یزدفردا :سخنگوی قوه قضاییه در سی و نهمین نشست خبری خود جزییات تازه ای از پرونده وبلاک نویس درگذشته در بازداشت را تشریح کرد .


توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره دلایل مرگ ستار بهشتی

سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه درخصوص پرونده ستار بهشتی توضیحاتی را ارائه کرد. محسنی‌اژه‌ای در این باره اظهار کرد: در دادسرای جرایم فرهنگ و رایانه پرونده‌ای تشکیل شده که براساس گزارشی بوده که به ضابطین می‌دهند. با توجه به اینکه منزل ستار بهشتی در رباط‌کریم بوده، نیابت داده می‌شود به دادسرای رباط‌کریم و او را در 9 آبان سال جاری حدود ظهر در منزلش دستگیر می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی ضابطین کسی را با حکم دستگیر می‌کنند باید او را به همان محلی که حکم دستگیری را داده برگردانند تا اقدامات قضایی و اداری صورت گیرد و این اقدامات را دادسرای رباط کریم انجام می‌دهد و او را به تهران اعزام می‌کنند. همچنین فردای آن روز یعنی در 10 آبان‌ماه بازپرس ذیربط اقدامات لازم را انجام می‌دهد و قراری را برای وی صادر می‌کند که یکصدمیلیون تومان قرار وثیقه برایش صادر می‌شود. لذا اگر در آن زمان طرف، قرار وثیقه را داشته باشد، آزاد می‌شود و اگر نداشته باشد، راهی زندان می‌شود تا وثیقه تامین شود.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در 10 آبان او به زندان اوین معرفی می‌شود و نامه‌ای در این راستا به زندان اوین نوشته می‌شود که ستار بهشتی در اختیار پلیس فتا در جهت ادامه تحقیقات قرار گیرد. در ساعت 16:20 همان روز در زندان پذیرش می‌شود و به بند 350 که یک بند عمومی است، انتقال می‌یابد.


وی افزود: طبق آن نامه‌ای که بازپرس روز قبل نوشته، در زندان می‌ماند و ادامه تحقیقات براساس همان نامه به بازپرس ارجاع داده می شود و بازپرس او را حدود ساعت 11، یازدهم آبان‌ ماه تحویل می‌گیرد، لذا در 13 آبان حدود ظهر طبق اعلام پلیس زمانی که برای ایشان ناهار بردند، متوجه شدند که فوت شده و بلافاصله به سیستم قضایی اطلاع دادند تا اقداماتی که باید صورت گیرد، انجام شود.

تشکیل پرونده فوت ستار بهشتی در دادسرای جنایی

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: بنابراین پرونده جدیدی درخصوص فوت ایشان در مجموعه دادسرایی جنایی تشکیل می‌شود. طبق اظهارات ستار بهشتی زمانی که در زندان بوده، احساس می‌کند خسته است و قلبش سنگین شده، او را به بهداری زندان معرفی می‌کنند و دکتر او را معاینه می‌کند و می‌گوید مطلب خاصی در ناحیه قلب متوجه ایشان نیست اما باز هم قرص قلبی به ایشان می‌دهند و می‌گویند فکر کنم از نظر روانی اعصابش دچار ناراحتی شده و خوب است که دکتر روانشناس او را معاینه کند.

وجود علامت کبودی در پنج نقطه از بدن

محسنی اژه‌ای گفت: پزشکی قانونی در این راستا نظریه مفصلی را ارائه کرده که من نقل به مضمون می‌کنم. پزشکی قانونی ایشان را کالبدشکافی کرده‌ و گفته‌اند که در پنج جا علامت کبودی وجود دارد. یک کبودی در ساق پا، کبودی دیگری در دست، کبودی در پشت کتف، کبودی در ران و غیره اما آثار شکستگی، خون‌مردگی و آثار خاص دیگری در بدن دیده نمی‌شود. هم‌چنین کالبدشکافی‌هایی در ناحیه سر، صورت و گردن انجام دادند و بیان کردند که هیچ چیز غیرطبیعی وجود نداشته لذا از ناحیه گردن به پایین مانند قلب، ریه، اعضای تناسلی و غیره که باز هم در این نواحی هیچ مورد مشکوکی دیده نشده است.

وی در ادامه افزود: پزشکی قانونی اعلام کرده است که برای اعلام نظر قطعی باید چند کار از جمله آزمایش سم‌شناسی و آزمایش کبد انجام دهیم و زمانی که از آنها پرسیدیم چقدر طول می‌کشد تا نتایج آزمایش به دست ما برسند، گفتند 30 الی 45 روز که ما گفتیم دیر است و اگر امکان دارد، زودتر جواب آزمایش را ارائه دهید که در مورد سم‌شناسی گفتند که مورد مشکوکی مشاهده نشده اما هنوز این نظر کتبا ارسال نشده است.

آیا ستار بهشتی ناراحتی قلبی داشته است؟

محسنی‌اژه‌ای گفت: در این میان این سوال پیش می‌آید که آیا ستار بهشتی ناراحتی قلبی داشته است؟ که باید در این راستا تحقیق شود و در ظاهر امر نمی‌توان نظری داد.

وی ادامه داد: رییس قوه قضاییه تأکید کرده‌اند که از دادسرای زندان اوین، تحقیقات میدانی، دقیق و همه‌جانبه انجام شود و از پزشکی قانونی نیز تحقیقات کاملی صورت گیرد که اگر قصور و تقصیری انجام شده مشخص شود و اگر براثر عارضه قلبی نیز بوده، با اسناد باز هم مشخص شود. اما تمامی این نظرها نظر اولیه است.

نامه بهشتی به مسئول بند 350 زندان اوین

دادستان کل کشور بیان کرد: نکته قابل توجهی در این پرونده وجود دارد و آن نامه‌ای است که این متهم نوشته. همچنین دو سه ابهام جدید در این نامه وجود دارد. ستار بهشتی نامه‌ای با مضمون شکایت علیه بازجویی خود به مسئول اندرزگاه 350 نوشته است. معمولا نامه‌هایی که زندانی می‌نویسد، یا در دفتر خود زندان است یا اینکه در هر بند مسئولی حضور دارد و در حضور آن مسوول نامه را می‌نویسند. همچنین در نامه‌ها حتما باید دو اقدام از سوی زندان صورت بگیرد، اول اینکه تایید کنند که دستخط، دست خط خود فرد است و در حضور مامور نوشته شده اما این نامه هیچ کدام از این موارد را ندارد، لذا زمانی که از مسوول بند 350 زندان اوین پرسیدیم که چگونه این نامه به شما تحویل داده شد، می‌گوید خبر ندارد بعد از اینکه نامه را در سایت‌ها دیدم، تحقیق و پرس‌وجو کردم و دو نسخه از این نامه را که توسط کاربن کپی شده بود در اتاق ایشان پیدا شده و نسخه اصلی نیز ناپدید شده است.

وی در ادامه بیان کرد: زمانی که از مسئولان زندان سوال کردم که آیا معمول است که زندانی در دو نسخه نامه بنویسد، گفتند که معمولا در یک نسخه می‌نویسند اما گاهی اوقات ممکن است که زندانی یک نسخه را در اختیار خود داشته باشد و در این صورت است که نامه در دو نسخه نوشته می‌شود، اما در سه نسخه غیرمعمول است.

متن نامه بسیار مهم است

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه متن نامه نیز بسیار مهم است، تصریح کرد: ستار بهشتی در قسمت اول نامه می‌گوید که من بدون حکم بازداشت شده‌ام که این مورد قابل قبول نیست اما بازهم می‌گوییم که قابل توجیه است. همچنین در ادامه نامه می‌گوید که اینجانب در مدت دو روز بازجویی و مورد انواع تهدید، ضرب و جرح قرار گرفته‌ام. از فحش‌های ناموسی تا غیره بسیار توهینات دیگر. همچنین در قسمت دیگر این نامه آمده، اکنون در یازدهم آبان پلیس فتا من را احضار کرده و مرا با خود می‌برد. معمولا کسی که در زندان است خبردار نمی‌شود که چه کسی او را احضار می‌کند. نکته دیگر اینکه ایشان از کجا می‌دانسته پلیس فتا وی را احضار می‌کند؟ همچنین به زندانی اطلاع نمی‌دهند که او را با خود خواهند برد که این موضوع ابهام را بیشتر می‌کند. لذا مواردی از این قبیل در نامه وجود دارد که بسیار مبهم است.

وظیفه همه ماست که این موضوع را پیگیری کنیم

وی ادامه داد: بنابراین قاعدتا خود ایشان دسترسی نداشته که نسخه اصلی را به بیرون برساند و این سوال مطرح می‌شود که نسخه اصلی دست چه کسی بوده است؟ همچنین دو نکته ابهام آمیز دیگری هم وجود دارد که نمی‌توانم الان آنها را بازگو کنم، لذا جان هر مسلمان و شهروندی محترم است. به احتمال اگر اینکه ایشان به مرگ غیر طبیعی فوت کرده باشد، وظیفه همه ماست که این موضوع را پیگیری کنیم و من به شخصه امروز نزدیک به یک ساعت و 30 دقیقه وقت گذاشتم و با مسوولان ذیربط صحبت کردم تا موضوع با دقت کامل بررسی شود. همچنین این مساله را به شدت دنبال می‌کنیم و اگر به این برسیم که قصور و تقصیری در میان بوده، بدون اغماض برخورد می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای در پایان این موضوع تأکید کرد: پزشکی قانونی اعلام نکرده است که ایشان سکته قلبی کرده‌اند، همچنین مورد مشکوکی از جمله شکستگی یا پارگی را هم اعلام نکرده‌اند.

مشروح کامل این نشست را در خبر زیر دنبال کنید :

مشروح نشست رسانه ای محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا