آیا جایزه صلح نوبل به انقلاب عربی می‌رسد؟

"وائل غنیم" مدیر منطقه ای گوگل در خاورمیانه متولد 1980 ، فعال مصری در اینترنت یکی از این کاندیداهاست. او مدیر صفحه فیس بوکی" همه ما خالد سعید هستیم" است که نخستین قرار برگزاری راهپیمایی اعتراض آمیز در انقلاب اخیر مصر، در این صفحه اینترنتی گذاشته شد

با نزدیک شدن به زمان اعلام برنده جایزه صلح نوبل، گمانه زنی ها درباره کاندیداهای این جایزه جدی تر شده است.

به گزارش رویترز، به احتمال بسیار جایزه امسال صلح نوبل به یکی از فعالان تاثیرگذار در موج انقلاب ها و اعتراضات در شمال آفریقا و خاورمیانه موسوم به بهار عربی، اعطا خواهد شد.


معمولا نام کاندیداهای دریافت جایزه صلح نوبل به طور رسمی اعلام نمی شود ولی همیشه گمانه زنی های نزدیک به واقعیت، مطرح می شود.


نام فعال زن مصری "اسراء عبدالفتاح" ، از پایه گذاران جنبش 6 آوریل مصر و "وائل غنیم" جوان مصری و موسس صفحه " همه ما خالد سعید هستیم" در فیس بوک که تظاهرات نخستین روز انقلاب مصر، در این صفحه هماهنگ شده بود از جمله کاندیداهای احتمالی دریافت جایزه صلح نوبل هستند.


       

 

 



"اسرا عبدالفتاح" متولد 1978 مصر از اعضای حزب الغد و در کنار جوانان مصر در فراخوان اعتصاب در روز 6 آوریل 2008 علیه گرانی و فساد مشارکت داشت. وی از افراد موسس جنبش 6 آوریل است.


"اسرا" بارها به دلیل فعالیت های ضددولتی اش توسط نیروهای امنیتی و پلیس مصر بازداشت شد که مهمترین آن درسال 2008 بود. وی در سال 2010 نیز برای چند روز بازداشت شد.


"وائل غنیم"  مدیر منطقه ای گوگل در خاورمیانه متولد 1980 ، فعال مصری در اینترنتی، مهندس کامپیوتر ، مدیر صفحه کلنا خالد سعید (از قربانیان شکنجه های پلیس در مصر) در فیس بوک که نخستین قرار برگزاری راهپیمایی اعتراض آمیز در انقلاب اخیر مصر، در این صفحه اینترنتی گذاشته شد.


نیروهای امنیتی مصر وائل غنیم را دو روز پس از آغاز انقلاب مصر در روز 25 ژانویه 2011 به مدت 12 روز بازداشت شد.


انقلاب مصر منجر به سقوط حکومت حسنی مبارک رئیس جمهور این کشور شد.

انقلاب های عربی موسوم به بهار عربی در زمستان گذشته در تونس آغاز و به کشورهای مصر، لیبی، یمن، بحرین و سوریه کشیده شد. این انقلاب ها تاکنون در سه کشور تونس، لیبی و مصر منجر به سقوط حکومت های خودکامه شدند.

قرار است نام فرد پیروز در کسب جایزه صلح نوبل 2011 در روز 7 اکتبر آینده (15 مهرماه جاری ) اعلام شود.

دفتر مرکزی جایزه نوبل - نروژ


 

"یان ایگلاند" معاون وزیر خارجه سابق نروژ در این باره گفته است: احساس من جدی است و می گوید که کمیته نوبل صلح، سعی خواهد کرد در جایزه صلح نوبل امسال ، مسائل بزرگ  بین المللی را برااسس مفهوم گسترده ای از صلح بازتاب دهد .برهمین اساس امسال تمرکز بر بهار عربی خواهد بود.

با این حال دبیر کمیته گزینش فرد پیروز در کسب جایزه صلح نوبل گفته است که کاندیداهای مرتبط با بهار عربی برای دریافت این جایزه بسیار اندک هستند. او با این حال، از ذکر نام آنها خودداری کرد.


"لینا بن مهنی" حقوقدان و روزنامه نگار زن تونسی نیز از جمله کاندیداهای احتمالی دریافت جایزه صلح نوبل است. این روزنامه نگار تونسی   فعالیت بسیاری برای عبور از موانع دولتی و سانسور حکومتی در مسیر پوشش خبری انقلاب این کشور داشت.


او از طریق وبلاگ خود تحولات انقلاب تونس را منتشر می کرد و برای آگاهی از اتفاقات پس از جرقه انقلاب تونس یعنی خودسوزی جوان تحصیلکرده ، به شهر سیدی بوزید در جنوب تونس رفت.


علاوه بر این، "جولیان اسانج" بنیانگذار سایت ویکی لیکس، "دانییل بارینبویم" موسیقدان اسرائیلی، "سیما سامار" زن مدافع حقوق بشر در افغانستان، اتحادیه اروپا و "هلموت کول" صدراعظم سابق آلمان از دیگر کاندیداهای احتمالی این جایزه هستند.


تاکنون صدها هزار سند محرمانه وزارت خارجه آمریکا در سایت ویکی لیکس فاش شده است.


همچنین " اوزوالدو بایا ساردیناس" از مخالفان دولت کوبا، گروه مدافع حقوق بشر "میموریال" در روسیه و موسس آن خانم "سفیتلانا جانوشکینا"،  "برادلی مانینگ" که اعتقاد می روند وی اسناد محرمانه وزارت خارجه آمریکا را به ویکلیکس ارائه داد  و "دنیس موکویجی" پزشک اهل کنگو از دیگر کاندیداهای احتمالی کسب جایزه صلح نوبل هستند.


مبلغ جایزه صلح نوبل یک و نیم میلیون دلار است.

قرار است کمیته انتخاب برنده جایزه صلح نوبل متشکل از 5 نفر ، آخرین نشست خود را در روز 30 سپتامبر 2011 برگزار کند.

امسال تعداد گزینه ها برای کسب جایزه صلح نوبل به رکورد 241 رسید که 53 موسسه در میان آنهاست.

براساس متن منتشر شده در ویکی پدیا، جایزه صلح نوبل یکی از شش جایزه نوبل است که توسط آلفرد نوبل صنعت‌گر و مخترع سوئدی وقف شده است. این جایزه برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ اعطا شد.


آلفرد نوبل در وصیت‌نامه خود گفته است که این جایزه باید «به کسی داده شود که بهترین یا بیشترین کوشش را در راه برادری ملل یا انحلال با کاهش ارتش‌ها یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح کرده باشد.» جایزه نوبل صلح تنها جایزه نوبل است که در استکهلم داده نمی‌شود. این جایزه هر ساله در اسلو پایتخت نروژ اهدا می‌شود.

منبع:  عصرایران

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا