یزدفردا:به نظر می‌رسد كه واقعا قرار است بعد از سی سال یك جشنواره فیلم فجر منظم داشته باشیم. فرصت مناسبی دیدیم تا برای علاقه‌مندان به جشنواره فجر، فیلم‌ها و كارگردانان‌شان را معرفی كوتاهی بكنیم. این هم فیلم های بخش مسابقه سودای سیمرغ.

به نظر می‌رسد كه واقعا قرار است بعد از سی سال یك جشنواره فیلم فجر منظم داشته باشیم. محمد خزاعی، دبیر جشنواره تا امروز دقیق مطابق برنامه‌هایی كه از روز اول اعلام كرده، پیشرفته، و انگار واقعا می‌خواهد خواسته علاقه‌مندان سینما را كه برگزاری یك جشنواره با برنامه‌ریزی دقیق است، برآورده كند.


در همین فرصت كوتاه اسامی‌ هیات انتخاب فیلم‌های بخش مسابقه، فیلم‌های جلوه‌گاه شرق (مسابقه فیلم‌های آسیایی) و افرادی كه قرار است در جشنواره امسال از آنها تقدیر شود، اعلام شده. مهم‌ترین گام اعلام اسامی‌فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران بود كه از اهمیت زیادی برخوردار است.

خزاعی طبق تاریخی كه اعلام كرده بود، نام 26 فیلم را كه قرار است برای به دست‌آوردن سیمرغ‌های اصلی جشنواره با هم به رقابت بپردازند، اعلام كرد. فرصت مناسبی دیدیم تا برای علاقه‌مندان به جشنواره فجر، فیلم‌ها و كارگردانان‌شان را معرفی كوتاهی بكنیم تا در ایام جشنواره راحت‌تر بتوانند فیلم مورد علاقه‌شان را انتخاب كنند. این هم فیلم های بخش مسابقه سودای سیمرغ.

*توضیح: این لیست ممکن است در روزهای باقی مانده تا جشنواره تغییر کند.
آمین خواهم گفت (سامان سالور): سامان سالور از آن جوانان بااستعدادی است كه خیلی زود با فیلم‌هایش، (حتی آنها كه به نمایش درنیامدند و مانند «چند كیلو خرما برای مراسم تدفین» تازه وارد شبكه خانگی شده‌اند) مطرح شد. «آمین خواهم گفت» مراحل تولید سختی داشت و در مناطق صعب‌العبور لرستان فیلمبرداری شد.

گروهی از بازیگران بومی‌ به همراه فرزاد حسنی در این فیلم بازی می‌كنند. سالور بعد از «سیزده59» توانست توجه خیلی از علاقه‌مندان سینما را به خودش جلب كند و حالا همه منتظر آخرین فیلمش هستند كه داستان مراوده آدم‌ها با مردی به نام حسن است كه مسئول عبور ساكنان از یك رودخانه مرزی است.


برف روی كاج‌ها (پیمان معادی): معادی را پیش‌تر به عنوان فیلمنامه‌نویس و بعد هم بازیگر فیلم‌های فرهادی می‌شناختیم. امسال او برای اولین بار به عنوان فیلمساز پشت دوربین رفته و فیلمی‌را با بازی مهناز افشار و ویشكا‌ آسایش كارگردانی كرده. فیلمنامه «برف روی كاج‌ها» را خودش نوشته و داستان زنی است كه در مواجهه با یك اتفاق بزرگ در زندگی‌اش، در دو راهه تصمیم قرار می‌گیرد. او باید مطابق عرف دست به انتخاب بزند. نكته جالب اینكه شنیده می‌شود این فیلم به شیوه سیاه و سفید پخش خواهد شد.


بزن بریم بهشت (مصطفی كیایی): شاید اسم مصطفی كیایی برای خیلی‌ها آشنا نباشد. او همان كسی است كه دو سال پیش فیلم «بعدازظهر سگی سگی» (كه نامش برداشتی از فیلم مشهور سیدنی لومت بود) را روی پرده داشت. كمدی با بازی مجید صالحی كه اتفاقا باید حسابش را از خیل كمدی‌های مبتذل بی‌مزه جدا كرد. كیایی ایده‌های خوبی در كارگردانی و بامزه كردن قصه‌اش داشت. «بزن بریم بهشت» گرچه كمدی نیست ولی مایه‌های طنز دارد و مهدی هاشمی‌ و مسعود كرامتی هم بازیگران آن هستند. از كنار فیلمش نباید خیلی بی‌تفاوت گذشت.
بوسیدن روی ماه (همایون اسعدیان): تقریبا همان گروهی كه «یه حبه قند» میركریمی‌ را عرضه كردند، امسال «بوسیدن روی ماه» را در جشنواره دارند. اسعدیان از آن فیلمسازهایی است كه در كارنامه‌اش یا آثار خوب دارد و یا خیلی بد. به‌نظر می‌رسد «بوسیدن روی ماه» قرار است از كارهای خوبش باشد. شیرین یزدانبخش و صابر ابر بازیگران این فیلم هستند. ماجرای دو همسایه كه بیشتر از 20 سال است منتظر فرزندان‌شان هستند.
بیداری (فرزاد موتمن): كارگردان كاربلدی است و اهل تجربه كردن هر ژانری. به عنوان یك فیلمساز مخاطب خاص با فیلم‌های خوش‌ساختی چون «هفت پرده» و «شب‌های روشن» وارد سینما شد. با «باج‌خور» ژانر نوآر را در سینمای ایران تجربه كرد. از سال 87 تاكنون درگیر ساخت فیلم «بیداری» بوده كه بالاخره به جشنواره فجر امسال رسیده است. نیكی كریمی‌برای سومین بار در این فیلم با موتمن همكاری كرده. فیلم داستان زنی به نام زهراست كه حافظه‌اش از زمانی كه برای آخرین بار دختر 6 ساله‌اش را دیده، متوقف شده است و حالا به دنبال دختر گمشده‌اش می‌گردد.


پذیرایی ساده (مانی حقیقی): مانی حقیقی سینما را با ساخت فیلمی‌ مانند «آبادان» شروع كرد. فیلمی‌ كه هیچ‌وقت به نمایش عمومی‌درنیامد. در همان اولین فیلمش به‌خاطر آشنایی‌اش با روشنفكران سینما، با حرفه‌ای‌ترین آنها همكاری كرد. فیلمنامه «چهارشنبه‌سوری» فرهادی را نوشت و با بازی در «درباره الی» و «ورود آقایان ممنوع» نشان داد كه بازیگر توانایی هم هست. ترانه علیدوستی بازیگر نقش اصلی فیلمش است. فیلمی‌كه در خلاصه‌ داستانش آمده: فیلمی‌ درباره پول.

پرواز بادبادك‌ها (علی قوی‌تن): قوی‌تن از آن دسته كارگردانانی است كه آرام و بی‌صدا فیلم‌هایش را می‌سازد. نه منتقدان پیگیر فیلم‌هایش هستند و نه فیلم‌های گیشه‌ای می‌سازد. در «پرواز بادباد‌ك‌ها» هم به مسیرش ادامه داده. داستان پسری به نام مسلم كه همیشه در مدرسه مورد تمسخر همكلاسی هایش قرار می‌گیرد و در خانه نیز مورد بی مهری و سرزنش والدین است اما معلم او در برابر مشكلات و سختی ها از خود صبوری و مقاومت نشان می‌دهد.
پل چوبی (مهدی كرم‌پور): پرستاره‌ترین فیلم امسال سینمای ایران است. مهدی كرم‌پور كارگردان جوان و خوش‌ذوقی است كه دوست دارد حتی در فیلم‌های مخاطب خاص هم با بازیگران حرفه‌ای كار كند. حالا در «پل چوبی» كه یك فیلم داستانی است از مهناز افشار تا مهران مدیری و بهرام رادان و حتی هدیه تهرانی بازی كرده‌اند. عجیب نیست كه به آن لقب فیلم كهكشانی را داده‌اند. «پل چوبی» در سكوت خبری كامل ساخته شد.
پله آخر (علی مصفا): مصفا را بیشتر به عنوان بازیگر می‌شناسیم. هرچند یك فیلم سینمایی به نام «سیمای زنی در دوردست» هم ساخته كه اكران محدودی داشت. لیلا حاتمی‌ بازیگر «پله آخر» است. فیلم داستان دكتر میانسالی است كه پس از سال‌ها به ایران برگشته و به همراه مادرش تنها زندگی می‌کند. او با شنیدن خبر مرگ یکی از دوستان کودکی به خانه‌اش رفته و درگیر ماجرای مرگ او می‌شود.

تلفن همراه رئیس جمهور (علی عطشانی): فیلم عطشانی طبق معمول اسم جنجال برانگیزی دارد. این بار سوژه‌اش هم جالب و جنجالی است: پیرمردی که شغلش باربری است و قصد خرید سیم‌کارت و تلفن همراه را دارد که دست بر قضا سیم‌کارت خاموش سالیان گذشته رئیس جمهور مورد معامله قرار می‌گیرد. مهدی هاشمی‌ و اكبر عبدی از بازیگران این فیلم هستند.
چك (كاظم راست‌گفتار): با توجه به كارنامه راست‌گفتار احتمالا از آن فیلم‌هایی است كه در گیشه هم موفق خواهد بود. فیلم در سكوت خبری كامل تولید شد. فرهاد آییش و مریم سعادت از بازیگران «چك»هستند.

خرس (خسرو معصومی): معصومی‌ علاقه‌مند به فضاهای طبیعی، جنگل‌ها و مشكلات آدم‌هایی با شرایط ویژه است. «خرس» هم گویا چنان مایه‌هایی دارد هرچند در خلاصه داستانش آمده: طلبه‌ای كه زمانی از راه نجاری روزگار می‌گذراند، در جریان جنگ ایران و عراق مفقودالاثر می‌شود. او در بازگشت به روستایش می‌فهمد كه زندگی‌اش به دست یك قاچاقچی چوب ملقب به خرس نابود شده است. پرویز پرستویی و مریلا زارعی بازیگران فیلم معصومی‌ هستند.

در انتظار معجزه (رسول صدرعاملی): با سه گانه‌اش درباره دختران نوجوان و مشكلات‌شان شناخته شد. هرچند پیش از آن هم در دهه 60 ملودرام مهم و تاثیرگذار «گل‌های داوودی» را ساخته بود. حمید فرخ‌نژاد بازیگر فیلم صدرعاملی است و این سومین تله فیلم از سه‌گانه‌ صدرعاملی بعد از «شب» و «هر شب تنهایی» است كه به سفارش آستان قدس و درباره امام رضا ساخته می‌شود. نكته جالب اینكه طرح اولیه فیلمنامه «در انتظار معجزه» از اصغر فرهادی بوده: امیر و مهرانه چشم دیدن یکدیگر را ندارند و همه وجودشان سرشار از نفرت نسبت به یکدیگر است. این زن و شوهر که با هم اختلاف دارند، همراه دخترشان به مشهد می‌روند.

راه بهشت (مهدی صباغ‌زاده): این روزها فیلم «خاك و آتش» وی بر پرده سینماهاست. «راه بهشت» كه قرار است در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید یك فیلم تاریخی است كه بخشی از زندگی حضرت محمد را روایت می‌کند. فیلمبرداری این فیلم بیشتر در جهرم و كاشان انجام گرفته.
رضا هرگز نمی‌خوابد (رضا عطاران): اولین فیلم سینمایی رضا عطاران در مقام كارگردان كه پیش از این توانایی‌هایش را در كارگردانی سریال‌هایی چون «بزنگاه» نشان داده است. عطاران به همراه ویشكا آسایش، سروش صحت و مریلا زارعی در این فیلم بازی می‌كنند و خداداد عزیزی هم حضور افتخاری دارد. فیلم ماجرای رضا، معلمی‌ ساده و درستکار که به سن میانسالی رسیده و در برقراری ارتباط با زن‌ها دچار مشکل است، با دختری پاستیل فروش آشنا می‌شود. دختر، برای پیوند کلیه خواهرش با مشکل روبه‌روست و رضا را ترغیب به کارهایی می‌کند که باب میلش نیست.
روزهای زندگی (پرویز شیخ‌طادی): امسال «شكارچی شنبه» را كه فیلمی‌د رباره صهیونیسم بود روی پرده داشت. هنگامه قاضیانی و حمید فرخ‌نژاد در این فیلم بازی می‌كنند كه داستانش درباره كوشش پزشكان و پرستاران در بیمارستان‌های صحرایی در دوران جنگ تحمیلی است.

روییدن در باد (رهبر قنبری): این فیلم داستان پسر نوجوان 14 ساله ایلیاتی را روایت می‌كند كه شاگرد اول منطقه است و در فصل ییلاق مجبور می‌شود تا برای كمك به پدرش و رسیدگی به گله دام، رفتن به مدرسه را رها كند، اما برای كمك به پدرش این كار را انجام می‌دهد و در طول مسیر كوچ امتحانات پایان سال تحصیلی‌اش را نیز با موفقیت می‌گذراند. رهبر قنبری به فیلم ساختن درباره مشكلات كودكان و نوجوانان علاقه دارد.
زندگی خصوصی (محمدحسین فرحبخش): تهیه‌كننده مشهور سینمای ایران سال‌ها پیش «عطش» را به عنوان كارگردان در كارنامه‌اش داشت و حالا بعد از سال‌ها فیلم دیگری براساس فیلمنامه‌ای از اصغر نعیمی (كه خودش فیلمساز است) ساخته. لعیا زنگنه و هانیه توسلی بازیگران فیلم فرحبخش هستند. فیلم داستان مردی به نام ابراهیم کیانی است كه در زندگی خصوصی‌اش رازهایی وجود دارند که تلاش برای مکتوم نگهداشتن آنها او را گرفتار برزخی غریب می‌کند.

شور شیرین (جواد اردكانی): داستان فیلم در سال‌های 59 و 60 می‌گذرد و زندگی شهید كاوه روایت می‌كند. نقش شهید «محمود کاوه» را یکی از جوانان مشهدی با نام «حمید رضا عمارلو» بازی می‌کند. رضا رویگری هم بازیگر یكی از نقش‌های اصلی این فیلم است.
گشت ارشاد (سعید سهیلی): نام جنجال برانگیزی دارد. حمید فرخ‌نژاد، جمشید هاشم‌پور و نیوشا ضیغمی‌ بازیگران این فیلم هستند. «گشت ارشاد» داستان سه جوان جنوب شهری است كه به خاطر به دست آوردن پول، دست به كارهای خطرناكی می‌زنند. همچنین داستان فیلم به مسائل مربوط به گشت ارشاد پلیس هم ارتباط دارد. شایعه شده بود كه فیلم سهیلی با اصلاحیه‌هایی روبه‌رو شده است.

محرمانه تهران (مهدی فیوضی): فیلم قبلی‌اش، «نفوذی» را به همراه احمد كاوری كارگردانی كرده بود. این اولین فیلمی‌ است كه شخصا ساخته. فیلم در سكوت خبری ساخته شده و اطلاعات چندانی از آن در دسترس نیست.

ملكه (محمدعلی باشه‌آهنگر): اولین فیلم باشه‌آهنگر، «فرزند خاك» باعث شد توجه خیلی‌ها به او جلب شود. فیلمی‌كه در فضای جنگ تحمیلی می‌گذشت. «بیداری رویاها» هرچند به خوبی فیلم اولش نبود اما ایده جذابی داشت كه آن هم مربوط به تبعات جنگ بود. «ملكه»، تجربه جدید باشه‌ آهنگر ماجراهای یك پالایشگاه نفتی در جریان جنگ تحمیلی است. مصطفی زمانی و همایون ارشادی هم بازیگران آن هستند.
نارنجی‌پوش (داریوش مهرجویی): مهم‌ترین فیلم جشنواره امسال است. مهرجویی امسال به تنهایی باید جای همه فیلمسازان بزرگ و باتجربه‌ای را كه در جشنواره امسال حضور ندارند، پر كند. فیلم قبلی‌اش «آسمان محبوب» كه در جشنواره فجر سال گذشته به نمایش درآمد، نتوانست آن طور كه باید و شاید طرفداران سینمای مهرجویی را راضی كند.
«نارنجی‌پوش» فیلم پر ستاره‌ای است و از حامد بهداد گرفته تا لیلا حاتمی‌ و طناز طباطبایی و دكتر امید روحانی در آن بازی می‌كنند. «نارنجی‌پوش» نوشته مشترک مهرجویی و وحیده محمدی‌فر بر اساس طرحی از وحیده محمدی‌فر ساخته شده و داستان درباره حامد آبان عکاس حرفه‌ای مجلات و روزنامه‌ها (با بازی بهداد) است که با خواندن کتابی چنان تحت تاثیر پالایش محیط زیست و مبارزه با آشغالزایی می‌شود که با لباس نارنجی مخصوص رفتگران به شهرداری می‌پیوندد.
او با عنوان «نارنجی پوش لیسانسه» به شهرت می‌رسد، اما اعتبار و محبوبیت حامد زندگی خصوصی و خانوادگی او را با سیلی از فراز و نشیب‌های عاطفی به سمت و سویی دیگر می‌برد.

یك روز دیگر (حسن فتحی): فتحی كارش را با سریال‌سازی در تلویزیون شروع كرد. سریال‌هایش از استانداردهای بالایی برخوردار بودند و مورد توجه مردم قرار گرفتند. تاكنون سه فیلم سینمایی ساخته كه هر سه در زمینه كارگردانی از امتیاز بالایی برخوردار هستند. هنوز در رسیدن فیلم فتحی به جشنواره فجر امسال تردید وجود دارد. تمام صحنه‌های جدیدترین ساخته‌ حسن فتحی در شهر پاریس و اطراف آن فیلمبرداری شده و علاوه بر سه بازیگر ایرانی از جمله هدیه تهرانی، سایر بازیگران این فیلم از ملیت‌های مختلفی مانند فرانسوی، لهستانی، عرب، آمریكایی، اسپانیایی، انگلیسی، چینی و ژاپنی هستند.

یك عاشقانه ساده (سامان مقدم): سامان مقدم از كارگردانان جوان سینمای ایران است كه بیشتر آثارش مورد توجه تماشاگران قرار گرفته‌اند. آخرین فیلمش، «صد سال به این سال‌ها» توقیف شد و هنوز هم به نمایش درنیامده. مهناز افشار و مصطفی زمانی بازیگران «یك عاشقانه ساده» هستند. فیلم در حال و هوای روستایی روایت عشق‌های ساده و کینه های قدیمی‌ و نقشه هایی برای وصال را با لحن کمیک به تصویر می‌کشد.
یكی می‌خواد باهات حرف بزنه (منوچهر هادی): سال 1386 فیلمی‌ به نام «قرنطینه» را كارگردانی كرد. در فیلم جدیدش آناهیتا نعمتی،‌ حمیدرضا پگاه و یكتا ناصر بازی می‌كنند. فیلم ماجرای زنی به نام لیلاست كه یك هفته فرصت دارد برای امری حیاتی از شوهر سابقش رضایت بگیرد.

خبر تکمیلی:
شش فیلم سینمایی دیگر به بخش مسابقه سودای سیمرغ پیوستند که با این حساب در مجموع 32 عنوان فیلم در بخش سودای سیمرغ مسابقه سینمای ایران رقابت می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی‌ سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر ضمن اعلام این خبر عناوین شش فیلم را به این ترتیب اعلام کرد:
"بی خداحافظی" به کارگردانی احمد امینی به تهیه کنندگی محمد نشاط
"بی خود و بی جهت" به کارگردانی و تهیه کنندگی عبدالرضا کاهانی
"من و زیبا" به کارگردانی فریدون حسن پور و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی
"یک سطر واقعیت" به کارگردانی علی وزیریان و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی
"سلام بر فرشتگان" به کارگردانی فرزاد اژدری و تهیه کنندگی حسن علی مردانی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
"گیرنده" به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه کنندگی محمد قهرمانی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی


منبع: tehrooz.com

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا