شخص معتاد تا زمانی که به مراکز درمانی مراجعه نکند مجرم است
يزدفردا به نقل از ايسنا :جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اشاره به ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: معتاد بر اساس قانون مجرم است مگر آنکه جهت درمان و ترک اعتیاد به مراکز درمانی مراجعه کند.
جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اشاره به ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: معتاد بر اساس قانون مجرم است مگر آنکه جهت درمان و ترک اعتیاد به مراکز درمانی مراجعه کند.
دکتر جهانی، جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری روز شنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه اجتماعی ایسکانیوز با اعلام آغاز طرح ملی نجات یا همان طرح درمان پلیس مدار از اول خردادماه سال جاری افزود: در این طرح با افراد معتادی که فاقد کارت مراکز درمانی باشند برخورد و به مراکز درمانی مربوطه جهت درمان معرفی می شودند.
وی در ادامه در تشریح اجرای طرح درمان پلیس مدار گفت: نیروی انتظامی از اول خرداد افراد معتاد به خصوص معتادین تزریقی و هرویینی را در سطح شهر پایتخت جمع آوری و بلافاصله به قرنطینه ای که از سوی پلیس تعبیه شده، فرستاده می شوند تا مورد معاینات پزشکی قرار گرفته و بعد با توجه به نوع اعتیاد، به مراکز مربوطه جهت درمان معرفی شوند.
جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اشاره به مراکز درمانی معتادین گفت: معتادین با توجه به نوع اعتیاد به مراکز درمانی MMT یا همان درمان با متادون و یا به مراکز درمانی DJC که مراکز گذری هستند و بیشتر سرنگ مورد نیاز معتادین در اختیار آنها قرار می دهد و چگونگی استفاده از آنرا جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف آموزش می دهد، همچنین این مرکز چگونگی از ابتلا به بیماری های مختلف آموزش می دهد، همچنین این مرکز چگونگی رفتار با خانواده را به معتادین آموزش می دهد. در واقع این مرکز یک پوشش حمایتی از معتادین را داراست.
دکتر جهانی مراکز TC را یکی از مراکز درمانی معتادین بر شمرد و خاطرنشان کرد: در این مرکز معتادین دیگر نیاز به دارو ندارند و بیشتر تحت روان درمانی قرار می گیرند، این مرکز زیر نظر سازمان بهزیستی به فعالیت خود ادامه می دهد.
وی از جمله شاخص های مراکز درمانی TC را برگرداندن معتادین به آغوش گرم خانواده برشمرد و تصریح کرد: این افراد در کنار خانواده با توجه به شرایط مناسب روحی و روانی در مدت زمان کمتری درمان می شوند، لذا این مرکز با این هدف معتادین را جهت درمان بهتر به خانواده هایشان تحویل می دهد.
جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری از افزایش 50 درصدی اعتبارات این ستاد نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود:این میزان اعتبار بودجه در سال گذشته 10 میلیارد ریال بوده که با 50 درصد افزایش به بیش از 20 میلیارد ریال در سال جاری رسید که امر حاکی از اهمیت مبارزه با مواد مخدر به خصوص در بخش درمان در سال جاری است.
دکتر جهانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه رسانه ها چه تاثیری در کاهش اعتیاد و مشکلات ناشی از آن دارند، گفت: رسانه ها با توجه به اینکه مخاطبین زیادی دارند و با اطلاع رسانی و آگاهی از آثار سوء مصرف مواد مخدر و تاثیرات منفی آن در جامعه از گرایش مردم به خصوص جوانان به مواد مخدر جلوگیری کنند.
وی با بیان اینکه کشور ما در منطقه موسوم به هلال طلایی واقع شده و ناگزیر کشور ما به عنوان یک کشور ترانزیتی مطرح است بنابراین مبارزه با این بلای خانمان سوز را سخت تر کرده، بنابراین گر چه دسترسی به مواد مخدر عاملی مهم در گرایش افراد به مواد مخدر است اما با توجه به ترانزیتی بودن کشور ما نمی توان از ورود مواد مخدر به کشور به طور 100 درصد جلوگیری کرد پس تنها راه مبارزه با این معضل دادن آگاهی ها و هشدارهای لازم درخصوص این پدیده است تا اینکه اگر مواد مخدر به جوان ما تعارف شد، این جوان آنقدر علم به آثار سوء آن داشته باشد که این تعارف شوم را قبول نکند.
جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با تاکید به اینکه نمی توان با انسداد مرزها به حوار تعیین مطمئن بود که هیچ مواد مخدری به کشور وارد نمی شود، تصریح کرد: مسلماً با توجه به سود سرشار از خرید و فروش مواد مخدر و ارزش مالی آن نمی توان مانع تولید خرید و فروش این مواد شد.
اما این موضوع مانع از تلاش ما در راستای مبارزه با این بلای خانمان سوز نمی شود چرا که دنیا، دنیای ارتباطات است و مردم پیوسته با گرفتن اطلاعات، مبنی بر آثار سوء مصرف مواد مخدر خودشان از مصرف این مواد پرهیز می کنند. و دست قاچاقچیان و سوداگران مرگ را قطع می کنند

يزدفردا




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا