«شایان شاملو» متهم اصلی بهار ترکی /عکس


 یک جوان ایرانی که نامش «شایان شاملو» اعلام شده، به اتهام «تحریک تظاهرکنندگان» در ترکیه دستگیر شده است.

انتخاب نوشت، این ایرانی که در تظاهرات میدان «کیزیل آی» شهر آنکارا شرکت کرده و به «تحریک تظاهرکنندگان» می‌پرداخت، از سوی نیروهای پلیس بازداشت شد.



بر این اساس، واحدهای امنیتی ترکیه «برخی کشورها» را متهم کرده که با هدف «تحریک» تظاهرکنندگان افرادی را وارد ترکیه می‌کنند.

این جوان ایرانی نیز به همکاری با دولت ایران متهم شده است.

این در حالی است که هنوز منبع دیگری به غیر از منابع ترکیه این خبر را تأیید نکرده‌ است.

این دختر، عامل نا آرامی های ترکیه +عکس

 

یک روزنامه چاپ ترکیه امروز تصویری از یک دختر جوان ترک منتشر و او را به عنوان عامل انقلاب اخیر ترکیه معرفی کرد.

الجوار نوشت،، روزنامه تودی زمان ترکیه با انتشار تصویر یک دختر جوان نوشت: دختر لباس قرمزی که به تنهایی در میدان تقسیم استانبول در مقابل پلیس ایستاد و اسپری فلفل آنها را تحمل کرد اما آنجا را ترک نکرد عامل اصلی آغاز انقلاب ترکیه است.


این روزنامه نوشت: این دختر که در برابر دهها تن از نیروهای پلیس مقاومت کرد در واقع آغاز کننده اصلی انقلاب بود زیرا تصویر او در حالیکه پلیس گاز فلفل به صورت او می پاشید باعث خشم گسترده هزاران تن از مردم و حضور آنها در خیابان شد.

این دختر ترک که تاکنون نامی از او منتشر نشده است به همراه دهها تن دیگر، تحصن خود را از روز دوشنبه در اعتراض به قطع درختان میدان تقسیم استانبول آغاز کرد. این تحصن آرام از روز جمعه و به دنبال حمله خشونت آمیز پلیس علیه این جوانان به اعتراضات گسترده ای در تمام ترکیه برای سرنگونی دولت اردوغان تبدیل شد.

بر اثر خشونت پلیس ترکیه علیه مردم تاکنون دو تن کشته، هزار نفر زخمی و صدها تن بازداشت شده اند. ترک های سراسر جهان نیز اعتراضات شدیدی را علیه دولت اردوغان برگزار کرده اند.

 

واکنش به دخالت اتباع ایرانی درناآرامی‌های‌ترکیه

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هرگونه دخالت در ناآرامی‌های ترکیه را تکذیب کرد و درباره خبر بازداشت یک تبعه ایرانی در آنکارا، گفت: رسما از دولت ترکیه خواستار توضیح و صحت و سقم این خبر شده‌ایم.

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اخبار منتشر شده مبنی بر بازداشت یک تبعه ایرانی در آنکارا در طی ناآرامی‌های اخیر در این شهر، هرگونه دخالت جمهوری اسلامی ایران در ناآرامی‌های ترکیه را تکذیب کرد و گفت: ما نیز از طریق رسانه‌ها از این خبر مطلع شدیم.
 
وی افزود: رسما از دولت ترکیه خواستار توضیح در این زمینه و صحت و سقم این خبر شده و درخواست کرده‌ایم که اگر ایرانی بودن این فرد محرز شده و اخبار منتشر شده صحت دارد، هر چه سریع‌تر امکان دسترسی کنسولی برای ما فراهم شود.
 
عراقچی در ابتدای ناآرامی‌های ترکیه نیز در گفت‌وگو با فارس این تحولات را موضوع داخلی ترکیه برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با درایت رهبران این کشور موضوع با آرامش و به صورت مسالمت‌آمیز حل شود.
 
لازم به ذکر است با گسترش اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ترکیه، نیروهای امنیتی این کشور مدعی بازداشت یک ایرانی به نام «شایان شاملو» در آنکارا شده و وی را به جهت‌دهی اعتراضات مردمی و ناآرامی‌ها در این شهر متهم کردند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا