با نوروز 1389:چهارشنبه سوری، سه شنبه آخر سال تلخ ترین روز جشن سال


یزدفردا "
محمد حسین تقوایی زحمتکش-

ایرانیان در آخرین سه شنبه شب سال خورشیدی با افروختن آتش و پریدن از روی آن، به استقبال نوروز می روند، این مراسم از دیرباز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوها انجام می گرفت، اما متاسفانه عدم آگاهی از فرهنگ درست این رسم قدیمی باعث شده که این سه شنبه آخر سال به تلخ ترین روز جشن ایرانیان امروز تبدیل شود.

فالگوش ایستادن، خوردن آجیل مشكل گشا و قاشق زنی در میان مردم ما از قدیم معمول بود، همین طور كوزه شكستن، دفع چشم زخم، بخت گشایی و شب نشینی كه همه اینها از مراسم آخرین شب چهارشنبه سال است. اما در سال های اخیر این رسم شیرین جایش را به ترقه بازی و استفاده از مواد محترقه و منفجره خطرناك داده است اما امروزه منسوخ شدن آئین های قدیمی و جایگزین شدن آئین های پرخطر جدید، چهارشنبه سوری را به جشنی وحشت آور، پرمخاطره و نازیبا تبدیل كرده است.

نگاهی به آمارهای حوادث آتش سوزی در سال های گذشته گواه این مدعی است كه به هر دلیلی سنت های گذشته فراموش و منسوخ شده و رفتارهای جدیدی جای آن را گرفته است. رفتارهای پرخطری كه موجب بروز حوادث زیادی می شود، اما هیچ كس از این حوادث درس عبرت نمی گیرد و باز هم در سال بعد شاهد بروز اتفاق های تلخی در شب چهارشنبه سوری هستیم.

بسیاری از افراد معتقدند چنین رفتارهایی از سوی جوانان تنها به خاطر تخلیه انرژی مضاعفی كه در درون آنها نهفته است، صورت می گیرد. آنها جوانند و نیاز به شور و هیجان دارند، اما سؤال این است كه تخلیه انرژی و شور و هیجان باید به چه قیمتی انجام شود؟!



شادی تلخ چهارشنبه سوری

تاریخ نشان می دهد شادمانی های نوروزی ایرانیان با «چهارشنبه سوری» آغاز و با مراسم «سیزده به در» پایان می یافت، ضمن این كه چهارشنبه سوری یكی از طولانی ترین مراسم شادی مردم، پیش از آغاز سال جدید بوده است.

پریدن از روی آتش و استفاده از مواد محترقه در سال های اخیر تبدیل به مسأله ای مشكل آفرین برای خانواده های ایرانی شده و هر سال سوختگی و جراحات شدید شهروندان را در پی داشته است.

مهم ترین علت وجود برخی معضلات ناشی از چهارشنبه سوری را در كشور، آگاهی نداشتن مردم و كمبود فضاهای فرهنگی تفریحی است انجام هر كار خوب، اگر به درستی مورد توجه قرار نگیرد تبدیل به زشتی می شود. شهروندان بویژه جوانان توجه داشته باشند، شادی چهارشنبه سوری را با استفاده از وسایل غیرمجاز و غیرقانونی، تلخ و نامطلوب نكنند.



مشكل روحی مشكل آفرینان چهارشنبه سوری

به نظر برخی از کارشناسان كسانی كه اقدام به انفجار مواد محترقه، ایجاد نگرانی و وحشت در دیگران می كنند به دو دسته تقسیم می شوند. یك گروه افراد ضداجتماعی هستند كه از این فرصت برای نشان دادن پرخاشگری و خشم خود نسبت به جامعه استفاده می كنند. گروه دیگر جوانانی هستند كه با تأثیر از محیط و برای نشان دادن جسارت و خودنمایی اقدام به رفتارهای ناهنجار در جامعه می كنند.

این گروه چنین رفتارهایی را بیشتر برای واكنش در برابر مقررات و جامعه انجام می دهند. آنان از وحشت و نگرانی مردم احساس لذت و رضایت می كنند.

در حقیقت این گروه از افراد خودشان مشكل دارند و باید از نظر روحی درمان شوند. مسأله این است كه بیشتر افرادی كه در چند سال اخیر اقدام به پرتاب مواد منفجره كرده اند افراد ضداجتماعی نیستند و اینها جوانانی هستند كه با انواع ممنوعیت ها روبرو شده اند و از فرصت های پیش آمده نظیر چهارشنبه سوری برای ابراز نارضایتی خود از این ممنوعیت ها استفاده می كنند.

دادن امكانات بیشتر به جوانان و فراهم آوردن فرصت هایی برای تخلیه هیجان های آنها از طریق فعالیت های اجتماعی، ورزشی و هنری، می تواند در پیشگیری از این رفتارها تأثیر مثبت داشته باشد. دادن امكان برای برگزاری مراسم سنتی در محل های مناسب یكی از مسیرهای مورد تأیید است و این كار موجب كاهش سوء رفتارها میان جوانان خواهد شد.

برخورد با پدیده چهارشنبه آخر سال نیازمند رویكردی فرهنگی است و قطعاً نمی توان با برخورد قهری و پلیسی جوانان و دانش آموزان را كنترل كرد.



سخن آخر

چهارشنبه‌سوری نام جشنی باستانی و برگرفته از آیین قدیم ایرانیان است که ایرانیان از ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد تاکنون در آخرین شب چهارشنبه (سه شنبه شب) هر سال، آن را با برافروختن آتش و جشن و شادی در کنار آن برگزار می‌کنند.جشن آتش در واقع پیش درآمد جشن نوروز است که نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است پس شایسته است که این جشن را به تلخی آخر سال تبدیل نکنیم.


برداشت آزاد – روزنامه ایران


یزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا