سونامی شمال تا جنوب ژاپن را به نابودی کشاند


یزدفردا"احمد ابراهیمی به نقل از خبرگزاری رسمی ژاپن NHK:احمد ابراهیمی"تهران:این زلزله با بزرگی 8.8 ریشتر در 140 سال گذشته بی سابقه بوده است


بر اثر این زلزله که از شروع ثبت اطلاعات زمین لرزه تا کنون در نوع خود بزرگترین به شمار می رود، سواحل هوکایدو در شمال تا اوکیناوا در جنوب این کشور هدف قرار گرفته است.


به گزارش سازمان هواشناسی ژاپن این زمین لرزه به بزرگی 8.8 ریشتر و در ساعت14 و 46 دقیقه به وقت محلی رخ داده است.


همچنین سازمان هواشناسی اعلام کرده است که در اثر این زمین لرزه امواجی به بلندی 7.3 متر در منطقه فوکوشیما مشاهده شده است.


بنابر این گزارش حالت آماده باش سونامی اعلام شده و انتظار میرود که مناطق در معرض خطر با امواجی تا ارتفاع 10 متر مواجهه شوند. این زلزله در عمق 24 کیلومتری با بزرگی 8.8 ریشتر رخ داده و از 140 سال قبل تا کنون که گزارشات زمین لرزه به ثبت رسیده چنین زلزله ای رخ نداده بوده است.


به دنبال وقوع این زمین لرزه امواجی تا ارتفاع 7 متر از سمت اقیانوس آرام سواحل این کشور را مورد حمله قرار داده اند که تصور میشود علت آن وقوع زمین لرزه بوده باشد.


همچنین بر اساس اخبار رسیده بر اثر این حادثه تا کنون بیش از 350 نفر کشته، 550 نفر مفقود شده اند.


گمان میرود که مخازن نیروگاه اتمی شکسته شده که در نتیجه ساکنین محلی توصیه شده تا منطقه را ترک کنند.


به گزارش خبرگزاری دولتی ژاپن در منطقه فوکوشیما حالت فوق العاده اعلام نموده اند


بر اساس اخبار رسیده بروز نقص در تاسیسات شرکت برق ژاپن سبب شده تا الکتریسیته لازم برای خنک نگه داشتن دو راکتور نیروگاه شماره یک این شرکت وجود نداشته باشد . به گفته مسئولین این نیروگاه تولید الکتریسته بصورت خودکار و با بروز زمین لرزه متوقف شده و در نتیجه الکتریسیته لازم برای خنک نگه داشتن دو راکتور وجود ندارد. بر اساس بررسی های بعمل آمده هنوز لزوم تخلیه ساکنین وجود ندارد.


خرابی ناشی از سونامی ژاپن



آمار تلفات :  

  بر اساس آمار اعلام شده در ساعت 3 و 20 صبح شنبه  21 اسفند به وقت محلی، بطور قطع در مناطق مختلف 150 نفر قربانی شده و 550 نفر مفقود می باشند. وسعت تلفات هنوز چندان مشخص نیست اما در منطقه میاگی 25 نفر تلفات و به گفته پلیس بین 200 تا 300 مفقود، در منطقه ایواتا 57 نفر کشته و بیش از 150 نفر مفقود، در منطقه فوکوشیما 57 نفر متوفی و بیش از 380 نفر مفقود و در منطقه توکیو 15 نفر کشته شده اند.

بر اساس آخرین اخبار اعلام شده در ساعت 11:30 شب (جمعه ) به وقت تهران، از سوی سازمان هواشناسی ژاپن تقریبا تمام سواحل ژاپن حالت فوق العاده اعلام شده و ارتفاع امواج تا 3 متر پیش بینی شده و به همه کسانی که در سواحل  قرار دارند توصیه اکیده شده تا منطقه را تخلیه و به ارتفاعات پناه ببرند.

 آمار تلفات این حادثه همچنان در حال افزایش می باشد.

همچنین پخش تلویزیون انگلیسی زبان ژاپن از حالت عادی خارج شده و به زبانهای مختلف اطلاعات مربوط به حادثه را به جهان مخابره میکند

تصویر نیروگاه اتمی :

تصویر نیروگاه اتمی در معرض خطر

 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا