یزدفردا:شبکه مجرمانه ای که با استفاده از دسته چک های جعلی و سرقتی اقدام به کلاهبرداری میلیاردی در تهران و چند استان دیگر کرده بودند با دستگیری 13 عضو آن منهدم شد.

18 دی ماه امسال مردی با مراجعه به کلانتری 119 مهرآباد با طرح شکایتی گفت : اسناد و مدارک شخصی و همچنین دسته چک وی از داخل خودرو به سرقت رفته است .
همزمان با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع سرقت داخل خودرو ، مالباخته پنجم بهمن از طریق شعبه بانک اطلاع پیدا کرد که یک برگ از چک های سرقت شده وی به ارزش 5 میلیون تومان ، به علت همخوانی نداشتن امضا چک و همچنین اعلام مسروقه بودن چک ، برگشت خورده است .

با حضور صاحب چک در شعبه بانک مشخص شد که سارق داخل خودرو ، با استفاده از دسته چک مسروقه اقدام به خرید یک دستگاه فتوکپی کرده و فروشنده در زمان وصول چک ، به شعبه بانک مراجعه و در آنجا متوجه مسروقه بودن چک شده است .

در ادامه رسیدگی به این پرونده و به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای هاشمی تهران ، پرونده جهت رسیدگی تخصصی در اختیار کارآگاهان پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت .

کارآگاهان در تحقیقات از فروشنده دستگاه فتوکپی پی بردند که وی در ازای گرفتن یک برگ چک ، دستگاه فتوکپی را به شرکتی در خیابان سبلان فرستاده اما با برگشت خوردن چک ، شخصا به شرکت مراجعه و در آنجا متوجه شده است که این شرکت در طول چند روز گذشته به هیچ عنوان اقدام به خرید دستگاه فتوکپی نکرده و هیچ یک از اعضای شرکت نیز جوانی با مشخصات خریدار دستگاه فتوکپی را نمی شناسند .

از آنجائی که فروشنده در زمان فروش دستگاه فتوکپی با جوان سارق چهره به چهره شده بود ، کارآگاهان اقدام به چهره نگاری تصویر خریدار دستگاه فتوکپی کرده و با بهره گیری از بانک اطلاعات مجرمان سابقه دار موفق به شناسایی یکی از مجرمان قدیمی به نام "مهدی" شدند .

با شناسایی هویت مهدی 31 ساله و در شرایطی که تحقیقات جهت شناسایی مخفیگاه و دستگیری مهدی در دستور کار کارآگاهان پایگاه پنجم قرار داشت ، فرد دیگری مأموران را در جریان یک کلاهبرداری میلیونی قرار داد .

مالباخته در اظهارات خود به آنها گفت : مدتی پیش مرد جوانی با مراجعه به مغازه ام و پرداخت چند برگ چک به ارزش 30 میلیون تومان ، اقدام به خرید محموله های نئوپان و MDF از من کرد. همه سفارشات را به نشانی شرکتی در خیابان سبلان ارسال کرده اما وقتی برای نقد کردن یکی از چک ها به بانک رفتم متوجه شدم که امضای چک همخوانی نداشته و کارمند بانک اعلام کرد که چک دزدی است .

با توجه به شیوه و شگرد سرقت اخیر با استفاده از دسته چک های سرقتی ، کارآگاهان تصویر مهدی را در مقابل دومین مالباخته قرار داده و او نیز بلافاصله متهم تحت تعقیب کارآگاهان را به عنوان خریدار محموله های نئوپان و MDF مورد شناسایی قرار داد .

کارآگاهان پایگاه پنجم در ادامه رسیدگی به این پرونده و با بهره گیری از اطلاعات بدست آمده از سوابق گذشته مهدی ، موفق به شناسایی دقیق محل های تردد وی شده و سرانجام او را در خانه خواهرش دستگیر کردند .

مهدی بعد از دستگیری ، خیلی زود به کلاهبرداری های متعدد دهها میلیون تومانی اعتراف کرد . در ادامه تحقیقات مشخص شد که مهدی در یک گروه کلاهبرداری با استفاده از چک های مسروقه فعالیت داشته و همدستان زیادی در این خصوص دارد .

کارآگاهان با بهره گیری از اطلاعات بدست آمده از مهدی موفق به شناسایی و دستگیری یکی دیگر از اعضای گروه به نام داوود 50 ساله شدند که پس از دستگیری و در بازرسی از مخفیگاه وی ، دهها چک سرقتی و همچنین اسناد و مدارک جعلی کشف شد .

داوود در خصوص چک ها ، اسناد و مدارک بدست آمده از مخفیگاهش به کارآگاهان گفت : با در دست داشتن چک های مسروقه و برای پیدا کردن طعمه هایمان ، به بهانه خرید به تولیدی ها و فروشگاه ها مراجعه و پس از خرید اجناس و دادن چک های سرقتی ، با تهیه فاکتورهای جدید و با مهرهای جعلی اقدام به فروش اجناس می کردیم .

با اعترافات صریح "داوود" و معرفی یکی دیگر از اعضای گروه به هویت "محمد" 28 ساله ، کارآگاهان موفق به دستگیری محمد در غرب تهران شدند .

کارآگاهان در هر قدم با اعضای جدیدی از گروه سارقان رو به رو می شدند . در حالی که دو عضو دیگر گروه به اسامی "مجید" و "حسن" تحت تعقیب قرار داشتند ، کارآگاهان در تحقیقات پلیسی اطلاع پیدا کردند که حسن با به ثبت رساندن یک شرکت کاغذی به نام "کیمیا مهر ایرسا" و در پوشش این شرکت ، اقدام به کلاهبرداری و خرید اجناس با استفاده از چک های بلامحل در سراسر شهر تهران و دیگر شهرهای کشور از قبیل لاهیجان ، مشهد ، رفسنجان و .... کرده است .

"حسن" 42 ساله نیز در مخفیگاهش دستگیر و پس از انتقال به پایگاه پنجم پلیس آگاهی ، در اعترافات خود به کارآگاهان گفت : مدتی پیش شروع به کلاهبرداری با استفاده از چک های سرقتی کرده و حتی به دامادمان که از شهرستان به تهران آمده بود بود نیز رحم نکرده و دسته چک همراهش را سرقت کردم .

در ادامه رسیدگی به این پرونده ، کارآگاهان که عضو دیگری از گروه به نام مجید 36 ساله را نیز تحت تعقیب قرار داده بودند اطلاع پیدا کردند که مجید در حین کیف قاپی و در یک تعقیب و گریز توسط مأموران کلانتری 119 مهرآباد دستگیر شده است . بلافاصله هماهنگی های لازم انجام و او نیز در اختیار کارآگاهان پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت .

سرهنگ کارآگاه علی اکبر اسدی - رئیس پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ - در ادامه با اشاره به شیوه و شگرد متهمان در انجام کلاهبرداری از مالباختگان گفت : با شناسایی تعدادی از مالباختگان و در تحقیقات انجام شده از متهمان مشخص شد که اعضای این گروه کلاهبرداری و سرقت ، با شناسایی صاحبان دسته چک در داخل مراکز اقتصادی و به ویژه شعبات بانکی ، اقدام به سرقت دسته چک از این افراد کرده و در ادامه و برای خریداری محموله های بزرگ پوشاک و برنج ، مالباختگان اصلی پرونده را از طریق آگهی روزنامه شناسایی و پس از قرار ملاقات ، در زمان تحویل گرفتن اجناس و برای رضایت گرفتن فروشندگان در ازای پرداخت چک ، اجناس را با قیمت گرانتری خریداری می کردند . تا به این لحظه از تحقیقات و با بدست آمدن شماری از چک های خرج شده به ویژه در سطح بازار تهران موفق به شناسایی تعداد دیگری از مالباختگان در این پرونده شدیم .

وی در ادامه اعلام این خبر با اشاره به دستگیری تعدادی دیگری از افراد مرتبط با این گروه از سارقان گفت : در ادامه رسیدگی به این پرونده و با توجه به اعترافات صریح متهمان ، کارآگاهان پایگاه پنجم موفق به شناسایی و دستگیری تعداد دیگری از افراد مرتبط و دیگر اعضای این گروه شدند که مجموعا تا به این لحظه تعداد 13 نفر دستگیر و پس از انجام تحقیقات با صدور قرار قانونی روانه زندان شده اند.

رئیس پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ ، با اشاره به تحت تعقیب قرار داشتن یکی دیگر از اعضای این گروه از سارقان عنوان کرد : در تحقیقات انجام شده از متهمان ، تمامی اعضای این گروه صراحتا عنوان کرده اند که یکی از اعضای متواری گروه به نام "صابر . ج" که در سال های 87 و 89 نیز به اتهام جعل و کلاهبرداری دستگیر شده ، با استفاده از اسناد و مدارک شناسایی و هویتی به دست آمده از سرقت ها اقدام به افتتاح حساب های بانکی برای افراد غیر کرده و پس از دریافت دسته چک ، با همدستی دیگر اعضای گروه اقدام به کلاهبرداری از مالباختگان کرده است .

سرهنگ علی اکبر اسدی با اعلام خبر انتشار بدون پوشش تصویر متهم تحت تعقیب پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ ، گفت : با شناسایی هویت صابر . ج و شناسایی مخفیگاه وی در خیابان شادمان ، کارآگاهان در تحقیقات خود اطلاع پیدا کردند که این متهم از مخفیگاه خود متواری شده که در ادامه رسیدگی به پرونده و با دستور مقام قضایی جهت شناسایی و دستگیری متهم ، دستور انتشار بدون پوشش تصویر "صابر . ج" صادر شده است . به همین خاطر از کلیه شهروندان محترم که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند درخواست می شود تا هرگونه اطلاعات خود در خصوص مخفیگاه و یا محل های تردد این متهم را از طریق شماره تماس های 51055138 و 51055466 در اختیار کارآگاهان پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دهند .

رئیس پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ در پایان این خبر ، با اشاره به ارزش میلیاردی پرونده و همچنین شناسایی دهها مالباخته در مناطق مختلف سطح شهر تهران و همچنین دیگر شهرها و استان های کشور گفت : با شناسایی دهها مالباخته در سطح شهر تهران و همچنین دیگر شهرها و استان های کشور به ویژه در شهرهای آمل ، آستانه ، پردیس ، بومهن ، مشهد ، لاهیجان ، رفسنجان و .... ، تحقیقات جهت شناسایی دیگر مالباختگان احتمالی در دستور کار کارآگاهان پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا