یزدفردا: رییس پلیس فتا ناجا با اشاره به تشكر سازمان جهانی اینترپل از عملكرد پلیس سایبری ایران در اجرای طرح عملیاتی پانگه 5 در سال گذشته ، از كشف بیش از 400 هزار قلم داروی غیر‌مجاز در اجرای طرح پانگه آ 6 طی سال جاری خبر داد و ارزش ریالی كالاهای مكشوفه را 13 میلیارد ریال بر آورد كرد .

به گزارش یزدفردا به نقل از پلیس ، سردار " كمال هادیانفر " رییس پلیس فتا ناجا در مصاحبه با خبرنگار ما با اشاره به وقوع جرایم سایبری در دنیا اظهار داشت : جامعه جهانی در خصوص مبارزه و پیشگیری از وقوع جرایم سایبری به این نتیجه رسیده‌اند که با انعقاد تفاهم نامه‌ها و برگزاری نشست‌ها در اجرای عملیات مشترک برای همکاری‌ها و تعاون های بین‌المللی اهمیت بیش تری قایل شوندتا بتوانند تهدیدات درونی و بین‌المللی را که باعث مختل شدن امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی می‌گردد؛ نقش بر آب سازند.

سردار هادیانفر در ادامه فروش اینترنتی دارو‌های قاچاق، غیر مجاز و تقلبی را به عنوان یكی از جرایم مهم سایبری در جهان برشمرد و در تشریح این موضوع بیان داشت : فروش اینترنتی داروهای غیر مجاز به دلیل عدم پرداخت تعرفه‌های گمرکی تاثیرات منفی بسیاری را بر اقتصاد كشورها وارد می كند و همچنین عدم کنترل نهاد‌های نظارتی و وزارت بهداشت تاثیرات منفی جبران ناپذیری بر سلامت افراد جامعه خواهد گذاشت.

وی تصریح كرد : یکی از بستر‌های مناسب عرضه این محصولات، فضای مجازی است، که «گروه ضربت بین‌المللی ضد محصولات داروهای تقلبی» با عنوان اختصاری IMPACT اینترپل با همکاری سازمان‌های دیگر در جهت جلوگیری از این پدیده اقدامات بسیار مناسبی مانند اجرای طرح پانگه آ انجام داده است .

سردار هادیانفر با اشاره به اینكه طرح پانگه آ از سال 2008 به صورت سالانه (هر سال یک نوبت) با محوریت گروه IMPACT اینترپل (گروه ضربت بین‌المللی ضد محصولات داروی تقلبی) و همکاری سازمان‌های مانند WCO، US HISو مرکز ملیIPR، MHRA، US FDA، IMBو ... برگزار می شود ، گفت : اجرای این عملیات با 8 كشور شركت كننده در سال 2008 شروع و تا كنون سال 2013 با 96 كشور شركت كننده ادامه یافته است .

این مقام مسوول اهداف اجرای طرح عملیات پانگه آ را شامل افزایش آگاهی عمومی از خطرات رو به رشد ناشی از بدست آوردن دارو از وب سایت‌های غیر‌قانونی ،کشف محصولات تقلبی، غیر‌قانونی و جمع آوری آنها از بازار،مسدود نمودن وب سایت‌ها و فعالیت‌های تجاری غیر‌قانونی،شناسایی تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات دارویی تقلبی و غیر‌قانونی و همچنین شناسایی شبکه‌های جنایی حمایت کننده از آنها و ارتقاء سطح همکاری میان ادارات ملی و بین المللی به منظور مبارزه با تجارت غیر‌مجاز محصولات دارویی غیر‌قانونی و تقلبی برشمرد .

رییس پلیس فتا ناجا در ادامه سخنانش به نتایج حاصله از اجرای طرح پانگه آ 6 در کشور اشاره كرد و گفت :پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا از 28 خردادماه الی 4 تیرماه سال جاری ، این طرح بین المللی را همزمان با سایر کشور‌های جهان به منظور مبارزه با فروش دارو‌های غیر‌مجاز در فضای سایبری در سراسر کشور به اجرا گذاشته است .

این مقام ارشد انتظامی بیان داشت : در مدت اجرای طرح "پانگه آ 6 " پس از شناسایی سایت‌ها و وبلاگ‌های متخلف و انجام بررسی‌های فنی، تعدادی از گردانندگان سایت‌های داخلی شناسایی شدند و در راستای اجرای این عملیات 84 متهم شناسایی ،دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند که در مقایسه با سال گذشته دستگیری متهمان رشد تقریبی 21درصدی داشته است.

سردار هادیانفر در ادامه از كشف بیش از 400 هزار قلم داروی غیر‌مجاز شامل پودر‌های تقویتی، تجهیزات پزشکی و غیره در راستای اجرای طرح پانگه آ 6 در كشور خبر داد و ارزش ریالی این كشفیات را بیش از 13 میلیارد ریال برشمرد .

رییس پلیس فتا ناجا در خاتمه اظهار داشت : عملكرد پلیس سایبری ایران در عملیات پانگه آ 5 در سال 91 مورد رضایت و تشكر سازمان اینترپل قرار گرفته است .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا