یزدی ها مشتري ميليارد دلاري مخابرات ایران هستند:گروه پیشگامان کویر یزد در بزرگترین معامله تاریخ اقتصاد ایران

یزدفردا "-طرف خريدار بزرگ‌ترين معامله «تاريخ اقتصاد ايران» چه‌كسي‌خواهد بود؟
 دنياي اقتصاد- در حالي كه قرار بود بزرگ‌‌ترين معامله تاريخ بورس به ارزش 8/7ميليارد دلار در پايان اين هفته رقم بخورد، اما به دليل ارائه نشدن پاسخ مناسب به 6 ابهام مطرح شده از سوي هيات پذيرش بورس از سوي مخابرات، اين معامله به مدت دو هفته به تعويق افتاد.
در اين معامله مديريت يكي از بزرگ‌ترين اپراتورهاي خاورميانه از سوي دولت در معرض فروش قرار مي‌گيرد. همچنين در حالي كه هنوز زمان قطعي عرضه اين بلوك اعلام نشده است، اما منابع موثق از حضور دو خريدار بالقوه در اين معامله خبر مي‌دهند؛ معامله‌اي كه طي آن حدود 23ميليارد سهم مخابرات به قيمت پايه 340تومان براي هر سهم و به ارزش كل 7هزار و 800ميليارد تومان مورد رقابت دو كنسرسيوم بزرگ يعني «كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين» و «كنسرسيوم پيشگامان كوير يزد» قرار خواهد گرفت.
از نكات جالب توجه در اين رقابت مي‌توان به رشد ارزش بلوك به ميزان 3/2ميليارد تومان در قبال افزايش يك‌ريال از سوي رقبا، دستيابي به 38ميليون مشترك تلفن همراه و 30ميليون مشترك تلفن ثابت و تاييد اهليت فني و مالي خريداران براي اولين بار در تاريخ بورس ايران اشاره كرد.
گزارش «دنياي اقتصاد» از هويت خريداران مخابرات

گروه بورس- معصومه طاهرخاني: شركت تعاوني «پيشگامان كوير يزد» حضور خود را در معامله بلوكي مخابرات تائيد كرد. اين در حالي است كه پيشتر دنياي اقتصاد از حضور جدي اين تعاوني، براي خريد بلوك مديريتي مخابرات خبر داده بود. يك منبع آگاه در اين شركت در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار ما گفت: چهارشنبه هفته گذشته كه مهلت پايان ارائه درخواست مشاركت در معامله بود، مدارك مورد نياز را به سازمان خصوصي‌سازي داديم و منتظر اعلام نظر اين سازمان هستيم.
 وي در جواب سوال خبرنگار ما كه پرسيد: «ماهيت اين تعاوني دولتي است يا خصوصي»؟ گفت: ماهيت اين تعاوني 100درصد غيردولتي است و 5هزار نفر از مردم يزد سهامدار ما هستند.
 وي درباره انگيزه اين تعاوني‌ براي شركت در معامله مخابرات گفت: ما بررسي‌هاي زيادي را در اتاق فكري كه براي خريد سهم مخابرات تشكيل شده، انجام داده‌ايم و برنامه‌هاي زمان‌بندي شده را براي اجرا در مخابرات ايران تهيه كرده‌ايم.
وي اضافه كرد: هدف نهايي ما از خريد مخابرات، تشكيل يك شركت تعاوني فراگير كشوري است كه خوشبختانه مجوزهاي آن را هم از وزارت تعاون گرفته‌ايم و به زودي پذيره‌نويسي كشوري آن را اطلاع‌رساني مي‌كنيم.

وي در جواب اين سوال كه «اگر در معامله خريد مخابرات برنده شديد، به طور مشخص چه برنامه‌اي براي افزايش سودآوري و تغيير ساختار شركت داريد»؟ گفت: هم جزئيات و هم كليات برنامه‌ها را در اتاق فكر نهايي كرده‌ايم و جزئيات و ابعاد بيشتر را به بعد از اعلام نظر سازمان خصوصي‌سازي موكول مي‌كنيم.
وي در جواب اين سوال كه «نظر شما در خصوص قيمت پايه 340توماني بلوك مخابرات چيست؟ آيا آن را گران مي‌دانيد يا خير»؟ گفت: طبق بررسي‌هاي ما اين رقم براي بلوك، بالا است و طي جلسه مشتركي كه هفته گذشته با سرپرست وزارت تعاون، مديرعامل مخابرات ايران و دو نفر نماينده از وزارت ارتباطات داشتيم، نظراتمان را نسبت به گران بودن قيمت اعلام كرديم. البته توضيحاتي هم ارائه شد كه ما قانع نشديم و هنوز اين مساله در دست بررسي است.

اين منبع آگاه درباره اين سوال كه «نقدينگي شركت براي پرداخت 20درصد ثمن معامله كه معادل 5/1ميليارد دلار است در چه وضعيتي قرار دارد»؟

 گفت: تركيب اعضاي ما متنوع است و خوشبختانه با رايزني‌هايي كه انجام شده، امكان پرداخت اين رقم را داريم و مشكلي وجود ندارد. خريدار يزدي كيست؟ شركت تعاوني پيشگامان كوير يزد ارائه‌دهنده كليه خدمات اينترنتي و ارتباطي در سال 1375 با هدف ايجاد بستري مناسب در صنعت اطلاع‌رساني (IT) و به صورت تعاوني در استان يزد ايجاد شد.

 اين شركت 14شركت اقماري تابعه دارد كه همگي در زمينه IT فعاليت مي‌كنند. اين شركت همچنين به عنوان اولين ISP ماهواره‌اي در استان يزد فعاليت خود را از سال 75 آغاز كرده و اينك با استفاده از سبك‌هاي ماهواره‌اي و مخابراتي در حال ارائه كارت‌هاي پرسرعت اينترنت و اشتراك‌هاي دائم اينترنتي با امكان اتصال توسط خطوط E1 است. كمي هم شايعه!
اما در حالي خريدار يزدي حضور خود را در معامله به طور رسمي اعلام مي‌كند كه برخي شنيده‌ها از ارائه پيشنهاد از سوي «كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين» ديگر خريدار بلوك به اين تعاوني براي تشكيل كنسرسيوم خبر مي‌دهند.

 يك منبع آگاه در بازار سرمايه به خبرنگار ما گفت: به‌تازگي كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين به تعاوني پيشگامان كوير يزد پيشنهاد تشكيل كنسرسيوم براي خريد بلوك مخابرات داده كه تعاوني مزبور آن را رد كرده و قصد دارد به طور مستقل در معامله وارد شود.
بورس: هنوز خبري از جواب‌هاي مخابرات نيست! فردا بايد معامله بلوكي مخابراتي انجام شود ولي نه خبري از ‌سازمان خصوصي‌‌سازي است كه نام خريداران را اعلام كند، نه خبري از مخابرات است تا جواب ابهامات هيات پذيرش بورس را بدهد و نه خبري از آگهي‌ عرضه و نام كارگزار خريدار. ولي در كنار سكوت خبري مديران خصوصي‌‌سازي، اين مديران شركت بورس هستند كه هم چنان مواضع خود را در مورد شفاف‌‌سازي به‌صراحت اعلام مي‌كنند و انجام معامله را مشروط به پاسخ‌هاي مخابرات دانسته‌اند.

 در اين رابطه مديرعامل شركت بورس در گفت‌وگو با «ايسنا» گفت: شركت بورس مجموعا شش سوال را طي نامه‌اي به ناشر (شركت مخابرات) ارسال كرد و شركت مخابرات بايد با ‌سازمان تنظيم و مقررات مكاتبه و سوال‌هاي مورد نظر را پاسخ مي‌داد كه اين مكاتبه دير انجام شد و موجب تاخير در ارسال اطلاعات مورد نظر بورس شد.


 وي افزود: پاسخ‌هايي كه شركت مخابرات به بورس ارسال كرد جواب مورد نظر بورس نبود، بنابراين شركت با ارسال نامه‌اي مجدد خواستار ارائه پاسخ‌هايي كامل و شفاف شد كه هنوز شركت مخابرات به نامه‌ دوم بورس پاسخ نداده است. اول آمار مي‌گيريم بعد مجوز مي‌دهيم!

به گفته‌ وي شركت بورس به دنبال يكسري اطلاعات و ارقام است، زيرا زماني كه در مورد اثرات مالي اين سهم سوال مي‌شود پاسخ آن يك خط نيست و بايد با اعداد وارقام پاسخ داده شود كه به جز شركت مخابرات هم هيچ ‌سازماني نمي‌تواند جواب اين پرسش‌ها را ارائه دهد. وزير اقتصاد هم بايد مجوز دهد مديرعامل شركت بورس در ادامه خاطرنشان كرد: علاوه بر اين ‌سازمان خصوصي ‌سازي نيز بايد مجوز لازم را از رييس شوراي عالي بورس اخذ كرده و اتمام بررسي اهليت خريداران را اعلام كند كه تاكنون اين موارد نيز از سوي ‌سازمان خصوصي ‌سازي صورت نگرفته است.

 مخابرات: نامه «بورس» دير رسيد اما مديرعامل مخابرات در گفت‌وگويي با «ايسنا» معتقد است كه بورس نامه ابهامات خود را دير به دست اين شركت رسانده است.

«صابر فيضي» گفت: نامه مربوطه 14 شهريورماه يعني دو روز گذشته از طرف بورس به ما اعلام شد كه البته تاريخ نامه براي چهارشنبه هفته گذشته بوده و دير به دست ما رسيده است.

حسابرسي: بودجه مخابرات مشكل دارد در طرف ديگر داستان، رييس سازمان حسابرسي كه پاسخ وي به استعلام مخابرات در انجام معامله بلوكي اثرگذار است، به «فارس» گفت: ارائه تاييديه ‌سازمان حسابرسي در خصوص بند 9 گزارش حسابرسي سال 87 شركت مخابرات به اعلام رقم پيش‌بيني از سوي اين شركت بستگي دارد.

«اكبر سهيلي‌پور» اظهار داشت: شركت بورس چهارشنبه گذشته و شركت مخابرات روز شنبه با ارسال نامه‌اي خواستار اعلام موضع ‌سازمان حسابرسي درباره بند 9 گزارش حسابرسي شده‌اند.

براساس اين بند، شركت مخابرات بابت 8‌درصد حق‌السهم درآمد تلفن ثابت و 1/28‌درصد درآمد تلفن همراه متعلق به ‌سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، هزينه‌اي را در سال گذشته بايد پرداخت مي‌كرد، اما مديران مخابرات اعلام كردند ‌سازمان مربوطه رقمي را براي سال87 از مخابرات دريافت نكرده است.

وي ادامه داد: اين رقم بايد توسط شركت مخابرات اعلام شود چرا كه از قرار معلوم اين شركت رقم ديگري را در بودجه خود پيش‌بيني كرده است.
یزدفردا




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا