گزینه های احتمالی نمایندگی ولی فقیه و امام جمعه یزد


با ارتحال حجت الاسلام والمسلمین محمد علی صدوقی فرزند شهخید محراب صدوقی بزرگ گمانه زنی ها برای شناسایی جانشین وی در محافل خصوصی و عمومی آغاز شد و هر کس به ظن خود گزینه ای را اصلح تر است به عنوان گزینه مطرح معرفی می نماید .

البته با عنایت به ویژگی های خاص دارالعباده و وجود عالمان فرهیخته در این خطه گزینه های متعدد با گرایش های متفاوت به ذهن خطور می نماید .که نهایتا فصل الخطاب انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای رهبر فرزانه و گرانقدر انقلاب فصل الخطاب خواهد بود و عنایت عوام و خواص به فرد یا افرادی تنها ارادت شخصی آنها خواهد بود و قطعا هر آنکس که حکم نمایندگی ولی فقیه در استان یزد را از دستان مبارک معظم له دریافت نماید رهبر معنوی استان در ادامه راه پر فراز و نشیب انقلاب خواهد بود و قطعا تمام طیف های سیاسی و اجتماعی استان نیز همچو گذشته با او به عنوان نماینده ولی فقیه در استان بیعت خواهند کرد و به وظایف دینی و اجتماعی خود به عنوان فردی از افراد جامعه اسلامی عمل خواهند کرد .

اما افرادی که این روز ها توسط فعالین سیاسی اجتماعی به عنوان افراد مطرح و واجد صلاحیت برای احراز این پست مطرح می شوند .

آیت الله سید محمد رضا مدرسی فرزند برومند آیت الله سید جواد مدرسی (ره) که از علماء برجسته ،ولایتی و مورد وثوق رهبری در سالهای اخیر و عضو فقهای شورای نگهبان که پدر معنوی طیف گسترده ای از مذهبیون استان نیز به شمار می آید به عنوان برجسته ترین فرد مطرح واجد شرایط برای احراز پست نمایندگی ولی فقیه در استان به شمار می آید .

سيد محمدرضا مدرسي‌ يزدي‌ در سال‌ 1334 هجري‌ شمسي‌ در يزد و در ميان‌ خانواده‌اي‌ متديّن‌ و اهل‌ علم‌ و دوستدار خاندان‌ گرامي‌ پيامبر اكرم‌ (ص‌) به‌ دنيا آمد. پدرش‌ آية‌ الله سيد جواد مدرسي‌ يزدي‌ از علما و دانشمندان‌ مشهور يزد به‌ شمار مي‌آيد و سالها به‌ خدمت‌ به‌ جامعه‌ اسلامي‌ و مردمان‌ نستوه‌ و فداكار ديار خود پرداخت. آية‌ الله سيد جواد مدرسي‌ از استادان‌ مشهور اخلاق‌ است‌ كه‌ سيرة‌ علمي‌ و عملي‌ او سر مشق‌ جامعه‌ اسلامي‌ و مردمان‌ و دين‌ باوران‌ بوده‌ است‌. پدر آقا سيد جواد، آية‌ الله سيد احمد مدرسي‌ ـ نيز از استادان‌ مبرز حوزة‌ علميه‌ به‌ شمار مي‌آمده‌ است‌. خاندان‌ مادري‌ آية‌ الله محمد رضا مدرسي‌ يزدي‌ نيز از خانواده‌اي‌ متدين‌ و روحاني‌ به‌ شمار مي‌آيند. كه‌ اينها خود در شكل‌گيري‌ شخصيت‌ استاد مدرسي‌ سهم‌ بسزايي‌ داشته‌ است‌.

 مدرسي‌ يزدي‌ در كنار دروس‌ دبيرستان‌، برخي‌ از دروس‌ مقدمات‌ حوزه‌ را نيز فرا گرفته‌ بود. پس‌ از آن‌ با اشتياق‌ فراوان‌ درس‌ حوزه‌ را در مدرسة‌ معروف‌ به‌ مصلي‌ آغاز كرد و در مدت‌ كمي‌ دروس‌ دورة‌ مقدمات‌ را فرا گرفت‌. با اتمام‌ دروس‌ دورة‌ مقدمات‌، دروس‌ سطح‌ را شروع‌ كرد و پس‌ از مدتي‌ به‌ قم‌ عزيمت‌ كرد. در قم‌ نيز به‌ محضر استادان‌ بسياري‌ شرفياب‌ شد و سالها از خرمن‌ علم‌ و عمل‌ آنان‌ خوشه‌ چيد. او در اين‌ سالها به‌ تحصيل‌ دروس‌ مرسوم‌ حوزه‌ بسنده‌ نكرد و در كنار آن‌ به‌ دروس‌ نجوم‌، هيئت‌، فلسفه‌ غرب‌ و اقتصاد و نيز فراگيري‌ زبانهاي‌ خارجي‌ پرداخت‌ و در رشته‌هاي‌ فلسفه‌ و كلام‌ و تفسير و حديث‌ نيز كتب‌ بسياري‌ را مطالعه‌ كرد و در اين‌ دروس‌ نيز شركت‌ مي‌نمود.
با پايان‌ يافتن‌ دروس‌ دورة‌ سطح‌، به‌ درس‌ خارج‌ استادان‌ برجسته‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ راه‌ يافت‌ و سالهاي‌ متمادي‌ در آن‌ دروس‌ شركت‌ مي‌جست‌. به‌ همراه‌ آن‌، در درسهاي‌ فلسفه‌ و كلام‌ نيز حضور جدي‌ داشت‌ و هيچ‌گاه‌ مطالعه‌ دروس‌ جنبي‌ و دروس‌ دانشگاهي‌ را رها نكرد. او در سالهاي‌ تحصيل‌ خود از محضر اساتيد اخلاق‌ نيز استفاده‌ مي‌برد تا علم‌ خويش‌ را به‌ زيور عمل‌ بيارايد.وی در محضر استادان‌ بسياري‌ شرفياب‌ شد. او كه‌ غالب‌ دروس‌ دورة‌ مقدمات‌ و بخشي‌ از دروس‌ سطح‌ را در محضر پدر خود فرا گرفته‌ بود. پس‌ از سال‌ 1351 كه‌ به‌ قم‌ عزیمت نمود ، مقداري‌ از شرح‌ لمعه‌ را نزد آية‌ الله صلواتي‌ و آية‌ الله سيد ابوالفضل‌ موسوي‌ تبريزي‌ آموخت‌ و قسمتي‌ از رسائل‌ را نزد آية‌ الله ميرمحمدي‌ و مكاسب‌ را عمدتاً نزد آية‌ الله ستوده‌ و بيشتر كفايه‌ را نزد آية‌ الله سبحاني‌ فرا گرفت‌. او از اساتيد متعدد ديگري‌ نيز در اين‌ مقطع‌ بهره‌ برد. وي‌ دروس‌ هيئت‌ و عرفان‌ را نزد آية‌ الله حسن‌ زاده‌ آملي‌ آموخت‌ و در دروس‌ فلسفه‌ آية‌ الله شهيد مطهري‌ و نيز آية‌الله جوادي‌ آملي‌ شركت‌ جست‌، در اين‌ زمينه‌ نيز از اساتيد ديگري‌ بهره‌ گرفت‌.
براي‌ فراگيري‌ دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ ابتدا مدتي‌ در درس‌ مرحوم‌ آيت‌الله‌ شيخ‌ كاظم‌ تبريزي‌ حضور يافت‌ و سالهاي‌ متمادي‌ به‌ دروس‌ آيات‌ عظام‌ وحيد خراساني‌ و تبريزي‌ رفت‌؛ به‌ طوري‌ كه‌ اين‌ دو عالم‌ فرزانه‌ را مي‌توان‌ استادان‌ اساسي‌ او دانست‌. البته‌ او از اساتيد ديگري‌ همچون‌ مرحوم‌ آيت‌الله‌ حائري‌، مرحوم‌ آيت‌الله‌ ميرزا هاشم‌ آملي‌ و حضرت‌ آيت‌الله‌ بهجت‌ مدظله‌ العالي‌ از جنبه‌هاي‌ گوناگون‌ استفاده‌ كرد.استاد مدرسي‌ در ساليان‌ عمر خود تا كنون‌ فعاليتهاي‌ بسياري‌ را در عرصه‌ علم‌ و فرهنگ‌ به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. از جمله‌ آنها تأليف‌ كتب‌ و مقالات‌ فراوان‌ در عرصه‌هاي‌ گوناگون‌ علمي‌ است‌. ويژگي‌ اين‌ آثار، روز آمد بودن‌ و ژرف‌ نگري‌ تحسين‌ برانگيز است‌. برخي‌ از كتبي‌ كه‌ تا كنون‌ از وي‌ به‌ چاپ‌ رسيده‌ است‌، بدين‌ شرح‌ است‌:1ـ مقدمه‌اي‌ بر شناخت‌ امامان‌ در پرتو روايات‌؛2ـ فلسفة‌ ارزشها؛3ـ مقدمه‌اي‌ بر نظام‌ مالياتي‌ و بودجه‌ در اسلام‌ ؛4ـ زكات‌ و خمس‌ در اسلام‌؛5ـ مباحث‌ توليد، توزيع‌ و مصرف‌؛

آیت الله علیرضا اعرافی فرزند برومند حضرت آیت الله اعرافی از علما به نام و فرهیخته استان و شهرستان میبد و امام جمعه شهرستان میبد و عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی  از دیگر گزینه های مطرح جهت نمایندگی ولی فقیه در استان یزد است که از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار است و از چهره های مورد وثوق رهبری در سالهای اخیر است وی به عنوان رییس جامعه المصطفی چهره ای فراملی بوده و به راتحتی او را می توان در گزینه های احتمالی نمایندگی ولی فقیعه در استان جای داد .

آیت الله عليرضا اعرافي‌ در سال‌ 1338 در شهر ميبد در ميان‌ خانواده‌اي‌ اهل‌ علم‌ و با تقوا به‌ دنيا آمد. پدرش‌ آيت‌ الله محمد ابراهيم‌ اعرافي‌ از علماي‌ مشهور آن‌ ديار و از دوستان‌ نزديك‌ امام‌ خميني‌(ره‌) بود كه‌ نقش‌ بسزايي‌ در بيداري‌ مردم‌ ميبد و يزد ايفا كرد. آن‌ عالم‌ وارسته‌ سالها قبل‌ از انقلاب‌ اسلامي‌ نماز جمعه‌ بر پا مي‌كرد و خود، با سلاح‌ در آن‌ خطبه‌ مي‌خواند. مادر استاد اعرافي‌ نيز از زنان‌ پاكدامن‌ و مؤمن‌ روزگار بود و از فرزندان‌ آيت‌ الله شيخ‌ كاظم‌ افضلي‌ اردكاني‌(ره‌) به‌ شمار مي‌آمد.

استاد اعرافي‌ تحصيلات‌ كلاسيك‌ خود را در ديار خود آغاز كرد. او پس‌ از خواندن‌ مقداري‌ از دروس‌ ادبيات‌، در سال‌ 1349 به‌ قم‌ عزیمت نمود و همان‌ جا تحصيلات‌ دورة‌ ابتدايي‌ خود را تكميل‌ كرد و همزمان‌ دروس‌ حوزه‌ خود را آغاز نمود، و به‌ سرعت‌ دروس‌ دورة‌ مقدمات‌ و سطح‌ را به‌ پايان‌ رسانيد؛ به‌ گونه‌اي‌ كه‌ در سال‌ 1356 به‌ درس‌ خارج‌ بزرگان‌ قم‌ راه‌ يافت‌.
او در طي‌ اين‌ سالها از شركت‌ در دروس‌ فلسفي‌ نيز باز نماند و آن‌ دروس‌ را نيز به‌ حد كمال‌ فرا گرفت‌ و نيز در درس‌ اخلاق‌ استادان‌ خود حضور جدّي‌ داشت‌. او در ضمن‌ تحصيل‌ دروس‌ حوزوي‌ زبانهاي‌ عربي‌ و انگليسي‌ را فراگرفت‌ و از مطالعات‌ در رشته‌هاي‌ رياضي‌ و فلسفه‌ غرب‌ نيز باز نماند و بسياري‌ از كتب‌ را كه‌ در آن‌ روزگار در حوزه‌ متداول‌ نبود، فرا گرفت‌ و در دورة‌ تعليم‌ و تربيت‌ دفتر همكاري‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ (پژوهشگاه‌ حوزه‌ و دانشگاه‌) شركت‌ كرد و در تعطيلات‌ به‌ مباحثه‌ تفسير الميزان‌ و شرح‌ نهج‌ البلاغه‌ ابن‌ ابي‌ الحديد پرداخت‌.

استاد اعرافي‌ در سالهاي‌ تحصيل‌ خود به‌ محضر عالمان‌ بسيار شرفياب‌ شد. او كه‌ در تفسير شاگرد آيت‌ الله مشكيني‌ و در هيئت‌ شاگرد استاد حسن‌ زاده‌ آملي‌ بود، كتابهاي‌ فلسفتنا و اقتصادنا نوشته‌ شهيد صدر(ره‌) را نزد آيت‌ الله سيد كاظم‌ حائري‌ فرا گرفت‌.
در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ شاگرد استاداني‌ چون‌ آيت‌ الله العظمي‌ حاج‌ شيخ‌ مرتضي‌ حائري‌(ره‌)، آيت‌ الله العظمي‌ فاضل‌ لنكراني‌، آيت‌ الله العظمي‌ وحيد خراساني‌، آيت‌ الله العظمي‌ جواد تبريزي‌، آيت‌ الله العظمي‌ مكارم‌ شيرازي‌ و آيت‌ الله العظمي‌ شبيري‌ زنجاني‌ بود.
او دروس‌ اسفار اربعه‌، برهان‌ شفا، فصوص‌ الحكم‌ و تمهيد القواعد را نزد آيت‌ الله جوادي‌ آملي‌ و بخشي‌ از اسفار را نزد آيت‌ الله‌ شهيد مطهري‌(ره‌) آموخته‌ و در زمينة‌ فلسفه‌ از آيت‌ الله مصباح‌ يزدي‌ بهره‌هاي‌ بسيار برد.
استاد اعرافي‌ در سالهاي‌ تحصيل‌ خود با استادان‌ و فضلاي‌ بسيار رابطه‌ دوستي‌ داشت‌ و دروس‌ پيش‌ آموخته‌ را مباحثه‌ مي‌كرد كه‌ از جمله‌ آنان‌ حجة‌الاسلام‌ و المسلمين‌ محمدعلي‌ مدرسي‌ يزدي‌، حجة‌الاسلام‌ و المسلمين‌ محمدكاظم‌ بهرامي‌، حجة‌الاسلام‌ و المسلمين‌ علي‌ نقي‌ فقيهي‌، حجة‌الاسلام‌ و المسلمين‌ محمد بهشتي‌ را مي‌توان‌ نام‌ برد.

حجة‌الاسلام‌ و المسلمين‌ اعرافي‌، در سالهاي‌ عمر خود فعاليتهاي‌ بسياري‌ را در زمينه‌ علم‌ و فرهنگ‌ به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. او بسياري‌ از كتب‌ دورة‌ سطح‌ را بارها تدريس‌ كرده‌ و سالها به‌ تدريس‌ اسفار اربعه‌ و خارج‌ فقه‌ قضا و تربيت‌ (فقه‌ التربية‌) اشتغال‌ داشته‌ است‌. ويژگي‌ تدريس‌ او نوآوري‌ و تطبيق‌ مباحث‌ موجود در كتب‌ قدما با مباني‌ امروزين‌ علوم‌ است‌. او كتابهاي‌ بسياري‌ در زمينه‌ علوم‌ تربيتي‌ به‌ چاپ‌ رسانده‌ است‌ كه‌ از جمله‌ آنان‌ مي‌توان‌ به‌ كتاب‌ «فلسفه‌ تعليم‌ و تربيت‌» اشاره‌ كرد. استاد اعرافي‌ از ابتداي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ تا كنون‌ در مسؤوليتهاي‌ مهمي‌ ايفاي‌ نقش‌ كرده‌ است‌. برخي‌ از مسئوليتهاي‌ او در عرصه‌ علم‌ و فرهنگ‌ در پيش‌ و هم‌ اكنون‌ به‌ شرح‌ زير است‌:1ـ رياست‌ مركز جهاني‌ علوم‌ اسلامي‌ و عضويت‌ در هيئت‌ امناي‌ آن‌؛2ـ عضويت‌ در شوراي‌ فرهنگي‌ ـ اجتماعي‌ وزارت‌ علوم‌، تحقيقات‌ و فناوري‌؛3ـ عضويت‌ در شوراي‌ فرهنگ‌ عمومي‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌؛4ـ رياست‌ پژوهشكاه‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ قم‌؛5ـ مديريت‌ گروه‌ علوم‌ تربيتي‌ مؤسسه‌ امام‌ خميني‌ (ره‌)؛
6ـ عضويت‌ در هيئت‌ امناي‌ مؤسسه‌ بين‌ المللي‌ هدي‌؛7ـ معاونت‌ پژوهشي‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌؛8ـ رياست‌ هيئت‌ امناي‌ دانشكدة‌ علوم‌ قرآني‌ ميبد؛9ـ عضويت‌ در كنگرة‌ دين‌ پژوهان‌ كشور؛10ـ مدير مسؤولي‌ فصلنامه‌هاي‌ «حوزه‌ و دانشگاه‌»، «جستار اقتصادي‌» و «تربيت‌ اسلامي‌»؛11ـ عضويت‌ در هيئت‌ امناي‌ دفتر تبليغات‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌؛12ـ عضويت‌ در شوراي‌ پژوهشهاي‌ علمي‌ كشور؛13ـ عضويت‌ در هيئت‌ امناي‌ مركز جهاني‌ و سازمان‌ مدارس‌ خارج‌ از كشور
استاد اعرافي‌ سالها در دانشگاههاي‌ سراسر كشور و مؤسسات‌ وابسته‌ به‌ آموزش‌ عالي‌ تدريس‌ داشته‌ و از اين‌ رهگذر شاگردان‌ خوبي‌ را تربيت‌ كرده‌ است‌.
استاد اعرافي‌ در سالهاي‌ عمر خود تا به‌ امروز در عرصه‌ سياست‌ فعاليتهاي‌ بسياري‌ را به‌ منصه‌ ظهور نهاده‌ است‌. او كه‌ فرزند پدري‌ عالم‌ و مجاهد بود همواره‌ با نهضت‌ امام‌(ره‌) همراه‌ بود و در بسياري‌ از سمتهايي‌ كه‌ پيش‌تر ذكر آنها گذشت‌، فعاليتهاي‌ سياسي‌ نيز داشته‌ و به‌ تحقق‌ آرمانهاي‌ انقلاب‌ كمك‌ شاياني‌ نموده‌ است‌. او در سال‌ 1371 با حكم‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ به‌ امامت‌ جمعة‌ شهر ميبد برگزيده‌ شد.استاد اعرافي‌ در سالهاي‌ دفاع‌ مقدس‌، بارها در جبهه‌ها حضور يافت‌ و مشوّق‌ رزمندگان‌ اسلام‌ بود او هم‌ اكنون‌ از اعضاي‌ جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ است‌ و به‌ تدريس‌ اشتغال‌ دارد.و به تازگی از طرف رهبر فرزانه انقلاب به عنوان عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی منصوب شد.

  آیت الله محمدرضا ناصری یزدی

  آیت الله محمدرضا ناصری یزدی در اواخر سال 1323 در یزد به دنیا آمد ، در همان اوایل طفولیت یعنی دو سالگی مادرش را که دختر مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ غلامرضا یزدی از علما و اوتاد زمان خود بود ، از دست داد. پدرش برای تسلی این غم ، جلای وطن کرده و به تهران می رود. پس از طی دوره ابتدایی ، پدرش که خود روحانی زاده بوده ، وی را به مدرسه ای در مسجد آقای مجتهدی می فرستد تا طلبگی بخواند. به اقتضای شغل پدر در اوقات فراغت و تعطیلی ها به بنایی و کارهای ساختمانی می پرداخت. پس از چندی به واسطه پیشرفت سریعی که در مقدمات داشت ، همزمان با تحصیل ، به تدریس هم هم می پرداخت.

حضور فعال در صحنه مبارزات در کنار حضرت امام (ره)
در سال 41 و 42 پس از مرحوم آیت الله بروجردی و تثبیت مرجعیت حضرت امام خمینی (ره) و مسئله انجمنهای ایالتی و ولایتی وارد صحنه انقلاب شد و نخستین اعلامیه های آن زمان را همراه دوستانش به در و دیوار تهران می چسبانید. در اکثر  مسائل مربوط به انقلاب حضور یافته و حتی در شب حمله عمال ستم شاهی به فیضیه در منزل حضرت امام (ره) حضور داشت. پس از دستگیری امام (ره) جلسات را محرمانه برگزار و در همان جلسات به همراه دیگر انقلابیون جمعیت مؤتلفه را پایه گذاری کردند. پس از قتل حسنعلی منصور مخفیانه به عراق گریختند.
در سال 49 که مسئله جشن های 2500 ساله پیش آمده ، مسئولیت توزیع 40 هزار اعلامیه امام (ره) در بین حجاج بیت الله الحرام را آیت الله ناصری برعهده می گیرند. ایشان پس از گذراندن اعلامیه ها از مرز سه کشور عراق ، کویت و عربستان سعودی ، آنان را با موفقیت در بین حجاج توزیع کردند امّا به دلیل حضور 6 هزار ساواکی در بین حجاح ، در صحرای منا دستگیر می شوند و به پلیس سعودی تحویل داده می شوند و دو سال و اندی را در زندان های عربستان سپری کردند. به نحوی که همه گمان می کردند ، ایشان را به شهادت رسانده اند و حضرت امام (ره) نیز در یکی از سخنرانیهایشان به این مسئله اشاره کردند.

حضور در استان چهارمحال و بختیاری
آیت الله ناصری که پس از انقلاب نیز از نزدیکان امام (ره) به شمار می آمد ، نمی خواستند که از ایشان جدا شوند اما مراد از مرید خود چیز دیگر می خواهند. آیت الله ناصری در این باره می گوید: در تهران دیگر نمی خواستم از حضرت امام (ره) جدا شوم. مرحوم شهید صدوقی مرا به یزد دعوت کردند و به امام (ره) هم اصرار کردند و مرا به آنجا فرستادند ، اما بعد احمدآقا گفتند که امام (ره) نظرشان این است که به چهارمحال و بختیاری بروی. به دستور و حکم امام آمدم اینجا.

 

به هر حال یزد دارالعباده فرزندان متقی و بزرگوار بسیاری را در دامن خود پرورش داده که توانمندی خدمت در این سنگر را دارند و باید دید ولی فقیه زمان امام خامنه ای چه کسی را برای همراهی با مردم یزد انتخاب می نمایند

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا