در مدت 19 ماه که از ماموریت مهدی هاشمی به لندن می گذرد وی ماهیانه بابت حقوق و حق ماموریت مبلغ 3200 پوند همراه با 4 میلیون تومان دریافت کرده است که با محاسبه قیمت پوند در بازار ارز تهران که بیش از 3هزار تومان است وی جمعا ماهانه حدود 14 میلیون تومان دریافت کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی مشرق، حقوق مهدی هاشمی رفسنجانی رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد که از شهریور سال 88جهت بازدید و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد در خارج از كشور از ایران خارج شده بود در سال 91 قطع شد.
پیش از این اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد در خصوص علت سفر پسرش به لندن گفته بود: "ما در دانشگاه آزاد اسلامی شش واحد در خارج از كشور داریم كه همه آنها مشكل دارند. می‌بایست كسی می‌رفت و رسیدگی می‌كرد. از لندن شروع كردیم و به لبنان رفتیم كه باید توسعه پیدا كند. واحد دوبی مشكلات خاصی دارد. در زنگبار زمین دادند كه هنوز نتوانستیم شروع كنیم. در ارمنستان و تاجیكستان هم واحد داریم. باید رسیدگی می‌كرد كه رفت. دلش می‌خواهد بیاید و من می‌گویم اول كارهایت را تمام كن و انجام بده و بعد بیا. از این طرف هم مرتب تهمت می‌زنند كه او هم همیشه جواب می‌دهد.
بر اساس این گزارش، در مدت 19 ماه که از ماموریت مهدی هاشمی به لندن می گذرد وی ماهیانه بابت حقوق و حق ماموریت مبلغ 3200 پوند همراه با 4 میلیون تومان دریافت کرده است که با محاسبه قیمت پوند در بازار ارز تهران که بیش از 3هزار تومان است وی جمعا ماهانه حدود 14 میلیون تومان دریافت کرده است.
بر اساس اخبار موثق در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد حقوق و حق ماموریت مهدی هاشمی قطع گریده است.

ستاد مهدی هاشمی برای کنترل صحت انتخابات
مهدی هاشمی كه در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 از حامیان میرحسین موسوی بود در دانشگاه آزاد ستادی را برای كنترل صحت انتخابات ایجاد كرده‌بود.
با آغاز مطالبات مردمی برای محاكمه عوامل اغتشاشات و ناامنی‌ها در كشور پس از انتخابات 22 خرداد 88 كه بالتبع نام مهدی هاشمی را نیز بر سر زبان‌ها می‌انداخت، به ناگاه وی از كشور خارج شد.
با این وجود یكی از نزدیكان خانواده هاشمی رفسنجانی در همان روزها یعنی نهم شهریورماه سال 88 ضمن تأئید خبر سفر مهدی هاشمی به انگلیس گفت كه این سفر هیچ ارتباطی به شایعات مطرح شده درباره احتمال دستگیری مهدی هاشمی به اتهام طراحی و عملیاتی كردن اغتشاش‌های پس از انتخابات ندارد.

اعترافات باستانی و کرمی علیه مهدی هاشمی
شائبه‌ فرار مهدی هاشمی از كشور و ارتباط وی با اغتشاشات پبش آمده در ایام پس از انتخابات 22 خرداد 88 آنجا بیشتر تقویت شد كه در چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده آشوب های پس از انتخابات، مسعود باستانی از روزنامه‌نگاران فعال دوم خردادی با اشاره به محورهایی كه از سوی مهدی هاشمی رفسنجانی به مدیریت سایت "جمهوریت " داده شده بود، گفت: حمله به عملكرد 4 ساله دولت و تضعیف نهادهای قانونی كشور(سپاه ،بسیج، شورای نگهبان و...) و القای تقلب و التهاب‌آفرینی در انتخابات جزو محورهایی بود كه دستور كار داشتیم.
همچنین حمزه كرمی مدیر سایت جمهوریت نیز در دادگاه اعلام كرد كه مهدی هاشمی در انتخابات پولشویی، سند سازی و از بیت‌المال هزینه می‌كرد.
اما پیرو این شائبه‌ها، دفتر هیئت‌امنای دانشگاه آزاد به دفاع از مهدی هاشمی (رئیس این دفتر) پرداخت و با صدور اطلاعیه‌ای سفر وی را یك "مأموریت سازمانی " عنوان كرد.
دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد در این اطلاعیه خود تصریح كرد كه مهدی هاشمی رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد جهت بازدید و رسیدگی دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد در خارج از كشور، چندین روز قبل از دادگاه مورخ 3 شهریور 88 به خارج از كشور عزیمت كرده و قطعاً بعد از اتمام "مأموریت سازمانی " خویش جهت پاسخگویی به مطالب كذب مطرح شده در دادگاه به كشور بازخواهد گشت.

دفاع مجدد پدر از پسر
در همین اثنا اكبر هاشمی رفسنجانی پدر مهدی هاشمی نیز در دیدار با دانشجویان مشهدی كه 15 آذر سال 89 برگزار شد، در پاسخ به سوالات و اعتراضات دانشجویان راجع به سفر مهدی هاشمی به خارج از كشور پاسخ‌هایی ارائه كرد.
آنچنان كه در متن ارسالی از سوی دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از این دیدار آمده بود، هاشمی در پاسخ به سوالات دانشجویان درباره مهدی هاشمی رفسنجانی می‌گوید: "خیال مهدی از پرونده‌هایش راحت راحت است.
اما هاشمی رفسنجانی در ادامه به نقش مهدی هاشمی در كمیته غیرقانونی "صیانت از آرا " اشاره كرده و گفت:‌من مطمئنم مهدی در این انتخابات در هیچ بخشی دخالت نداشت، "جز در مسئله كمیته صیانت از آرا ". مهدی نه پولی دارد و نه به كسی پول داد. گفتند: او پول داده تا افرادی در اغتشاشات شركت كنند، در حالی كه از این كارها بیزار است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص علت سفر پسرش به لندن هم اینچنین گفت كه: "ما در دانشگاه آزاد اسلامی شش واحد در خارج از كشور داریم كه همه آنها مشكل دارند. می‌بایست كسی می‌رفت و رسیدگی می‌كرد. از لندن شروع كردیم و به لبنان رفتیم كه باید توسعه پیدا كند. واحد دوبی مشكلات خاصی دارد. در زنگبار زمین دادند كه هنوز نتوانستیم شروع كنیم. در ارمنستان و تاجیكستان هم واحد داریم. باید رسیدگی می‌كرد كه رفت. دلش می‌خواهد بیاید و من می‌گویم اول كارهایت را تمام كن و انجام بده و بعد بیا. از این طرف هم مرتب تهمت می‌زنند كه او هم همیشه جواب می‌دهد.
با وجود اطلاعیه دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد كه ریاست آن بر عهده شخص مهدی هاشمی رفسنجانی است و همچنین اظهارات اكبر هاشمی رفسنجانی، كریم زارع طی مصاحبه‌ای در مورخ 27 دی درباره مأموریت مهدی هاشمی رفسنجانی از سوی دانشگاه آزاد گفت كه هنوز موضوع مأموریت آقای مهدی هاشمی برایش مشخص نشده. وی همچنین ادامه داد كه "من گفته‌ام كه موضوع مأموریت آقای هاشمی را به من بگویند ولی هنوز به من چیزی نگفته‌اند!
بنا بر این گزارش، سرانجام در پی موضع‌گیری‌های فعالان دانشجویی درباره حضور طولانی‌ مدت مهدی هاشمی در خارج از كشور به رغم اتهامات وی در جریان حوادث پس از انتخابات، وی پس از گذشت 6 ماه از خروج خود از كشور، علناً در این باره به ایراد توضیح پرداخت.

پاسخ مهدی هاشمی به اتهامات
مهدی هاشمی در تاریخ 28/11/88 و در پاسخ به گزارشی با عنوان "5 ماه از حضور مهدی هاشمی در لندن گذشت؛ مأموریتی كه مرد شماره 2 دانشگاه آزاد از جزئیات آن بی‌خبر است "، نوشت: " خبرگزاری فارس هر از چند گاهی به بهانه سفر تحصیلی اینجانب به خارج از كشور، آن را مستمسكی برای تكرار ادعاهای غیرقانونی برخی محكومین جریانات بعد از انتخابات در دادگاه قرار می‌دهد و لابد شخص، ارگان یا سازمان و مسئولین قضایی نیز به این سایت خبری به دلیل تكرار ادعاهای محكومین علیه اینجانب كه رهبری معظم انقلاب رسما در خطبه‌های نماز جمعه خود آن را بی‌اعتبار توصیف كردند، هیچ‌گونه اعتراض و یا بازخواستی نمی‌كند كه این گونه خود را در حاشیه امن آهنین می‌دانند؟!
همچنانكه كرارا اعلام شده است یكبار دیگر اعلام می‌كنم كه اینجانب برای ادامه تحصیل مقطع دكتری و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در چندین شعب خارج از كشور به خارج سفر كرده‌ام و از حدود 5 ماه اقامت در خارج از كشور حدودا یك ماه، آن را در لندن به سر برده‌ام و مابقی این مدت در سایر كشورها در تردد و سركشی و ماموریت بوده‌ام و مانند یك شهروند عادی به دور از جنجال های ساختگی خبرگزاری فارس و سایر سایت‌های همسو و زنجیره‌ای به ادامه تحصیل در خارج از كشور ادامه می‌دهم.

جاسبی: ما به مهدی هاشمی ماموریت ندادیم خودش رفت
پس از آغاز انتقاداتی که به سفر وی صورت گرفت، دفتر رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد در اطلاعیه ای اعلام کرد که "آقای مهدی هاشمی بعنوان رییس دفتر هیات امنا برای بازرسی از عملکرد این دفاتر به تعدادی از کشورهای که دارای شعبه دانشگاه ازاد می باشند مسافرت نموده‌اند."
روابط عمومی حوزه تحت اختیار مهدی هاشمی در ادامه ادعا کرد، سفر او "کوتاه مدت" خواهد بود.
با این حال عبدالله جعفرعلی جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد، در کنفرانسی خبری در دانشگاه آزاد واحد تبریز، هرگونه ارتباط سفر پسر آقای هاشمی با دانشگاه آزاد را رد کرد.
آقای جاسبی اظهار کرده است: بنده به آقای مهدی هاشمی ماموریت ندادم و وی از طرف مدیریت دانشگاه حکم نداشته و بنده نیز حکمی به ایشان ندادم.
وی البته درباره سکوت یکساله مدیران دانشگاه آزاد درباره سفر مهدی هاشمی و اینکه چرا مجموعه تحت مدیریت او سفر مهدی هاشمی را کاری دانسته، توضیح نداد.
آقای جاسبی که گفته می شود به زودی باید با دانشگاه آزاد خداحافظی کند، اوایل امسال و در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ در پاسخ به این پرسش که مأموریت مهدی هاشمی رفسنجانی چه وقت به پایان می‌رسد؟ اظهار داشت: من به این سوال پاسخ نمی‌دهم. گفتنی است، سفر رئیس دفتر رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد به قلب انگلیس سپس طرح ادعای تحصیل در لندن، با اسکان طولانی مدت او و بی تفاوتی به درخواست های داخلی همراه شد.
پس از بی نتیجه بودن درخواست بخشی از فعالان سیاسی برای بازگشت مهدی هاشمی، درخواست‌های مختلفی هم از آقای هاشمی رفسنجانی به منظور درخواست وی از پسرش برای بازگشت به کشور و پاسخگویی به اتهامات مطرح شده، صورت گرفت اما رئیس مجمع تشخیص مصلحت با بیان مطالبی در حمایت از فرزندش، تلویحا اعلام کرد که تلاشی برای بازگشت او از انگلیس انجام نخواهد داد.وی حتی چندی بعد اعلام کرد که به پسرش گفته است در خارج بمان و مدرکت را بگیر.

معاون جاسبی، فرودین 89: همچنان بی‌اطلاعم
كریم زارع معاون پارلمانی دانشگاه آزاد بار دیگر در فروردین 89 در پاسخ به این سوال كه آیا ماموریت مهدی هاشمی پایان یافته است یا خیر، اظهار داشت: در این زمینه اطلاعات جدیدی ندارم ولی اگر اطلاعاتی كسب كنم حتما ارائه خواهم داد.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا همچنان اطلاعاتی در خصوص این ماموریت به دست نیاورده‌اید، گفت: بنده هنوز در این زمینه اطلاعات جدیدی كسب نكرده‌ام.
معاون پارلمانی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال كه یعنی ماموریت مهدی هاشمی همچنان ادامه دارد؟ یادآور شد: بنده نگفتم كه این ماموریت پایان نیافته است بلكه عرض كردم اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارم كه بخواهم آن را برای شما بیان كنم.
زارع در پایان در پاسخ به این سوال كه آیا گزارشی هم از این ماموریت از سوی مهدی هاشمی به مسئولین دانشگاه آزاد ارائه شده است، یا خیر؟ اظهار داشت: خیر، حداقل این است كه بنده در این زمینه اطلاعی ندارم.

جاسبی هم سؤال درباره مأموریت مهدی هاشمی را بی‌‌پاسخ گذاشت
با وجود اطلاعیه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد درباره مأموریت مهدی هاشمی، مسئولان این دانشگاه هیچگونه اطلاع‌رسانی درباره موضوع مأموریت، مدت آن و ... ارائه نمی‌كردند. در این بین، عبدالله جعفرعلی جاسبی رئیس دانشگاه آزاد نیز كه فروردین 89 در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات بین‌الملی روبوكاپ شركت كرده بود، در حاشیه این مراسم و در پاسخ به این پرسش كه مأموریت مهدی هاشمی رفسنجانی چه وقت به پایان می‌رسد؟ اظهار داشت: من به این سوال پاسخ نمی‌دهم.
وی با وجود اصرار خبرنگاران مبنی بر تشریح جزئیات مأموریت مهدی هاشمی رفسنجانی، اعلام كرد كه به این سوالات پاسخ نخواهد داد.
در این میان نكته حائز اهمیت این است كه چرا هیئت امنای دانشگاه آزاد تنها چند روز پس از خروج مهدی هاشمی از كشور، سفر وی را ماموریتی كاری از سوی این مجموعه دانست اما نه تنها در خصوص این ماموریت توضیحات تكمیلی را ارائه نداده و اعلام نكردند كه این ماموریت چه زمانی به پایان می‌رسد، بلكه اعضای هیئت امنای این دانشگاه نیز درباره این ماموریت اظهار بی اطلاعی می‌كنند و مشخص نیست كه چه كسانی آن اطلاعیه هیئت امنای دانشگاه آزاد را نوشته و امضاء كردند؟ و دلیل حمایت هیئت امنای دانشگاه آزاد از سفر مهدی هاشمی به لندن چه بوده است؟

صدور حكم جلب مهدی هاشمی
اما فروردین 89 روزهای پایانی خود را سپری می‌كرد كه اعلام خبری درباره صادر شدن حكم جلب مهدی هاشمی صحت اتهامات وارده به وی را قوت بیشتری بخشید.
صدور حكم جلب مهدی هاشمی در جلسه مشترك آیت‌الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و جمعی از نمایندگان از جمله اعضای كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام شد.
بر پایه این گزارش در این جلسه مشترك تصریح شد كه در صورت ورود مهدی هاشمی به كشور وی بر اساس این حكم دستگیر خواهد شد.
در این جلسه درباره احتمال عدم مراجعت مهدی هاشمی به كشور و راههای قانونی دستگیری وی نیز مطالبی عنوان شد.

خروج خانواده مهدی هاشمی از كشور
با این وجود پس از اعلام خبر صدور حكم جلب مهدی هاشمی، برخی منابع خبری اعلام كردند در اردیبهشت‌ماه سال 89 كه خانم "فرشته هاشمی " همسر مهدی هاشمی به همراه دو فرزندش به لندن رفته و قبل از پیوستن به همسر، به برخی اطرافیان خود اعلام كرده است كه قصد بازگشت به ایران را ندارد.

كشف برخی قراردادهای نفت و گاز در ساختمان هیئت امنای دانشگاه آزاد
اما در حالی كه همچنان از عدم بازگشت مهدی هاشمی به كشور خبری نبود، به ناگاه اطلاعیه‌ای از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران صادر و اتهامات مهدی هاشمی و پیرو آن دانشگاه آزاد را وارد فاز جدیدی كرد.
دادسرای عمومی و انقلاب تهران طی اطلاعیه‌ای در خردادماه امسال، اعلام كرد كه اسنادی از طبقه ششم ساختمان محل استقرار هیأت امنای دانشگاه آزاد كشف كرده است كه این اسناد درباره برخی قراردادهای نفت و گاز، اسناد مالی غیر مرتبط با دانشگاه آزاد، اسناد محرمانه دولتی و نیز گزارشهای مرتبط با یكی از متهمان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری بوده است.
بدین ترتیب و با این اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب ایران، صحت اتهامات وارده بر مهدی هاشمی بیش از پیش تقویت و از سوی دیگر احتمال بازگشت وی به ایران كم‌رنگ‌تر از گذشته شده است.
اما كارشناسان و فعالان دانشگاهی در گفت‌وگوهایی كه در خبرگزاری‌های كشور منتشر شده است، اعتقاد دارند كه با توجه به اسناد و مدارك به دست آمده و همچنین با توجه به در دست داشتن حكم جلب مهدی هاشمی، مسئولان امنیتی و انتظامی كشورمان می‌توانند از طریق پلیس بین‌الملل اقدام به بازگرداندن مهدی هاشمی به كشور كرده و وی را در دادگاهی صالحه محاكمه كنند.
البته در این میان برخی نیز معتقدند با توجه به نوع اتهامات مهدی هاشمی و همچنین با توجه به خباثت دولت انگلیس، این كشور از همكاری با پلیس بین‌الملل برای بازگرداندن مهدی هاشمی به ایران قطعاً اجتناب خواهد كرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا