متاسفانه برخی رانندگان چراغ‌های خودرو را در ساعات شب روشن نمی‌کنند و تصور می‌کنند که روشن نکردن چراغ، مهارت رانندگی آنها را نشان می‌دهد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اجرای طرح ضربتی برخورد با تخلفات نقص فنی سیستم روشنایی خودروها گفت: بر این اساس حدود 8000 خودرو اعمال قانون و 500 دستگاه توقیف شدند.
 
سردار حسین رحیمی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از عوامل تصادفات رانندگی در پایتخت، نقص در سیستم روشنایی خودروهاست، گفت: برخی رانندگان علی‌رغم اطلاع از اینکه نباید تغییری در چراغ‌های خودرو خود دهند، به اشکال مختلف نسبت به تغییر رنگ یا نوع چراغ خودرو اقدام می‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون، هر گونه تغییر رنگ در چراغ‌های جلو، عقب، دنده عقب و راهنمای خودروها ممنوع است، افزود: در عین حال برخی رانندگان نسبت به نصب چراغ‌های زنون بر روی خودروهای خود اقدام می‌کنند که این امر به دلیل استاندارد نبودن این چراغ‌ها، موجب بروز مشکلات جدی از جمله کور کردن چند ثانیه‌ای رانندگان جلویی می‌شود. از سوی دیگر برخی رانندگان کامیون نیز در معابر پایتخت نسبت به روشن کردن نورافکن‌های عقب خود اقدام می‌کنند که این امر نیز موجب بروز مشکلات جدی برای رانندگان پشت سر می‌شود.
 
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه با تاریک شدن هوا رانندگان ملزمند نسبت به روشن کردن چراغ‌های خودروی خود اقدام کنند، گفت: متاسفانه برخی رانندگان چراغ‌های خودرو را در ساعات شب روشن نمی‌کنند و تصور می‌کنند که روشن نکردن چراغ، مهارت رانندگی آنها را نشان می‌دهد.
 
رحیمی با اشاره به قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی گفت: بر این اساس نقص فنی موثر یا نقص در سیستم روشنایی در شب 500 هزار ریال و نداشتن یا نقص چراغ‌های جلو، عقب، ترمز یا راهنمای وسیله نقلیه و یا تغییر رنگ چراغ‌ها علاوه بر برخورد پلیس 300 هزار ریال نیز جریمه در پی داشته و رانندگان این دسته از وسایط نقلیه برای اصلاح چراغ‌های خود به تعمیرگاه اعزام می‌شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه بدیهی است رانندگانی که در ساعات شب و تاریکی هوا به هر شکلی از چراغ‌های اصلی خودرو خود استفاده نکنند نیز مورد برخورد پلیس قرار می‌گیرند، به آغاز طرح ضربتی برخورد با تخلفات نقص فنی سیستم روشنایی خودروها از هفته گذشته اشاره کرد و گفت: بر این اساس ماموران گروه ضربت پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با استقرار در میادین و معابر پایتخت و ماموران پلیس بزرگراه‌ها در اتوبان‌های تهران نسبت به برخورد با خودروهای دارای نقص فنی سیستم روشنایی، اقدام کردند.
 
رحیمی خاطرنشان کرد: بر این اساس تا کنون حدود 8 هزار خودرو و موتورسیکلت دارای نقص در سیستم روشنایی اعمال قانون و 500 دستگاه نیز به دلیل نقص فنی سیستم روشنایی غیرقابل رفع و یا همراه نداشتن مدارک توقیف و روانه پارکینگ شدند که اجرای این طرح همچنان به طور جدی ادامه دارد.
 
آخرین اولتیماتوم پلیس به خودروهای دارای چراغ زنون

 
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در سال جاری متاسفانه چهار فقره تصادف فوتی، 67 فقره تصادف جرحی و 93 فقره تصادف خسارتی به دلیل نقص سیستم روشنایی رخ داده است که این امر می‌طلبد تا پلیس توجه ویژه‌ای به موضوع چراغ خودروها داشته باشد.
 
رحیمی با اشاره به این که برخورد با چراغ‌های زنون از جمله مطالبات جدی رانندگان تهرانی است به ایسنا گفت: استفاده از چراغ‌های زنون به هر شکلی ممنوع است. در عین حال چراغ‌های زنون خودروهای خارجی که به صورت کارخانه‌ای نصب شده‌اند به دلیل استاندارد بودن و نداشتن نور خیره‌کننده مشکلی ندارند.
 
وی در پایان از رانندگان خواست در صورتی که نسبت به تغییر رنگ یا دودی کردن چراغ‌های خودرو خود اقدام کرده‌اند، در اولین فرصت نسبت به برگرداندن آن به رنگ عادی اقدام کنند، چرا که در غیر این صورت ماموران پلیس با این دسته از خودروها برخورد می‌کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا