آمارهای ناجا از قتل با سلاح سرد؛

در 10سال اخیر چند نفر با چاقو کشته شده‌اند؟از هر ده قتل چهارتا با چاقو


از هر ۱۰ نفر مقتول در کشور حدودا ۴ نفر با استفاده از سلاح سرد به قتل رسیده‌اند. بررسی سوابق موجود نشان می‌دهد در قتل‌هایی که با سلاح سرد رخ داده بیشترین انگیزه مربوط به نزاع واختلافات قبلی بوده است به طوری که در سال ۱۳۸۹ از تعداد ۱۰۱۰ فقره قتل با سلاح سرد ۴۰۰ فقره به انگیزه نزاع واختلافات قبلی بوده است

وقوع چندین فقره قتل در ایام اخیر با استفاده از سلاح سرد از قبیل چاقو، قمه، دشنه و... هشداری بود علاوه بر مسئولین حساسیت‌های جامعه را نیز نسبت به افزایش خشونت در جامعه و همچنین استفاده از سلاح سرد به دنبال داشت.


در این بین نیروی انتظامی با انتشار گزارشی آماری و تحلیلی از وضعیت وقوع قتل با سلاح سرد در ده سال گذشته، واقعیت‌های موجود در جامعه را در این خصوص منعکس کرده است که بررسی آن‌ها می‌تواند در پیدا کردن راه‌های کنترل و مقابله با موضوع موثر باشد.


بر اساس آمار‌های رسمی اعلام شده توسط ناجا، وقوع قتل با سلاح سرد در طول ده سال گذشته روندی افزایشی را شاهد بوده که نشان می‌دهد این مسئله نیازمند برخورد لازم و چاره اندیشی قضایی، فرهنگی و اجتماعی توسط دستگاه‌های مختلف مسئول است.


سهم وقوع قتل با سلاح سرد در مدت زمانی مورد بحث در نوسان بوده و با رشد ۶. ۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۸۰ به رقم ۴۴. ۳ درصد در سال ۱۳۸۹ رسیده است ضمن آنکه بیشترین سهم قتل‌های کشور در سال ۱۳۸۹ مربوط به قتل با سلاح سرد بوده است که ۴۴. ۳درصد از کل قتل‌های این سال را بخود اختصاص داده است.


به عبارت دیگر یعنی از هر ۱۰ نفر مقتول در کشور حدودا ۴ نفر با استفاده از سلاح سرد (از قبیل چاقو، قمه، دشنه، کارد، شمشیر و نظایر آن) به قتل رسیده‌اند.


http://yazdfarda.com/images/news/actual/?img=37122_73043_344.jpg



بررسی سوابق موجود نشان می‌دهد در قتل‌هایی که با سلاح سرد رخ داده بیشترین انگیزه مربوط به نزاع واختلافات قبلی بوده است به طوریکه در سال ۱۳۸۹ از تعداد ۱۰۱۰ فقره قتل با سلاح سرد ۴۰۰ فقره به انگیزه نزاع واختلافات قبلی بوده است.



همچنین تحقیقات پلیس از بین متهمین حاکی از آن است که آن‌ها اذعان دارند که بر حسب عرف و عادت و بدون توجه به پیامد‌ها و عواقب قانونی استفاده از چاقو، اقدام به حمل آن نموده و در درگیری و نزاع جهت ترساندن و یا دفاع از خود در برابر افراد مهاجم از چاقوی همراه خود استفاده کرده‌اند.



منبع: فردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا