اصحاب رسانه و پژوهشگران اسناد تاريخي یزددر روز اسناد ملی در یزد 

یزدفردا "شامگاه سه‌شنبه اصحاب رسانه و پژوهشگران اسناد تاريخي یزد به دعوت مرکز اسناد و کتابخانه ملی دفتر یزد در دفتر مرکز اسناد ملی استان یزد گرد هم آمدند تا روز اسناد ملي (17 ارديبهشت ماه) را پاس دارند


نشست نويسندگان و خبرنگاران استان يزد در  روز اسناد ملي (17 ارديبهشت ماه) در دفتر مرکز اسناد ملی استان یزد برگزار شد

عالیشوندی مدیرکل ارشاد استان یزد

موريانه‌هايي كه امروز به جان كتب خطي و تاريخ كشورمان افتاده‌اند

محمود عاليشوندي مديركل اداره ارشاد استان يزد در این نشست با اشاره به اهميت كتب خطي و اسناد تاريخي با هشدار  بيان داشت: موريانه‌هايي كه امروز به جان كتب خطي و تاريخ كشورمان افتاده‌اند، بسيار بزرگ‌تر از آنند كه با آفتكش‌ها از بين بروند.

وي خاطرنشان كرد: براي هر چيزي آفتي است و آفت اسناد تاريخي تكنولوژي امروز است زيرا ديجيتال شدن اسناد، ضرب سكه با دستگاه‌هاي مدرن و ... سبب مي‌شود تا چند سال آينده چیزی از اسناد تاریخی بر جاي نماند.

پیشنهاد تربیت پلیس اسناد در کشور

مدیر کل ارشاد استان یزد در ادامه پیشنهاد تربیت پلیس اسناد در کشور  را مطرح کرد و گفت : ضرورت و لزوم اختصاص و آموزش نیروی  پليس ویژه حفاظت از اسناد  در کشور احساس می شود و باید چاره ای اندیشید .

وی در همین زمینه اظهار داشت : زماني يوز ايراني با ساخت يك فيلم مستند احيا، حفظ و نگهداري شد اما در مورد اسناد اين كار هنوز انجام نشده است.

تکنولوژی آفت اسناد تاریخی

شامگاه سه ‌شنبه در جمع اصحاب رسانه و پژوهشگران اسناد تاریخی استان یزد در آستانه 17 اردیبهشت ماه، روز اسناد ملی

محمد رضا ملک ثابت مدير اسناد و كتابخانه ملي استان يزد

یزد چهارم کشور در نسخ خطی و اسناد تارخی

مدير اسناد و كتابخانه ملي استان يزد شامگاه سه‌شنبه در جمع اصحاب رسانه و پژوهشگران اسناد تاريخي ضمن تشکر از مشارکت شرکت کنندگان در این نشست اظهار داشت :براساس آخرين آمار منتشر شده در زمينه اسناد و كتابهاي خطي، استان يزد در داشتن نسخه هاي دست نويس، چهارمين استان كشور پس از تهران، قم و مشهد است.

محمدرضا ملك‌ثابت افزود: يزد حتي از شهرهاي بزرگ و تاريخي نظير شيراز، اصفهان و تبريز در زمينه برخورداري از اسناد تاريخي جلوتر است و این نشان اهتمام مردم و مسئولان این استان برای نگهداری و جمع آوری اسناد تاریخی است.

لزوم توجه به  نسخ خطی

محمدرضا ملك ثابت ضمن برشمردن دلايل اهميت نسخ خطي و نقش بي بديل آنها در حفظ هويت ملي و تقويت خودباوري، از مردم و مسئولان خواست علاوه بر توجه به نمادهاي تمدني استان يزد كه در بناهاي تاريخي و صنايع دستي خلاصه مي شود به نمادهاي فرهنگي و علمي اين شهر كهن كه در كتابهاي دستنويس، اسناد تاريخي و مراكز علمي چون كتابخانه ها و مدارس ديني ظهور مي يابد، توجه بيشتر مبذول نمايند.

برگزاری کارگاه آموزشی در یزد

ملک ثابت در ادامه از برگزاری كارگاه آموزشي برنامه حافظه جهاني با هماهنگي  با كميته ملي حافظه جهاني در یزد خبرداد

وی افزود: در زمينه حفظ اسناد ملي و استاني كارهاي بسياري ارزنده ای صورت گرفته است .

مثلت حفظ و معرفي هويت تاريخي

ملك‌ثابت در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه اسناد، پژوهش و رسانه سه ضلع مثلت حفظ و معرفي هويت تاريخي هستند، اظهار  داشت: كار سازمان اسناد، اهتمام براي حفظ، جمع‌آوري و نگهداري از اسناد تاريخي است و پژوهشگران استفاده ‌کنندگان از اسناد تاریخی هستند و رسانه‌ ها علاوه بر اینکه به نوعی عرضه‌ کنندگان اسناد هستند، می ‌توانند سازمان اسناد را برای فرهنگ سازی  ضرورت حفظ و اهمیت اسناد تاریخی در جامعه ، یاری کنند.

ملك‌ثابت خاطرنشان كرد: مركز اسناد استان يزد دست كمك به سوي رسانه‌ها دراز مي‌كند تا مردم را نسبت به  اهميت كتب خطي و اسناد تاريخي حساس نمایند.

وي افزود: استان يزد به لحاظ برخورداري از كتب خطي بسيار غني است

وی افزود: کتب خطی و نفیس بسیار زیادی در استان یزد وجود دارد که هنوز از بسیاری از آنها اطلاعاتی در دست نیست 

ثبت نسخه ای 800 ساله در یزد

ملک ثابت افزود:به تازگي نسخه خطي در اختیار  سازمان اسناد استان يزد قرار گرفت  كه هندسه اقليدس نام دارد و  این کتاب دارای 800 سال قدمت است و نظر اصالت، کتاب بی ‌نظیری است

ملك‌ثابت خاطرنشان كرد: اين كتاب كاملاً سالم است و پس از گذشت 800 سال از تاريخ تحرير آن جلد و تمام صفحات آن سالم و بدون هيچ خدشه ای حفظ شده است .

وي ادامه داد: اين كتاب خطي قديمي استان يزد به نام تلخيص اصول اقليدس است شايسته ثبت جهاني تشخيص داده شد و  با همكاري يونسكو   به شماره ثبت 1018 در فهرست ملي برنامه حافظه جهاني يونسكو ثبت شد

ملك‌ثابت در بخش ديگري از سخنان خود افزود : اسناد نيز همچون آثار تاريخي نشان‌دهنده هويت است،

وی گفت:براي تعيين هويت يك ملت بايد به اسناد مراجعه شود و از طريق اسناد است كه مي‌توان تاريخ ايران را تحليل و بررسي كرد.

سعيد رضايي شريف آبادي معاون اسبق اسناد ملي كشور


سعيد رضايي شريف آبادي معاون اسبق اسناد ملي كشورشامگاه سه ‌شنبه در جمع اصحاب رسانه و پژوهشگران اسناد تاریخی استان یزد در آستانه 17 اردیبهشت ماه، روز اسناد ملی اظهار داشت:سند در واقع مدركي است كه گواه بر انجام كاري است و  رسانه‌اي است كه مطالب هر عصر و دوره در آن نگاشته شده است،هر برگ از اسناد نشانگر تاريخ و فرهنگ يك كشور است.

 

 رضایی در ادامه  اظهار داشت: اسناد ملي هر كشور به منزله گنجينه اي گرانبهاست كه به پلي ارتباطي بين گذشته و آينده آن سزرمين است كه بايد از آن محافظت شود.

وي بر حفظ و نگهداري از اسناد ملي و تاريخي تاكيد كردواظهار داشت: بايد با همكاري سازمانها و مراكز مختلف اسناد ملي و تاريخي جمع آوري شود تا بتوانيم هويت آن منطقه را حفظ كنيم.

 

نمي توان براي حفظ يك سند تاريخي به يك اثر تاريخي آسيب رساند

رضایی در ادامه افزود: مراكز حفظ اسناد ملي هر استان و كشور بايد محكم و داراي مخازن مطمئن براي حفظ اسناد و آثار گذشتگان براي حداقل 200تا 300سال آينده باشد

 

وی با انتقاد از محل استقرار مرکز اسناد استان یزد گفت:به عنوان نمونه چه كسي گفته بايد اسناد در مكانهايي قديمي همچون خانه لاريهاي يزد كه 140تا 150 سال قدمت دارد نگهداري شود؟!

رضايي در تشريح اين انتقاد خود ادامه داد :وقتي بخواهيد براي ساختن يك مخزن ساختار اين يادگار قديمي و اثر تاريخي را بر هم بزنيد قطعا خيانت كرده ايد چون نمي توان براي حفظ يك سند تاريخي به يك اثر تاريخي آسيب رساند .وی اظهار اميدواري كرد تا با ساخت سريعتر ساختمان جدید اسناد و كتابخانه ملي يزد مشكل نگهداري اسناد دراستان یزد  حل شود .

بدترين مكان اداره را به نگهداري از اسناد

سعيد رضايي شريف‌آباد افزود: هم‌اكنون در بسياري از ادارات بدترين مكان اداره را به نگهداري از اسناد اختصاص داده‌اند و همواره به دنبال خلاصي از اين اوراق هستند در حالي‌ كه در همين اوراق، تاريخي ثبت رسيده از آن  ارگان   است و تاریخ یک کشور را رقم می زنند.

وي تاكيد كرد: بسياري از بايگاني‌ها که در کشور به وفور هم یافت می شوند به هيچ وجه شرايط لازم براي نگهداري از اسناد را ندارند .

تاریخ شفاهی

رضايي همچنين با بيان اينكه اسناد شفاهي نيز بخشي ديگري از اسناد تاريخي به شمار مي‌روند، افزود: افراد قديمي كه بيش از شش دهه از عمر آنها گذشته است، معمولا خاطراتي در ذهن دارند كه اين خاطرات بخشي از تاريخ كشور به شمار مي‌رود و اين بخش از اسناد مورد بي‌توجهي قرار گرفته است.

وي افزود: اگر به سراغ قديمي‌ها و حافظه‌هاي تاريخي نرويم، به زودي بخش بزرگي از تاريخ كشور را از دست خواهيم داد.

 

200 میلیون سند در سازمان اسناد کشور

رضایی در ادامه افزود : هم اکنون 200 میلیون برگ سند در ساختمان اصلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی نگهداری می شود و شاید به همین میزان سند نیز در مراکز استانها وجود داشته باشد.

سعید رضایی شریف آباد افزود: این همه اسناد، بخش بزرگی از تاریخ کشور را رقم خواهد زد و لازم است پژوهشگران در پژوهش ها و تاریخ نگاری های خود از این آثار استفاده کنند.

 

حتی به خود زحمت نمی ‌دهند سندی را پیدا کنند

وي افزود: پژوهشگران و مورخان بايد كارهاي پژوهشگري را به حوزه اسناد معطوف كنند و به افراد جامعه بشناسند

رضایی شریف‌ آباد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پژوهش ‌های اسنادی ما بسیار کم است، خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشجویان ما برای پایان‌ نامه‌ هایی که به عنوان مثال از تاریخ معاصر می ‌نویسند، حتی به خود زحمت نمی ‌دهند سندی را پیدا کرده و به آن استناد کنند بلکه بیشتر به دنبال کتاب و روایات تکراری هستند.

سعيد رضايي شريف آبادي افزود: آشنايي بيشتر با اسناد و نقش آن در هويت يك كشور از جمله اهداف نامگذاري اين روز است.

در اين مراسم از فعالان و پژوهشگران عرصه اسناد ملي و نسخ خطي استان يزد تقدير شد.

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا