مدير اسناد و كتابخانه ملي استان يزد در نشست اسناد، پژوهش، رسانه:

سازمان اسناد با ارائه اسناد تاريخي در موضوعات متعدد و قالب هاي متنوع در خدمت پژوهشگران استان است+گزارش تصویری

  • محمدرضا ملك ثابت: اصحاب "اسناد، پژوهش، رسانه" سه ضلع مثلث جمع آوري، بهره برداري و عرضه اسناد هستند كه با كمك هم مي توانند تجارب گذشته را در خدمت برنامه هاي آينده قرار دهند و به حفظ و معرفي هويت تاريخي مردم مسلمان ايران بپردازند.

  • دكتر سعيد رضايي شريف آبادي معاون اسبق سازمان اسناد و کتابخانه ملي كشور: آشنايي بيشتر با اسناد و نقش آن در هويت كشور از جمله اهداف نامگذاري روز اسناد ملي است.

  • محمود عالیشوندی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان: موريانه هايي كه امروز به جان كتب خطي و تاريخ كشورمان افتادهاند، بسيار بزرگتر از آنند كه با آفتكشها از بين بروند.


در آستانه سالروز تأسيس آرشيو ملي ايران(17 ارديبهشت 1349) و بزرگداشت روز اسناد ملي، نشست صميمانه «اسناد، پژوهش، رسانه» با حضور جمعي از اساتید دانشگاه، آرشیویست ها و پژوهشگران، خبرنگاران و مسئولین رسانه هاي گروهي و مديران فرهنگي در محل سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد برگزار شد.

محمدرضا ملك ثابت، مدير اسناد و كتابخانه ملي استان يزد در اين نشست متوليان امر آرشيو و نگهداري اسناد در بخش هاي دولتي و خصوصي را به عنوان فراهم كنندگان اسناد، پژوهشگران و مؤسسات علمي - تحقيقي را به عنوان توليد كنندگان محصولات علمي اسنادي و اصحاب رسانه را به عنوان عرضه كنندگان آثار مستند معرفي كرد و گفت: فراهم كنندگان اسناد، توليدكنندگان پژوهش هاي اسنادي و عرضه كنندگان آثار مستند سه ضلع مثلث جمع آوري، بهره برداري و عرضه اسناد هستند كه با كمك هم مي توانند ضمن كسب تجارب ارزشمند گذشته و ايجاد نگاه علمي به آينده، برترين خدمت را به مردم و مساعدت اثربخش به مديريت كشور داشته باشند. وي افزود: حفظ و معرفي هويت تاريخي مردم مسلمان ايران مي تواند از بركات اين مثلث فرهنگي باشد. مدير اسناد و كتابخانه ملي استان از رسانه ها خواست علاوه بر نقشي كه در اين مثلث فرهنگي بر عهده دارند مردم شريف استان را هر چه بيشتر با اهميت حفظ كتاب هاي خطي و اسناد تاريخي آشنا كنند.

ملك ثابت از ثبت نخستين کتاب قدیمی استان به نام تلخیص اصول اقلیدس در فهرست ملی حافظه جهانی یونسکو خبر داد. و گفت: این کتاب با قدمتي بيش از هشتصد سال از نظر صحت و اصالت كم نظير است و به شماره ثبت 1018 در این فهرست جای گرفته است.

وي با اشاره به اهمیت اسناد در پژوهش های مختلف و نقش آن در هویت و شناسنامه ملی هر کشور اظهار داشت: طبق آخرین آمار منتشرشده، استان یزد در داشتن نسخه های دست نویس و کتابهای خطی چهارمین استان پس از تهران، قم و مشهد است.

مدير اسناد و كتابخانه ملي استان افزود: در زمينه حفظ اسناد ملي و استاني كارهاي بسياري انجام شده كه از جمله آنها مي توان به تعیین تکلیف اسناد مهمترين ادارات استان از جمله دادگستري و جهاد كشاورزي كه بعضاً مربوط به 80 سال پيش تاكنون بوده است در سال گذشته اشاره كرد. وی گفت: یکی دیگر از برنامه های این سازمان «كارگاه آموزشي برنامه حافظه جهاني يونسكو» در سال 90 می باشد که به زودی در يزد برگزار خواهد شد.

دكتر سعيد رضايي شريف آبادي معاون اسبق سازمان اسناد و کتابخانه ملي كشور نيز در اين جمع صميمي حضور یافت. وي ضمن گراميداشت روز اسناد ملي گفت: آشنايي بيشتر با اسناد و نقش آن در هويت يك كشور از جمله اهداف نامگذاري اين روز است.

معاون اسبق سازمان اسناد و کتابخانه ملي بر حفظ و نگهداري از اسناد ملي و تاريخي تاكيد كرد و اظهار داشت : اسناد ملي هر كشور به منزله گنجينه اي گرانبهاست كه به پلي ارتباطي بين گذشته و آينده آن سزرمين است كه بايد از آن محافظت شود. رضايي تأكيد كرد: بايد با همكاري سازمانها و مراكز مختلف اسناد ملي و تاريخي جمع آوري شود تا بتوانيم هويت آن منطقه را حفظ كنيم.

عضو هيئت علمي دانشگاه الزهراء(س) با بيان اينكه پژوهشگران و مورخان بايد كارهاي پژوهشگري را به حوزه اسناد معطوف كنند و به افراد جامعه بشناسند، اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر كارهاي پژوهشي دانشجويان در زمينه اسناد در كشور بسيار كم است. بسیاری از دانشجویان ما برای پایاننامههایی که به عنوان مثال از تاریخ معاصر می نویسند، حتی به خود زحمت نمی دهند سندی را پیدا کرده و به آن استناد کنند بلکه بیشتر به دنبال کتاب و روایات تکراری هستند.

رضايي همچنين با بيان اينكه اسناد شفاهي نيز بخشي ديگري از اسناد تاريخي به شمار ميروند، افزود: افراد قديمي كه بيش از شش دهه از عمر آنها گذشته است، معمولا خاطراتي در ذهن دارند كه اين خاطرات بخشي از تاريخ كشور به شمار ميرود اما اين بخش از اسناد مورد بيتوجهي قرار گرفته است.

 

وي افزود: اگر به سراغ قديميها و حافظههاي تاريخي نرويم، به زودي بخش بزرگي از تاريخ كشور را از دست خواهيم داد.

اين پژوهشگر همچنين با تأكيد بر اينكه مراكز حفظ اسناد ملي هر استان و كشور بايد محكم و داراي مخازن مطمئن براي حفظ اسناد و آثار گذشتگان براي حداقل 200تا 300سال آينده باشد، افزود: به عنوان نمونه چه كسي گفته بايد اسناد در مكان هايي قديمي همچون خانه لاريهاي يزد كه 140تا 150 سال قدمت دارد نگهداري شود؟!

رضايي در تشريح انتقاد خود گفت: وقتي بخواهيد براي ساختن مخزن اسناد، ساختار اين يادگار قديمي و اثر تاريخي را بر هم بزنيد قطعا خيانت كرده ايد چون نمي توان براي حفظ يك سند تاريخي به يك اثر تاريخي آسيب رساند .

معاون اسبق اسناد ملي كشور اظهار اميدواري كرد تا با ساخت سريعتر ساختمان اسناد و كتابخانه ملي يزد مشكل نگهداري اسناد در اين استان نيز حل شود .

لازم به توضیح است که مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد هم اکنون در خانه كهن لاریها است که از نظر ساختمانی و خطرات احتمالی مورد تایید هیچ یک از کارشناسان مربوطه نیست و امید است با همفكري مسئولین مربوطه این مشکل مرتفع شود.

محمود عالیشوندی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان نیز در این جمع صمیمی حضور یافت و در خصوص ضرورت ایجاد پلیس حفاظت از اسناد در استان سخن گفت. وي با اشاره به اهميت كتب خطي و اسناد تاريخي اظهار داشت: موريانه هايي كه امروز به جان كتب خطي و تاريخ كشورمان افتاده اند، بسيار بزرگتر از آنند كه با آفت كش ها از بين بروند. عالیشوندی خاطرنشان كرد: براي هر چيزي آفتي است و آفت اسناد تاريخي تكنولوژي امروز است زيرا ديجيتال شدن اسناد، ضرب سكه با دستگاه هاي مدرن و ... سبب ميشود تا چند سال آينده تاريخي از اسناد بر جاي نماند.

در پایان اين نشست چند تن از صاحب نظران از جمله دکتر اولیاء پژوهشگر آثار تاريخي و رئیس سابق دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد و حسین حیدرزاده موزه دار برجسته كشور به تبیین نظرات خود در خصوص حفظ و حراست از اسناد پرداختند.

در این مراسم از فعالان و پژوهشگران عرصه اسناد ملی و نسخ خطی استان یزد نيز تقدیر به عمل آمد.

گزارش تصویری مراسم:










 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا