خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲

رئیس کمیته معدن مجلس:
بودجه ۹۳ زمین شناسی به ۸۸۰ میلیارد ریال رسید
یزدفردا"گروه اكتشاف و زمين شناسي" - رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: راهبرد جمهوری اسلامی فاصله گرفتن از درآمدهای نفتی و توجه ویژه به بخش معادن و صنایع معدنی است که در این ارتباط برای بودجه 93 سازمان زمین شناسی رقم 880 میلیارد ریالی تصویب شد.
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" داریوش اسماعیلی روز یکشنبه در کنگره بین المللی علوم زمین در محل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، اظهار داشت: بودجه سال گذشته سازمان مذکور 420 میلیارد ریال بود که برای سال آینده رشد 107 درصدی دارد.

وی تصریح کرد: رویکرد به سمت معدن و صنایع معدنی به منزله مهمترین راه تامین درآمدهای کشور محسوب می شود.

اسماعیلی اضافه کرد: مهمترین دستور کار مجلس شورای اسلامی در چارچوب بودجه 93 پشتیبانی از فعالیت زمین شناسی و بخش معدن بود.

وی خاطرنشان ساخت: بخش معدن و صنایع معدنی به منزله یکی از اولویت های بیست گانه مجلس شورای اسلامی در دوره چهارساله دولت یازدهم محسوب می شود.

سهم بخش معدن از تولید ناخالص ملی کمتر از یک درصد ذکر شده که با احتساب صنایع معدنی این میزان به حدود پنج درصد می رسد.

میزان مواد معدنی استخراجی در سال گذشته افزون بر 370 میلیون تن ذکر شده که از حدود پنج هزار و 600 معدن فعال استخراج شد.

تاکنون هفت درصد از مساحت کشور فعالیت اکتشافی زمین شناسی صورت گرفته که میزان ذخایر معدنی مربوطه بالغ بر 57 میلیارد تن ذکر شده که از این رقم حدود 37 میلیارد تن ذخیره قطعی به ارزش افزون بر 770 میلیارد دلار ذکر شده است.

سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین از 27 تا 30 بهمن ماه جاری با شعار راهی به سوی حفظ صلح جهانی و ایجاد توسعه پایدار در تهران برگزار می شود.

براساس این گزارش، نشست مذکور با حضور اندیشمندان و محققان عرصه علوم زمین از سراسر دنیا و همزمان با تهران در 11 مرکز استانی نیز برگزار می شود.

همچنین قرار است، کارگاه های آموزشی در مدت زمان این نشست برگزار شود که به مباحث مختلف زمین شناسی، اکتشاف، ژئومتیکس با حضور روسا و کارشناسان سازمان های زمین شناسی از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی می پردازد.

مراسم آغازین این گردهمایی 27 بهمن ماه در تهران برگزار و در ادامه 11 رویکرد طی روزهای 28 تا 30 بهمن در مراکز استان های تعیین شده برپا خواهد شد.

قرار است، یزد میزبان همایش عناصر نادر خاکی، تهران میزبان همایش ژئوانفورماتیک و ژئومتیکس باشد و چابهار همایش علوم زمین و ژئوفیزیک دریا، اقیانوس شناسی، آب های بین الملل و جنوبگان را میزبانی کند.

علاوه بر این، همدان میزبان همایش تخصصی علوم و غارشناسی زمین خواهد بود ، اهواز همایش زمین شناسی نفت را برگزار می کند و مشهد نیز همایش زمین شناسی بنیادی را میزبانی خواهد کرد.

همچنین شیراز همایش علوم زمین و آب، تهران میزبان همایش گوهرها و رشت میزبان همایش زمین شناسی پزشکی، زیست محیطی و کشاورزی خواهد بود.

تبریز زمین شناسی زمین لرزه، زلزله شناسی، مهندسی زلزله و زمین ساخت را میزبانی خواهد کرد، ارومیه همایش نجات دریاچه ارومیه، ساری هم میزبان همایش علوم زمین و توسعه پایدار خواهد شد.

تهران در کنار برنامه گردهمایی اصلی همایش علوم زمین، جامعه و سهم بشریت، نخستین مسابقه و نمایشگاه بین المللی عکس علوم زمین، آموزش علوم زمین، همایش گوهرها را برگزار می کند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا