امضاءکنندگان طرح سوال از رییس جمهور هم قسم می شوند



علی مطهری، نوع نگاه سیاسیون به جایگاه ولایت فقیه، دلایل شكل گیری اتفاقات پس از انتخابات سال ۸۸، علت فعال نبودن احزاب، سرنوشت طرح سوال از رییس جمهور، دلایل تسخیر سفارت انگلیس و پاره ای از مسائل سیاسی كشور را مورد تحلیل و واكاوی قرار داد.



علی مطهری، نوع نگاه سیاسیون به جایگاه ولایت فقیه، دلایل شكل گیری اتفاقات پس از انتخابات سال ۸۸، علت فعال نبودن احزاب، سرنوشت طرح سوال از رییس جمهور، دلایل تسخیر سفارت انگلیس و پاره ای از مسائل سیاسی كشور را مورد تحلیل و واكاوی قرار داد.


این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی درگفت وگوی تفصیلی با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با تاكید به این كه التزام به ولایت فقیه هیچ تكلیفی را از دوش ما ساقط نمی كند، گفت: ولایت فقیه استقلال هیچ نهادی را مخدوش نمی كند.


نماینده تهران در مجلس، با تشریح نگرش سیاسیون كشور نسبت به ولایت فقیه و تاثیر آن بر عملكرد احزاب و جریان های سیاسی گفت: نسبت ولایت فقیه با احزاب و جریان های سیاسی بسیار حساس و كلیدی است، در بین سیاسیون دو نگاه نسبت به ولایت فقیه وجود دارد، عده ای معتقدند در هر موضوع و هر موضع گیری سیاسی باید استقلال فكری و اجرایی داشت و تنها در احكام حكومتی ملزم به اطاعت محض از ولی فقیه بود، این گروه التزام به ولایت فقیه را به معنای نظرخواهی از ولی فقیه در هر موضوعی و كشف مكنونات قلبی مقام رهبری نمی دانند.


در بین سیاسیون دو نگاه نسبت به ولایت فقیه وجود دارد


وی افزود: اما نگاه دوم معتقد به هماهنگی همه تصمیمات سیاسی خود با ولی فقیه هستند، این گروه بر این باورند كه حتی باید میل قلبی مقام رهبری درباره موضوعات خرد و كلان را كشف كرد، آنان از فكر و عقل خود كمتر استفاده كرده و كمتر به تفكر، تعقل و اظهارنظر در حوزه های سیاسی و اجتماعی پرداخته و بیشتر به تكرار نظرات ولی فقیه مشغولند.


ولایت فقیه هیچ منافاتی با استقلال فكری افراد ندارد


عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با تاكید به اینكه این دو برداشت در عمل سیاسیون بسیار تأثیرگذار است و راه و مسیر آنان را از یكدیگر جدا می كند، گفت: بنده نگرش درست را نگرش اول می دانم، ولایت فقیه هیچ منافاتی با استقلال فكری افراد ندارد و التزام به ولایت فقیه هیچ تكلیفی را از دوش ما ساقط نمی كند، این طور نیست كه ولی فقیه فكر كند و تصمیم بگیرد و بقیه فقط عمل كنند، هر كسی در جایگاه خودش باید فكر كرده و اظهارنظر كند، فقط در جایی كه حكم حكومتی صادر می شود باید بدون چون و چرا اطاعت كرد.


مرز التزام به ولایت فقیه احكام حكومتی است


مطهری خاطرنشان كرد: نظر مقام رهبری نیز همین است، معظم له بارها به اشكال گوناگون بر این موضوع صحه گذاشته اند و حتی تأكید كرده اند كه «مرز التزام به ولایت فقیه احكام حكومتی است». اگر احزاب برخلاف نظر ولی فقیه در امور سیاسی یا اجتماعی نظری داشتند و حكم حكومتی هم در كار نبود، هیچ خدشه ای به اعتقاد آنان نسبت به ولایت فقیه وارد نمی شود، حتی مجلس می تواند برخلاف نظر ولی فقیه مصوبه داشته باشد، اگر اشكال شرعی داشت، شورای نگهبان ایراد می گیرد و اگر مصلحت بزرگی نادیده گرفته شده بود آن وقت ولی فقیه تذكر می دهند و مجلس اصلاح می كند.


وی احیاء نظام حزبی در كشور را منوط به اصلاح دیدگاه سیاسیون نسبت به اصل ولایت فقیه دانست و تصریح كرد: نوع برداشت از این اصل بسیار حائز اهمیت است و تا به درستی حل نشود مسئله حزب گرایی نیز حل نمی شود و اصلا یكی از موانع شكل گیری احزاب شاید همین موضوع است.


برداشت غلط از جایگاه ولایت فقیه، بیشتر در بین اصولگرایان رایج است


وی متذكر شد: برخی افراد فكر می كنند با وجود نهادی به نام «رهبری» و اصلی به نام «ولایت فقیه» چه نیازی به وجود احزاب است؟ مثلا رهبری در زمان انتخابات نظرشان را به شكلی بیان می كنند و دیگر نیازی به احزاب نیست. در بررسی طرح ها و لوایح مختلف در مجلس نیز ولی فقیه نظرش را اعلام می كند و مجلس تكلیف خود را می فهمد و نیازی به احزاب نیست.


عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت وگو با ایسنا افزود: این تفكر، تفكر اشتباهی است و برداشتی غلط از ولایت فقیه است كه بیشتر هم در بین اصولگرایان رایج است، این نقص اصولگرایان باید برطرف شود، وجود ولایت فقیه كشور را از وجود احزاب بی نیاز نمی كند. ولایت فقیه تضادی با شكل گیری احزاب ندارد و اصلا هر كدام كاركرد خودشان را دارند. احزاب می توانند مستقلا طرح ها و ایده هایی را مطرح كنند. حتی این طرح ها می تواند مخالف نظریات ولی فقیه باشد. احزاب فقط در احكام حكومتی ملزم به اطاعت از ولی فقیه هستند.


وجود ولایت فقیه كشور را از وجود احزاب بی نیاز نمی كند


وی تأكید كرد: مجلس محل بحث آزاد است، باید این فضا در مجلس وجود داشته باشد كه بحث ها راحت انجام شود،از این رو مرز التزام به ولایت فقیه و لوازم وجود احزاب باید به درستی مشخص شود.


مطهری بار دیگر تاكید كرد: در خصوص نسبت احزاب با ولایت فقیه اگر نگرش اول مبنا قرار گیرد، اختیار و تأثیر احزاب به شدت كاهش می یابد و احزاب دیگر نقش مشاور و اتاق فكر را نخواهند داشت بلكه واسطه ای برای انتقال نظریات ولی فقیه به پیروان خود می شوند اما اگر نگرش دوم مبنا قرار گیرد آن وقت حزب به معنای واقعی اتاق فكر و در مسائل سیاسی و اجتماعی تأثیرگذار خواهد بود.


مطهری هم چنین افزود: یكی از نقایص ما سیاسیون كشور این است كه كمتر به مسائل فكری و ایدئولوژیك می پردازیم، بعد در عمل به مشكل برمی خوریم و همدیگر را متهم به مثلا ضدیت با ولایت فقیه می كنیم، جریان های سیاسی این اتهام را رد می كنند و برای مردم روشن نمی شود كه بالاخره كدام یك درست می گویند، در حالی كه اگر این مرزها به صورت دقیق روشن شود بسیاری از این مشكلات حل می شود.


ولایت فقیه استقلال هیچ نهادی را مخدوش نمی كند


وی با تاكید براین كه فضای طرح این قبیل مباحث تا حدودی وجود دارد و فضای كامل آن نیز باید به وجود آید، گفت: بزرگان باید وارد این مباحث شوند و با صراحت این بحث ها را مطرح كنند. خود مقام معظم رهبری بارها نشانه هایی را بروز داده اند و اشارات معظم له نشان می دهد نظر ایشان نیز همین است كه ولایت فقیه استقلال هیچ نهادی را مخدوش نمی كند، یكی از شاهدهای این سخن بیانات ایشان در سفر اخیر به كرمانشاه است كه فرمودند «نمایندگان وظایفی دارند، رهبری در كار آنها نه دخالت می كند و نه حق دخالت دارد.»


این عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر مقام رهبری مثلا در جایی می فرمایند «من فلان موضوع را می پسندم»، آن وقت دیگر هیچ كس به دلیل این سخن ایشان سخنی نگوید، چنین وضعیتی، وضعیت خوبی نیست، باید این را دانست كه تا وقتی ولی فقیه در مسائل مختلف، حكم حكومتی ندهند جریان های سیاسی می توانند نظر دیگری بدهند و آزادند حرف خود را بزنند.


رهبری هیچ گاه انتقاد از خود را امری نكوهیده تلقی نكرده اند


وی با اشاره به بینش و عملكرد مقام معظم رهبری در برخورد با افراد منتقد، گفت: بارها دیده شده كه در یك مراسم رسمی فردی از رهبر انقلاب سؤالی پرسیده و ایشان با روی باز جواب داده اند و انتقاد از خود را امری نكوهیده تلقی نكرده اند و بدون آن كه از آن فرد ناراحت شوند، سخن انتقادی را گوش كرده و پاسخ داده اند و حتی از آن فرد تشكر هم كرده اند.


مطهری هم چنین سوال و انتقاد از شخصیت ها را امری طبیعی دانست و خاطرنشان كرد: اطرافیان و مریدها در پاره ای موارد موضوع را از روال عادی خارج می كنند و شخص مورد نظرشان را در حدی قدیس و آسمانی جلوه می دهند كه می خواهند از او بت بسازند، اینها در حقیقت دنبال منافع خودشان هستند و دوست ندارند شخصیت مورد علاقه شان مورد سؤال و انتقاد قرار گیرد.


مقام غیرقابل انتقاد نداریم


مطهری با نكوهش این فضاسازی ها، یادآور شد: شهید مطهری در كتاب «پاسخ ها به نقدهایی بر كتاب مسئله حجاب» می گویند «هر مقام غیرمعصومی اگر در جایگاه غیرقابل انتقاد قرار گیرد، هم خودش فاسد می شود و هم جامعه را فاسد می كند.» یعنی اصلا مقام غیرقابل انتقاد نداریم، در زمان حضرت علی(ع) افرادی پای منبر ایشان در مسجد برخاسته انتقاد می كردند یا به حضرت توهین می كردند ولی ایشان با روی باز با آنان برخورد می كردند و جواب منطقی می دادند و از برخورد اصحاب با آنان نیز جلوگیری می كردند.


مطهری این دیدگاه و منش امیرالمومنین(ع) را موجب از بین رفتن روحیه و نگاه قدیس سازی دانست و خاطرنشان كرد: اگر نگاه به ولایت فقیه درست شد آن وقت می توان احزاب موفقی داشت ولی اگر نگاهمان نگاه برخی اصولگرایان باشد كه در هر طرح یا موضوعی می گویند باید دید آقا چه می گویند؟ این افراد استقلال فكری خود را از دست داده اند و طبیعی است كه حزب هم مفید فایده نخواهد بود،این افراد حزب را در سطح یك واسطه تنزل داده اند.


اگر نگاه به ولایت فقیه درست بود، حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری اتفاق نمی افتاد


مطهری با بررسی آثار نگرش نوع دوم سیاسیون نسبت به ولایت فقیه و تاثیرات آن بر اوضاع داخلی كشور، گفت: به عنوان مثال اگر نگاه به ولایت فقیه درست بود، حوادث پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری اتفاق نمی افتاد، قبل از این انتخابات مقام معظم رهبری ملاك هایی را برای كاندیدای اصلح بیان كردند و این، حق ایشان بلكه وظیفه رهبری است.


وی افزود: به طور طبیعی این ملاك ها بر یكی از كاندیداها بیشتر صدق می كرد یا برداشت عده ای این بود كه بر فلان آقا بیشتر صدق می كند، بعد عده ای كه سنگ ولایت فقیه را خیلی به سینه می زنند آمدند و گفتند نظر آقا فرد "الف" است و فضا را به گونه ای ساختند كه هیچ یك از اصولگرایان نباید دنبال كاندیدای دیگری باشد و اساسا طرفداری از غیر آقای "الف" برخلاف التزام به ولایت فقیه است، در حالی كه اصلا انتخابات یعنی عمل كردن افراد به تشخیص خود و اساسا تشخیص اصلح بر عهده خود فرد است، این موضوع همچون اثبات رؤیت هلال شب اول ماه شوال است، اگر فردی شخصا هلال ماه را رؤیت و یقین پیدا كرد، اینجا دیگر نظر مرجع تقلید برای او ملاك نیست، در انتخابات نیز هر فردی شخصا باید اصلح را انتخاب كند.


پیشنهاد رهبری درطرح نظارت بر نمایندگان، نظر بود نه حكم حكومتی


وی ادامه داد: یا در نمونه ای دیگر، مقام رهبری پیشنهاد طرح نظارت بر نمایندگان را مطرح كردند، این پیشنهاد، نظر بود نه حكم حكومتی، افرادی در مجلس با این طرح مخالف بودند و معتقد بودند دست نماینده بسته می شود و فایده ای ندارد. در روز بررسی طرح نظارت بر نمایندگان بنده و یك نفر از اصلاح طلبان به عنوان مخالف صحبت كردیم، در اینجا نظر مخالف اشكالی ندارد چون حكم حكومتی نبود،اظهارنظر در این باره هیچ مغایرتی با التزام به ولایت فقیه ندارد.


این عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: مردم می توانند از فردی كه تشخیص داده اند اصلح است، حمایت كنند و به او رأی بدهند نه این كه چون گفته می شود میل رهبری به فرد الف است عملا مجبور باشند از او حمایت كرده و به او رأی بدهند.


مطهری در گفت وگو با ایسنا یادآور شد: در انتخابات گذشته در بین اصولگرایان اگر فردی تصمیم داشت سراغ كاندیدای دیگری برود عده ای به او حمله می كردند كه شما حق ندارید كاندیدای دیگری را مطرح كنید، چرا؟ چون ما احساس می كنیم میل آقا به فرد "الف" است و همه باید مطیع باشیم، در حالی كه این، برداشتی كاملا غلط است و اصلا انتخابات را بی معنا می كند.


نوع نگاه به ولایت فقیه در خیلی مسائل اثرگذار است


وی با اشاره به آثار منفی این نگرش، گفت: نتیجه این تفكر چه می شود؟ نتیجه آن می شود كه افرادی كه طرفدار دو آتشه ولایت فقیه هستند می گویند پس فرد "الف" حتما باید رأی بیاورد و مخالفان می گویند باید كاری كرد تا فرد "الف" حتما رأی نیاورد، در چنین فضایی جامعه دوقطبی شده و حالت بسیار خطرناكی ایجاد می شود كه دیدیم انتخابات سال ۸۸ به چه صورتی شد، خود رهبری هم قطعا با این روش ها مخالفند و بارها اعلام كردند كه «نظر مرا كسی نمی داند» اما دوستان نادان تمكین نمی كنند.


وی افزود: این در حالی بود كه وقتی به همان آقایان اصولگرا مراجعه می شد، در محافل خصوصی مدعی بودند در صورت ادامه یافتن مدیریت فعلی كشور ساقط می شود اما در محافل عمومی عكس اعتقاد خود را بیان كرده و تأكید می كردند همه باید به آقای "الف" رأی بدهیم كه در واقع نوعی نفاق شكل گرفت.


مطهری بار دیگر بر این اعتقاد تاكید كرد كه نوع نگاه به ولایت فقیه در خیلی مسائل اثرگذار است و اگر این نگاه اصلاح نشود در بسیاری امور به مشكل بر می خوریم.


در موضوع احزاب، برداشت از ولایت فقیه بسیار مهم است


وی افزود: اگر برداشت مان از اصل ولایت فقیه اصلاح شود، این اصل، اصلی بسیار مترقی است و اصلا حافظ انقلاب و جمهوری اسلامی است و اگر نباشد ظرف چند ماه انقلاب از مسیرش خارج می شود، در موضوع احزاب نیز نوع برداشت مان از ولایت فقیه بسیار مهم است. برداشت اول موجب بی خاصیت شدن احزاب است ولی برداشت دوم موجب مفید و مؤثر بودن آنها می شود.


مطهری گفت: احزاب برای به دست گرفتن قدرت تشكیل می شوند و نفس «قدرت طلبی» امر بدی نیست، مشكل كار از آنجا آغاز می شود كه منافع فردی و حزبی بر منافع ملی و ارزش های اخلاقی ترجیح داده شود، حضرت یوسف نیز از عزیز مصر خواست تا او را خزانه دار حكومت كند، بسیاری از اولیاء الهی به دنبال قدرت بوده اند ولی قدرت را برای اجرای عدالت و پیاده كردن احكام الهی می خواسته اند.


برای كسب كرسی های بیشتر در مجلس، اخلاق را زیر پا نگذاریم


وی تاكید كرد: این خیلی مهم و حیاتی است كه قدرت برای نیل به چه چیزی به خدمت گرفته شود؟ آیا قدرت وسیله ای برای خدمت به اسلام و مردم دیده می شود یا خود اصالتا یك هدف است؟ اگر قدرت طلبی برای خدمت باشد، نشانه ای دارد و آن این است كه اگر فرد صالح تری رقیب ما شد، كنار می رویم. اما اگر قدرت پرستی جای قدرت طلبی را بگیرد یعنی قدرت معبود ما شود، امر مذموم و نكوهیده ای خواهد بود.


وی ادامه داد: اگر برای كسب كرسی های بیشتر در مجلس یا تصاحب پست ریاست جمهوری، اخلاق زیر پا گذاشته شود، رقیب تحقیر یا تخریب شود و آبروی افراد ریخته شود، نمی توان گفت قدرت طلبی برای خدمت به اسلام یا مردم بوده است. احزاب و افراد باید برای خدا وارد عرصه انتخابات شوند، اصول و آرمان هایشان را مطرح كنند، مرامنامه، اساسنامه و كاندیداهایی را به جامعه معرفی كنند و هدفی جز خدمت به اسلام و مردم نداشته باشند. در این صورت رقابت سالمی بین آنها شكل می گیرد و در مجموع نظام از مزایای آن منتفع می شود.


باید اجازه داده شود منتقدان سخن بگویند و پاسخ دریافت كنند


مطهری خاطرنشان كرد: اساسا در یك حكومت مذهبی باید چنین فضایی حاكم باشد، به اعتقاد شهید مطهری در یك حكومت مذهبی اگر خلوص نیت ها كم شود، آن حكومت خیلی زود استحكامش را از دست می دهد، چون نگاه افكار عمومی به چنین حكومتی این است كه افراد با ادعای خدا و پیغمبر وارد میدان سیاست شده اند، اما جنگ قدرت در حكومت های غیرمذهبی كه ادعای خدا و مذهب ندارند آسیب چندانی به آنها وارد نمی كند.


عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت وگو، فضای سیاسی كشور را این گونه تشریح كرد: فضای سیاسی كشور با توجه به نزدیك شدن به انتخابات مجلس نهم باید بهتر از اینها باشد، با توجه به حوادث انتخابات سال ۸۸ لازم است انگیزه و شوق شركت در انتخابات در مردم افزایش یابد، باید مشوق هایی برای سیاسیون و افرادی كه تمایل به كاندیدا شدن دارند ایجاد شود، فضای سیاسی كشور بازتر شود، اجازه داده شود افراد اظهارنظر كنند و منتقدان نظام سخن بگویند و پاسخ دریافت كنند تا این احساس در سیاسیون و دلسوزان نظام ایجاد شود كه می توانند در روند سیاسی كشور مؤثر باشند.


وی گفت: البته با افرادی كه به اموال عمومی آسیب زدند و اقدام عملی برضد نظام انجام دادند، باید برخورد شود.


پیاده كردن افراد از قطار انقلاب، مشاركت مردم در انتخابات را كاهش می دهد


عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این كه هركس قانون اساسی را قبول دارد و اقدام عملی علیه نظام انجام نداده است نباید مشكل رد صلاحیت داشته باشد، افزود: كسی كه می گوید «مرز التزام به ولایت فقیه را احكام حكومتی می دانم» چرا به صرف برخی انتقادات و مخالفت ها رد صلاحیت شود؟


وی به ایسنا تاكید كرد: اگر فضای سیاسی حالت امنیتی و پلیسی نداشته باشد و مردم با مشاركت بالا در انتخابات شركت كنند، تودهنی محكمی به آمریكا و كشورهای غربی زده می شود، غربی ها از ابتدا تصمیم به نابودی انقلاب اسلامی داشته اند و مترصد حمله به ایرانند، اگر انتخابات آزاد با مشاركت بالا مثلا ۷۰ درصد برگزار شود اثرش از شلیك صدها موشك به سوی مراكز حساس آنها بیشتر خواهد بود و اصلا جلوی حمله ی نظامی احتمالی به ایران گرفته می شود ولی اگر به پیاده كردن افراد و گروه ها از قطار انقلاب ادامه داده شود، مشاركت مردمی كاهش می یابد و كشورهای غربی احساس خواهند كرد كه پایگاه اجتماعی انقلاب ضعیف شده، از این رو بر حجم تهدیدات شان می افزایند.


منشور تفصیلی اصولگرایی در ۱۵ اصل تدوین شده است


وی سپس به تشریح معنای اصولگرایی پرداخت و افزود: اصولگرایی به معنای اعتقاد و التزام عملی به اصول و مبانی مشخص مثل ولایت فقیه، آزادی بیان، استقلال فرهنگی، اخلاق و معنویت و نظام خانوادگی اسلام است، جمعی از اصولگرایان منتقد خواستار تفصیل و روشن تر شدن مبانی اصولگرایی شدند، از این رو بنده را مامور تدوین منشور تفصیلی اصولگرایی در تفسیر منشور جامعتین كردند، بنده نیز ۱۵ اصل را تعیین، تعریف و تشریح كردم.


مطهری با برشمردن اصول ۱۵گانه از مبانی اصولگرایی، گفت: اصل ولایت فقیه، عدالت اجتماعی، آزادی، مردم سالاری دینی، استقلال فرهنگی، امر به معروف و نهی از منكر، جایگاه روحانیت، رهبری نسل جوان، ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی و اشرافیگری، پیشرفت علمی و صنعتی، وحدت اسلامی، نقش زن در اجتماع مدنی، اخلاق در سیاست، قانون گرایی، دفاع از مستضعفین در صحنه بین المللی ۱۵ اصل تعریف و تشریح شده است كه این مبانی را تقریبا همه قبول دارند، مهم برداشت واحد از این مبانی است.


اصولگرایی زمانی به سامان می رسد كه از اصول و مبانی، برداشت های واحد شود


وی افزود: مثلا همه ما می گوییم ولایت فقیه، ولی هر كدام برداشت خاص خود را داریم و یا همه به «آزادی بیان» و «عدالت» اعتقاد داریم ولی برداشت مان با یكدیگر متفاوت است، در حقیقت بر برخی مشتركات لفظی توافق داریم ولی هر یك معنای خاص خود را در نظر داریم. برداشت های مختلف از یك اصل، در نهایت موجب اختلاف و انشقاق می شود.


نماینده مردم تهران در مجلس تاكید كرد: اصولگرایی زمانی به سامان می رسد كه از اصول و مبانی، برداشت های واحد شود. شهید مطهری درباره «آزادی بیان» می گویند «در جمهوری اسلامی حتی احزاب غیراسلامی آزادند و می توانند حرف خود را بزنند ولی باید با تابلوی خودشان به عرصه های مختلف وارد شوند، به این معنا كه مثلا یك حزب ماركسیست نمی تواند با تابلوی اسلام و با عكس امام خمینی تجمع برپا كند تا مردم فریب بخورند، بلكه باید با تابلوی ماركسیسم و با عكس ماركس و لنین تظاهرات كنند.» این برداشت یك برداشت از آزادی بیان است و در نقطه ی مقابل، برخی از گروه های اصولگرا قائل به محدود كردن فضا هستند.


از اصل "عدالت" درجریان اصولگرا، برداشت های متفاوتی وجود دارد


وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاكید به این كه نمی توان تاریخ انقلاب را پاك كرد، گفت: به عنوان مثال هرچه باشد آقایان منتظری و بازرگان بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی را تشكیل می دهند، اگر بخواهیم زندگی نامه شهید مطهری را بنویسیم باید بگوییم شهید مطهری و آقای منتظری ۱۱ سال با یكدیگر هم درس و هم بحث بودند و ایشان از نزدیك ترین دوستان شهید مطهری بود و همین طور مهندس بازرگان. انتقادات فكری و سیاسی یك مطلب است و واقعیات تاریخی مطلب دیگر. اما وقتی این مطلب را می گویم برخی اصولگرایان ناراحت شده و بنده را از بیان آن برحذر می دارند.


مطهری "عدالت" را از دیگر اصولی دانست كه در جریان اصولگرا برداشت های متفاوتی از آن می شود، سپس خاطرنشان كرد: در خصوص عدالت باید تعریف واحد داشته باشیم، ما می گوییم جامعه اسلامی جامعه بدون تبعیض است نه جامعه بدون تفاوت،تفاوت هایی كه ناشی از اختلاف كوشش و اختلاف استعدادها باشد به رسمیت شناخته می شود ولی برداشت برخی از عدالت همان نگاه سوسیالیستی است كه معتقد به برابر بودن برخورداری افراد از مواهب طبیعت بدون در نظر گرفتن اختلاف استعدادها و اختلاف تلاش افراد است. برداشت برخی دیگر توزیع یكسان پول بین مردم است، برخی نیز عدالت را در سرمایه گذاری در زیرساخت ها و افزایش تولید می دانند و توجه چندانی به شكاف های طبقاتی ندارند.


برخی نگاه های جبهه پایداری، بسیار خطرناك است


نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این كه اصولگرای واقعی كسی است كه به اصول و مبانی با برداشت و درك درست اعتقاد داشته باشد، به ایسنا گفت: در بین گروه های مختلف اصولگرا نگاه جبهه پایداری را در برخی حوزه ها قبول ندارم، حساسیت آنها در مسائل فرهنگی خوب است اما نگاه آنها به اصولی نظیر "ولایت فقیه"، "آزادی بیان" و "نقش مردم" را درست نمی دانم، معتقدم اگر این تیپ فكری بر كشور مسلط شود نظام و انقلاب ظرف مدت كوتاهی نابود می شود.


مطهری با ابراز تاسف گفت: این نگاه تنگ نظرانه و سخت گیرانه، فقط خود را اصولگرا و انقلابی واقعی دانسته و بقیه را منحرف می داند، این نگاه جبهه پایداری، نگاه بسیار خطرناكی است. اعضای این جبهه بقیه اصولگرایان را یا مردودین فتنه یا خواص بی بصیرت می دانند، بنابراین حكم به خروج بخش عظیمی از اصولگرایان از حوزه انقلاب می دهند و این اعتقاد، اعتقاد خطرناكی است.


برخی اعضای جبهه پایداری خود از مردودین فتنه هستند


مطهری اظهار كرد: از نظر بنده برخی از اعضای جبهه پایداری خود از مردودین فتنه هستند، آنان با عملكردشان در تشدید بحران و فتنه سال ۱۳۸۸ نقش داشتند، آنان تخلفات طرف خودی را ندیدند و قضاوت عادلانه و منصفانه نداشتند و با برخوردهایی كه با معترضان داشتند باعث جری شدن طرف مقابل و شعله ورتر شدن آتش فتنه شدند، این افراد با پخش مستقیم دادگاه ها، با اتهامات و تهمت هایی كه به بسیاری از معترضان زدند فضا را تندتر كردند، آنان كوچك ترین انتقاد مؤثری به نحوه ی مناظره احمدی نژاد، حادثه كوی دانشگاه و كهریزك نكردند و این در حالی بود كه مقام معظم رهبری در موضوع كوی دانشگاه و كهریزك به صراحت موضع گیری كردند.


برخی رفتارهای اعضای جبهه پایداری با معترضان، آتش فتنه را شعله ورتر كرد


نماینده مردم تهران اضافه كرد: زمانی كه بنده و امثال بنده نسبت به تسامح فرهنگی دولت هشدار داده و اعتراض می كردیم، این افراد با ما مخالفت می كردند، حتی در زمان نطقم در مجلس سر و صدا می كردند؛ چراكه این اقدام بنده را اعتراض به دولت می دانستند و تاكید می كردند این مسائل، فرعی است و نباید به آنها پرداخت، حالا این ها تندتر از سایرین سنگ مخالفت با جریان موسوم به انحرافی را به سینه می زنند.


وی ادامه داد: اشكال دیگر آن ها این است كه می گویند ما آقای احمدی نژاد را قبول داریم ولی مشائی را قبول نداریم و این یك تناقض است زیرا این دو به اعتراف خودشان یكسان فكر می كنند.


نباید تنها به دنبال استفاده از مزایای نمایندگی بود


مطهری در بخش دیگری از گفت وگویش با ایسنا، به تشریح ویژگی های كاندیداهای نمایندگی مجلس پرداخت و افزود: كاندیداهای نمایندگی مجلس در درجه اول باید علاقه مند به این كار باشند، فرد كاندیدا باید دارای ایده ها و آرمان هایی بوده و رسالتی برای خود قائل باشد نه این كه به دنبال استفاده از مزایای نمایندگی باشد.


این عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: نمایندگانی در مجلس حضور دارند كه طی ۳ سال و نیم گذشته هیچ اظهارنظر سیاسی نداشته اند، به اعتقاد بنده این افراد به درد نمایندگی مجلس نمی خورند، این عده نسبت به مسائل حساس مرتبط با مصالح و منافع ملی هیچ واكنشی ندارند، هم چنین كسانی كه كار تخصصی لازم را انجام نمی دهند به درد نمایندگی نمی خورند.


مطهری در تشریح ویژگی های نماینده ایده آل گفت: نماینده ایده آل كسی است كه جامع باشد، هم كار تخصصی انجام دهد و در كمیسیون تخصصی فعال باشد و هم در مسائل سیاسی و اجتماعی روز دخالت كند. افرادی در مجلس حضور دارند كه در كمیسیون خیلی خوب فعالیت دارند ولی در مسائل اجتماعی و سیاسی فعال نیستند و برعكس، نمایندگانی هستند كه در مسائل سیاسی و اجتماعی خوب اظهارنظر می كنند اما در كمیسیون های تخصصی فعال نیستند.


یك نماینده ایده آل باید برای ارائه رأی حكیمانه وقت بگذارد


مطهری وقت كافی گذاشتن را از دیگر شروط كاندیداتوری نمایندگی مجلس برشمرد و افزود: شرط دوم نمایندگی، وقت كافی است، پزشك یا مهندسی كه در ضمن، نماینده هم هست ولی وقت كافی برای نمایندگی نمی گذارد مناسب این كار نیست، نماینده باید وقت زیادی برای مطالعه طرح ها و لوایح، دیدن نظرات و تحلیل های كارشناسی، مشورت با مشاوران كاردان و در نهایت ارائه رأی حكیمانه بگذارد.


نماینده مجلس نباید مدیون منابع قدرت و ثروت شود


مطهری مدیون منابع قدرت و ثروت شدن كاندیدای نمایندگی مجلس را موجب از بین رفتن حریت و آزادگی فرد در دوره نمایندگی مجلس دانست و متذكر شد: نماینده نباید به منابع قدرت و ثروت وابستگی داشته باشد یا به عبارت بهتر «مدیون» فرد یا گروهی باشد و باید در بیان دیدگاه هایش آزادی و حریت داشته باشد.


وی ساده زیستی، عدم دلبستگی به مال و قدرت، قابل خرید نبودن و درك وظیفه نمایندگی یعنی قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون و عدم اتلاف وقت در مشكلات شخصی مردم را از دیگر معیارهای نمایندگی مجلس برشمرد.


طرح سؤال از رئیس جمهور یك "دور" فلسفی در مجلس ایجاد كرده است


مطهری در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایسنا، با بیان این كه طرح سؤال از رئیس جمهور در مجلس یك "دور" به اصطلاح فلسفی ایجاد كرده است، گفت: وقتی هیات رئیسه مصمم نباشد، برخی نمایندگان امضا كننده متزلزل می شوند و وقتی از سوی دولت یا حتی خود هیات رئیسه تحت فشار قرار می گیرند، امضایشان را پس می گیرند، از سوی دیگر وقتی برخی امضاكنندگان طرح امضایشان را پس می گیرند، هیات رئیسه متزلزل می شود و این دو، یكدیگر را تشدید می كنند.


مطهری گفت: ولی اگر هیات رئیسه مجلس از همان ابتدا كه طرح سؤال از رئیس جمهور را با ۱۰۰ امضا دریافت كرد، به كمیسیون های تخصصی ارجاع می داد، چرخه معیوب فعلی اتفاق نمی افتاد اما وقتی طرح را در كشوی میز اتاق شان نگه می دارند، برخی از امضاكنندگان احساس می كنند هیات رئیسه به دلیل ترس یا هر دلیل دیگری مایل نیست طرح را به جریان اندازد و یا تصور می كنند از دفتر رهبری ندایی رسیده است.


نظرهیات رییسه درباره طرح سوال از رییس جمهور واحد نیست


مطهری نظر هیات رییسه مجلس در خصوص طرح سوال از رییس جمهور را واحد ندانست و افزود: اعضای هیات رئیسه مجلس درباره طرح سؤال از رئیس جمهور نظر واحدی ندارند و البته در مجموع هم خوب عمل نكردند، استعفایم نیز در اعتراض به این عملكرد هیات رئیسه بود، امضاهای طرح سؤال از رئیس جمهور هیچ وقت از ۶۹ تا كمتر نشد و اكنون نیز ۷۸ امضا دارد، یعنی بالاتر از حد نصاب.


مطهری با بیان این كه قرار است امضاءكنندگان طرح سوال از رییس جمهور برای فراموش نكردن این طرح هم قسم شوند، گفت: مدتی است كمیته ای متشكل از آقایان اكرمی، پزشكیان، حیدرپور، رضا حسینی و عباسپور از سوی امضاكنندگان انتخاب شدند تا قضیه سؤال از رئیس جمهور را پی گیری كنند و بنده نیز در كنارشان هستم، قرار است در جلسه ای كه با حضور همه امضاكنندگان طرح سؤال از رئیس جمهور برگزار می شود، برای پس نگرفتن امضاها هم قسم شویم، بعد از آن طرح را مجددا تقدیم هیات رئیسه مجلس می كنیم. در واقع اراده امضاكنندگان طرح مانع از به فراموشی سپرده شدن آن شده است.


مطهری یادآور شد: استعفایم راه را هموارتر كرد و با مطالبی كه در روز بررسی آن مطرح شد، اثبات شد كه سؤال از رئیس جمهور لازم و امری طبیعی است و هیچ خطری برای نظام ندارد، از این رو تصور می كنم فضا برای به جریان افتادن آن مهیاتر از قبل باشد.


سوال از رییس جمهور هیچ خطری برای نظام ندارد


مطهری با اشاره به برخی مخالفت ها با مطرح شدن طرح سوال از رییس جمهور، متذكر شد: اگرچه برخی افراد وابسته به دولت نقل قول هایی از مخالفت رهبری با طرح سؤال از رئیس جمهور بیان می كنند ولی بر اساس نشانه هایی كه از مقام معظم رهبری مشاهده كرده ام، ایشان نظر مخالفی در این خصوص ندارند، ایشان همزمان با مباحثی كه در مجلس در خصوص طرح سؤال از رئیس جمهور مطرح بود، در كرمانشاه تأكید كردند «رهبری اساسا در این گونه مسائل دخالت نمی كند.» احساسم این است كه این سخن ناظر به طرح سؤال از رئیس جمهور بود.


اشغال سفارت انگلیس در شرایطی كه تحت فشارهای خارجی هستیم، اقدام درستی نبود


مطهری در بخش دیگری از این گفت وگو با واكاوی دلایل تسخیر سفارت انگلیس در تهران به ایسنا گفت: اشغال سفارت انگلیس در شرایطی كه تحت فشارهای خارجی هستیم، اقدام درستی نبود و در مجامع بین المللی به ضرر ایران تمام شد، در حالی كه قانون كاهش روابط با انگلیس، قانون خوب و حساب شده ای بود. اشغال سفارت اثر خوب این قانون را از بین برد. این اقدام خلاف قانون، به نفع كشورهای غربی و انگلیس تمام شد. مقایسه این اقدام با تسخیر سفارت آمریكا در سال ۱۳۵۸ مقایسه درستی نیست. در آن زمان دولت موقت سركار بود، انقلاب هنوز استقرار نیافته بود و این گونه رفتارها قابل توجیه بود.


مطهری افزود: در آن زمان نیز طولانی شدن تسخیر سفارت آمریكا به ضرر ایران تمام شد، اصل تسخیر قابل توجیه بود ولی گروگانگیری ۴۴۴ روزه كاركنان سفارت به ضرر ایران تمام شد، مسوولان ایران ۴۴۴ روز به دشمنان قسم خورده فرصت دادند تا وجهه انقلاب اسلامی را نزد افكار عمومی جهان تخریب كنند و با این كار زمینه حمله عراق به ایران را نیز فراهم كردند.


مطهری با یادآوری حادثه ای مشابه نظیر تسخیر لانه جاسوسی آمریكا در سال ۱۳۵۸، گفت: در زمان حیات شهید مطهری چریك های فدایی در اقدامی وارد سفارت آمریكا شدند، وقتی خبر به شهید مطهری رسید، ایشان بلافاصله به عنوان رئیس شورای انقلاب به آقای مهدوی كنی كه آن زمان رئیس كمیته ها بود دستور داد چریك های فدایی را از سفارت بیرون كنید، ایشان تأكید داشتند «نباید به آنان اجازه داد چهره انقلاب اسلامی، آن هم در روزهای آغازین پیروزی تخریب شده و برای كشور مشكل به وجود آورند.»


به جای تبعیت از احساسات و هیجانات، باید تحت سلطه عقل تصمیم گیری كرد


مطهری خطاب به دانشجویان حاضر در تسخیر سفارت انگلیس گفت: به جای تبعیت از احساسات و هیجانات باید تحت سلطه عقل تان تصمیم گیری كنید. البته افرادی هم كه دانشجویان را تحریك كردند مقصرند. یكی از نمایندگان روحانی مجلس در زمان اشغال سفارت انگلیس جلسه كمیسیون فرهنگی را به قصد شركت در تجمع دانشجویان و تشویق آنها ترك كرد و بعد شنیدیم كه در آنجا امامت نماز جماعت هم كرده است.


مطهری ماجرای تسخیر سفارت انگلیس را قابل پیگرد قضایی دانست و اظهار كرد: تحریك كنندگان و عاملان این قضیه مقصرند. این افراد باید پشت سر مجلس كه قائل به اقدام گام به گام است حركت می كردند. می شد اقدامات اثرگذارتری انجام داد تا در عمل به دولت انگلیس لطمه وارد كنیم. مثلا روابط اقتصادی را به حداقل برسانیم. با تسخیر سفارت بیش از آن كه به انگلیس ضربه وارد شود به خودمان لطمه زدیم.


راه جبران ظلم های دولت انگلیس، تسخیر سفارت این كشور نبود


مطهری با یادآوری اشغال سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۵۹، گفت: قرائن نشان می دهد كه اشغال سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۵۹ از سوی مخالفان نظام جمهوری اسلامی كه طی آن ۲۶ ایرانی حاضر در سفارت گروگان گرفته شدند و دو نفر از آنان (دكتر لواسانی و دكتر صمدزاده) به شهادت رسیدند، بدون همكاری پلیس انگلیس امكان پذیر نبود، هر چند كه بعدا پلیس اسكاتلندیارد به آنجا حمله كرد و پنج تن از شش تروریست را كشت.


وی تاكید كرد: اصلا دولت انگلیس طی صد سال گذشته ظلم های فراوانی به مردم ایران كرده است ولی راه جبران آن، تسخیر سفارت انگلیس نبود.


گفت وگو از: هادی فرهنگ زاد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا