محاکمه فرعون، امروز در مصر

بنابه اعلام منابع مصری، حسنی مبارک دیکتاتور این کشور امروز پای میز محاکمه قرار می‌گیرد.

 

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، محمد نجیب، یکی از مسئولان امنیتی استان سینای جنوبی عنوان داشت: من شخصا اخطاریه حضور حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر را برای دادگاه به وی ابلاغ کردم و او نیز بعد از حضور وکیلش این اخطاریه را امضا کرد.

 

این در حالی است که منابع پزشکی مصر اعلام کردند که مبارک به شدت افسرده بوده و نمی‌تواند غذا بخورد، این مساله تاثیر بسیاری بر وزن وی گذارده است. این منابع در ادامه افزودند مبارک به شدت نگران بوده و دچار زخم بستر شده است. از سوی دیگر وزارت کشور مصر از استقرار نیروهای امنیتی در اطراف محل دادگاه مبارک چند ساعت قبل از برگزاری این دادگاه خبر داد. گفته می‌شود حضور و یا غیبت مبارک تاثیری در برگزاری جلسات دادگاه ندارد. منصور العیسوی، وزیر کشور مصر در دیدار با مسئولان امنیتی کشور طرح تامین امنیت محل دادگاه مبارک را بررسی کرد.

 

برگزاری دادگاهی عادلانه و علنی در خصوص اتهامات وارده به حسنی مبارک و دو پسرش، شاید بتواند گوشه‌ای از زخم‌های مردم مصر را التیام بخشد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جمال مبارک، پسر ارشد حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری سابق مصر در آرزوی جانشینی پدر و در دست گرفتن زمام امور بزرگ‌ترین کشور عربی بود اما علاء مبارک، فرزند دیگر

 

حسنی مبارک بیشتر تمایل داشت تا به شمار اموال خود بیافزاید.
پسران مبارک در حال حاضر در زندان "مزرعه طرة" واقع در جنوب قاهره به سر می‌برند و منتظرند تا امروز در برابر دادگاه حاضر شوند. چند ماهی می‌شود که جمال و علاء مانند پدرشان که در حال حاضر در بیمارستان شرم‌الشیخ به سر می‌برد، علنا در برابر رسانه‌ها ظاهر نشده‌اند.

 

گزارش‌های رسانه‌ای در زمان سرنگونی مبارک، بیانگر آن است که این دو فرزند وی به شدت با یکدیگر مشاجره لفظی داشته و هر کدام، دیگری را به سقوط دستگاه پدرشان متهم می‌کرد. علاء و جمال سلایق مختلفی دارند. جمال مبارک که در بانک مشغول به کار بوده است، در گارد جدید ریاست‌جمهوری مشغول شد. وی همچنین به عنوان یکی از رهبران حزب ملی دموکرات به ریاست پدرش انتخاب شد از همان زمان سعی کرد تا با ورود به این حزب شرایط را به سمت به دست گرفتن پست ریاست‌جمهوری سوق دهد. سوزان مبارک، همسر حسنی مبارک نیز با تمام قدرت به وی کمک می‌کرد تا بتواند جانشین پدر مسن خود که از سال 1360 قدرت را به دست گرفته است، بشود.

 

روزنامه البیان نیز با انتشار گزارشی تحت عنوان"مبارک، اولین حاکم مصر در مظان اتهام"، نوشت: محاکمه مبارک اولین محاکمه در نوع خود در طول تاریخ مصر به شمار می‌آید. کارشناسان معتقدند که مجازات اعدام برای مبارک شدیدترین مجازات برای وی به شمار می‌آید.

 

تاکنون اتهامات زیادی به رئیس‌جمهوری سابق مصر از جمله صدور دستور کشتار تظاهرکنندگان مصری در انقلاب 25 ژانویه، فساد مالی و سوء‌استفاده از قدرت وارد آمده است.

 

کارشناسان حقوقی معتقدند که برگزاری دادگاه مبارک به صورت علنی تضمینی برای عادلانه بودن دادگاه به شمار می‌آید. گفته می‌شود جمال و علاء در یک قفس در دادگاه مصر خواهند بود.
عربستان میلیون‌ها دلار برای محاکمه نشدن مبارک پیشنهاد کرد

 

 رابرت فیسک نویسنده وروزنامه نگار انگلیسی فاش کرد که عربستان میلیون‌ها دلار به شورای نظامی مصر پیشنهاد کرده است تا در مقابل از محاکمه  حسنی مبارک رئیس‌جمهور مخلوع مصر در دادگاه منصرف شود.

 

رابرت فیسک در گفت وگو با روزنامه  یندیپندنت با توصیف محاکمه حسنی مبارک رئیس‌جمهور مخلوع مصر به عنوان محاکمه قرن گفت که بسیاری از مردم مصر امیدوارند که مجازات اعدام برای مبارک صادر شود در حالی که ارتش ترجیح می‌دهد وی همین امروز بمیرد.

 

فیسک افزود: با وجود اعلام محاکمه مبارک، دو پسرش علا و جمال وچند تن از نمادهای نظام سابق و برخی از دستیاران قدیمی مبارک هنوز هم در پست‌های حکومتی هستند.

 

وی با اشاره به ضرورت محاکمه مبارک در دادگاه تاکید کرد که محاکمه نشدن وی موجب خشم مردم مصر خواهد شد.

 

یورش نیروهای امنیتی به معترضان در میدان التحریر

 

نیروهای امنیتی مصر در یورش میدان التحریر تلاش کردند چادرهایی را که معترضان در این میدان برپا کرده بودند، جمع آوری کنند و به تحصن معترضان پایان دهند که این اقدام آنها باعث بروز درگیری‌هایی در این میدان شد.

 

صدها پلیس ضد شورش با خودروهای نظامی وارد میدان التحریر شدند و شروع به جمع آوری چادرهای معترضان کردند. این نیروهای امنیتی مصر پس از ورود به میدان التحریر تیرهوایی شلیک کردند و ظرف چند دقیقه میدان التحریر را پاکسازی کردند.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان مصری پیشتر قول داده بودند تا زمانی که خواسته‌هایشان برآورده نشود، در میدان التحریر باقی خواهند ماند. این در حالی است که رهبران این معترضان در بیانیه‌ای اعلام کردند که اعتراض‌ها در ماه مبارک رمضان در این میدان به حالت تعلیق در می‌آ‌ید و پس از پایان این ماه معترضان بار دیگر در میدان التحریر اعتراض‌های خود را از سر می‌گیرند.
معترضان در میدان التحریر از عملکرد شورای عالی نظامی در این کشور به شدت انتقاد کرده‌اند و خواستار تسریع محاکمه مقامات رژیم سابق مصر شدند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا