آشنایی با موارد مصرف نوشابه های گازدار؛

پاك كردن زنگ زدگی پیچ و مهره و فلزات و چربی لباس با نوشابه های گازدار

تمیز کردن توالت كاسه توالت و لکه های ظرف چینی، پاک کردن زنگ زدگی سپر اتومبیل، تمیز کردن زنگ زدگی از زوایای باطری ماشین، برطرف کردن زنگ زدگی پیچ و مهره، پاک کردن چربی از لباس و ...

تحقیقات نشان داده است كه انواع نوشابه‌های گازدار (سودا) بیماری ‌هایی چون پوكی استخوان، چاقی، پوسیدگی دندان و بیماری‌های قلبی را تشدید می‌كنند. اما با تمام این ‌ها یك چهارم مصرف سالیانه نوشیدنی‌ ها را انواع سودا تشكیل می‌دهد. امروزه مقدار متوسط مصرف نوشابه‌های غیرالكلی و گازدار (سودا) بسیار بالاست. هر قوطی نوشابه گازدار معادل ‌قاشق شكر، ‌كالری و 55 ـ ‌میلی گرم كافئین دارد و سرشار از رنگ‌های مصنوعی است. این مقدار شكر، كالری و مواد افزودنی مضر در یك محصول كه هیچ ارزش غذایی ندارد، نگران كننده است. به علاوه نوجوانان و كودكان، از مصرف‌ كننده‌های اصلی این نوشیدنی ها هستند.

مواد اصلی تشكیل دهنده یك نوشابه گازدار

- اسید فسفریك: این ماده موجب كاهش جذب كلسیم و در نتیجه ابتلا به پوكی استخوان و سستی دندان‌ها می شود. همچنین اسید كلریدریك موجود در معده را خنثی می كند و باعث سوءهاضمه و جذب ناقص مواد غذایی می شود.

- قند: سازندگان نوشابه های گازدار بزرگترین مصرف كننده‌ قند تصفیه شده هستند. مصرف زیاد قند میزان انسولین خون را بالا می‌ برد و منجر به افزایش فشارخون و كلسترول، بروز بیماری های قلبی، دیابت، چاقی و پیری زودرس می‌شود. بیشتر انواع سودا، بیش از ‌درصد مقدار قند مورد نیاز روزانه را تامین می‌كنند.

-  آسپارتام: این ماده شیمیایی در سوداهای رژیمی به عنوان جانشین قند به كار می ‌رود و بیش از ‌عارضه جانبی دارد كه از جمله می ‌توان به تومور مغزی، معلولیت جنین، دیابت، عدم تعادل حسی و بروز حمله ‌های صرع اشاره كرد. به‌ علاوه، زمانی كه آسپارتام مدت زیادی در فضای گرم نگهداری شود به متانول تبدیل می ‌شود. متانول الكلی است كه می ‌تواند به آلدئین یا اسید فرمیک كه از عوامل سرطان زا هستند، تبدیل شود.

- كافئین: كافئین موجب بروز اضطراب، فشار خون بالا، ضربان نامنظم قلبی یا تپش قلب و بالا رفتن مقدار كلسترول خون می‌شود. همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی را می سوزاند و موجب بروز سرطان و مشكلاتی در بارداری می شود.

در نهایت باید گفت كه مصرف نوشابه ‌های گازدار یا ساده، علاوه بر داشتن مضرات فراوان، به دلیل دارا بودن کالری بالا، اشتهای افراد را برای مصرف مواد غذایی مفید مانند سبزیجات، پروتئین ها، لبنیات و سایر موادمغذی کاهش می دهند.

انواع نوشابه‌های گازدار (سودا) وضعیت بیماری ‌هایی چون پوكی استخوان، چاقی، پوسیدگی دندان و بیماری‌های قلبی را تشدید می‌كنند.

افرادی كه به مصرف این نوشابه‌ها روی می‌آورند مصرف شیر و فرآورده‌ های مشابه آن را كاهش می ‌دهند. همین امر باعث می‌شود افرادی كه این نوشابه ‌ها را مصرف می ‌كنند، كمتر از آنهایی كه این نوشابه‌ها را مصرف نمی‌كنند كلسیم به بدنشان برسد. این موضوع به ویژه برای دختران جوان كه نیاز به كلسیم زیاد دارند، در آینده می‌تواند مشكل ساز باشد.

نوشابه ‌ها به دلیل داشتن كالری بالا و شكر باعث چاقی و پوسیدگی دندان نیز می ‌شوند. همچنین قند موجود در آنها برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار خطرناك تر از سایر قند‌ها می ‌باشد.

همچنین تحقیقات نشان می دهد كه نوشابه‌های گازدار (انواع كولا) یكی از مهم ‌ترین موادی است كه موجب تولید سنگ كلیه می‌شود.

نكته قابل توجه دیگر در انواع این نوشابه ‌ها آن است كه كارخانجات سازنده به هر دلیل مواد افزودنی مانند كافئین یا حتی داروهای اعتیادآور به این نوشابه‌ ها اضافه می‌كنند تا افراد به مصرف آنها عادت كنند. تحقیقات یكی از مؤسسات بهداشتی آمریكا نشان می دهد علت اصلی فروش بالای برخی از این نوشابه‌ها وجود بیش از حد این مواد در آنهاست. ترك عادت مصرف این نوشیدنی ها ساده‌ترین راه برای رسیدن به سلامتی است. فراموش نكنید كه بهترین راه حفظ سلامتی استفاده هرچه بیشتر از مواد غذایی طبیعی است.

نوشابه های گازدار سلامت شما را به خطر می اندازند!

متخصصین امور تغذیه بر این باورند که نوشابه های گازدار باعث چسبندگی خون می گردند و افزایش غلظت خون سبب کندشدن حرکت خون در رگ ها می شود. افزون بر این، این پدیده می تواند باعث لخته شدن خون و بروز مشکلات قلبی و مغزی گردد. براساس اظهارات این پژوهشگران نوشابه های خنک حس چشایی را نیز از بین می برند و در مصرف کننده اشتهای کاذب به غذای بیشتر ایجاد می شود و سبب چاق شدن او می گردد.

از سوی دیگر نوشابه ها حاوی مواد قندی می باشند که سریع جذب بدن شده و به شکل چربی انباشته در بدن ذخیره می شوند. در ضمن نوشابه های گازدار به دندان ها نیز آسیب می رسانند.

تحقیق دیگر ثابت می کند که مقدار زیادی از ویتامین ب بدن صرف مقابله با قند نوشابه می شود و در اثر کمبود ویتامین ب خستگی و افسردگی به سراغ فرد می آید و تنش های عصبی گریبان این افراد را می گیرد. نوشابه گازدار هضم غذا را دشوار می کند و با نوشیدن آن در حین غذا، بزاق های دهان فرصت هضم غذا را نمی یابند.

با مصرف بی رویه نوشابه گازدار افراد به چاقی های بدشکل و شکنندگی استخوان مبتلا می شوند. از همین رو، به افراد چاق یا مستعد چاقی توصیه می شود ازخوردن نوشابه های گازدار و نوشابه هایی که دارای مواد قندی می باشند تا حد ممکن اجتناب کنند و بجای آن تا می توانند آب بنوشند.

خطرات نوشیدن نوشابه های گازدار

برای آنهایی که نوشیدن این نوشابه ها را دوست داشته و فکر می کنند همه چیز را راجع به آنها می دانند موارد استفاده از نوشابه ها گازدار عبارتنداز:

- تمیز کردن توالت: یک بطری نوشابه را در کاسه توالت ریخته بگذارید یک ساعت بماند سپس آن را با آب شتشو دهید. اسید سیتریک موجود در نوشابه لکه های ظرف چینی را هم از بین می برد.

- پاک کردن زنگ زدگی روی قشر کرومیومی سپر اتومبیل: یک آلومینیم فویل مچاله کرده و به نوشابه آغشته کنید روی سپر بمالید.

- تمیز کردن زنگ زدگی از زوایای باطری ماشین: یک بطری نوشابه را روی زوایای باطری بریزید تا زنگ زدگی ها و فرسودگی ها را جوشانده و بیرون ریزد.

- برطرف کردن زنگ زدگی پیچ و مهره: یک پارچه را در نوشابه آغشته کرده و چند دقیقه روی پیچ و مهر بمالید.

- پاک کردن چربی از لباس: یک بطری نوشابه را روی لباس ها چرب ریخته و مقداری پاک کننده را هم به آن اضافه کرده و آن را شتشو دهید. نوشابه ها لکه های چربی را از بین برده و گرد و غبار را از شیشه اتومبیل پاک می کند.

حال چه باید بکنیم؟

اولین نوشیدنی شیرین (غیرالکلی) در دنیا بشکل یک پاک کننده چند منظوره در آمده. آیا باید آنرا یک پاک کننده چند منظوره بدانیم که به عنوان یک نوشیدنی مصرف می شود؟ به علاوه اگر کمی نوشابه را بر یک تکه گوشت خوک بریزیم وکمی صبر کنیم خواهیم دید که کرم ها از درون آن به بیرون می لولند...

و اما حقایق خطرناکی در مورد این نوشیدنی های متداول:

pH متوسط نوشیدنی های غیرالکلی ۳/۴ است. این محیط اسیدی به قدری قوی است که می تواند دندان و استخوان را حل کند. جالب است که بدانیم رشد استخوان در بدن انسان از ۳۰ سالگی به بعد متوقف می شود. پس از آن حدود ۸ تا ۱۸ درصد استخوانها هر ساله از طریق ادرار بسته به اسیدیته ای که جذب بدن می شود تحلیل می رود. (اسیدیته به پتاسیم، کلسیم، منیزیم و– فسفر بستگی دارد نه طعم غذا) تمام ترکیبات کلسیم موجود در سرخرگ و سیاهرگ و بافتهای پوستی و اعضای بدن متراکم شده بر عملکرد کلیه (در مورد سنگ کلیه) اثر می گذارند.

نوشیدنی های گازدار هیچ ارزش غذایی (از نظر ویتامین ها و موادمعدنی) ندارند. آنها حاوی مقدار زیادی شکر و اسید و مواد اضافه دیگری نظیر نگهدارنده ها و رنگ ها هستند. برخی افراد نوشیدن نوشابه های گازدار و خنک را پس از صرف غذا دوست دارند اما حدس بزنید خطر این کار چیست؟ دمای بدن ما برای عملکرد آنزیمهای گوارشی ۳۷ درجه است در حالی که دمای نوشابه های گازدار و خنک بسیار کمتر از ۳۷ درجه می باشد حتی بعضی اوقات نزدیک به صفر درجه است. این کار تاثیر آنزیم ها را کم کرده و در سیستم هاضمه استرس بوجود آورده، غذای کمتری هضم می شود و در حقیقت غذا هضم نشده می ماند. غذای هضم نشده نیز سموم گازهای بدبویی را بوجود می آورد که جذب روده می شوند و سپس وارد خون شده و به تمام بدن می رسند. سپس سموم در بدن می تواند باعث پیشروی بیماریهای گوناگونی شود. توصیه ما این است که قبل از آنکه نوشابه گازدار بنوشید فکر کنید آیا تا بحال در حال نوشیدن یک نوشیدنی گازدار فکر کرده اید چه می نوشید؟

شما در حقیقت دی اکسید کربن می خورید چیزی که هیچ انسان عاقلی آنرا صحیح نمی داند. چند ماه قبل مسابقه ای در دانشگاه دهلی برگزار شد مبنی بر اینکه هرکس بیشتر نوشابه بنوشد برنده است. برنده این مسابقه هشت بطری نوشابه نوشید اما در دم مرد چون دی اکسید بسیار زیادی به خونش رسیده بود در حالی که اکسیژن کافی در خون او وجود نداشت. پس از آن مسولان دانشگاه فروش تمام نوشابه های گازدار را در فروشگاه دانشگاه ممنوع کردند.

اگر یک دندان شکسته را در یک بطری نوشابه گازدار بیندازید پس از ده روز خواهید دید که دندان حل می شود. دندان و استخوان تنها اعضای بدن هستند که سالها پس از مرگ انسان بجا می ماند. حال فرض کنید که این نوشابه ها چه بر سر روده و معده نرم و ظریف می آورند؟ آنهایی که نوشابه های گازدار دوست دارند این بار قبل از خوردن این نوشابه ها کمی فکر کنند .

صنایع مواد غذائی و تهیه نوشابه ها

گازهای صنعتی موارد استفاده مهمی در صنعت مواد غذائی و تهیه نوشابه ها دارند. برای خنک کردن، یخ زدن، بریدن، مخلوط کردن و نگهداری مواد غذائی در دمای زیر صفر از گازهای خیلی سرد مثل ازت مایع (196-) و دی اکسید کربن ( 78-) استفاده می شود. همینطور برای بسته بندی و کنسروسازی می توان از گازهای ازت، دی اکسید کربن و اکسیژن اکسید شده استفاده کرد. با کمک گازها در صنعت مواد غذائی و تکنیک های جدید استفاده از گاز می توان کیفیت و دوام مواد غذائی را افزایش داد. از طرف دیگر برای دوام، رسیدگی و نگهداری میوه ها از گازهای مختلف استفاده می شود.  گروه دیگری از مواد غذائی از قبیل آرد، قهوه، پسته، خشکبار، كاکائو، شیر خشک، چیپس ها، ادویه جات و... دارای چربی اشباع نشده هستند و این باعث اکسیده شدن (فاسد شدن) این نوع مواد غذائی می شود. با استفاده از گاز ازت خالص می توان این مواد غذائی را از اکسیده شدن جلوگیری کرد. در نوشابه ها هم معمولا گازهای ازت و دی اکسید کربن (گاهی به صورت مخلوط) استفاده می شوند. این گازها موجب طعم مطبوع تر شدن نوشابه ها و گازدار کردن آنها هستند.

با مضرات نوشابه‌های گازدار آشنا شوید

یک فوق تخصص بیماری‌های آسم و آلرژی تأکید کرد: آنچه باید در مصرف نوشابه‌های گازدار مورد توجه قرار گیرد، وجود مواد مختلف و مضر است که گاهی به وسیله شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مخفی نگه داشته شده و در اثر مصرف، سیستم ایمنی بدن تحریک می‌شود.

دکتر سید حسام‌الدین نبوی‌زاده، با برشمردن سایر خطرات نوشابه‌های گازدار یادآور شد: این نوشابه‌ها حاوی مقادیری "اسید کربنیک" هستند که این ماده به اسیدی کردن خون در افراد منجر شده و بر حسب پژوهش‌های صورت گرفته، بیماری‌هایی از جمله پوکی استخوان را به همراه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: از دیگر خطراتی که در بررسی نوشابه‌های گازدار اثبات شده‌ است، ذخیره شدن چربی در بدن مصرف‌کنندگان است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را افزایش داده و در صورت عدم توجه، صدمات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

نبوی‌زاده با اشاره به تفاوت انواع نوشابه‌های گازدار یادآور شد: نوشابه‌هایی که در قالب رنگ زرد به بازار ارائه می‌شوند، در کنار مواردی که ذکر شد، حاوی مقادیری رنگ مصنوعی هستند که می‌تواند مضرات دیگری همچون آلرژی به این رنگ‌ها را در پی داشته‌ باشد و توصیه می‌شود در صورت مصرف نوشابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گازدار به این نکته توجه شود.

بر پایه این گزارش، نوشابه‌های گازدار از جمله نوشید‌نی‌هایی هستند که از ابتدای ورود به بازار طرفداران بسیاری داشته‌اند و در برخی منازل به یک پای ثابت سفره‌ها تبدیل شده‌اند، اما آگاهی از مضرات این نوشیدنی، سبب می‌شود به مصرف آن با دیده تردید نگریست.

 

نکته هایی در مورد نوشابه

بیش از یک قرن از مصرف کولاها و مشخص شدن بسیاری از آثار سوء مصرف مداوم نوشابه ها، هنوز هم انواع کولاها پرطرفدارترین نوشیدنی در سراسر دنیا به شمار می روند و کنار گذاشتن آنها از وعده های غذایی به نظر غیر ممکن می رسد. این در حالی است که با ورود و عرضه انواع نوشابه های رژیمی و بدون قند، معدود افرادی هم که از ترس جانشان از خیر مصرف نوشابه گذشته بودند، دوباره به سمت این نوشیدنی جادویی جذب شده اند.مصمئنا" شما هم در اینکه مصرف انواع کولاها عوارض سوئی بر بدن دارد، شکی ندارید ولی اغلب، این طعم مطبوع نوشابه است که بر ترس از بروز عوارض غلبه می کند. این مطلب هم قصد ندارد شما را به طور کلی از چنین لذاتی (! ) محروم کند، ولی اگر شما جزو افرادی هستید که به طور مداوم نوشابه مصرف می کنید، بد نیست با چند تحقیق کاملا" علمی در مورد مصرف مداوم و طولانی مدت نوشابه آشنا شوید " دکترمحمدعلی شهاب الدین "کولا در اصطلاح به گروهی از نوشابه های گازدار فاقد الکل گفته می شود که اغلب دارای دی اکسید کربن ( گازکربنیک ) ، کارامل ، کافئین، شکر و .... هستند. واژه " کولا " از نام گیاه کولا گرفته شده است. دانه این گیاه که در غرب آفریقا می روید ، در نوشابه های اولیه به عنوان منبع کافئین به کار می رفت.اولین نوشیدنی با طعم کولا در سال 1881 ساخته شد ولی واژه کولا به دنبال اختراع کوکاکولا در 8 می 1886 توسط دکتر جانز پمبرتون وارد لغات روزمره شد. کوکاکولا در اولین سال تولید روزانه تنها 9 بطری نوشابه می فروخت ولی به تدریج گسترش پیدا کرد تا اینکه در سال 1895 اولین کارخانه کوکاکولا در دالاس واقع در تگزاس آمریکا به بهره برداری رسید. از آن پس، انواع دیگر کولا مانند پپسی کولا و.... تولید و وارد بازار مصرف شدند.در ساخت نوشابه از مواد مختلفی استفاده می شود که خوردن آنها به صورت جداگانه کمی وحشتناک به نظر می رسد! از جمله مهمترین مواد تشکیل دهنده نوشابه به موارد زیر می توان اشاره کرد:دی اکسید کربن + اسید+ شکر- دی اکسید کربن : احتمالا" نام آب گازدار را روی بطری های نوشابه دیده اید. این گازی که از آن نام برده می شود، اغلب دی اکسید کربن ( همان گاز کربنیک خودمان ) است که با فشار وارد بطری می شود و وقتی در بطری را باز می کنید ، فشار برداشته می شود و به صورت حباب خارج می شود.- شکر : اغلب نوشابه ها به کمک شکر یا شیره ذرت شیرین می شوند ولی استفاده از شیرین کننده های مصنوعی از زمان جنگ جهانی دوم آغاز شد. اولین دسته از این شیرین کننده ها ساخارین بود که بعدها در سال 1970 بعد از اینکه اثبات شد، سرطان زا است، مصرف آن ممنوع شد و آسپارتام و .... جای آن را گرفت. البته بحث و بررسی در مورد فواید و خطرات شیرین کننده های مصنوعی همچنان ادامه دارد.- اسید: معروفترین اسیدهای به کار رفته در نوشابه اسید سیتریک و اسیدفسفریک هستند. مزه تیزی که به دنبال نوشیدن کولا احساس می کنید، ناشی از همین اسیدها است.- کافئین: این ماده که در بسیاری از نوشابه ها وجود دارد، به عنوان یک عامل محرک روی قلب و سیستم اعصاب مرکزی اثر می گذارد و باعث افزایش تمرکز و هوشیاری می شود. کافئین به طور موقت فشار خون را بالا می برد ولی در مورد اثرات دراز مدت آن روی فشار خون هنوز یافته قابل استنادی وجود ندارد. اضطراب ، احساس ناراحتی در شکم، اختلال خواب و... از سایر عوارض کافئین هستند. از دیگر عوارض مهم کافئین ایجاد وابستگی است. بطوری که بیش از 50 درصد کسانی که بطور مرتب کافئین مصرف می کنند، در صورت عدم مصرف آن دچار سردرد می شوند. سایر عوارضی که در اثر محرومیت از کافئین ناشی می شوند عبارتند از: احساس خستگی ، کاهش انرژی، کاهش تمرکز و هوشیاری، تغییرات خلق و ... با توجه به موارد فوق، پزشکان اصرار دارند که افراد دچار پرفشاری خون، خانم های باردار و کودکان تا حد امکان مصرف کافئین را کاهش دهند. به هر حال ، کافئین خود مقوله مفصلی است که باید جداگانه به آن پرداخته شود.- در کنار این مواد اصلی، از مواد رنگی مانند رنگ کارامل ، طعم دهنده ها و نیز نگه دارنده ها هم در تولید نوشابه استفاده می شود. البته بگذریم از اینکه بعضی از انواع نوشابه ها حاوی مواد غیر مجاز سرطان زایی نظیر بنزین هستند که چون وجود این مواد غیر مجاز است ، حتما" مسئولین امر به آن توجه کافی دارند.بهتر است این را هم بدانید که نوشابه ها دارای مقادیر جزئی و یا فاقد ویتامین ها، مواد معدنی ، فیبر، پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری هستند.فشارتان را بالا می برد:بسیاری از نوشابه ها دارای مقادیر قابل توجهی کافئین در ترکیبات خود هستند ( بطور متوسط 43 تا 65 میلی گرم در یک فنجان ) و همین مسئله بدگمانی ها در باره اثرات مصرف نوشابه بر ایجاد پرفشاری خون را افزایش داده است. زیرا از مدتها پیش معلوم شده بود که یک فنجان قهوه که البته بیشتر از مقدار مشابه کولا، دارای کافئین است، بطور موقت فشار خون را بالا می برد ولی اینکه مصرف مرتب نوشیدنی های حاوی کافئین باعث افزایش مزمن و دائمی فشار خون می شود مورد سئوال بود. برای پاسخ به این پرسش تحقیقات متعددی انجام شد که یکی از جالب ترین آنها در شماره نوامبر 2005 نشریه معتبر انجمن پزشکی آمریکا ( Jama) به چاپ رسید. در این پژوهش، محققان دانشگاه هاروارد، ارتباط بین رژیم غذایی 155 هزار خانم را با ابتلای آنها به پرفشاری خون طی یک دوره 12 ساله بررسی کردند. نتیجه بدست آمده بسیار جالب بود. آنها دریافتند که مصرف مرتب قهوه تاثیری بر ایجاد پرفشاری خون ندارد ولی مصرف چای ( که دارای 15 تا 75 میلی گرم کافئین در یک فنجان است ) به مقدار اندکی، فشار خون را افزایش می دهد. اما نکته جالب مربوط به کولا بود. آنها متوجه شدند در خانم هایی که روزانه یک بطری یا بیشتر کولا مصرف می کردند، خطر ابتلاء به پرفشاری خون بین 16 تا 44 درصد افزایش داشت و البته در این میان فرقی بین نوشابه های معمولی و نوشابه های رژیمی دیده نشد. با توجه به این تفاصیل انگشت اتهام از کافئین به سمت دیگری گرفته شد. دانشمندان حدس می زنند که احتمالا" ترکیبات دیگری ( از جمله رنگ های کارامل ) که طی فرآیند تولید نوشابه دخالت دارند، در ایجاد پرفشاری خون نقش دارند.استخوانها را پوک می کند :تحقیقات اخیر ثابت می کند که مصرف کولا خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. بر پایه تحقیقاتی که نتیجه آن در شماره اکتبر 2006 نشریه انجمن تغذیه بالینی آمریکا به چاپ رسیده است، بین میزان مصرف نوشابه و کاهش تراکم استخوان ( یعنی همان پوکی استخوان ) ارتباط مستقیمی وجود دارد.در این پژوهش، محققان تراکم استخوان های لگن و ستون فقرات 2500 خانم مورد ارزیابی قرار دادند و متوجه شدند که صرفنظر از مسائلی همچون سن، یائسگی ، میزان مصرف کلسیم و ویتامین D، مصرف سیگار و ... مصرف کولا به تنهایی تراکم استخوان در خانم ها را 4 درصد کاهش می دهد. در این مطالعه هم تفاوتی بین نوشابه های رژیمی و غیر رژیمی دیده نشد ولی معلوم شد نوشابه های فاقد کافئین، خطر کمتری دارند.با توجه به این یافته ها دانشمندان دو عامل را در ایجاد پوکی استخوان در مصرف کنندگان نوشابه دخیل می دانند: یکی کافئین و دیگری اسید فسفریک. به گفته دانشمندان ، کافئین باعث تداخل در جذب کلسیم (یا فسفات ) می شود که می توانید نام آن را روی بسیاری از بطری های نوشابه ببینید، وقتی وارد بدن می شود باعث خروج کلسیم از استخوان و در نتیجه پوکی استخوان می شود.البته یک خبر خوب هم برای آقایان وجود دارد و آن اینکه در این مطالعه، رابطه ای بین مصرف کولا و پوکی استخوان در آقایان دیده نشد! بنابراین بطور خاص به خانم ها توصیه می کنیم در مصرف نوشابه یک تجدید نظری بکنند!بی دندان می شوید :اکثریت قریب به اتفاق نوشابه ها دارای مقادیر فراوانی کربوهیدرات ( همانند قند خودمان ! ) و اسید ( بویژه اسید فسفریک ) هستند که هر دو از دشمنان شناخته شده دندان ها به شمار می روند.اسید، به دو راه می تواند باعث تخریب مینای دندان شود. یکی اینکه بطور مستقیم خورده شود ( مثلا" به همراه نوشابه ) و دیگری اینکه توسط باکتری های موجود در دهان که اسید تولید می کنند، ایجاد شود و دندان را از بین ببرد. این باکتری ها با مصرف قند و اثراتی که روی آن می گذارند باعث ایجاد اسید می شوند. حالا خودتات تصور کنید یک نوشابه مملو از اسید و قند چه ترکیب فوق العاده ای برای تخریب دندان ها می تواند باشد. البته توجه داشته باشید که نوشابه های فاقد قند یا رژیمی هم برای تخریب دندان به اندازه کافی قند دارند و البته اسید آنها هم که سرجایش است!برای بررسی تاثیر مصرف نوشابه بر پوسیدگی دندان، پژوهشگران دانشگاه آیوا آمریکا در یک مطالعه جالب، 5 بطری از انواع مختلف نوشابه را در نظر گرفتند و در هر بطری 4 دندان را به مدت 25 ساعت قرار دادند. این پژوهش که نتایج آن در کنگره سالانه انجمن پژوهشگران دندان آمریکا ارائه شد، نشان داد که قراردادن دندان به مدت 25 ساعت در یک بطری کوکاکولا باعث می شود مینای دندان تا عمق 92 میکرومتر ( یعنی 92 هزارم متر) و در کوکاکولای رژیمی تا 61 میکرومتر آسیب ایجاد کند. البته این پژوهش اعتراض شرکت های نوشابه سازی را به دنبال داشته که معتقدند نوشیدن نوشابه با قراردادن دندان در نوشابه خیلی فرق دارد !به هر حال با توجه به اینکه کمتر کسی حاضر است برای حفظ دندان هایش از مصرف نوشابه صرفنظر کند، دندانپزشکان به این توصیه ها قناعت کرده اند: برای کاهش تاثیر مصرف نوشابه روی دندان ها، نوشابه را همراه با غذا میل کنید، ترجیحا" از نی استفاده کنید، نوشابه را در دهانتان نگه ندارید و لااقل شب ها از خیر مصرف نوشابه بگذرید، در ضمن بهتر است بدانید که مصرف نوشابه برای دندان های کودکان آثار سوء بسیار بیشتری دارد و اگر کودک شما به خوردن نوشابه عادت کرده ، تنها و تنها خود شما مقصر هستید که این عادت را در او ایجاد کرده اید.قندتان بالا می رود :تقریبا" تمام نوشابه ها حاوی مقادیر قابل توجهی شکر هستند که خطرات زیادی برای افراد دیابتی دارد. بنابراین اگر شما به مرض قند مبتلا هستید، توصیه می کنیم حتما" از نوشابه های فاقد قند یا دارای شیرین کننده های مصنوعی مطمئن استفاده کنید. هر چند اگر بتوانید بطور کلی از خیر مصرف نوشابه بگذرید خیلی بهتر است.گذشته از خطری که نوشابه برای دیابتی ها دارد، مطالعات مختلفی هم در مورد تاثیر مصرف نوشابه در ایجاد دیابت انجام شده است. از جمله این مطالعات ، پژوهشی است که نتایج آن در سال 2004 منتشر شد. این مطالعه که روی 50 هزار زن انجام شد، نشان داد که مصرف روزانه یک بطری یا بیشتر نوشابه ، خطر ابتلاء به دیابت را در مقایسه با کسانی که کمتر از یک بطری در ماه نوشابه مصرف می کنند، 80% افزایش می دهد.چاق می شوید :هر بطری نوشابه به طور متوسط 20 قاشق چایخوری شکر دارد. مصرف این مقدار شکر باعث افزایش کالری دریافتی و در نتیجه ایجاد چاقی می شود . تحقیقات نشان داده است که مصرف 355 میلی لیتر نوشابه در روز خطر چاقی را در کودکان تا 60 درصد افزایش می دهد و حتما" شما هم می دانید که افرادی که از کودکی چاق می شوند در آینده خیلی سخت تر می توانند خود را لاغر کنند. در ضمن بد نیست این را هم بدانید که مصرف بیش از حد نوشابه در کنار سایر تنقلات بی ارزش مانند چیپس و پفک باعث شده که نسل جدید ایرانیان درمقایسه با قبل، 4 سانتی متر کوتاهتر باشند! پس اگر به فکر آینده فرزند خود هستید، مراقب باشید که چه می خورد.اندر فواید کولا :از بدی های نوشابه که زیاد گفتیم، حالا کمی هم از خوبی هایش بشنوید:1 ) در بسیاری از ایالت های آمریکا، گشت های پلیس همواره گالن های بزرگ کولا را به همراه دارند. اگر گفتید چرا؟ برای اینکه وقتی تصادف شد، به کمک کولا به راحتی می توان خون ها را از روی آسفالت شست!2 ) تمیز کردن توالت! شما می توانید یک بطری نوشابه را روی چینی دستشویی خالی کنید و بعد از یک ساعت آن را بشویید. اسید سیتریک موجود در نوشابه، تمیزی را برای شما به ارمغان می آورد!3 ) تمیز کردن رنگ سپر ماشین !4 ) تمیز کردن رسوبات اطراف ترمینال های باطری اتومبیل !5 ) برای شل کردن پیچ های زنگ زده می توانید کمی نوشابه روی آن بریزید و چند دقیقه صبر کنید

شابه ها و گازدار کردن آنها هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا