عدلی محمود منصور، امروز (پنجشنبه) به عنوان رئیس جمهور موقت مصر در مقر دادگاه قانون اساسی این کشور، سوگند یاد کرد.بنا بر گزارش ها، تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف دادگاه عالی قانون اساسی اتخاذ شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر؛ عدلی محمود منصور تا زمان انتخاب رئیس جمهور جدید، در مدت 60 روز وظیقه اداره کشور را برعهده خواهد داشت.

شبکه تلویزیونی المیادین نیز در خبری به نقل از دادگاه عالی قانون اساسی مصر اعلام کرد: حکم انحلال مجلس مشورتی اجرا شده است.

این شبکه در خبری دیگر افزود: نیروهای امنیتی مصر سعد الکتاتنی رئیس حزب آزادی و عدالت و رشاد البیومی از دیگر اعضای ارشد جماعت اخوان المسلمین را به زندان طره (محل بازداشتگاه کنونی حسنی مبارک) منتقل کردند.

در دیگر خبر فوری این شبکه شمار تلفات درگیری های مصر از روز گذشته تا کنون یازده کشته و پانصد و سه زخمی اعلام شده است.

تدابیر امنیتی در اطراف دادگاه عالی قانون اساسی مصر/ حمله به ارتش در سینا

منابع مصری از اتخاذ تدابیر امنیتی شدید در اطراف دادگاه عالی قانون اساسی در قاهره چند ساعت قبل از برگزاری مراسم سوگند قانون اساسی و حمله به یک گشتی ارتش در سینا خبر دادند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، اطراف دادگاه عالی قانون اساسی مصر شاهد تدابیر امنیتی شدیدی چند ساعت قبل از ادای سوگند قانونی عدلی محمود منصور به عنوان رئیس دادگاه عالی قانون اساسی و رئیس جمهوری موقت کشور است.
این منابع امنیتی اعلام کردند: تعدادی از فرماندهان امنیتی به همراه افراد پلیس راهنمایی و رانندگی مشغول برقراری امنیت هستند.موانع آهنی در برابر دادگاه به منظور تامین امنیت رئیس جمهوری جدید مصر اتخاذ شده است.


همچنین خودروی های زرهی پلیس، خودروهای آتش نشانی و برخی ادوات دیگر نیروهای امنیتی در اطراف دادگاه مستقر شده است.
از سوی دیگر پایگاه المصری الیوم گزارش داد: افراد مسلح ناشناس به یک گشتی ارتش مصر در جنوب شهر العریش در سینا حمله کردند و پا به فرار گذاشتند.
منابع مصری اعلام کردند: در تبادل آتش نیروهای ارتش مصر و افراد مسلح کسی زخمی نشد.
 

عدلی محمد منصور» رئیس جمهور جدید مصر در دوره انتقالی، در سمت های متعدد قضایی و دولتی خدمت کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عدلی محمد منصور متولد 23 دسامبر 1945 است و سه فرزند به نام های «احمد، یاسمین و بسنت» دارد.
منصور دومین رئیس دادگاه قانون اساسی مصر است همچنانکه وی دومین رئیس جمهور موقت این کشور پس از دکتر «صوفی ابوطالب» است.

ابوطالب که رئیس مجلس شعب مصر در بازه زمانی 4 نوامبر سال 1978 تا اول فوریه سال 1983 بود، پس از بازداشت «محمد انور سادات»، به مدت 8 روز یعنی از 6 اکتبر تا 14 اکتبر سال 1981، رئیس جمهور موقت مصر شد.
منصور لیسانس حقوق را از دانشگاه قاهره در سال 1967 دریافت کرد. او در سال 1970 به عنوان نماینده شورای کشور فعالیت کرد، وی در سال 1992 در سمت نایب رئیس این شورا نیز انتخاب شد.


فعالیت در اداره فتوا و قانونگذاری ریاست جمهوری و استان‌های مصر، کار در اداره فتوا و قانونگذاری در وزارتخانه های تعلیم و تربیت و آموزش عالی از دیگر سوابق کاری رئیس جمهور موقت مصر است.


مجمع عمومی دادگاه عالی قانون اساسی مصر در 19 ماه می گذشته، مستشار قضایی، عدلی منصور را که پیشتر معاون رئیس دادگاه بود، جانشین «ماهر البحیری» در سمت ریاست این دادگاه کرد.


طبق این گزارش، «عبد الفتاح السیسی» فرمانده کل نیروهای مسلح مصر نیمه شب گذشته با قرائت بیانیه ای درباره «نقشه راه در مصر»، عدلی منصور را به عنوان رئیس جمهور موقت در دوره انتقالی معرفی کرد تا اداره این کشور را تا زمان برگزاری انتخابات بر عهده بگیرد.


عدلی منصور قرار است تا ساعاتی دیگر مراسم سوگند خود را به عنوان رئیس جمهور موقت مصر به جا آورد.


برکناری مرسی ضربه‌ای سنگین برای قطر بود


نشریه فایننشیال تایمز، در تحلیلی از شرایط کنونی منطقه اعلام کرد که خلع محمد مرسی از سمت ریاست جمهوری ضربه‌ای سنگین برای قطر بود.
فایننشیال تایمز در مقاله‌ای به تحولات منطقه پس از مرسی پرداخت و نوشت که خلع محمد مرسی از سمت ریاست جمهوری ضربه‌ای سنگین برای قطر محسوب می‌شود که تمام کارت‌های خود را بر روی وی شرط بندی کرده بود.
محمد مرسی با دخالت ارتش مصر روز گذشته از سمت ریاست جمهوری برکنار شد و اکنون در بازداشت به سر می‌برد.
بسیاری از رهبران اخوان المسلمین هم  توسط ارتش مصر بازداشت شده‌اند و اکنون تحت بازداشت و یا حصر خانگی قرار دارند.

مدیر شبکه وابسته به اخوان المسلمین بازداشت شد

به گزارش المیادین؛ کانال 25 مصر با دخالت ارتش این کشور تعطیل شد و مدیر این شبکه هم توسط نیروهای امنیتی مصر بازداشت شد.

این شبکه از شبکه‌های اصلی وابسته به اخوان المسلمین محسوب می‌شود.

این در حالی است که گفته می‌شود رهبران اخوان المسلمین هم بازداشت شده و تعداد زیادی از آنها در حصر ارتش قرار داردند.

نگرانی بان کی مون از ورود ارتش به مناقشات سیاسی

دبیر کل سازمان ملل ورود ارتش به مناقشات سیاسی در مصر را باعث نگرانی توصیف کرد.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، درباره تحولات روز گذشته مصر گفته مداخله ارتش در سیاست همواره مایه نگرانی بوده و خواسته که دولت غیرنظامی سریعا سر کار بیاید.‏
پیش از این هم اتحادیه اروپا و باراک اوباما نسبت به تحولات مصر ابراز نگرانی کرده بودند.
اوباما در خواست کرده بود که دولت غیرنظامی در مصر سریعا روی کار بیاید. گفته می‌شود که محمد مرسی، رئیس جمهور سابق مصر در بازداشت به سر می‌برد.

14 کشته در درگیری های مصر پس از برکناری مرسی

در پی برکناری «محمد مرسی» از ریاست جمهوری مصر، بامداد امروز درگیری های شدیدی در خیابان های مصر صورت گرفت و در جریان آنها، ۱۴ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.


در ساعات اولیه صبح پنجشنبه در جریان خشونت هایی که در خیابان های مصر پس از اعلام برکناری مرسی و مکلف شدن رئیس دادگاه عالی قانون اساسی به عنوان رئیس جمهور موقت، صورت گرفت، 14 نفر کشته و دها تن دیگر زخمی شدند.
مدیر امنیتی استان «مطروح» در شمال غرب مصر گفت:« در درگیری های در مرکز زادگاه مرسی، مطرح بوقوع پیوست، 8 نفر از جمله دو نظامی و شش تن از هواداران مرسی، کشته شدند.
وی افزود:« 7 تن از هواداران مرسی و 5 نیروی ارتش نیز مجروح شده اند.»


مدیر امدادرسانی  شهر ساحلی «اسکندریه» نیز گفت: 3 نفر در درگیری بین هواداران و مخالفان مرسی در اسکندریه که به دخالت نیروهای پلیس انجامید، کشته شدند.
این درگیری ها پس از قرائت بیانیه ارتش مصر توسط «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع مصر درباره «نقشه راه در مصر» صورت گرفت.

 آمریکا سفارت خود را در قاهره تخلیه کرد


آمریکا ساعاتی پس از اعلام برکناری «محمد مرسی» از ریاست جمهوری مصر، سفارت خود در قاهره را تخلیه کرد.
وزارت خارجه آمریکا نیمه شب گذشته دستور داد، با توجه به ناآرامی های اجتماعی و سیاسی جاری در مصر، کارکنان غیرضروری سفارت و خانواده های این کشور از قاهره و شهرهای دیگر مصر خارج شوند.


وزارت خارجه آمریکا همچنین به شهروندان آمریکایی گفته است سفر به مصر را به تعویق بیندازند و از آمریکایی های مقیم مصر خواسته است این کشور را ترک کنند.
آمریکا همچنین به زنان درباره تشدید حملات جنسی علیه زنان در مصر هشدار داده است.

 استقبال کشورهای عربی از برکناری مرسی

برخی کشورهای عربی از تغییرات صورت گرفته در مصر و برکناری «محمد مرسی» از قدرت در این کشور، استقبال کردند.
«عبدالله بن عبد العزیز» پادشاه عربستان سعودی روز چهارشنبه پیام تبریکی برای «عدلی منصور» رئیس جمهور موقت مصر در دوره انتقالی فرستاد و گفت:« به نیابت از مردم عربستان به شما به خاطر به دست گرفتن رهبری مصر در این برهه حساس از تاریخ کشورتان تبریک می گویم.»

ملک عبدالله همچنین از نیروهای مسلح مصر و ژنرال «عبدالفتاح السیسی» فرمانده نیروهای مسلح این کشور تمجید و تصریح کرد، نیروهای ارتش مصر در این مرحله خردمندانه عمل کرده اند.
همچنین «شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات نیز اعلام کرد، کشورش تحولات مصر را با رضایت خاطر دنبال می کند.

وی افزود، امارات مطمئن است که ملت مصر می تواند از شرایط بحرانی کنونی کشور عبور کند.
«ناصر جوده» وزیر خارجه اردن نیز بر حمایت کشورش از مصر تأکید و از اراده ملت مصر استقبال کرد.

 
نتانیاهو: درباره تحولات مصر موضع‌گیری نکنید

نخست وزیر رژیم صهیونیستی از وزرای‌ کابینه خود درخواست کرده که درخصوص تحولات مصر سکوت پیشه کنند. بنیامین نتانیاهو از اعضای کابینه خواسته که درباره تحولات اخیر مصرفل موضعی اتخاذ نکنند.

این در حالی است که قرار داد کمپ دیوید که میان مصر و رژیم صهیونیستی منعقد شده برای سران این رژیم بسیار اهمیت دارد و آنها خواستار آن هستند که هر کسی که در مصر بر سر کار می‌آید به معاهده کمپ دیوید متعهد و پایبند باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا