نظر زیباکلام درباره رقابت خاتمی و مشایی / اظهارات بهداد درباره نامزدی مشایی / مشایی کار دشواری برای کاندیداتوری دارد

رد صلاحیت مشایی/اسنادش موجود است

اخیراً یکی از نزدیکان مشایی یا یکی از اعضای موثر شورای نگهبان درباره تائید صلاحیت مشایی گفت وگویی داشته که این عضو شورای نگهبان گفته است: مشایی اگر نامزد شود رد صلاحیت میشود؛ اسناد لازمه برای رد صلاحیت وی موجود است که در موقع خودش اعلام میکنیم.

صفارهرندی: امکان ندارد مشایی تایید شود

 
محمدحسین صفار‌هرندی تأکید کرد یکی از دلایل ایجاد فاصله بین ذهن و دل نیروهای سیاسی و اجتماعی، اشتباه در برآوردهاست.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی روز یکشنبه در جمع اعضای سازمان بسیج اساتید گیلان با بیان اینکه تعبیر انقلابی دیگر برای حماسه 9 دی شایسته است، با اشاره به اینکه برآوردها گروه‌های مختلف در جهان را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد، افزود: جنگ اصلی در جوامع بشری بین برآوردهاست.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: اگر در مقاطعی شاهد ایجاد فاصله بین مردم و برخی از جریان‌ها دیده شده، دلیل اصلی آن در برآوردهای غلط جریان‌ها بوده است.

وی با تصریح بر اینکه عده‌ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعلق خاطری به اتفاق‌های دهه 30 داشتند و دیدشان نسبت به آینده با آن تفکرات بود، اذعان کرد: اشکال اصلی این قشر نیز در برآوردهایشان بود.

صفار هرندی گفت: گروه‌های چریکی از جمله مجاهدین خلق نیز که مردم بعدها با توجه عملکردشان لقب «منافقان» به آنها دادند اعتقاد به جنگ مسلحانه و مخفی با رژیم شاهنشاهی داشتند و معتقد بودند انقلاب بدون پشتیبانی این جریان به پیروزی نمی‌رسد و در پایان همه دیدند که این برآورد منافقان غلط از آب درآمد.

وی با اشاره به نخستین تظاهرات صدها هزار نفری مردم علیه رژیم ستمشاهی، خاطرنشان کرد: منافقان از مخالفان تظاهرات بودند و پس از قیام خونین 17 شهریور نیز برآوردشان این بود که تنها روش مخفی و مسلحانه پاسخگوست اما مشخص شد که این برآورد غلط بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیام امام راحل تصریح کرد: امام راحل با برآوردی خوشبینانه کشتار مردم توسط رژیم را توسل به زور و دست و پا زدن توصیف کردند.

وی با بیان اینکه منافقان تا چند ماه و هفته مانده به پیروزی انقلاب درخواست مسلح شدن رهبرانشان را داشتند، افزود: یکی از شعارهای منافقان در هفته‌های منتهی به 22 بهمن «رهبران ما را مسلح کنید» بود.

*حفاظت 45 هزار مستشار آمریکایی از شاه

صفار‌هرندی با اشاره به اینکه منافقان فکر می‌کردند تا مردم دست به اسلحه نبرند، پیروز نمی‌شوند، گفت: آنها می‌گفتند که 40 تا 45 هزار مستشار آمریکایی محافظ رژیم شاه هستند و نمی‌شود به این سادگی آنها را از بین برد.

وی به فرمایشات امام راحل اشاره کرد و افزود: امام (ره) معتقد بودند انقلاب بدون توسل به اسلحه و با امواج مردمی به پیروزی می‌رسد که برآورد امام راحل کاملا صحیح بود و مسیر انقلاب طوری که ایشان برآورد کرده بودند، پیش رفت.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تصریح بر اینکه «جنگ مشت و درفش کجا به نفع مشت است» عنوان محور فکری منافقان بود، گفت: آنها شهادت در تظاهرات را حرام شدن می‌دانستند و در نشریات خود و ... پس از پیروزی انقلاب نیز بر مسیر قبلی پافشاری داشتند.

وی ادامه داد: منافقان پس از مدتی به دنبال سازش با امپریالیسم بودند و دستگیری یکی از عناصر اصلی‌شان هنگام دادن مدارکی به دیپلمات شوروی چهره‌ آنها را به مردم بیش از پیش نشان داد.

صفارهرندی با تأکید بر اینکه منافقان حماقت حزب توده در پیوند با امپریالیسم برای موجودیت را سرلوحه کار قرار دادند، اذعان کرد: آنها در برآورهایشان اشتباه کردند.

*امام راحل برآوردهای منافقان را برهم زد

وی با بیان اینکه برآوردهای غلط بسیاری را به اشتباه انداخت، گفت: لیبرال‌ها و منافقان زمانی که دیدند جایگاهی در نزد امام (ره) ندارند خود را به آقای منتظری وصل کرده و به بیت منتظری نزدیک شدند.

به گفته این فعال سیاسی، برآوردها منافقان و لیبرال‌ها زمانی که امام راحل قائم مقام رهبری را کنار گذاشت، از بین رفت و بر آن خط بطلان کشیده شد.

وی با اشاره به رهبری امام خامنه‌ای، تصریح کرد: در فکر آنها نمی‌گنجید که انقلاب اسلامی توسط شاگرد امام راحل به بهترین نحو اداره شود.

صفار هرندی درباره اشاره امام (ره) برای رهبری حضرت آقا، اظهار کرد: در جلسه‌ای که این مسئله مطرح شد، آیت‌الله موسوی اردبیلی، آقای هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌الله مشکینی حضور داشتند و بعدها بر این مسئله شهادت دادند و دلیل اینکه این مسئله در آن زمان عنوان نشده بود را خواهش حضرت آقا از امام (ر‌ه) عنوان کردند.

وی با اشاره به اینکه برخی با اعلام رهبری حضرت آقا نباید بی‌تاب می‌شدند، گفت: برآوردها می‌تواند مسیر انسان را تغییر دهد و فردی که سینه چاک ولایت بود خودش ضد‌ولایت فقیه شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به اوایل دهه 70 و سقوط شوروی اشاره کرد و افزود: با سقوط قطب کمونیستی جهان و ادعای آمریکا بر ایجاد نظم نوین جهانی عده‌ای از روشنفکران به دلیل برآورد غلط بسیار زود تسلیم شدند.

*خط معنوی جهان اسلام از ایران گرفته می‌شود/برخی که بر پیشانی آنها یاری امام (ره) بود در پازل آمریکایی‌ها بازی کردند

وی بیداری اسلامی در جهان را نشأت گرفته از انقلاب اسلامی دانست و یادآور شد: خط معنوی جهان اسلام از ایران گرفته می‌شود.

صفارهرندی درباره حوادث سال 88، اذعان کرد: این حوادث محصول برآورد غلط کاندیداهایی بود که قبل از انتخابات فکر می‌کردند با برآوردهایشان به پیروزی می‌رسند.

وی با تأکید بر اینکه دشمن برای انتخابات سرمایه‌گذاری کرده بود، گفت: دشمن باور نمی‌کرد که سرمایه‌گذاری‌هایش نتیجه دهد و برخی که بر پیشانی‌ آنها یاری امام (ره) بود، در پازل آمریکایی‌ها بازی کنند.

*فشار در خیابان و چانه‌زنی در بیت رهبری برآورد فتنه‌گران بود

این فعال سیاسی با اشاره به اهداف انقلاب‌های مخملی، خاطرنشان کرد: انقلاب مخملی لزوما برای به دست آوردن قدرت نیست و زمانی که نتوانستند به قدرت برسند جنجال‌آفرینی و آشوب بپا می‌کنند.

وی با تصریح بر اینکه فتنه‌گران 88 به شدت در برآوردهای خود اشتباه کردند، اذعان کرد: فشار در خیابان و چانه‌زنی در بیت رهبری برآورد فتنه‌گران بود.

صفارهرندی با اشاره به اینکه برآوردهای غلط همچنان ادامه دارد، متذکر شد: صداقت می‌تواند ما را از برآورد غلط نجات دهد.

*خدمت در دولت همراه با خون دل است

همچنین به گزارش خبرگزاری ایلنا، صفار هرندی در نشست پرسش و پاسخ جمعی از مردم رشت که شامگاه یک شنبه در مسجد فاطمه الزهرا (س) شهر رشت برگزار شد نیز در پاسخ به سوالی درباره برکناری وزیر بهداشت در هفته گذشته اظهار کرد: برخی از اعضای کنونی دولت دهم را می شناسم و انسانهای خدومی نیز هستند. دل های اعضای هیئت دولت سرشار از خدمت کردن ولی همراه با خون‌دل هست و به شوخی به یکدیگر میگویند شتر برکناری این بار در خانه تو می نشیند.

وی با ابراز ناخرسندی شدید از عدم ثبات و آرامش در سال پایانی دولت دهم تصریح کرد: سال گذشته وقتی که مجلس به دنبال استیضاح تعدادی از وزیران بود رهبری تاکید کردند در این فرصت باقی مانده از عمر دولت به صلاح نیست. قاطبه نمایندگان مردم هم تبعیت کردند.

صفار هرندی اضافه کرد: مجلس به دنبال رهنموردهای رهبری از استیضاح وزیران در سال آخر دولت دست برداشتند ولی متاسفانه هم اکنون خود دولت به جان اعضای آن افتاده، آن هم وزارتخانه هایی مانند وزارت ارتباطات که به دلیل رکن بودن در حکومت های فعلی نباید آن را شوخی گرفت.

وی اذعان کرد: خدا علی نیکزاد را زنده نگه دارد که می تواند مدیریت همه وزارت خانه ها را بر عهده بگیرد و اخیرآ هم شوخی شده که سرپرستی وزارت بهداشت را به نیکزاد بدهید!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح سوالی که چه شده وزیر بهداشتی که تا دیروز نمره او بیست بوده امروز برکنار شده است، گفت: این مسئولین سرمایه های اجتماعی هستند و به آسانی به دست نمی آیند.

*برخی عملکردها سبب می‌شود که حرف بزرگان از اعتبار بیافتد

صفار هرندی خاطر نشان کرد: برای معاون اول رئیس جمهوری دولت دهم خیلی بد است که جلوی رسانه ها بگوید تا احمدی نژاد هست وزیر بهداشت هم بر سر کار خواهد بود و بعد از یک هفته خانم دستجردی عزل شود. این سبب می‌شود حرف بزرگان دیگر جلوی مردم اعتبار و عیاری نداشته باشد.

وی بیان داشت: به وزیر بهداشت برکنار شده دولت دهم فشار وارد کردند که معاون خود، آقای دکتر لاریجانی را برکنار کن ولی با مقاومت خانم دستجردی به دلیل حرمت نگه داشتن این اتفاق نیافتاد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی مدعی شد: این گونه اقدامات دولت سبب شد که خانم دستجردی بیاید و بگوید بانک مرکزی به من پول نداده دارو وارد کنم و در نهایت هفته گذشته توسط رئیس جمهوری عزل شد.

*مشایی و فتنه‌گران امکان کاندیداتوری نمی‌یابند

صفار هرندی همچنین به سوال حاضرین درباره کاندیدا شدن مشایی و تائید صلاحیتش در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری نیز پاسخ صریحی داد.

وی خاطر نشان کرد: من عضو شورای نگهبان نیستم ولی بر اساس سنجشی که از ذائقه شورای نگهبان دارم امکان ندارد آنها به شخصی شبیه کسی که از او نام برده اید جواز حضور در این صحنه را بدهند.

این مسئول یاد آور شد: روزی که مشایی از سوی احمدی نژاد به عنوان معاون اول رئیس جمهوری انتخاب شدند مقام معظم رهبری طی تذکری فرمودند« انتخاب این شخص برخلاف مصلحت جنابعالی و دولت، موجب اختلاف و سرخوردگی میان علاقمندان به شما است».

صفار هرندی تاکید کرد: جایگاه ریاست جمهوری خیلی بالاتر از این حرفهاست و از سویی دیگر جریان فتنه نیز از سوی شورای نگهبان به دلیل فقدان صلاحیت اجازه حضور در این صحنه را نخواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه تاثیر مشایی بر احمدی نژاد چیست؟ متذکر شد: آن چه که عیان هست چه حاجت به بیان است و حکم رئیس جمهوری برای مشایی جهت تصدی سمت رئیس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها که تاکنون باعث بروز بحث های زیادی شده فقط در زیارت نامه ها و برای معصومین (ع) به کار رفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تصریح بر این که انسان از شیفتگی رئیس جمهوری به رئیس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها تعجب می کند، بیان داشت: در یکی از جلسات دولت از رئیس جمهوری سوال کردم شیفتگی شما به این فرد به چه دلیل است.

صفار هرندی ادامه داد: رئیس جمهوری در پاسخ اظهار کرد من به هیچ وجه شیفتگی ندارم و این حرفها معنی ندارد. چرا من شیفته مشایی باشم و اگر سابقه رفاقت باشد من با شما ازسال 55 و زمان دانشجویی دوستی دارم ولی با مشایی در چندین سال اخیر است.

وی معتقد است رئیس جمهوری با انتخاب مشایی همه دوستان و دلسوزان را از دست داده است.

کریمی اصفهانی مدعی شد؛

اصرار احمدی‌نژاد به مشایی برای کاندیداتوری

 

بنا به ادعای دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار، مشایی در جایی عنوان کرده است که من قصد حضور در انتخابات را نداشتم تا اینکه احمدی‌نژاد من را متقاعد کرد و گفت اگر لازم باشد شهر به شهر برای رای‌آوری تو خواهم رفت.

 

به گزارش ایلنا ، احمد کریمی اصفهانی با بیان اینکه حمایت احمدی‌نژاد از مشایی به منزله استفاده از امکانات دولتی برای مقاصد انتخاباتی است، گفت: طیف دولت رقیبی جدی برای اصولگرایان است که تلاش می‌کند برخی مسائل غیرقانونی را در انتخابات دخیل کند و این کار را به گونه‌ای تنظیم خواهد کرد که چندان مشخص نشود.

بهداد:

قابلیت رأی آوری مشایی بالاست

 
معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری گفت: نامزدی آقای مهندس مشایی برای انتخابات ریاست جمهوری را به دلائل متعدد بعید می دانم، اما چون قابلیت رای آوری ایشان بالاست، مطرح شدن احتمال نامزدی اش موجب تحلیل پردازی ها و واکنش های تخریبی شده است.

محمدجعفر بهداد همچنین گفته است:‌ حرف ها و مطالب تند و ناجوانمردانه ای که این روزها به بهانه هایی نظیر حکم رییس جمهور برای آقای مشایی یا سخنان دکتر احمدی نژاد درباره قانون ساسی منتشر می شود، همچون قبل، تماما به نفع رییس جمهور است و مثل دو سال گذشته موجب تقویت اهداف و ترویج اندیشه های معرفتی و مدیریتی ایشان خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌افزاید: خداوند بهترین محافظ و مدافع امثال آقای احمدی نژاد است که با از خودگذشتگی مشغول یاری دادن به نظام بر ای دستیابی به توفیقات و عبور از مشکلات و بحران هاست.

نظر زیباکلام درباره رقابت خاتمی و مشایی

اگر حریف مشایی فقط اصولگرایان سنتی باشند، رقابت مشایی با کاندیدای جریان اصلی اصولگرایان، مثل بازی منچستریونایتد و مس سرچشمه کرمان خواهد شد! اگر حریف مشایی قالیباف باشد، رقابت آنها مثل بازی منچستریونایتد و لیورپول می شود. اما اگر حریف مشایی خاتمی باشد، رحیم مشایی مثل تیم ملی فوتبال ایران در برابر بارسلونا خواهد بود!

 

صادق زیباکلام نه تنها احتمال کاندیداتوری مشایی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را بسیار بالا می داند، بلکه معتقد است اگر خاتمی رقیب مشایی نباشد، مرد مرموز دولت احمدی نژاد، رئیس جمهور آینده ایران خواهد بود.

زیباکلام برای علی لاریجانی و ولایتی و حداد عادل، در رقابت با مشایی هیچ شانسی قائل نیست و قالیباف را تنها راستگرایی می داند که ممکن است اسفندیار را از اسب بخت بر زمین سخت بیندازد.

متن زیر گفتگوی عصر ایران است با دکتر صادق زیباکلام درباره داستان پرحرف و حدیث "مشایی و ریاست جمهوری."

***   

در روزهای اخیر بحث کاندیداتوری اسنفدیار رحیم مشایی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، جدی تر از قبل مطرح شده است. به نظر شما، مشایی نامزد ریاست جمهوری می شود؟

اگر ما معتقد باشیم که آقای احمدی نژاد حاضر نیست به این سادگی ها دست از قدرت بکشد، باید به این سوال جواب بدهیم که احمدی نژاد چه راهی برای باقی ماندن در قدرت دارد؟ پاسخ منطقی این سوال این است که احمدی نژاد فقط یک گزینه دارد و آن هم اینکه، رئیس جمهور آینده، شخصی از تیم سیاسی وی باشد.

رئیس جمهور آینده ایران، علی القاعده یکی از اصولگرایان سنتی خواهد بود. یعنی کسی مثل حداد عادل، علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی و یا سعید جلیلی. آقای احمدی نژاد الان با اصولگرایان سنتی به مراتب بیش از هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان زاویه دارد.

اختلاف اصولگرایان سنتی و احمدی نژاد آن قدر زیاد شده است که قطعاً احمدی نژاد هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان را به علی لاریجانی و یا علی اکبر ولایتی ترجیح می دهد.

بنابراین احمدی نژاد برای باقی ماندن در قدرت راهی ندارد جز اینکه یکی از یارانش را به قدرت برساند. او می داند اگر اصولگرایان سنتی قوه مجریه را در دست بگیرند، تار و پودش را می شکافند.

تار و پودش را می شکافند یعنی چه؟

یعنی تمام وابستگان احمدی نژاد را از قطار قدرت پیاده می کنند. تازه اگر این افراد را دستگیر نکنند. به هر حال اگر احمدی نژاد بخواهد یکی از نزدیکانش را نامزد ریاست جمهوری کند، ناگزیر است مشایی را روانه میدان کند؛ چون حمید بقایی و هاشمی ثمره و نیکزاد رای نمی آورند.

در میان یاران احمدی نژاد، فقط اسفندیار رحیم مشایی است که وزنه ای نسبتاً قابل اعتنا برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری است. یعنی پتانسیل رای آوردن دارد. کنار رفتن مشایی از ریاست دفتر رئیس جمهوری و واگذاری سمتی تشریفاتی در ارتباط با جنبش عدم تعهد، نشان می دهد که احمدی نژاد مصمم است که مشایی دیگر درگیر کارهای اجرایی نباشد.

وقتی مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور است، در 24 ساعت باید 25 ساعت وقت بگذارد برای کارهای اجرایی. او از ریاست دفتر رئیس جمهوری کنار رفت تا وقت لازم برای ورود به کارزار ریاست جمهوری داشته باشد.



به نظر شما، مشایی اگر کاندیدا شود تایید صلاحیت می شود؟

تایید صلاحیت در گرو چانه زنی آقای احمدی نژاد است. من احتمال می دهم که مشایی مثل دکتر معین در سال 84، از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شود ولی رهبری کاندیداتوری مشایی را بلامانع اعلام کنند.

در این صورت سرانجام حضور مشایی در انتخابات، همانند معین خواهد شد؟

نه، به نظر من احتمال رای آوردن مشایی خیلی هم بالا خواهد بود. البته اگر آقای خاتمی وارد میدان نشود. اگر خاتمی کاندیدا شود، قطعاً مشایی هیچ شانسی نخواهد داشت.

تایید صلاحیت احتمالی مشایی، از باب مصلحت اندیشی یعنی برای خارج نشدن احمدی نژاد از چارچوب نظام صورت خواهد گرفت یا با هدف افزایش مشارکت مردم در انتخابات؟

هر سه! یعنی یک دلیل هم من به این دو دلیل اضافه می کنم. اگر مشایی بیاید، رقابت جدی خواهد شد. اگر امر دایر شود که اصلاح طلبان بین مشایی و مثلاً حداد عادل یک گزینه را انتخاب کنند، قطعاً اکثر اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نخواهند کرد اما ده تا بیست درصد اصلاح طلبان که در انتخابات شرکت می کنند، از رحیم مشایی حمایت خواهند کرد.

مصلحت اندیشی و افزایش مشارکت. دلیل سومی که شما بر این دو دلیل افزودید، چیست؟

ببینید من می گویم احمدی نژاد از دید اصولگرایان قلب جریان سوم تیر بوده است. این جریان یعنی ساده زیستی، با غرب در افتادن، تو دهن آمریکا زدن، خودکفایی، دوری از اشرافی گری و ... این بخش از گفتمان احمدی نژاد با علائق اصولگرایان همخوانی دارد. به دلیل همین همخوانی گفتمانی، ممکن است مشایی در نهایت تایید صلاحیت شود.

ولی مشایی برای اصولگرایان یادآور این شعارهای احمدی نژاد نیست.

بله، ولی نباید فراموش کنیم که به هر حال همان گونه که ما احمدی نژاد را از تیر 84 با مشایی داشته ایم، از خرداد 92 هم مشایی را با احمدی نژاد خواهیم داشت. یعنی این طور نیست که اگر مشایی رئیس جمهور شود، فضای کاملاً جدید در ایران ایجاد شود. احمدی نژاد همچنان با مشایی خواهد بود و سیاست های هشت سال گذشته دولت، کم و بیش ادامه خواهد یافت. خیلی از این سیاست ها، مطلوب مراکز اصلی قدرت است.

 من فکر می کنم احمدی نژاد به چیزی کمتر از تایید صلاحیت مشایی بسنده نخواهد کرد. این مهمترین خواسته احمدی نژاد در قبال انتخابات ریاست جمهوری است. این خواسته برای او مصداق همه یا هیچ است. کاندیداتوری مشایی برای احمدی نژاد، نوری است در انتهای تونل قدرت.

آیا مشایی در یک سال و نیم اخیر، با هدف عبور از فیلتر شورای نگهبان سکوت کرده و دیگر دیدگاههای ویژه اش را مطرح نکرده است؟

بله، مشایی دنده پهنی نشان داده و در برابر هر تیغ و تیشه ای که به طرفش پرتاب شده، سکوت کرده است. او مثل بندبازی است که با میله حفظ تعادل، در حال عبور از روی بند است.
مشایی اگر خیلی راستگرایانه حرف بزند، رای حامیان اصلاح طلبان را از دست می دهد و اگر خیلی اصلاح طلبانه حرف بزند، شانس تایید صلاحیتش از دست می رود.

 بنابراین او از اردیبهشت 1390 ترجیح داده به گونه ای حرکت کند که هر دو جانب امر را برای خودش حفظ کند. یعنی نه کاملاً مطرود اصولگرایان شود و نه رای اقشار مدرن و تحصیلکرده جامعه را از دست بدهد.

اگر حریف اصلی مشایی در انتخابات سال آینده قالیباف باشد، شانس کدام یک از این دو نفر بیشتر است؟

اگر حریف مشایی فقط اصولگرایان سنتی باشند، رقابت مشایی با کاندیدای جریان اصلی اصولگرایان، مثل بازی منچستریونایتد و مس سرچشمه کرمان خواهد شد! اگر حریف مشایی قالیباف باشد، رقابت آنها مثل بازی منچستریونایتد و لیورپول می شود.



اما اگر حریف مشایی خاتمی باشد، رحیم مشایی مثل تیم ملی فوتبال ایران در برابر بارسلونا خواهد بود! یعنی در این صورت، مشایی هیچ شانسی ندارد. ولی اگر اصلاح طلبان به شکل شکسته بسته و درب و داغان در برابر مشایی صف آرایی کنند، مثلاً کاندیدای آنها عارف باشد، باز حریف مشایی نمی شوند.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که مشایی هر چند برای اصولگرایان شخصیت جالبی نیست اما آنها به هر حال دغدغه سطح بالای مشارکت مردم در انتخابات را هم دارند. ضمناً با توجه به شکاف احمدی نژاد و اصولگریان، الان دیگر اوضاع مثل سال 88 نیست که مکانسیم برگزاری انتخابات در دست یک جناح بود. الان در واقع دو جناح مسئول پروسه برگزاری انتخابات هستند. بنابراین اوضاع لزوماً مثل سال 88 نمی شود.

 من فکر می کنم احتمال حضور مشایی در انتخابات خیلی پایین نیست. با اینکه مشایی کاندیدای مطلوب اصولگرایان نیست ولی باز مشایی از نظر آنها بهتر از خاتمی است.

شمّ سیاسی شما چه می گوید؟ مشایی رئیس جمهور ایران می شود؟
 
احمدی نژاد با عزل و نصب های اخیرش، بار کار اجرایی مشایی را سبک کرده و ضمناً او قاطعانه در برابر تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری ایستاده است. این ها نشان می دهد که احمدی نژاد طرح و برنامه ای جدی دارد. به هر حال، پیش بینی دقیقی نمی توانم بکنم ولی شمّ سیاسی ام به من می گوید که اسنفدیار رحیم مشایی را باید خیلی جدی گرفت.

 در مجموع فکر می کنید رای دهندگان بالقوه مشایی چه کسانی خواهند بود؟

به غیر از رای بخشی از نیروهای اجتماعی مدرن و تحصیلکرده، که قبلاً به آن اشاره کردم، یکی از اهرمهای مشایی برای پیروزی در انتخابات این است که او اگر کاندیدا شود، به عنوان نامزد غیرحاکمیتی شناخته شود.

مشایی در برابر حداد عادل و سعید جلیلی،  چنین موقعیتی دارد. یعنی وضعیتی مثل دوم خرداد 76؛ البته نه در آن حد و اندازه. به هر حال خیلی ها به مشایی رای می دهند صرفاً به این دلیل که او را نامزد غیرحکومتی می دانند!

ممکن است احمدی نژاد بتواند رای روستاییان و اقشار فرودست شهری را به سمت مشایی سوق دهد و خود مشایی هم در پی کسب آرای اقشار مدرن و مرفه تر باشد؟

همه روستاییان به مشایی رای نخواهند داد. اینکه چند درصد آنها مجاب شوند که به مشایی رای بدهند، بستگی به هنر و توانایی احمدی نژاد دارد. به نظر من، احمدی نژاد بتواند حداقل نیمی از جمعیت روستایی و فقیر کشور را قانع کند که به مشایی رای بدهند. 

اظهارات بهداد درباره نامزدی مشایی

 

معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری گفت: نامزدی آقای مهندس مشایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری را به دلائل متعدد بعید می‌دانم، اما چون قابلیت رای‌آوری ایشان بالاست، مطرح شدن احتمال نامزدی‌شان موجب تحلیل‌پردازی‌ها و واکنش‌های تخریبی شده است.

محمدجعفر بهداد در گفتگو با شبکه ایران اظهار داشت: برخلاف تلاش مشترک گروههایی از اصولگرایان و اصلاح طلبان برای خبرسازی درباره تهدیدی به نام کاندیداتوری مشایی، در مجموعه ستاد دولت نشانه‌ای از وجود چنین عزم و قصدی دیده نمی‌شود، اگر چه این واقعیت وجود دارد که نمی‌توان آینده را به طور دقیق پیش‌بینی کرد.

وی افزود: در شرایط فعلی، همه ارکان و اعضای دولت مشغول تدبیر و تلاش برای کاهش آثار تحریم هستند که به لطف خداوند، رهنمودهای رهبری و صبوری مردم توفیقات زیادی حاصل شده است.

بهداد در عین حال تاکید کرد: حرف‌ها و مطالب تند و ناجوانمردانه‌ای که این روزها به بهانه‌هایی نظیر حکم رییس‌جمهور برای آقای مشایی یا سخنان دکتر احمدی‌نژاد درباره قانون اساسی منتشر می‌شود، همچون قبل، تماما به نفع رییس‌جمهور است و مثل دو سال گذشته موجب تقویت اهداف و ترویج اندیشه‌های معرفتی و مدیریتی ایشان خواهد بود.

معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه "خدمتگزاری به مردم قدرشناس ایران در نزد خداوند آنقدر ارزش دارد که انسان خود را به دغدغه‌آفرینی عناصر و باندهای خودخواه و سطحی‌نگر سرگرم نکند" گفت: خداوند بهترین محافظ و مدافع امثال آقای احمدی‌نژاد است که با از خودگذشتگی مشغول یاری‌دادن به نظام بر ای دستیابی به توفیقات و عبور از مشکلات و بحران هاست.

وی در پایان خطاب به رسانه‌های مخالف دولت اظهار داشت: اگر رویکرد انحرافی و رفتار غیراخلاقی عناصر سیاسی و رسانه‌ای مدعی ولایتمداری و اصولگرایی اصلاح نشود، بیشترین خسارات را به اسلام و نظام و رهبری خواهند زد و بی‌شک خطر این جماعت از ساختارشکنان مرتبط با "جرج سورس" کمتر نیست.

بهتر است مشایی با میل خود کاندیدا نشود

 


نایب رئیس دوم کمسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به نظرات مقام معظم رهبری و حساسیت جامعه بر روی مشایی اظهار داشت: بهتر است مشایی با میل خود در انتخابات شرکت نکند، اما دولت تلاش می کند در صورت عبور نکردن مشایی از فیلترهای نظارتی گزینه های دیگری را رو کند.

 


به گزارش ایلنا، منصور حقیقت پور ظهر شنبه در نشست رسانه ای با خبرنگاران استان اردبیل در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص خانواد هاشمی اظهار داشت: خانواده هاشمی در خواست خود را بر پاسخگویی به برخی اتهامات و حضور در مجلس به هیئت رئیسه واگذار کرده که تاکنون در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است.

وی با اشاره به اظهارات رسایی در مجلس در خصوص خانواده هاشمی تصریح کرد: تریبون مجلس به صورت امانت در اختیار نماینده قرار گرفته و باید به بهترین شکل ممکن و در راستای منافع عمومی استفاده شود و تریبون مجلس حرمت دارد وبرای کارهای سوء اخلاقی نیست.

حقیقت پور خاطرنشان کرد: برخی کارها باعث می شود نمایندگان مردم در خانه ملت از کارهای حرفه ای و تخصص خود دور بمانند که این به ضرر همگان است.

مشایی کار دشواری برای کاندیداتوری دارد

امیر محبیان

 

اصولگرایان شدیدا نگران هستند، آنها که با حاشیه‌نشین شدن اصلاحات خیالشان از رقیب سنتی راحت است حالا دغدغه‌ای به عنوان «تلاش دولت برای تاثیرگذاری بر انتخابات» اذیتشان می‌کند و بد‌تر از آنکه نگران کاندیداتوری رحیم مشایی هستند حالا باید منتظر ماند و دید سرنوشت انتخابات 24 خرداد ماه سال 92 که به نظر، انتخابات پر حدیثی خواهد بود، چه خواهد شد آیا دولت می‌تواند در رسیدن به هدفش موفق شود و دولت بعدی هم با همین سبک و سیاقی که اتفاقا مورد نقد شدید جبهه اصولگرایی است، به اداره کشور خواهد پرداخت یا احمدی‌نژاد و نزدیکانش بعد از هشت سال، به گروهی حاشیه نشین تبدیل خواهند شد.

امیر محبیان تحلیلگر مسایل سیاسی در گفت‌وگویی به این پرسش‌ها پاسخ می‌گوید:

احتمال تلاش دولت برای در اختیار گرفتن دولت بعدی، اصولگرایان را نگران کرده است، تحلیلتان از این موضوع چیست؟

در اینکه احمدی‌نژاد و اطرافیانش از روزهای اول دولت دهم به فکر تمدید قدرت و در اختیار گرفتن دولت یازدهم افتادند، هیچ شک و تردیدی نیست. مجموع رفتار دولتی‌ها نشانگر این است که آن‌ها برای رسیدن به هدف خود برنامه ریزی هم کرده‌اند.

این هدف، هدفی دشوار است یا آسان؟

شرایط تعیین‌کننده این است که دولت می‌تواند کاندیدای خود را وارد پاستور کند یا نه، اینکه کاندیدای دولت بتواند موفق شود یا نه، پرسشی است که پاسخش را شرایط حاکم بر فضای انتخاباتی خواهد داد.

پس حرف و حدیث‌هایی که درباره تلاش آن‌ها برای تاثیرگذاری بر انتخابات شنیده می‌شود قبول دارید؟

نه، اصلا نمی‌توانم چنین چیزی را بگویم. چون این نوع قضاوت کردن مصداق اتهام زنی است.

اما شما تاکید دارید که دولتی‌ها خواهان این هستند که دولت یازدهم را هم با حضور در پاستور مدیریت کنند.

این حرف با اتهام دخالت در انتخابات یکی نیست. دولت حتما به فکر این است تا کاندیدایش به عنوان رییس‌جمهوری اعلام شود، اما اینکه بگوییم آن‌ها برای این هدف خود دست به کارهایی می‌زنند که با قانون مطابقت ندارد، اتهامی است که نمی‌توان بدون دلیل و مدرک مستند مطرح کرد.

مشایی را می‌توان احتمال جدی‌ای برای انتخاب شدن به عنوان کاندیدای طیف منتسب به دولت دانست؟

آنچه مشخص است، این است که اسفندیار رحیم مشایی از نظر احمدی‌نژاد و مجموعه دولت بهترین گزینه است تا به عنوان نفر اول در راس کابینه یازدهم بنشیند. مجموعه رفتارهایی که رییس قوه مجریه درباره مشایی از خود نشان داده، نشان می‌دهد که او را نزدیک‌ترین فرد به خود می‌داند.

از چه لحاظی؟

از همه لحاظ. عقیدتی، اخلاقی، رفتاری و..... کلا باید گفت که احمدی‌نژاد مشایی را خیلی قبول دارد.

مشایی در مقام یک کاندیدای انتخاباتی چه شرایطی را تجربه خواهد کرد؟

نکته مسلمی که مشایی و دولتی‌ها هم نسبت به آن آگاه هستند، این است مشایی برای معرفی خود به عنوان کاندیدا و بعد از آن تایید شدن توسط شورای نگهبان راه دراز با دشواری‌های زیای پیش روی خود می‌بیند. به هر حال حرف و حدیث‌هایی درباره او در طول سه سال اخیر شنیده شده تا ما به این نتیجه برسیم که تایید یا رد مشایی مبهم است.

این اظهارات یعنی مهر تاییدی بر قطعیت رد صلاحیت رحیم مشایی؟

تصمیم با شورای نگهبان است و قضاوت هم در خصوص رای این شورا دشوار، پس در صورت ثبت نام مشایی باید در انتظار روزی بمانیم که شورای نگهبان اسامی نهایی کاندیداهای ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد.

اگر رد صلاحیت شد؟

مجموعه فعلی خواستار این است تا دوره بعدی را هم تحت اختیار خود داشته باشد. به همین دلیل در صورت اینکه به این نتیجه برسند مشایی از فیلتر شورای نگهبان رد نخواهد شد، حتما چهره دیگری را به عنوان کاندیدای خود وارد انتخابات خواهند کرد. پیش بینی من این است که چهره‌هایی چون نیکزاد، صالحی یا الهام آلترناتیوهایی هستند که دولتی‌ها برای جایگزینی مشایی در نظر گرفته‌اند. البته اتفاق‌های اخیر مشخص می‌کند که حسین الهام نسبت به نفرات دیگر محتمل‌تر است، به هر حال وی قرابت خاصی با احمدی‌نژاد دارد و در آستانه انتخاباتی شدن فضای کشور، دوباره به بطن دولت بازگشته است.

یعنی الهام با احتمال جایگزین شدن مشایی دوباره به سخنگویی دولت منصوب شده است؟

به نظر من بله آنها به راه حل دیگری هم فکر می‌کنند تا بتوانند مشایی را وارد انتخابات کنند.

چه راه حلی؟

اینکه مثل موارد مشابه از طریق حکم حکومتی دنبال تایید مشایی باشند همانطور که در سال 84 معین با حکم حکومتی به عنوان کاندیدای بخش گسترده‌ای از جبهه اصلاحات در انتخابات شرکت کرد.
 

ردصلاحیت مشایی تبعاتی نخواهد داشت

 


عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه برخی به دنبال القا این موضوع هستند که رد صلاحیت "مشایی" تبعات دارد، افزود: با توجه به مواضع شورای نگهبان به طور قطع ایشان تایید نخواهند شد.


به گزارش مهر، ستار هدایت خواه ظهر شنبه در نشست پرسش و پاسخ به مناسبت سالگرد حماسه 9 دی در محل مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم آباد در پاسخ به سوالی در مورد احتمال وقوع فتنه در انتخابات آینده اظهار داشت: به طور طبیعی امکان شیطنت هست و مادامی که می خواهیم جوهره انقلابی خود را داشته و بر آرمان های انقلاب اصرار داریم توطئه های دشمنان وجود دارد.

جریان انحرافی را یک "جریان" نمی دانم

نماینده شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس هفتم و هشتم در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ورود جریان انحرافی به انتخابات سال آینده نیز بیان داشت: آنها تلاشهایی می کنند که در انتخابات آینده حضور پیدا کنند ولی شخصا هنوز به این نتیجه نرسیده اند که این افراد یک "جریان" باشند.

هدایت خواه ادامه داد: یک جریان دارای پایگاه اجتماعی است در صورتی که جریان انحرافی عقبه اجتماعی ندارند و گروهی هستند که تلاش می کنند خود را به صورت یک جریان معرفی کنند و به دنبال حضور در انتخابات سال 92 هستند.

وی در مورد برنامه های این جریان و خطرات احتمالی ناشی از فعالیت آنها در انتخابات نیز گفت: من در این زمینه اطلاعات کافی ندارم ولی به عنوان یک خطر بالقوه باید به این جریان توجه کنیم.

شورای نگهبان قادر به رد صلاحیت لیدر جریان انحرافی است

این عضو جبهه پایداری درپاسخ به سوالی در باره احتمال رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی توسط شورای نگهبان نیز گفت: شورای نگهبان قادر به رد صلاحیت لیدر جریان انحرافی است و به اعتقاد من رد صلاحیت وی تبعاتی نیز به دنبال ندارد.

هدایت خواه با بیان اینکه برخی به دنبال القا این موضوع هستند که رد صلاحیت "مشایی" تبعات دارد، افزود: با توجه به مواضع شورای نگهبان به طور قطع ایشان تایید نخواهند شد.

این عضو جبهه پایداری معتقد است که برخی به دنبال تحت فشار قرار دادن نظام هستند تا از طریق حکم حکومتی و به بهانه پررنگ کردن حضور مردم در انتخابات تایید صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی را بگیرند.

پیوند پنهانی جریان فتنه و انحرافی

این عضو جبهه پایداری همچنین در پاسخ به این سوال که از میان جریان فتنه و انحرافی کدام یک را خطرناک تر می دانید؟ نیز گفت: امروز یک نوع پیوند پنهانی میان این دو جریان ایجاد شده است.

هدایت خواه با بیان اینکه شواهد و قرائنی وجود دارد که این دو جریان با یکدیگر ارتباطاتی دارند، یادآور شد: اصلاح طلبانی در داخل دولت احمدی نژاد وجود دارند که سرشاخه های این ارتباط هستند.

این عضو جبهه پایداری در بخش دیگری از سخنان خود به برخی مواضع علی مطهری نماینده مجلس پرداخت و گفت: من مطهری را ساده لوح و بی بصیرت می دانم چرا که هنوز به عمق فتنه پی نبرده است.

هدایت خواه ادامه داد: مطهری پس از جریان فتنه نامه ای نوشت و گفت که احمدی نژاد از عوامل فتنه بوده است و این خیلی ساده لوحانه است که این دستهای آشکار و پنهان دشمن را ندید و گفت که حرفهای احمدی نژاد باعث فتنه شد.

وی با بیان اینکه مطهری مقداری هم روحیه کسب شهرت دارد، افزود: معروفیت کنونی وی به خاطر متفکر شهید استاد مطهری است که به اعتقاد من مواضع ایشان نقطه عکس پدرش است.

اختلافی در جبهه پایداری وجود ندارد

نماینده شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس هفتم و هشتم همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با اختلافات ایجاد شده در جبهه پایداری تهران و قم نیز گفت: ما یک جبهه بیشتر نداریم و آن هم جبهه پایداری انقلاب اسلامی است.

هدایت خواه ادامه داد: مخالفان این حرکت تلاش می کنند یکسری القائات در جامعه ایجاد کنند ولی واقعیت این است که هیچ اختلافی در جبهه پایداری وجود ندارد.

سه گزینه احمدی نژاد؛

قابلیت مشایی برای جذب 30 درصد رای اصلاح‌طلبان

 
یک تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب مهمترین عامل اختلاف بین اصولگرایان را احمدی نژاد خواند و پیش بینی کرد: اگر اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند، درصدی از رای دهندگان بالقوه اصلاح طلبان با توجه به این خود نامزد ندارند ممکن است به مشایی رای بدهند و وی ده الی سی درصد از رای آنان را جذب کند.

صادق زبیا کلام در گفتگوی با مهر در پیش بینی از وضعیت اصولگرایان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری  گفت: مشکل اساسی که در ارودگاه اصولگرایان وجود دارد و آنها را به دو گروه تقسیم می کند بر سر احمدی نژاد است که می توان آنها را به اصولگرایان موافق و مخالف دکتر احمدی نژاد تقسیم کرد.
وی افزود: این اختلافات در سال 84 هم وجود داشت اما وجود رقیبی مانند آیت الله رفسنجانی باعث اتحاد این دو اردوگاه شد، همین رویه در سال 88 نیز تکرار شد و اصلاح طلبان باعث اتحاد این دو گروه شدند.
 
این تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: بعد از 22 خرداد هیچگونه دلیلی برای اتحاد ظاهری اصولگرایان وجود نداشت چون عملاً قدرت و نفوذ آقای هاشمی رفسنجانی گرفته شد و اصلاح طلبان نیز از بین رفتند .
 
وی تصریح کرد: بعد از 22 خرداد 88 دودستگی بین اصولگرایان ایجاد و شکاف بین آنها عمیق تر شد و این را در انتخابات مجلس نهم دیدیم، در آن انتخابات اصولگرایان به مخالفان و موافقان احمدی نژاد تقسیم شدند که جریان منتسب به آقای احمدی نژاد 100 کرسی را از آن خود کرد و مخالفان وی 100 الی 150 کرسی مجلس را تصاحب کردند .
 
زیبا کلام اعتقاد دارد : هر چقدر به 24 خرداد 92 نزدیک می شویم این اختلافات بیشتر و بیشتر خواهد شد، اما پیش بینی  پیروز انتخابات 92 از اکنون دشوار است، آنچه مشخص است این است که دکتر احمدی نژاد کسی نیست که به این سادگی ها مانند خاتمی و رفسنجانی بپذیرد که دیگر در مملکت کاره ای نیست.
 
وی ابراز عقیده کرد: تمام اصولگرایانی که فکر می‌کنند بعد از 24 خرداد 92 احمدی نژاد به دانشگاه علم و صنعت برود و در آنجا چند واحد درس بدهد و یا عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شود، سخت در اشتباهند و وی به این سادگی ها از قطار قدرت پیاده نخواهد شد.
 
زیبا کلام سازوکار ورود اصولگرایان به انتخابات را اینگونه برشمرد: ورود اصولگرایان به انتخابات بستگی به احمدی نژاد دارد، جریان منتسب به احمدی نژاد است که حاضر به تمکین از رهبری اصولگرایان نیست، اصولگرایان مخالف احمدی نژاد از خدا می خواهند که احمدی نژاد بپذیرد که آقای ولایتی ، حدادعادل و یا لاریجانی رئیس جمهور بشود، ولی مطلقا احمدی نژاد این را نخواهد پذیرفت.
 
این فعال سیاسی گفت: احمدی نژاد در وهله اول تلاش می کند تا رحیم مشایی تایید صلاحیت بشود همانگونه که آقای معین در سال 84 تایید صلاحیت و وارد رقابت شد، اگر احمدی نژاد به این نتیجه برسد که مخالفت با رحیم مشایی آنقدر زیاد هست که نمی تواند بر روی وی حساب کند به سراغ گزینه های دیگری می رود.
 
وی افزود: انتخاب دوم آقای احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 92 ، آیت الله شاهرودی خواهد بود، بنابر دلایلی که خیلی پیچیده است مناسبات میان آیت الله شاهرودی و جریان احمدی نژاد خیلی خوب بوده و این رابطه بهتر از رابطه آقای احمدی نژاد با آیت الله مهدوی کنی است، بنابراین انتخاب دوم جریان احمدی نژاد آیت الله شاهرودی است .
 
به عقیده  زیبا کلام اگر آیت الله شاهرودی نپذیرد که وارد بازی انتخابات ریاست جمهوری شود ، انتخاب سوم و بسیار با اکراه آقای احمدی نژاد، علی اکبر صالحی است، صالحی تنها فرد نزدیک به احمدی نژاد است که می تواند مورد قبول اصولگرایان قرار گیرد و دو طرف بر روی وی توافق کنند .
 
زیبا کلام گفت:بنابراین اولویت اول احمدی نژاد در انتخابات رحیم مشایی ، دوم آیت الله شاهرودی و سوم صالحی است اما ممکن است احمدی نژاد نتواند هیچکدام از این سه نفر را وارد جریان انتخابات کند که در آن صورت معلوم نیست سیاست ایشان چگونه خواهد بود.
 
وی اظهار داشت: اگر مشایی وارد میدان بشود در یک صورت شانس پیروزی دارد و آن هم این است که اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند،  تنها کسی که می تواند مقابل احمدی نژاد بایستد خاتمی است،  دلیل نیز این است که اگر اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند، درصدی از رای دهندگان بالقوه اصلاح طلبان با توجه به این خود نامزد ندارند ممکن است به مشایی رای بدهند و وی ده الی سی درصد از رای آنان را جذب کند. 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا