط خود با حزب توده اظهار داشت: این وابستگی مربوط به 30 سال قبل است كه من اوایل انقلاب از حزب توده به مدت سه سال هواداری می‌كردم اما پس از آن دیگر ارتباطی نداشتم.

وی همچنین خاطر نشان كردكه به دلیل ناراحتی و بیماریهای خود مانند تنگی نفس و ناراحتی قلبی نمی‌تواند به درستی منظورش را بیان كند.

در ادامه جلسه جمالی وكیل مدافع این متهم با بیان اینكه سابقه هواداری موكل بنده از حزب توده در پرونده‌اش سایه افكنده است گفت: طبق اظهارات موكل من این ماجرا مربوط به سال‌ها قبل بوده و از طرفی موكل بنده زمانی از حزب توده هواداری می‌كرده است كه این حزب هوادار داشته است.

وی ادامه داد: موكل من قویا در همه مراحل بازجویی گفته است كه هیچ اعتقادی به خشونت ندارد و در حوادث اخیر نیز هنگامی كه از محل كار برمی‌گشته در صحنه‌ای یكی از نیروهای بسیج مورد ضرب و شتم قرار گرفته بوده است اما موكل بنده هیچ اقدامی در آن صحنه انجام نبوده و تنها در آنجا حضور داشته است.

وی همچنین با رد اتهامات وارده به موكل خود از قبیل تمرد نسبت به مأمورین و یا اقدام علیه مأمورین و یا تبلیغ علیه نظام اظهار داشت: حتی زمان هواداری موكلم از حزب توده نیز وجود نداشته است.

جمالی خاطر نشان كرد: بیماری موكلم مانند پروستات ناراحتی قلبی و تنگی نفس نیز مبین آن است كه وی طرفدار خشونت نیست.

وكیل این متهم اظهار داشت: به همین دلیل از دادگاه تقاضای عفو و بخشش دارم درخواست دارم تا به اتفاق دیگر وكیل آقای باستانی نژاد لایحه‌ای را تنظیم و تقدیم دادگاه كنیم.

قاضی صلواتی نیز ضمن قبول این درخواست اظهار داشت: برای آنكه حرفی از متهم ضاییع نشود جلسه دادگاه در خصوص وی تجدید خواهد شد.

* پوررضا: عكس‌های تجمعات را با ایمیل به دیگران ارسال می‌كردم

متهم پرونده اغتشاشات اخیر و اغتشاشات اخیر دردادگاه گفت:با توجه به اینكه سیستم پیامك تلفن همراه قطع شده بود بنده از ایمیل استفاده كرده و عكس‌هایی را برای عده‌ای ارسال كردم.

به گزارش یزد فردا، در ادامه برگزاری سومین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده اغتشاشات اخیر و اغتشاشات اخیر تهران كیفر خواست ایمان پور رضا فرزند محمود ساكن تهران یكی از متهمان دستگیر شده در جریان اغتشاشات اخیر تهران توسط معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران قرائت شد.

براساس متن كیفر خواست ، اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی ،‌فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق شركت در تجمعات غیر قانونی و ایجاد شبهه جعل و تقلب در انتخابات، اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب و ایجاد ترس و وحشت در جامعه و مشاركت در تخریب اموال دولتی، عمومی و خصوصی از جمله اتهاماتی است كه متوجه ایمان پور رضا می‌باشد.

معاون دادستان در ادامه این كیفر خواست با اشاره به اینكه متهم 31 خرداد ماه سال 88 در میدان بهارستان دستگیر شده است گفت: دستگیری حین ارتكاب جرم ، اقاریر صریح متهم و كشف مطالب تحریك آمیز از سوی وی از جمله دلایل و مستندات اتهامات ایمان پور رضا است.

وی افزود: اتهامات نامبرده منطبق با مواد 500، 514، 607، 618، 677، 687 و 689، قانون مجازات اسلامی است و لذا با توجه به مطالب ذكر شده و به لحاظ امنیت موضوع و خسارات وارد شده به جامعه و همچنین اخلال شدید در نظم و امنیت جامعه در خواست محاكمه و اشد مجازات متهم را دارم.

در ادامه متهم با حضور در جایگاه طی سخنانی در بیان دفاعیات خود گفت: اولا اینكه محل بازداشت بنده میدان هفتم تیر بوده و ثانیا در آن محل كه بنده دستگیر شدم اتفاق خاصی نیافتاده بود كه من را حین ارتكاب جرم دستگیر كرده باشند.

وی افزود: در خصوص احراق هم باید بگویم كه هرگز در احراق اموال شركت نداشتم البته در سه راهپیمایی حضور داشته‌ام در خصوص اینكه مطرح شده بنده عكس هایی از راهپیمایی های توزیع می‌كردم هم باید بگویم كه بنده به هیچ وجه عكسی در راهپیمایی ها پخش نمی‌كردم البته كوله پشتی داشتم كه در آن آب و مواد وسائل شخصی قرار می دادم در حین راهپیمایی یك نفر عكسی از تیر خوردن شخصی را به همراه داشت كه من آن عكس را در كوله پشتی خود گذاشتم.

این متهم دستگیر شده در جریان حوادث اخیر اظهار داشت: پس از بیانات مقام معظم رهبری در نماز جمعه به بنده گفتند كه پس از صحبت‌های آقا دیگر حجت بر همه تمام شده و تو نباید در راهپیمایی ها شركت كنی و من هم قبول كردم تا اینكه روز بازداشت در شرایطی كه از محل كار به سمت منزل در میدان هفتم تیر در حركت بودم در شرایطی كه همان عكس به همراه شال سبز و دو بیانیه موسوی در كوله پشتی‌ام بود مرا دستگیر كردند.

پور رضا ادامه داد: با توجه به اینكه سیستم پیامك تلفن همراه قطع شده بود بنده از ایمیل استفاده می‌كردم و اكثر مواردی كه بنده به خاطر ایمیل محكوم شده ام در قسمت جعبه ورودی ایمیل من است یعنی آن موارد برایم ارسال شده و من تنها دریافت كننده بودم. البته برخی ایمیل ها را برای عده‌ای ارسال می‌كردم و آن موارد ارسال هم شامل عكس‌هایی بود كه از خبرگزاری‌های داخلی گرفته بودم.

وی در پایان اظهار داشت: زمانی كه در اولین راهپیمایی شركت كردم هیچ مشكلی بر غیر قانونی بودن راهپیمایی‌ها ندیدیم از این رو در راهپیمایی های بعدی هم شركت كردم ولی امروز طلب عفو و بخشش دارم و به شدت از حضور خود در راهپیمایی‌ها پشیمان هستم.

در ادامه وكیل مدافع پور رضا در دفاع از موكل خود اظهار داشت: موكل بنده اقرار كرد كه در 3 تجمع شركت كردم و در زمان دستگیری هم از محل كار به سمت منزل در حركت بوده البته در كوله پشتی وی عكس و مواردی دیگری وجود داشت كه وی را بازداشت كردند. ولی بنده یك هفته برای ارائه لایحه و تكمیل دفاعیات از محضر دادگاه تقاضای استمهال دارم.

قاضی صلواتی با یك هفته فرصت درخواست شده موافقت كرد.

* جهانبانی: از سوی رسانه‌های همسو با یك نامزد انتخاباتی تحریك شدم

یك متهم پرونده اغتشاشات اخیر گفت: تحت تاثیر رسانه‌ها و سایت‌های همسو با یك نامزد انتخاباتی برای حضور در تجمعات تحریك شدم.

به گزارش یزد فردا، در ادامه سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات برخی متهمان پرونده اغتشاشات اخیر و اغتشاشات اخیر تهران كیفر خواست یكی از متهمان به نام كامران جهانبانی فرزند مهدی‌قلی 50 ساله و ساكن تهران توسط معاون دادستان عمومی انقلاب قرائت شد.

تمرد نسبت به مأمورین و سنگپرانی به آنان حین انجام وظیفه،‌ اقدام علیه امنیت كشور از طریق تبانی و حضور در اجتماعات غیرقانونی، فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق شعار‌دهی علیه مسئولان ، ایجاد شبهه تقلب و جعل در انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاكمیت و مراجع رسمی كشور ، اخلال در نظم عمومی ازطریق شركت در بلوا، آشوب و ایجاد ترس و وحشت در جامعه و همچنین مشاركت در آتش‌زدن اموال عمومی و دولتی ازموارد اتهامی وی است.

معاون دادستان عمومی انقلاب دلایل اتهامات وی را گزارش مامورین انتظامی و امنیتی در خصوص متهم ، شناسایی توسط مأمورین و اقرار یكی از آشنایان وی به عنوان یكی از عوامل اغتشاش و اقرار متهم به آتش‌زدن اموال در معابر طی بازجویی‌ها و همچنین مندرجات در پرونده متهم عنوان كرد.

وی در خصوص دلایل درخواست كیفر برای متهم اظهار داشت: با توجه به مطالب فوق و با استناد به مواد 500، 607، 610، 618، 677، 687، 689 قانون مجازات اسلامی و به لحاظ اهمیت موضوع ایجاد خسارت برای كشور همسویی با رسانه‌های بیگانه برای متهم درخواست محاكمه و اشد مجازات را دارم.

در ادامه جلسه كامران جهانبانی به عنوان متهم ضمن ایراد دفاعیات خود با رد بیشتر مطالب مندرج در كیفر خواست گفت: بنده 32 سال است كه ساز می‌زنم آهنگ‌ساز هستم و یك زندگی درویشی دارم و وقتی مأمورین برای بازداشت به خانه من آمده‌اند نه ماهواره و نه اشیاء ممنوعه پیدا نكردند و بنده حتی بلد نیستم از كامپیوتر نیز استفاده كنم و تنها سر و كار من با موسیقی ساز و كتاب است.

این متهم با بیان اینكه بنده اهل سیاست نبوده‌ام خاطر نشان كرد: 12 سال در محلی در سعادت‌آباد زندگی كرده ام كه هیچ گاه اتفاقی در آن نیفتاده است اما پس از انتخابات به یكباره این محل به مكانی برای جنگ و دعوا تبدیل شد.

وی با بیان اینكه من زندگیم را با تدریس موسیقی اداره می‌كنم اظهار داشت: از اینكه شلوغی‌های قبل از انتخابات تمام می‌شد و در ایام تابستان نیز می‌توانستم شاگردان بیشتری بگیرم خوشحال بودم اما روز شنبه كه نتایج انتخابات اعلام شد متوجه سرو صداهای در بیرون از منزل شده‌ام و وقتی به كوچه مراجعه كردم دیدم عده‌ای در حال شعار دادن هستند این بود كه به خانه برگشتم.

جهانبانی ادامه داد: روز یكشنبه اوایل شب بود كه با شنیدن صدای بوق و شعار به بیرون از خانه رفتم و متوجه شدم كه تعدادی از شاگردانم نیز در تجمع حضور دارند و خانواده‌های آنها نیز نتوانسته‌اند مانع رفتن فرزندانشان به سر كوچه بشوند به همین دلیل من همراه آنها رفتم و حتی اجازه ندادم بسیاری از كارهای كه می‌خواستند انجام دهند را عملی كنند.

وی ادامه داد: در همین گیرو دار بود كه این بچه‌ها سطل آشغالی را در محل آتش زدند و حتی قصد داشتند این آتش را به خیابان اصلی بكشانند كه من اجازه ندادم و در مقابل اصرار آنها گفتم تنها دو كارتون خالی كه آن نزدیكی بود آتش بزنند.

این متهم اظهار داشت: قبول دارم به اشد مجازات محكوم شوم به شرط آنكه بیایند و سند درگیری من با مأمورین را ارائه كند در حالی كه هیچگاه همچین كاری اتفاق نیفتاد و عكس یا فیلمی در این خصوص موجود نمی‌باشد.

وی در خصوص اعتراف یكی از آشنایانش مبنی بر حضور متهم در اغتشاشات گفت: این فرد جوان در محل ما ساكن است پس از دستگیری احتمالا موضوع را بیش از حد داغ كرده و احساساتی شده است و من نیز هیچ ناراحتی از این ندارم.

در ادامه وكیل متهم ضمن انتقاد از یكسان بودن كیفر خواست‌های متهمین گفت: می‌بایست برای هر متهم با توجه به اتهاماتش كیفر خواست مجزا صادر شود و برخی موارد اتهامی موكل بنده نیز نیازمند شاكی خصوصی است.

وكیل این متهم با بیان اینكه آقای جهانبانی تحت تاثیر و به دلیل كنجكاوی در این تجمعات شركت كرده است گفت: موكل بنده صادقانه به اقدامات خود اعتراف كرده و با توجه به حسن شهرت وی و سابقه هنری كه داشته و اینكه هیچ شی ممنوعه‌ای در محل زندگی‌اش یافت نشده است و از اقدامات خود نیز پشیمان است از دادگاه درخواست بخشش و رأفت اسلامی دارم.

در ادامه همچنین متهم با رد برگزاری محافل شبانه و سخنرانی برای جوانان و تشویق آنها برای شركت در اغتشاشات گفت: بنده هیچ كس را تشویق به این كار نكردم و ممكن است در این صحبت‌ها برخی مسائل سیاسی را تعقیب كرده باشد كه شاید برای برخی سوء تفاهم ایجاد كرده باشد.

وی همچنین در خصوص دفترچه یادداشتی كه در آن برخی جلسات را با شماره معین كرده است این دفترچه برای ثبت جلسات آموزش موسیقی برای شاگردانم است و مربوط به كلاس درسی آنها است.

وی همچنین با یادآوری این مطلب كه من از برخی اقدامات خطرناك جوانان محل خود جلوگیری كرده‌ام و مانع از انجام برخی اعمال خطرناك آنها شده‌ام گفت: من به خدا و قانون پناه می‌برم و امیدوارم قانون به درستی در مورد بنده رأی صادر كند.

* ورشویی: تحت تاثیر تبلیغات برخی فعالان سیاسی وارد بازی شدم

متهم پرونده اغتشاشات اخیر و اغتشاشات اخیر در دادگاه گفت: من تحت تاثیر تبلیغات برخی نامزدها و فعالان سیاسی به صورت ناخواسته وارد این بازی شده‌ام و ضمن قبول اشتباهات خود طلب بخشش و رأفت اسلامی از دادگاه دارم.

به گزارش یزد فردا، در ادامه سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده اغتشاشات اخیر و اغتشاشات اخیر تهران به پرونده یكی از متهمین به نام مهرداد ورشویی 50 ساله فرزند ناصر اهل قائمشهر دارای سابقه كیفری رسیدگی شد كه معاون دادستان عمومی انقلاب اسلامی كیفر خواست او را قرائت كرد.

وی به ایراد ضرب و شتم ماموران بسیج در خیابان آزادی تهران در حین انجام وظیفه ، اقدام علیه امنیت كشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن نظم عمومی ،‌ فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق شركت در اجتماعات غیر قانونی و شعار‌دهی علیه مسوولین ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاكمیت و مراجع رسمی كشور،‌ اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد بلوا ، آشوب، حركات غیر متعارف و ترس و وحشت در جامعه و مشاركت در تخریب و آتش زدن در اموال عمومی متهم شده است.

معاون دادستان عمومی انقلاب دلایل این اتهامات را دستگیری متهم پس از شناسایی توسط نیروی‌های اطلاعاتی به عنوان یكی از عوامل اصلی اغتشاش كه در تمرد و ضرب و شتم نیروهای بسیج در خیابان آزادی مشاركت داشته است،‌ اقرار و اعتراف صریح متهم به اعمال انتسابی و تهیه عكس و فیلم متهم در جریان ضرب و شتم نیروی‌های بسیج عنوان كرد و افزود: با توجه به این موارد و با مستندات مواد 500، 607، 610، 618، 677، 687، 689 قانون مجازات اسلامی و رعایت ماده 42‌، 46، 47 همان قانون با توجه به مجموع مندرجات در پرونده و به لحاظ اهمیت موضوع خسارت به كشور ایجاد ترس در جامعه و همسویی با رسانه‌ها و گروه‌های مخالف نظام برای متهم درخواست محاكمه و اشد مجازات را دارم.

در ادامه متهم مهرداد ورشویی ضمن ایراد دفاعیات خود اظهار داشت: بنده معتقد به جمهوری اسلامی و مسلمان هستم اما تحت تاثیر برخی فعالان سیاسی احزاب و رسانه‌ها قرار گرفتم و در حالی در تجمع روز شنبه 30 خرداد شركت كردم كه از غیرقانونی بودن آن اطلاع نداشتم.

ورشویی خاطر نشان كرد: به دلیل دو ضربه شدید كه با باتوم به من زده شد به یكی از نیروها كه نمی‌دانسته‌ام عضو بسیج است حمله كرده‌ام در حالی كه جوگیر شده بودم و پس از آنكه تصاویرم در تلویزیون پخش شد شناسایی و در تاریخ 2 تیرماه دستگیر شده‌ام.

متهم ضمن ابراز ندامت و پشیمانی اظهار داشت: از آن جوان بسیجی عذرخواهی می‌كنم و می‌گویم كه من تحت تاثیر تبلیغات برخی نامزدها و فعالان سیاسی به صورت ناخواسته وارد این بازی شده‌ام و ضمن قبول اشتباهات خود طلب بخشش و رأفت اسلامی از دادگاه دارم.

در ادامه رسیدگی به این پرونده یاورزاده وكیل این متهم با بیان اینكه موكل بنده فاقد پیشینه كیفری است اظهار داشت: تنها اتهام او ضرب و شتم مأموری بوده است كه عكس و فیلم آن تهیه و متهم براساس آن شناسایی شده و به گفته وی در آن لحظه به دلیل اثابت باتوم دچار جنون آنی شده و به این اقدام دست زده است.

یاورزاده با بیان اینكه متهم من هم اینكه نگران آینده خود است گفت: وی هیچگاه در هیچ گروه و سازمانی فعالیت علیه نظام نداشته و در اختلال عمومی و آتش‌زدن اموال عمومی شركت نكرده است.

وی خاطر نشان كرد: تنها اتهامی كه او قبول كرده ضرب و شتم ماموری بوده است كه نه لباس و نه هیچ نشانه‌ای كه دال براینكه مأمور نیروی انتظامی یا بسیج باشد نداشته و ای كاش نیروهای بسیج با لباس یا علائم مشخص در این صحنه‌ها حاضر می‌شدند.

در این لحظه قاضی صلواتی ریاست دادگاه به وكیل مدافع این متهم خاطر نشان كرد: كه نیروی بسیج كه مورد ضرب و شتم متهم قرار گرفته است لباس بر تن داشته است كه یاور‌زاده گفت من از این موضوع خبر نداشته‌ام.

وكیل مهرداد ورشویی ادامه داد: بنده منكر اشتباهات موكل خود و یا توجیه عمل خود نیستم چرا كه توجیه این اشتباه عمق آن را بیشتر می‌كند.

وی با بیان اینكه آن نیروی بسیج مورد ضرب و شتم قرار گرفته در تلویزیون گذشت كرده است اظهار داشت : نظام اسلامی آنقدر مقتدر است كه با پرتاب سنگ و یا زدن یك سیلی متزلزل نشود و اقتدار واقعی به آن است كه از این دست اشتباهات گذشت شود و موكل من پس از تحمل دو ماه بازداشت مورد تعقیب و مجازات قرار نگیرد.

یاورزاده خاطر نشان كرد: عمل موكل من از مصادیق بارز ماده 67 قانونی مجازات اسلامی كه به قاضی اجازه می‌دهد مجازات را به پرداخت نقدی تبدیل كند.

وكیل مدافع متهم اظهار داشت: با عنایت به این موارد و اظهار پشیمانی موكل و گذشت شاكی خصوصی و نیز طول بازداشت از دادگاه محترم تقاضای ارفاق قانونی دارم.

در ادامه مهرداد ورشویی ضمن بیان آخرین دفاعیات خود اظهار داشت: كه از عمل خود پشیمان بوده و در تخریب اموال عمومی نیز نقشی نداشتم.

* متن كیفرخواست عمومی گروهی از متهمان اغتشاشات اخیر

كیفرخواست عمومی گروهی از متهمان پرونده اغتشاشات اخیر كه به ایجاد آشوب و اغتشاش پس از انتخابات اخیر پرداخته‌اند در سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آنان توسط معاون دادستان عمومی تهران قرائت شد.


به گزارش یزد فردا، در كیفرخواست عمومی متهمان ایجاد آشوب و اغتشاش پس از انتخابات اخیر آمده است: برخی افراد با ایجاد آشوب ها و تجمع های غیرقانونی در صدد بودند شیرینی حضور حداكثری مردم در انتخابات را در كام ملت ایران تلخ كنند.

اقدامات مخرب افراد فرصت طلب كه عواقب سوء آن متوجه كشور شد و ضررهای مادی و معنوی فراوانی را برای كشور در پی داشت از جمله اتهامات افراد حاضر در این جلسه دادگاه است.

برخی گروه های معاند به بهانه اعتراض به نتیجه انتخابات سعی در ایجاد اخلال در كشور نموده اند و در صدد ایجاد فتنه و تشویش اذهان عمومی برآمده اند و با بهره گیری از رسانه های معاند و فرصت طلب و ارسال اخبار و عكس و تصاویر به منظور تهییج افراد آشوبگر، با طراحی توطئه‌ی تخلف در انتخابات سعی در تبدیل كردن انتخابات به حربه‌ای برای براندازی نظام داشتند.

در ادامه متن كیفرخواست عمومی متهمین آشوب‌های اخیر آمده است: برخی از متهمین با ساخت و پرتاب بمب‌ها و نارنجك‌های دست ساز در آشوب‌ها شركت داشتند و اقدام به حمله به نیروهای بسیج كردند، این افراد همچنین اقدام به تخریب اموال عمومی، بانك‌ها، اتوبوس‌های شركت واحد و بسیاری دیگر از اموال دولتی و اموال خصوصی مردم نموده‌اند.

این متهمین به علاوه اقدام به پخش سی دی و اعلامیه‌هایی تحریك آمیز در سطح جامعه می‌كردند و به منظور ایجاد رعب و هراس و برهم زدن نظم عمومی در پایتخت، به همراه خود سلاح‌های گرم نظیر كلت و نارنجك و سلاح های سرد مثل چاقو و قمه حمل می‌كردند و از آن برای برهم زدن نظم و آسیب زدن به نیروهای بسیج و انتظامی استفاده می‌كردند.

در ادامه این كیفرخواست عمومی آمده است: اقرار متهمین حاكی از آن است كه این توطئه از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی شده و انتخابات اخیر بستری برای اجرای آن بود.

اظهارات قبل، حین و بعد از انتخابات برخی از نامزدها دال بر اهداف ساختارشكن آنها می‌باشد خصوصا كه یكی از این نامزدها در مصاحبه‌ای با یك رسانه آمریكایی اذعان كرده بود كه «این یك مسیر بی بازگشت می باشد».

در بخش دیگری از متن كیفرخواست عمومی متهمین آشوب های اخیر آمده است: دشمن به دنبال غبارآلود كردن فضا در كشور است تا دستگاه قضایی نتواند عوامل اغتشاشات اخیر ن را به جزای اعمال خود برساند.

برخی متهمین با گروه های معاند و ضد انقلاب و منافقین در ارتباط بودند و در خصوص ساماندهی آشوب‌ها و تلاش برای بمب گذاری‌ها فعال بودند، آنها در مسیر براندازی نظام حركت می‌كردند و در مسیر منافقین و ضد انقلابیون گام برمی‌داشتند.

در ادامه متن كیفرخواست عمومی متهمین آشوب های اخیر آمده است: متهمین این پرونده ها در خلال اغتشاشات اخیر علاوه بر تخریب اموال عمومی تا جایی پیش رفتند كه اقدام به آتش زدن مسجد لولاگر به عنوان محل عبادت مردم كردند و خواسته یا ناخواسته باعث تخریب چهره نظام جمهوری اسلامی شدند.

پس از قرائت كیفرخواست عمومی متهمین توسط سپهری نماینده دادستان، تصاویر و عكس هایی مربوط به اغتشاشات و آشوب های پس از انتخابات در جلسه دادگاه پخش شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا