یزدفردا:چهار سارق خشن که سرقت‌های مسلحانه زنجیره‌ای از طلافروشان را از غرب کشور تا پایتخت ادامه داده بودند، مقابل قاضی محمد ایماندوست در شعبه ۱۱۵۵ دادگاه محاکمه و در مجموع به ۶۰سال حبس محكوم شدند.
 

به گزارش خبرنگار «جوان آنلاين»، صبح روز شنبه ۱۱ آبان‌ماه سال ۸۷ یک خودروي پرشیا مشکی با پنج سرنشین مقابل طلافروشی در شهرک مهدیه اسلامشهر توقف کرد و چهار مرد مسلح از آن پیاده شدند و بعد از داخل شدن به مغازه طلافروشی با شلیک چند تیر هوایی قصد سرقت طلاها را داشتند. به دنبال این ماجرا صاحب طلافروشی به بیرون دوید و فریاد‌زنان از مردم کمک ‌خواست. سارقان مسلح که متوجه حضور مردم شدند از سرقت طلاها منصرف شدند و بعد از برداشتن ۹ میلیون تومان چک پول قصد فرار داشتند که خود را در حلقه محاصره عابراني دیدند که به کمک صاحب طلافروشی آمده بودند. یکی از سارقان با مسلسل کلاشینکف که در دست داشت به سوی مردم تیراندازی کرد. در جریان شلیک‌های پیاپی مرد میانسالی با سه تیر مجروح شد و سارقان با خودروي پرشیا موفق به فرار شدند.
بعد از اعلام این خبر به پلیس، با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله تیم زبده‌ای از کارآگاهان ویژه پلیس آگاهی استان تهران مسئوليت رسیدگی به این پرونده را به عهده گرفتند. در نخستین گام از تحقیقات صاحب طلافروشی به پلیس گفت: هنوز دقایقی از باز کردن مغازه‌ام نگذشته بود که چهار نفر که مسلح به اسلحه کلاشینکف و کلت بودند با کیسه‌ای که در دست داشتند وارد مغازه شدند. آنها با شلیک تیر هوایی مجبورم کردند در گاوصندوق را باز کنم. وقتی گاو‌صندوق را باز کردم در یک لحظه به بیرون فرار کردم و از مردم کمک خواستم. سارقان که غافلگیر شدند فقط با برداشتن ۹ میلیون تومان چک پول بعد از تیر‌اندازی به سمت مردم موفق به فرار شدند.
بدین ترتیب پلیس، تحقیقات تخصصی خود را برای شناسایی و دستگیری دزدان جنایتکار آغاز کرد. بررسی‌ها نشان می‌داد که سارقان بعد از سرقت خوروي پرشیا به این طلافروشی دستبرد زده‌اند.
سرقت‌های مشابه
کارآگاهان چهره فرضی سارقان را در اختيار تمام اکیپ‌های عملیاتی سطح کشور قراردادند تا اينكه، از طریق پلیس شهرستان بوئین زهرای قزوین و کارآگاهان شهرستان همدان در جریان دو سرقت مسلحانه مشابه از دو طلافروشی در این شهرستان‌ها چند روز قبل از این حادثه قرار گرفتند.
نخستین سرقت مسلحانه
نخستین سرقت مسلحانه مشابه دقیقاً ۲۱ روز قبل از سرقت از طلافروشی اسلامشهر رخ داد. سارقان مسلح ساعت ۳ عصر روز۲۰ مهرماه همان سال به مغازه طلافروشی در شهرستان فامنین استان همدان دستبرد زدند. صاحب طلافروشی در شرح حادثه به پلیس گفت: عصر آن روز هنگامی که از مغازه‌ام برای رفتن به مغازه همسایه بیرون آمدم متوجه شدم ماشین پرشیایی مقابل مغازه‌ام پارک کرد که یک نفر پشت فرمان بود ناگهان چهار نفر مسلح به طلافروشی‌ام هجوم بردند و پنج کیلو طلاهای پشت ویترین را در کیسه‌ای ریختند. من که شوکه شده بودم با فریاد کمک خواهی به سوی مغازه‌ام دویدم که آنها با شلیک تیر مرا متوقف کردند. سارقان براي ایجاد رعب و وحشت به سوی مردم شلیک کردند اما تیری به کسی اصابت نکرد و آنها موفق به فرار شدند.
دومین سرقت مسلحانه
تنها بعد از گذشت ۱۲ روز از اولین سرقت این بار سارقان مسلح ساعت ۷ عصر دوم آبان ماه سال ۸۷ بعد از پیاده شدن از پرشیاي مشکی به مغازه طلافروشی در بوئین زهرا هجوم بردند و بعد از تهدید کردن صاحب مغازه و شلیک تیر هفت کیلو طلا را به داخل کیسه ريختند و قصد فرار داشتند اما خود را در محاصره مردم نمازگزاری می‌بینند که بعد از پایان نماز در حال خروج از مسجد بودند. سارقان با مسلسل به روی مردم آتش می‌گشایند و در این میان مرد ۷۳ ساله‌ای را به نام اسد را با سه گلوله مجروح می‌کنند و از محل به سرعت متواری می‌شوند. کارآگاهان در ادامه تحقیقات با بررسی سه سرقت مسلحانه دریافتند سارقان مسلح که لهجه یکی از شهر‌های غرب کشور را داشته‌اند، بعد از سرقت خودرو پرشیا سرقت‌های زنجیره‌ای خود را از غرب کشور تا پایتخت ادامه داده‌اند.
از سوی دیگر، پلیس با بررسی بانک اطلاعات مجرمین سرانجام توانست سرکرده این باند را به نام جواد ۲۸ ساله که از افراد شرور و سابقه‌دار بود، شناسایی کند. متهم از سال ۸۵ به اتهام درگیری مسلحانه و تیر‌اندازی به یکی از کسبه‌های محلی کرمانشاه تحت تعقیب پلیس بود. کارآگاهان پلیس تهران با گرفتن نیابت قضایی بعد از ۲۵ روز تعقیب و گریز در کرمانشاه وی را به همراه سه همدستش – علی، مهدی و یدالله - دستگیر کردند، علي آخرین بازمانده فراری سرانجام ۱۵ فروردین ماه سال گذشته به دام پلیس افتاد.
چهار متهم این پرونده بعد از تکمیل شدن تحقیقات ۲۰ بهمن ماه امسال در شعبه ۱۱۵۵ دادسرای جنایی مقابل قاضی محمد ایماندوست محاکمه شدند.
به گفته قاضی ایماندوست متهمان بعد از دفاعیات خود و اظهارات شاکیان به ۱۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، استرداد اموال مسروقه، محرومیت از اعطای مرخصی در سه سال اول زندان و همچنین هریک از مجرمان به پنج سال تبعید به شهرستان‌های نهبندان، طبس، زابل و تربت جام محکوم شدند. علاوه بر آن جواد سرکرده باند که دو نفر را با شلیک تیر مجروح کرده بود به پرداخت دیه به مصدومان محکوم شد. وی درباره متهم ردیف پنجم گفت: از آنجایی که وی در زندان سمنان می‌باشد پرونده‌اش فعلاً مفتوح است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا